Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Er du glad i spill så er det også ganske sannsynlig at du sitter på din egen geniale idé. Men det er ikke alle som kan programmere, noe som er ganske viktig når det kommer til utvikling av spill. Heldigvis er det fortsatt mulig å lage spill for de av oss som er for dumme til å forstå hva «for(num=1; num < 10; num++)» betyr.

Da finnes det program som RPG Toolkit og GameMaker, men også disse kan bli kompliserte for ferske spilldesignere, og for å lage skikkelige mesterverk lønner det seg likevel å ha et greit grep om programmeringens kunst.

Som noen av dere sikkert har fått med dere holder jeg også på med et spillprosjekt kalt Inferno (jeg kommer til å skrive mer om dette ved et senere tidspunkt). Men Inferno har ikke alltid vært hva det er i dag. Rollespillet begynte sitt liv som et fanbasert Zelda-spill, kalt The Hylian Phoenix. Dette lagde jeg og en kamerat ved hjelp av et program kalt Zelda Classic.

Utviklingen av Zelda Classic begynte i 1999, og utvikler Jeremy Craner ønsket at det skulle være en hyllest til det første Zelda-spillet fra 1986. Programmet ble lagt ut på nett for nedlasting samme år, og fungerte mer eller mindre som en eksakt kopi av Nintendos klassiker. Flere utviklere slang seg med og snart var det mulig for alle og enhver å designe egne brett i Zelda-universet.

Siden den gang har Zelda Classic utviklet seg kraftig, og nå kan du lage helt egne spill med programmet. Med litt kreativitet kan du lage spill som ikke engang minner om Zelda. Ett eksempel er Dead Forest, et spill hvor alt dreier seg om å slakte zombier med diverse skytevåpen for å få høyest poengsum.

Det er ikke vanskelig å bruke Zelda Classic, og for å lage nye verdner plasserer man enkelt og greit forskjellige objekter på skjermen. Det er litt som å pusle puslespill, foruten det faktum at det er du som bestemmer hva som skal hvor. Men jeg skal ikke gå i detalj på hvordan programmet brukes, for det krever at man setter seg litt inn i det, men hvis du synes dette høres spennende ut kan du sjekke ut både Zelda Classics offisielle nettside, hvor du selvfølgelig også kan laste ned programmet, eller nettsamfunnet basert rundt programmet PureZC. Skulle du ønske litt hjelp med å komme i gang er det bare å spørre på sistnevnte, da dette er et relativt aktivt forum fullt av erfarne brukere villige til å hjelpe nybegynnere.

Det har også blitt gitt ut nyere versjoner av programmet siden versjon 2.10, men disse er ikke tilgjengelig på den offisielle nettsiden siden de er beta-versjoner. Du kan derimot finne disse på Shardstorm. Anbefaler å bruke siste versjon hvis du vurderer å bruke en beta.
<bild>
Her ser du bilder fra forskjellige prosjekter folk holder på med. Bestemmer du deg for å prøve deg på Zelda Classic håper jeg virkelig du viser frem arbeidet ditt. Gleder meg til å se!
  • 0
Dette skal nok skjekes ut
Hadde en periode for en stund siden hvor jeg holdt på med rpgmaker men følte det ble litt for tunkt på lang sikt.

takk for infoen
  • 0
Skal sjekkes ut.
  • 0
Blir spennende å se om noen GR brukere lager noe som de kan vise frem.

«for(num=1; num < 10; num++)»
Tenkte jeg kunne prøve å forklare koden.
Det er en for løkke, der variabelen num får verdien 1. Løkken vil fortsette så lenge num er under 10, og for hver gang løkken går, økes num sin verdi med 1.

Er i det minste slik det er i C#.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Takk Robin!

Skal teste det
Go ahead, make my day
  • 0
Må nok teste dette for det
Jeg har alltid hatt lyst lage spill
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
No prob folks.

Det skal sies at vi ikke bruker Zelda Classic for utviklingen av Inferno. Vi lager spillmotoren fra scratch, men dette er en veldig fin måte å begynne på.

ZC har også et eget programmeringsspråk kalt zscript, og det er veldig mange brukere som har lært seg programmering ved å begynne forsiktig med zscript.

Så uansett om du planlegger å lage et helt spill eller ikke er det absolutt verdt å ta en titt om du har en designer i deg.

Siterer sonic og link:
Blir spennende å se om noen GR brukere lager noe som de kan vise frem.

«for(num=1; num < 10; num++)»
Tenkte jeg kunne prøve å forklare koden.
Det er en for løkke, der variabelen num får verdien 1. Løkken vil fortsette så lenge num er under 10, og for hver gang løkken går, økes num sin verdi med 1.

Er i det minste slik det er i C#.

Det må da være midt i blinken for deg som har lyst til å utvikle spill... eller hva? Show us what you've got bro! ;)

PS. Hvis ikke jeg tar helt feil er koden et eksempel på C++.
  • 0
Jeg vil drive med spill. Er en av mine største drømmer. Jeg lurer bare på en ting. Er det gratis å laste ned? Bare spør.

PS. Du kan sjekke den nyeste bloggen min om min største drøm, som har noe med temaet å gjøre. Der har jeg ideer til hvordan spillene mine skal se ut.

http://www.gamereactor.no/blog/FuzzyFarm/37801/

Håper dere leser den er ikke mange som har lest den.
"Combine technology, arts, humanity, simplicity and science is the meaning of my life" - FuzzyFarm
  • 0
Siterer Robin Høyland / GR®:
Det må da være midt i blinken for deg som har lyst til å utvikle spill... eller hva? Show us what you've got bro! ;)

PS. Hvis ikke jeg tar helt feil er koden et eksempel på C++.


Hadde jeg bare hatt tid så. Er mye som skjer for tiden. Kanskje jeg ser på det i sommerferien, men kan hende jeg heller fokuserer på programmeringsspråk som C#, Java eller C++, slik at jeg er klar for folkehøyskolen jeg skal på.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer FuzzyFarm:
Jeg vil drive med spill. Er en av mine største drømmer. Jeg lurer bare på en ting. Er det gratis å laste ned? Bare spør.

Jepp, det er helt gratis. Nintendo hadde nok sendt advokatene på døren til Jeremey om han hadde tatt betalt for det (vel, ikke Jeremey selv, han er ikke lenger en del av utviklerteamet, men folka bak, helt klart).

Siterer sonic og link:
Hadde jeg bare hatt tid så. Er mye som skjer for tiden. Kanskje jeg ser på det i sommerferien, men kan hende jeg heller fokuserer på programmeringsspråk som C#, Java eller C++, slik at jeg er klar for folkehøyskolen jeg skal på.

Er nok en god idé å fokusere på programmeringen om det er det du ønsker å drive med. Jeg, for eksempel, har ikke snøring på kodeskriving, så for min del var Zelda Classic helt perfekt da jeg kom over det fantastiske programmet for rundt sju år siden (ja, for det er virkelig så lenge siden. Aner ikke hvorfor jeg ikke har tipset folket her om det før, men gjort er gjort).
  • 0
Ikke verst...

For de som faktisk vil ta det skrittet å lære seg programmering, kan jeg anbefale bøker om emnet, siden de er mer kvalitetssikret enn det du finner på nett. Jeg har holdt på med "Java for alle" en stund, det er av en norsk forfatter, og jeg føler virkelig at jeg har lært mye av den boken!
  • 0
Siterer Robin Høyland:
Det må da være midt i blinken for deg som har lyst til å utvikle spill... eller hva? Show us what you've got bro! ;)

PS. Hvis ikke jeg tar helt feil er koden et eksempel på C++.


Syntaksen er i mange tilfeller veldig like for objektorienterte programmeringsspråk. Spesielt siden omtrent alle objektsorienterte språk har løkker. Du finner samme typer for-løkker i Java, Javascript og ActionScript også for å nevne eksempler.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Har bittelitt ActionScript-erfarin fra multimedieteknologilinjen ved høgskolen i Nord-Trøndelag.

Har vurdert å studere til dataingenør ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Da ser jeg for meg at døren ikke bare står åpen til "vanlige" arbeidsplasser, men også til spillutviklerjobber, noe jeg har litt lyst til å i det minste prøve.

Kanskje jeg blir å sjekke noen av spillutviklingsverktøyene du nevnte.

Kan jo forøvrig bare nevne, selv om mange sikkert vet det, at også Unreal Engine er gratis å laste ned fra nettsidene deres, men... den er ikke for n00bs. Men det er vel bare å sette seg inn i det, hvis man har tiden, lysten og ideene klare.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Brukt en del Game Maker før og trives med den enkle interfacen. Men det er som du sier. Du må ha litt kode erfaring for å få det meste ut av det. Derfor jeg har joinet en liten gruppe som pixel artisten deres. Får jeg god trening innenfor pixel art uten at jeg trenger å kunne noe kode.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Holder meg til å skrive om spill jeg.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!