Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

So...a great plot, emotional ending, memorable villain, great action, fantastic look. Looks like I'm going to praise this movie sky high, right? Well, let me dive into the parts of Rises that shouldn't have...risen in the first place.

What I did mind was all the pointless characters. Yup, Rises has way too many new characters. Although they're not particularly important most of them, I just didn't understand the point. Like the female friend of Catwoman. That blonde. Why was she there? Acting all tough and shit? She was stupid. That douchebag Dagget, who hired Bane in the first place, should be killed for his stupidity. He dies though. Bane breaks his neck. Thank you Bane! We also have the assistant or right hand man or whatever of Dagget, the new head police chief and my most hated...Miranda Tate.

Allright. Miranda Tate is my single biggest gripe with Rises. I hated her. I really did. Not in the beginning or middle parts of the movie, I just thought she was pointless then. Just a character that Bruce hooks up with and has a link to that bomb Bane plans to explode. But at the end, during the final climactic fight between Batman and Bane, where I felt like one of them would die, she appears again. "What the hell Miranda? Let them finish the fight!" I thought to myself, praying to God that Nolan didn't fuck this up. She then reveals herself as Talia al-Ghul, the daughter of Liam Nee...Ras al-Ghul, the real mastermind behind everything. She then takes of to secure the explosion of the bomb, while Bane lies there like a wimp, before being KILLED BY CATWOMAN.

No. No. Sorry. I don't buy that. Not at all. All that build up. All that tension. Two and a half hours of Bane running everything. And now you're telling me that he was just an accomplice? That the real villain is a goddamn french broad? This is exactly what happened in Begins. I spent two hours believing that Scarecrow was the villain, before the big reveal was that Liam Neeson was the villain. Scarecrow is in uniform and terrifying and all for like two minutes, before Rachel zaps him with a taser. Damn you Rachel! Damn you Chris Nolan! Have ONE CONSISTENT VILLAIN damnit! You tried it in The Dark Knight, and that worked out well, don't you think? All that confusing nonsense in Rises happened right at the big climax, because of one lousy character. Who revealed herself as the villain after two and a half hours. I just can't believe why she is in the movie. Yes, she is the daughter of Ras al-Ghul, which the nerds surely would have picked on if she wasn't, but still. Batman thought that Bane was the child of Ras. Even if it doesn't approve with the comics, who cares? Bane doesn't have a serum in his mask that beefs up his muscles in this movie, for example. Why couldn't he just be the child of Ras and continue without that goddamn Talia? OR, why couldn't the whole sideplot with the child of Ras al-Ghul just be scrapped? Why couldn't Bane just be an ex-member of the League of Shadows in Gotham to ruin the city? Why did we need this extra plot? What was the purpose? The only thing it did was confuse things and give worthless substance to the new primary villain. I can't describe the disappointment I felt when this happened. Not to mention Bane gets completely dropped immediately afterwards. There is no victor in the aforementioned final brawl. He gets killed real quick by gunfire fired by Catwoman, she and Batman leave to stop Talia (god I hate her), and he is never mentioned again. What happened? He broke Batman's back goddamnit! Where's the payoff? Talia al-Ghul ruins everything!

There are also a couple of minor flaws I didn't really like in Rises. Surprisingly, I found some plot holes here and there. For example, after Bruce climbs out of the prison, how the hell does he return to Gotham? The only way in is through the single remaining bridge, which is guarded 24/7. If one crosses it, the city blows up. We don't see anything. All of a sudden, he is there. How? Did he fly there? Seriously! How did he do it? He isn't a magician, you know. Also, John Blake figures out that Bruce Wayne is Batman. He does not give a proper explanation for it, leading me to believe it was a lucky guess. Gordon also finds out his identity, but only through a riddle Batman gives before he flies away with the bomb to die. I don't believe that Gordon can be 100% sure about the identity, because it was a very lousy hint Batman gave, forcing Gordon to think back over 30 years. In retrospect, the only one who has had suspicions that Bruce is Batman, with conclusive evidence do back it up, is Mr. Reese, the Wayne Enterprise employee who tried to blackmail Lucius Fox into giving him 10 million dollars each year with the information. He was shot down. Greedy bastard, but he was more believable than John Blake at least.

Now for the million dollar-question: Is Rises on par with The Dark Knight? Turns out it was exactly they way I thought it would be: A damn good action film, but it is far from the masterpiece its predecessor is. It doesn't reach the emotional level of the previous, which is tough, considering Batman dies in this one. But the rise and fall of Harvey Dent is so perfectly executed, and his death is very strong to watch. And it doesn't have that stroke of magic The Dark Knight had. I will never forget the opening, for example. Or the pencil trick. Or the Joker in general. Yes, Bane is a great villain (before he got the boot to make way for the interesting and well-developed Talia al-Ghul!), but he's not the stuff of legend, like the Joker. Nothing about Rises truly stands out, even if it is very ambitious and gripping. I'm just happy I knew from the start that it wouldn't match its predecessor, because it would be a huge disappointment if I didn't. As it is, it's a truly great closing chapter in the trilogy.

The Dark Knight Rises is the ending we waited for. From start to finish, it's exciting and well paced, delivering plenty of action, humor and sad moments. It's dark, gripping, emotional, satisfying and a fantastic conclusion to one of my favorite movie trilogies. Although it doesn't reach the extremely high bar set by its predecessor, its still a solid film all around, with plenty of memorable elements, Bane in particular. Although the flaws are annoying, and Talia al-Ghul especially made me hate the movie at the end, it's nonetheless a satisfying finale. On a scale of 1 to 10, I'll give it an 8. The best film of the year so far, but it's not that next big movie experience I hoped it would be. Anyway, now that the trilogy is over, I can't do anything else than congratulate Christopher Nolan with a fantastic trilogy. If he reads this. Which he won't.

Bless you Bane. You deserved a better passing.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Meget godt skrevet, Predator. Er enig i alle punktene dine!

Jeg er ikke helt sikker, men tror hun som Selina bodde med skal være Catwomans sidekick, og at dette er Nolans referanse til henne.

Spoiler:Rart du ikke nevnte noe om at John Blake egentlig heter Robin og det faktum at Arthur faktisk ser Bruce og Selina i Venezia, eller hvor de er. Kan være mange interessante "konspirasjonsteorier" rundt det.
  • 0
  • Los
  • Los
Spoiler:Batman dør ikke... Han lever jo på slutten! Alfred vet ikke at Bruce er sammen med Selina, og hun ville ikke vært der om det var noe han "ser for seg". Jeg er 100% overbevist om at han overlevde.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Takk for det draigo! Hyggelig at du leste hele greia.

Spoiler poiler:Referanse eller ikke; hvis hun hadde vært sidekicken hennes hadde hun da gjort noe mer spennende enn å bare oppføre seg skikkelig tøff og være en poengløs karakter? Hun gjorde absolutt ingenting.

Nevnte at John Blake defintivt kan være ikke bare Robin, men faktisk den neste Batman, litt tidlig i teksten. Selv om jeg ikke nevnte at han het det.

Går utifra at du mener Alfred når du skriver Arthur, forresten. Når Alfred ser Bruce på slutten, går jeg utifra at det er hans måte å komme seg over dødsfallet hans. Bruce var jo tross alt det nærmeste til en sønn Alfred hadde. Bruce er 100% død i min mening.


Los; Anbefaler deg å markere kommentaren din med spoiler-tag (for safety reasons liksom), og les min kommentar.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
  • Los
  • Los
Spoiler:Jeg syntes det er litt morsomt å se hvordan slike ting blir tolket av folk. Jeg var sikker på at ingen kom til å tro at Batman var død etter den slutten.. Men ser man det Jeg skal ikke si at jeg har svaret for alle, for man kan helt klart mene ulike ting her. Men for meg lever han. Hvorfor ellers var autopiloten fikset? Og hvorfor var Selina der? hehe. Jeg tror at det man så av Batman i "The Bat" var Bruce som vurderte å bli i flyet og dø, men han ombestemte seg. Den eneste måten å komme seg ut av det var å la alle tro han døde. Jeg likte også at Blake tar over.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Spoiler:Som draigo sa var det meget godt skrevet, spennende å lese igjennom andres synspunkter til filmen. Og ikke ofte jeg leser såpass lange blogger men klarte begge partene av denne som bør si endel..

Du nevner ting jeg ikke engang tenkte over. Som hvordan Bruce kom tilbake til Gotham.

100% enig i alt du sier i teksten spesielt alt i "ONE CONSISTENT VILLAIN" delen. Og om Banes "død".

Når det kommer til slutten så har jeg ikke tenkt på at JGL kunne vært den neste Batman. Det er en tanke jeg liker selvom jeg også liker min originale tanke. Nolan har sagt at det ikke kommer flerne Batman filmer right? Så om Bruce er 100% død hvorfor ikke la Nolan lage en Robin film? En karakter som aldri har hatt en god film rundt seg.

Jeg syntes ihvertfall det kunne vært spennende selvom jeg ikke hadde blitt sint om en annen tok over Batman universet og bygger det videre med JGL som Batman.
"Fact: In 100% of all fake gun shootings, the victim is always the one with the fake gun."
  • 0
  • Zook
  • Zook
Spoiler:Angående slutten: Etter bomben går av får Lucius vite at Bruce fikset autopiloten på The Bat. Dette er vel et ganske tydelig hint om at Bruce ikke var i nærheten av bomben da den eksploderte og overlevde. Om Alfred virkelig ser Bruce i Firenze på slutten er jeg mer usikker på, men jeg er temmelig sikker på at han ikke døde.


EDIT: Spoiler:Hva er det jeg sier? Temmelig sikker? Bruce dør ikke. Alt tyder på at han overlever. Sånn
You're sleeping over, right?
  • 0
NewAge poiler:Hadde utvilsomt vært spennende, men jeg mener hele filmen kan bygge opp til en eventuell film hvor Levitt ikke bare er Robin, men Batman selv. Han tar jo over Batcaven og alt. Og tror nok Nolan er ferdig med serien, han har sagt seg selv 100% ferdig, mener jeg å huske.

Zook: Spoiler:Fikk ikke med meg det. Fulgte egentlig ikke så særlig mye med helt på slutten. Faen, var så glad når jeg trodde han døde.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Jeg tror ikke du har skrevet dette selv
The gavel corrupts
  • 0
Jasså?
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Veldig flott skrevet indeed. Selv synes jeg denne filmen var en skuffelse mye på grunn av tingene du nevner, men jeg syntes ikke storyen var så interessant heller. Dessuten spoiler: Det gateslagsmålet var klumsete. Det er hundrevis av gangstere som har våpen også springer politiet bare rett i mot dem? spoiler

Lagt til 2012-07-29 13:05:
Veldig flott skrevet indeed. Selv synes jeg denne filmen var en skuffelse mye på grunn av tingene du nevner, men jeg syntes ikke storyen var så interessant heller. Dessuten spoiler: Det gateslagsmålet var klumsete. Det er hundrevis av gangstere som har våpen også springer politiet bare rett i mot dem?spoiler
We could have arranged to have you carried
  • 0
Utrolig bra tekst og en film som jeg ser frem til å se selv om det ikke blir før den kommer ut på Blu-ray
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Junior Sopranos: Takk så mye. Enig i at storyen var mindre interessant enn spesielt Dark Knight, og at den gatefighten så tullete ut.

Bernt Erik: Håper virkelig ikke du leste teksten, siden du ikke har sett den?
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Spoiler: I scenen der Alfred ser Bruce og Selina ser man såret Bruce har på pannen etter kampene mot Bane. Alfred visste ikke om disse kampene og den beste måten å forfalske sin egen død på var å la alle tro at Bruce ble drept med bomben, likevel hadde han reparert autopiloten 6 måneder før. Så Bruce er i livet, han ville bare ha et roligere liv, ikke i Gotham.
  • 0
fantomena: Spoiler poiler:Ser at bevisene er soleklare for at Batman ikke døde likevel. Det suger.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Syntes pingvinen skulle ha vært i filmen.
  • 0
Deg om det.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Du skriver så fengende. Jeg fikk dessverre ikke sett TDKR før nå. Den levde ikke opp til forgjengeren, for å si det sånn. Jeg er enig i alle punktene dine, selv om jeg ikke brydde meg så altfor mye om de plot hullene.
  • 0
Nei, den er milesvis unna mesterverket Dark Knight. Brydde du deg virkelig ikke om Spoiler:hvordan i huleste Bruce kom seg tilbake til Gotham etter å ha stukket av fra fengselet? Det irriterer meg til døde fremdeles. Takk for ros, forresten
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Predator:
Spoiler


Ikke i så altfor stor grad, egentlig. Synes ikke at det tok bort underholdningsverdien, og jeg unner dem et par billige løsninger, selv om den der er i billigste laget.
  • 0
Synes måten Bane forsvant ut av filmen på var MEGET skuffende, men likte på en måte twisten med Talia og forholdet mellom henne og Bane. Skulle bare ønske det ble utdypet mer, men tror Nolan satset på at vi var emosjonelt investert nok i karakterene til at det kom til å funke, noe det ikke gjorde... for noen. Kanskje det vanker en eventuell Director´s Cut?

En del har vel også reagert på at Robin var så rask med å si opp jobben sin, mens jeg skjønte det veldig godt, selv utifra det lille vi fikk se av ham i filmen.

Så, noen ganger funker slike grep, andre ganger ikke. Det kommer veldig an på hvor mye informasjon man gir ut, og hvor flinke publikum er til å fyle inn tomrommene selv, tror jeg.

Og hvordan kom Bruce seg tilbake? Dude, he is the Batman
  • 0
Kanskje en idé å markere kommentaren din som spoiler?

Spoiler:Jeg vil hevde at INGEN var så emosjonelt investert at de brydde seg om at en fransk tøyte som bare har pult rundt med Bruce Wayne (uten grunn) i hele filmen i virkeligheten er den ekte skurken, en skurk sluere og smartere enn Bane liksom. Hva tenkte Nolan på?

Kommer ingen Director's Cut forøvrig, mener å huske å ha lest det på IGN en gang.

Spoiler:Det med at Robin sa opp jobben sin brydde jeg meg ikke noe om.

Kan se at man må ha litt imagination selv av og til, men seriøst. Spoiler:Hvordan i HULESTE kom Bruce seg tilbake? Flydde han? Teleporterte? Maskerte seg som en terrorist? WHAT
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
He´s the Batman...
  • 0
Uten drakten er han bare Bruce Wayne, og på det tidspunktet var han til og med blakk. Så filmen igår igjen, det er et av de største plothullene jeg har sett. Shame on you, Nolan.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!