Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Etter at jeg fikk mitt første møte med Westeros gjennom TV-serien, har jeg ikke vært i stand til å legge historien bak meg. Jeg så gjennom hele den første sesongen på nytt for kort tid siden, og begynte deretter på bøkene (lydbøkene).

Mens Robin lyttet gjennom forløperne, startet jeg rett på bok én, A Game of Thrones, og i dag tidlig hadde jeg nådd den fjerde boken. Det er så rått!

Råskapen, den sterkestes rett, og selve historiefortellingen er av en slik karakter at det er nærmest umulig å beskrive med ord - derfor skal jeg heller ikke prøve så altfor hardt.

Siden Line følger med på TV-serien, og Robin er litt bak på bokfronten, brenner jeg inne med utrolig mange diskusjoner. De er jo så redde for at noe skal spoiles... Det er sikkert mange som fortsatt ikke er ferdig med serien, så jeg skal heller ikke røpe noe - dette er bare en glovarm anbefaling!
<bild>
Tor Erik, er det sant? Vil du virkelig ta meg med på McDonalds?
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
<3

Ble ferdig med femte bok for ikke så lenge siden og sluker andre sesong av TV-serien rått. Dette er den største opplevelsen jeg har hatt siden Ringenes Herre. Jeg er på grensen til å si at det faktisk er større.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Ey Tor, Daenerys er 13... 13!
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Vurderer å kjøpe bøkene så jeg kan bevege meg fritt på nettet uten frykt for spoilere. GoT er etter min mening mye bedre enn LotR.
  • 0
Siterer Kronoz:
<3

Ble ferdig med femte bok for ikke så lenge siden og sluker andre sesong av TV-serien rått. Dette er den største opplevelsen jeg har hatt siden Ringenes Herre. Jeg er på grensen til å si at det faktisk er større.


Synes det er vanskelig å sammenligne de to opplevelsene, men Game of Thrones gjør helt klart et større inntrykk. Kan ha en sammenheng med at ikke alt går bra til slutt med alle osv...

Siterer Robin Høyland / GR®:
Ey Tor, Daenerys er 13... 13!


Ser den... Hmmm... Utsetter middagsavtalen noen år, så rekker dragene å bli voksne også. Har alltid hatt lyst på en drage...
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Kjøpte de fire første bøkene for noen uker tilbake, og er ca midt i den første boka. Forbanna bra lesestoff!

TV-serien er også fantastisk. Hadde maraton av den første sesongen sammen med noen kompiser. Tror jeg skal vente med sesong 2 til jeg er ferdig med andre boka da. Er litt demotiverende å lese når man vet hva som skjer.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Siterer Tor Erik:
Synes det er vanskelig å sammenligne de to opplevelsene, men Game of Thrones gjør helt klart et større inntrykk. Kan ha en sammenheng med at ikke alt går bra til slutt med alle osv...

Jeg er enig i at det er vanskelig, potensielt problematisk, å sammenligne de to. Spesielt med tanke på at Game of Thrones kanskje hendvender seg til et mye mer voksent publikum enn det Ringenes Herre gjør. Mener likevell at det er umulig og ikke gjøre det, med tanke på størrelsen på alt som skjer rundt bøkene. Filmer og TV-serie og alt det der.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
fra mobilen Kronoz (funker ikke å sitere på mobilsiden vår - sorry): \r\n\r\nJeg er helt enig med deg. Det sier ganske mye at en som liker Lotr mener at dette er på høyde i kvalitet. Spent på å høre hva vår egen Tolkien-mester Ingar tenker om GoT. \r\n\r\nJeg og Robin snakket litt om hvordan vi ble litt sjokkerte i starten, mens nå skal det mer til enn bare incest, voldtekt og halshugging (obs! Megaspoilere!!) for å lage dårlig stemning. Kanskje det var dette Martin Sollien mente i sin tidligere blogg...
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Ikke kommet lengre enn bok fire? Skikkelig n00b ass, boss!
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Helt klart meget gode bøker, men de måler seg ikke med Ringenes Herre. Tolkien sitt univers er så uhyre gjennomført, enormt og ikke minst originalt. Game of Thrones låner jo idèer fra alle verdens hjørner.

Jeg sier ikke at Tolkien ikke har lånt ting fra andre, men i mye mindre grad, og Ringenes Herre har alltid, og kommer sannsynligvis alltid til å være det litterære fantasy-verket alle andre skal måles opp mot.
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Syns serien er dritbra.. Litt voldsom til tider og de jeg syns er kul, dør jo som perler på ei snor..men ellers...dritbra.. Har sett ses 1 og starta å ses 2.

Leser i bok 1 foreløpig....men jeg prøver å komme meg over sjokket over hvor tjukk bok nr 2 er..
..så..eh..hvilken dag er det IDAG, sånn egentlig???
  • 0
Personlig er jeg en enorm Lotr fan. Men jeg må si at dette er en fantastisk serie, virkelig. Er helt oppslukt selv, og sesong 2 blir sett på hver uke. Men jeg må likevel si at det ikke er noen ting her i verden, selv hvor bra dette er, som kan måle seg med Lotr.
Ikke misforstå, jeg elsker serien men den kan ikke måle seg med ringenes herre.
Husk også at man ikke kan sammenlikne noe så storslagent som Lotr og Game of thrones
i'm the servant of the secret fire
  • 0
Siterer raybalong:
Husk også at man ikke kan sammenlikne noe så storslagent som Lotr og Game of thrones


Word!

Siterer Xenofex:
Jeg sier ikke at Tolkien ikke har lånt ting fra andre, men i mye mindre grad, og Ringenes Herre har alltid, og kommer sannsynligvis alltid til å være det litterære fantasy-verket alle andre skal måles opp mot.


Med tanke på at det er snart hundre år siden Tolkien startet på sitt verk, så blir det litt som å sammenligne 60-tallets Mustanger med dagens modeller (liker ikke å bruke bilanalogier, men de er enkle å forstå).

Jeg utfordrer gladelig alle her til å komme med et moderne eksempel på spill, film, TV-serie eller litterært verk som ikke låner av noen som helst. Det er antagelig like enkelt som å finne en handling som ikke er egoistisk motivert...

Hansken er kastet. Good luck!
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Tja, er ikke helt enig i den analogien din jeg. Biler på 60-tallet er jo fortsatt bare en videreføring av biler som kom før.

Tolkien derimot, skapte mer eller mindre på egenhånd det vi i dag kaller fantasy.

GoT-serien er en meget god serie innenfor denne sjangeren, men den bruker bare byggesteiner og verktøy som allerede finnes. Tolkien skapte på mange måter sine egne byggestener.
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Jeg forventet rumpe. Fikk ingen rumpe. Skuffet.
Chill hard, man!
  • 0
Er det virkelig så bra?

Har nemlig en sesong på pcen, som jeg vurderer å se
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Siterer RockFuzzEleven:
Har nemlig en sesong på pcen, som jeg vurderer å se


Do eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet!
Let the voice of love take you higher
  • 0
Siterer Xenofex:
Tolkien skapte på mange måter sine egne byggestener.

Nja, ikke helt sant. Du skal ikke grave så alt for mye før du begynner å se at Tolkien var katolikk.

Siterer raybalong:
Husk også at man ikke kan sammenlikne noe så storslagent som Lotr og Game of thrones

Med tanke på "storslagenhet" så mener jeg at A Song of Ice and Fire er den eneste serien som kan sammenlignes med Ringenes Herre. Rett og slett fordi det er en storslagen serie. Vi får servert historien til et helt land. Vi får se kongeriker som reiser seg og faller, vi får se et politisk spill som går langt tilbake i tid, og som kommer til å ha konsekvenser langt frem i tid. Det vi får er, i mangel på bedre ord, episkt.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
  • Play
  • Play
Er en ivrig seer av tv-serien. Har hatt førsteboken liggende i skapet siden jeg kjøpte den, da eg er opptatt med andre bøker. Burde se å få begynt snart!
  • 0
Siterer Xenofex:
Tja, er ikke helt enig i den analogien din jeg. Biler på 60-tallet er jo fortsatt bare en videreføring av biler som kom før.


Hvis det var dette du satt igjen med, så bommet nok poenget mitt på deg.

Samme hva du velger å kalle en sjanger må man grave dypt før man finner noe som ikke minner om noe som kan ha vært skrevet av noen andre en eller annen gang - det er sånn det er med fiksjon.

Kronoz: Jeg skjønner ikke hva Tolkiens religiøse overbevisning har med Lotr å gjøre. Hvis hans livssyn påvirket ham til å skrive en så fantastisk historie, så er jeg bare glad for at han var katolikk. Jeg har ingen gudetro selv, og føler på ingen måte at han prøver å presse på meg noe som helst.

Eksempel: Tom Cruise er scientolog, men han var glimrende i Cocktail!!
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Tor Erik: Om du ikke skjønner hva Tolkiens religiøse overbevisning har med Lord of the Rings å gjøre, er du en av dem som skal lese masteroppgaven min (i det minste de to første kapitlene av den).

Hva mener jeg om forholdet Tolkien-Martin? Som folk allerede har påpekt: Tolkien står som selve pionéren innenfor fantasy-litteratur, selv om forfattere som George MacDonald og Andrew Lang definitivt var innom sjangeren før ham. Å tenke seg fantasy-sjangeren uten Tolkien og C.S. Lewis' foregangsarbeid er tilnærmet umulig.

Dette betyr selvsagt ikke at det ikke kan komme noen som overgår Tolkien en gang i fremtiden. Tolkiens bøker er pionérarbeid, men de er ikke hellige.

Overgår George Martins bøker Tolkiens? Her er mitt svar et klart og tydelig nei. Ikke misforstå: Jeg storkoste meg med å lese A Song of Ice and Fire og godter meg ved å se Game of Thrones. For mange fremstår konseptet som nytt og friskt, noe som ikke minst skyldes de glitrende rollefigurene og den mørke og blodige settingen.

Samtidig pleier jeg å si at George Martin er litt sånn som Dan Brown på fantasy-steroider. Martin skriver page-turners, og selv om rollefigurene hans ofte kan overraske er de fleste ikke på det nivået jeg vil kalle dype (unntak finner vi stadig, som de fleste i Lannister-familien, men unntak gjør ingen regel). Forskjellen på Martin og Brown er imidlertid at Martin skriver fantastisk underholdende og overraskende.

Er det likevel dybde folk vil ha innen fantasy, er det flere andre serier som heller utmerker seg. The Malazan Book of the Fallen er den første som faller inn i hodet på meg.

Kort oppsummert: Martin skriver underholdende, og har skapt en troverdig setting med sine bøker. Jeg vil likevel begrense meg for å kalle ham original, og han har et særdeles godt stykke igjen før han overgår Tolkien.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Jeg er helt betatt av franchisen. Det hele begynte da jeg ble bedt av en venn om å ta en titt på TV-serien. De første par episodene var så som så - mange figurer og et plott som var litt vanskelig å følge hindret meg i å være helt med på notene.

Så tok det seg kraftig opp rundt episode 5, og når hver episode kun ble bedre og bedre derfra klarte jeg ikke lenger å holde meg til å se det hver uke på NRK. Jeg så de tre siste episodene i en herlig fantasyrus og elsket hvert sekund - jeg var blant annet i vantro når "dere vet hva" skjedde med "dere vet hvem".

Det var litt over to måneder siden. Nå har jeg begynt på den første boken som er fantastisk lesning og jeg planlegger å lese bøkene etter hver sesong. Jeg er en fast lytter til den "offisielle uoffisielle" podcasten Cast of Thrones som er fantastisk morsomt å lytte til, og jeg hungrer etter hver nye episode i sesong 2.

Historien er så utrolig vellagd og interessant - jeg elsker det rett og slett. Karakterene er spennende, og den utrolige uforutsigbarheten i plottet er antagelig det som driver serien framover. Jeg har alltid likt Tolkiens verker og LoTR, men jeg mener at dette overgår eventyrene til Aragorn og co en lang gang.
Just kill him with your awesome
  • 0
Game of Thrones er f***ing amazing, og etter sesong 1 måtte jeg ta til bøkene. Kunne ikke gå i mange år (èn sesong per år?? Pfff!!) før jeg fant ut hva som skulle skje. Er supersjelden jeg leser skjønnlitteratur, men disse bøkene leste jeg på to måneder (og jeg tok meg "god tid" for å nyte det).

Stresser støtt og stadig over at serien skal bli cancelled, og følger faktisk litt med på ratings for det. Tror ratings kommer til å fortsette å stige over de neste to sesongene, men forbi der er jeg litt usikker. Skjer veldig mye på èn gang etterhvert. Kan bli mye for "folk flest." Virker for øyeblikket lovende, uansett, så satser på at hele serien til slutt får ende opp som et 80 timers mesterverk (dersom serien ikke tar igjen bøkene, som er enda en bekymring.)

Anngående hvor bra AsoIaF er i forhold til Ringenes Herre så avhenger det mye av hvordan slutten blir, dersom du spør meg. De første 5 bøkene har bygget opp så utrolig mye at jeg ikke klarer se for meg en annen slutt enn at hele verden faen går under. Betryggende å vite at det er en slutt i vente, uansett, for THE GAME OF THRONES er noe som kunne blitt melket til evigheten (som med maktspillet i virkeligheten, obviouslyyyy).

Leste at sesong 2 fikk 15% bonus på budsjettet for å filme Spoiler:slaget i Kings Landing, så det lover jo veldig bra. Håper dette fortsetter, med tanke på hvor mye som skjer i bøkene etterhvert i forhold til bok 1. Tror ikke noe sånt har blitt gjort på en TV-serie før, såvidt jeg vet.

Uanz: lydbok? kafan?
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0
Siterer Cladeus:
Uanz: lydbok? kafan?


Hahaha Jeg har ingen ledige stunder i løpet av døgnet, så for å få i meg litteratur må det spilles av mens jeg holder på med andre ting - en slags intravenøs kulturdose...

Forresten godt å se at det er mange som sliter med å forklare hvor godt dette egentlig er
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Selv så elsker jeg Game of Thrones serien. Har ikke lest bøkene, men TV-serien er helt fantastisk. Gleder meg til hver mandag !
Penger er verdiløse inntil du bruker dem.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!