Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Nå kan det bli riktig så ille for deg som bruker snus. For nå kommer det et forslag om totalforbud mot snus i Norge. Det er Nasjonalt råd for tobakksforebygging som kommer frem til at veksten blant "snusere" er stor og vil øke i årene fremover. Derfor vil de nå prøve å få til et forbud på bruk av snus. Selv om det er en markant økning i snusbruken, så synes jeg fortsatt det er litt merkelig at snus forbys og ikke røyk i og med at røyking faktisk er verre enn snusing. For ikke så lenge siden kunne vi lese om at i Sverige kan det gå mot et totalforbud mot snusen slik vi kjenner den i dag. For EU har kommet frem til at smakstilsetningsstoffer i snusen er forbudt å bruke og det vil si at den snusen som selges i dag som blant annet Etan og General ikke lengre vil bli produsert på grunn av dette forbudet.

Dette er veldig dårlig nytt for de som kjører over grensen for å kjøpe billig snus. For om svenskene slår igjennom med dette, tror jeg det ikke vil gå lange stunden før et evt. forbud kommer til EØS-landene hvor Norge er med i. Selv har jeg vokst opp som passiv røyker og har selv et prinsipp om aldri å prøve røyk eller snus.

Hva mener du til at snusen forbys? Er det veien å gå? Burde også røyken da forbys eller tror du at det vil være å strekke streken for langt? Snuser eller røyker du? Hva synes du om denne "snus moustachen"?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Takk for det bildet... Like før jeg kastet opp litt i munnen.
Just kill him with your awesome
  • 0
Jeg kunne ikke brydd meg mindre om det ble forbud mot både røyk, snus og alkohol.
Aldri rørt noen av delene og kommer ikke til å gjøre det.

Men folk må gjøre hva de vil for min del.
Så lenge ikke min egen helse står på spill, vier jeg ikke så mye tid til det hele.
  • 0
La oss be til universet om at snus ikke forbys

Har vært en aktiv snuser i over 3 år og jeg håper at det ikke blir noe av forslaget. Men hvorfor ikke forby røyk? Det er jo mye mer skadelig enn snus.
De sa jeg hadde uvanlig høy IQ. Jeg hadde ingen anelse om hva IQ var, men siden de smilte, smilte jeg tilbake.
  • 0
Enig i kEv_91. Bør mye heller forby røyk, det skader de som er ikke-røykere også.
  • 0
Ettersom det er lite til ingen produksjon av snus i Norge vil EU-forbudet bety slutten på snus, med mindre de store produsentene flytter fabrikker til Norge (eventuelt USA, der det merkelig nok har blitt relativt populært i utvalgte deler av landet). Det blir i såfall litt trist et par dager for min del, men jeg greide meg jo før jeg begynte å snuse også.

Hva Nasjonalt råd for tobakksforebygging angår, så har vel de omtrent like stor gjennomslagskraft som en bordtennisball.
A clever idiot is dangerous, even more so than a stupid smart-ass
  • 0
Kan vel kanskje være til hjelp for de som prøver å slutte?
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Å snuse synes jeg er mye bedre enn å røyke, i alle fall for omgivelsene. Kjenner veldig mange som snuser om det er jenter eller gutter og synes i grunnen det hele er hysteri. Selv om tobakk er skadelig, så skader ikke snusen andre og man kan selv velge både sort og snusforbruk (lik duden på bildet).

Å forby snus og røyk er nok å tøye strikken veeldig langt og noe som jeg tror vil gjøre vondt verre. Da er det bedre med holdningskampanjer for å få folk enten til å slutte eller ikke å begynne med røyk eller snus.

Bruker du snus eller røyker du?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Har ikke noe å si for min del, siden jeg ikke snuser selv, men jeg kjenner en del som hadde blitt ganske sure om det ble forbudt. :p
Let the voice of love take you higher
  • 0
Ja, la oss forby alt vi ikke liker..
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Alle som har lest en bok i livet skjønner vell såpass at å røyke er MYE farligere enn å snuse. Det å dra all den dritten fra sigaretten ned i lungene er slett ikke det lureste mann gjør.

Jeg sier ikke at snus er bra for deg, men jeg regner det nesten som sukkertøy i forhold til røyketobakk.

Det er helt absurd at myndighetene vil forby snusen når det er det folk flest bruker for å slutte å røyke.
Dobbelt moral eller null virkelighets forståelse ? Det er uansett typisk våre folkevalgte.. Anyway..

Skal tobakk bli forbudt så forby røyk i dag så kan man forby snusen om 25 år.

mvh Marlboro Red Tro det eller ei !
The gavel corrupts
  • 0
Folk burde få velge selv og passe på seg selv. Synes det er feil at staten skal beskytte oss med alle slags forbud, regler og lover. Trodde Norge var et fritt land.
  • 0
Til alle dere stakkarer som synes dette er krenkende og smertefull. Jeg støtter dere! Dere skal selvfølgelig få lov til å røyke og snuse så mye dere bare vil.

Men jeg vil ikke betale sykehusregninga deres når dere får kreft og kols og må ha cellegiftbehandling og hjelp av pustemaskin. Folk som ender på sykehus på grunn av selvpåførte tobakkskader burde fått betale regninga selv.

I dag vet vi at tobakk er skadelig og lett å unngå. Idioti, eventuelt ignoranse, bør ikke belønnes.

Så lenge skattebetalerne skal dekke utgiftene ved tobakksrelaterte sykehusopphold er jeg 100% positiv til tobakksforbud. Med det sagt er jeg enig med dere som sier røyk burde forbys før snus, i og med at snus for mange er veien til røykeslutt.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Jeg er generelt imot at samfunnet blir mer og mer overvåket og kontrollert. Om folk vil snuse eller røyke så burde dette være greit. At en elite på toppen av samfunnet skal påta seg guderolle og late som om de vet bedre enn folk flest syns jeg ingenting om.

Og argumentet som joelspeanuts kommer med om at selvforskyldte skader burde gå på hver enkeltes regning faller på sin egen urimelighet. Om vi skal tenke slik er det bare å kvitte seg med hele velferdsstaten. Veldig mange skader og sykdommer kan føres tilbake til noe som er mer eller mindre selvforskyldt.

Skal en som har vært i en bilulykke betale hele sykehusregningen selv fordi han valgte å kjøre bil? Eller hva med de som pådrar seg malaria fordi de valgte å reise til afrika? Eller en som får hiv fordi han hadde ubeskyttet sex?

Da burde vi kanskje gå over til USA's ordning med privat helseforsikring. På den måten sikrer vi at vi betaler for oss selv og ingen andre. Jeg tror ikke det er veien å gå.

Hva skjedde med dagene der man kunne kjøre moped på gressmarkene hjemme som 14-åring, skyte pinneraketter på nyttårsaften eller spille på pengeautomater på den lokale kiosken?
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Siterer Xenofex:
Jeg er generelt imot at samfunnet blir mer og mer overvåket og kontrollert.


Siterer Xenofex:
Hva skjedde med dagene der man kunne kjøre moped på gressmarkene hjemme som 14-åring, skyte pinneraketter på nyttårsaften eller spille på pengeautomater på den lokale kiosken?


I hear you bro..
The gavel corrupts
  • 0
Jeg har verken snuset eller røyket og kommer aldri til å begynne med slikt. Men om de først skal forby snus burde de også forby røyking. Begge er skadelig, men snus er minst skadelig.

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om snusere og røykere. De vet hvilke konsekvenser "aktiviteten" kan gi, men jeg vil (samme som Joelspeanuts) ikke betale sykehus regninga deres.
  • 0
Siterer fantomena:
Jeg har verken snuset eller røyket og kommer aldri til å begynne med slikt. Men om de først skal forby snus burde de også forby røyking. Begge er skadelig, men snus er minst skadelig.


Du tenker vel ikke på de som bare kaster snusen rundt om kring. Jeg vet ikke men jeg tror ikke det heller er bra for miljøet, jeg har ikke prøvd noen av delene men jeg akter ikke å gjøre det heller. For min del kan begge delene forbys.
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Siterer Xenofex:
Skal en som har vært i en bilulykke betale hele sykehusregningen selv fordi han valgte å kjøre bil? Eller hva med de som pådrar seg malaria fordi de valgte å reise til afrika? Eller en som får hiv fordi han hadde ubeskyttet sex?


Han valgte å kjøre bil, men valgte neppe å krasje. Å ha et uhell bør være lov. Det er menneskelig å feile. Derimot å velge å nyte et stoff som har blitt bevist opp og ned og i mente at har så mange alvorlige negative effekter på helsen, det er ikke et uhell. Det er lett å styre unna dette. Du røyker ikke en 20-pakning om dagen i 40 år ved et uhell.

Siterer Xenofex:
Hva skjedde med dagene der man kunne kjøre moped på gressmarkene hjemme som 14-åring, skyte pinneraketter på nyttårsaften eller spille på pengeautomater på den lokale kiosken?


Fordi noen mennesker er idioter. Idioter som bør beskyttes fra seg selv, for ikke å snakke om at alle andre bør beskyttes fra dem. Jeg vet ikke om du fikk med deg at pinneraketter førte til en rekke unødvendige husbranner og øyeskader. Sier ikke effektbatterier nødvendigvis er bedre, men myndigheten prøver i hvert fall å begrense skadene. Ikke alle evner å forstå at alkohol og pyroteknikk ikke er en heldig blanding.

...dessverre.

Jeg må bare få si at jeg er absolutt for at det skal være lov å more seg. Er f.eks. for at en 14-åring skal få leke seg på åkeren med mopeden, og det er vel så vidt jeg vet faktisk lov, så lenge landet er privat.

Hvis alle mennesker var fornuftige, ærlige, rasjonelle, snille, empatiske, fortåelsesfulle, varsomme... Kort sagt, om vi levde i en ideell verden kunne vi levd uten lover og reguleringer. Dessverre er ikke mennesket et perfekt vesen, så langt derifra. Derfor er vi nødt til å ha noen kjøreregler. Men føler selv av og til at det blir litt mye, men... jeg har det nå ikke så verst, så jeg orker ikke klage bare for å klage.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Forby både røyk og snus. Reduser makten til tobakkbransjen.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Man vet egentlig ikke om snus er spesielt skadelig. Noen forskere sier at det er 1-4 prosent av hvor skadelig røyk er. Noen sier at det ikke er mer skadelig enn kaffe. Men hva skal man tro på? Det er ihvertfall kjent at svenskt snus er det mildeste og minst farlige tobakket på markedet i dag.

Siterer Joelspeanuts:
Men jeg vil ikke betale sykehusregninga deres når dere får kreft og kols og må ha cellegiftbehandling og hjelp av pustemaskin. Folk som ender på sykehus på grunn av selvpåførte tobakkskader burde fått betale regninga selv.


Sånn kan man ikke tenke. Og hvis man gjør det, kan man komme opp med ganske mye annet også. Jeg vil ikke betale skatt fordi noen kjører som svin og ødelegger seg selv osv osv.
  • 0
jeg gir litt blanke i snus. stopp røyking i stedet
  • 0
Siterer svænni:
Sånn kan man ikke tenke. Og hvis man gjør det, kan man komme opp med ganske mye annet også. Jeg vil ikke betale skatt fordi noen kjører som svin og ødelegger seg selv osv osv.


Jo, sånn kan man faktisk tenke. Det er lett. Røyking er så åpenbart skadelig, og mange ender opp med å trenge dyr behandling på grunn av skadene røykingen forårsaker. Hvorfor skal vi betale regningen for at noen bevisst velger å forgifte seg selv når de vet hva det er de utsetter seg for?

Uvettig bilkjøring, altså idioti eller ignoranse (take your pick), som du nevner, straffes med bøter og fengsel. Røyking derimot premieres med gratis behandling. Er det riktig?

Nå tok riktignok bloggen opp snus, men... som du sier svænni vet jeg ikke hvem jeg skal tro på i spørsmålet om hvor farlig snus er. Men at det er mindre skadelig enn røyk kan vi vel tillate oss å tro.

Syns dessuten tobakksplantasjene kunne blitt brukt til matprodukjson i stedet. Matbehovet øker. Sigarettbehovet finnes ikke.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Men jeg vil ikke betale sykehusregninga deres når dere får kreft og kols og må ha cellegiftbehandling og hjelp av pustemaskin. Folk som ender på sykehus på grunn av selvpåførte tobakkskader burde fått betale regninga selv.


Er vel egentlig det som er fordelen med velferdsstaten vår? At alle som havner i en situasjonen der det står på helsa så får de hjelpen. Folk som driver med selvskading får jo hjelp (selv om jeg er fult klar over at det ligger en psykisk årsak her), men ta f.eks en person som driver med ekstremsport. Han er fult klar over at sjansene er store for at han knekker hvert bein i kroppen for hver økt, men skulle det skje så blir han dekket av våre skattepenger. Ser ikke helt hvordan dette skiller seg ut ifra en som velger å røyke og vet helserisikoen av det.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Er jo bare å skaffe snusen på samme måte som man skaffer narkotika. Med usikre stoffer og billigere pris (pun intended).

Men ehh... Usannsynlig at det kommer igjennom i Norge og Sverige. For mange snusere.
Paint the man, cut the lines. Paint the man, cut the lines.
  • 0
Håper de forbyr det, er så jævlig lei av å tråkke på snusposer over hele byen.
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!