Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hallo Gamereactor! Velkommen til min første offisielle anime anmeldelse! Min første anmeldelse vil bli av den romantiske komiserien Baka and Test: Summon the Beasts. Serien er relativt ny, men har allerede fått en gigantisk fanbase, og er for øyeblikket den most populære komi-animeen i dag sammen med Heaven's Lost Property. Fortjener Baka and Test denne berømmelsen? Les videre for å finne svaret...

Anime: Baka and Test: Summon the Beasts
År: 2010
Sjanger: Romantikk, Komedie, Parodi, Fantasy, School Life
Episoder: 26 + 2 OVA
Studio: Media Factory
Utgitt av: Funimation


Dette er Baka and Test. Et ganske enkelt show ved første øyekast, men under overflaten... er det fortsatt ganske enkelt. Men ikke på en dårlig måte, snarere tvert imot. Baka and Test er stappfull av klisjèer, alle karakterene er kun basert på stereotyper, og det er sjelden showet tar seg selv det minste alvorlig. Og vet du hva? Det er nettopp det som gjør det så bra.

Historien handler om Akihisa. En elev ved Fumizuki Academy, som har det som bare kan beskrives som det verste skolesystemet noensinne, der elevene blir testet i sine fagkunnskaper og plassert i en klasse basert på sin akademiske kompetanse. Jo bedre karakterer du har, jo bedre vil klassemiljøet ditt være, så elevene i A-klassen, som er den høyest rangerte klassen på skolen, blir dermed gitt sin egen bar, massasjestoler, og tjenere til å servere dem, mens elevene i F-klassen, som da er de lavest rangerte, blir gitt pappesker som pulter og blir gitt null respekt fra hverken lærere eller elever. Som de fleste helter innen School Life sjangeren, er ikke Akihisa den skarpeste kniven i skuffen, så det er ikke noe stort sjokk at han er plassert i F-klassen. Heldigvis er han ikke alene i klassen, og alle hans nærmeste venner blir plassert der med ham. Du har den klumsete og brystfagre Himeji, guttejenta Minami, den kalde og kalkulerende Yuuji, perverse Kouta, og Hideyoshi, som er den mest ettertraktede jenta på skolen til tross for at han ikke er en jente i det hele tatt. Ellers på skolen finner vi også den bedårende men FARLIGE Shouko, den ertende Aiko, bitre Yuuko, brilleslange Kubo, mannehater Miharu, super strenge "Iron Man", og "FFF" (en parodi på KKK), bestående av guttene som vil drepe deg hvis de ser deg med en jente fordi de ikke er i stand til å få jenter selv.
Til tross for at ingen av disse karakterene høres spesielt originale ut, klarer Baka and Test på mystisk vis å gjøre dem til en av de mest sjarmerende vennegjengene du noen gang vil møte på innen anime, først og fremst takket være det brilliante manuset som virkelig gjør et hvert samspill mellom dem underholdende.
Selv Akihisa endte opp som en virkelig sjarmerende type, til tross for at jeg vanligvis ikke kan fordra hovedpersonene i såkalte "harem" animeer.

Det er faktisk noe jeg burde gå nærmere inn på. Til tross for å være klassifisert som en "harem" anime, må jeg si meg uenig i dette. Ja, de to kvinnelige hovedpersonene i showet er forelsket i samme fyr, og ja, det virker en smule unaturlig at to attraktive jenter ville falle for denne typen (Eller, det tar jeg tilbake, ettersom det bare er med Himeji det virker unaturlig, ettersom showet gjør det veldig klart i sin andre sesong hvorfor Minami ville ha såpass sterke følelser for Akihisa), men ved å ha TO jenter kjempe for samme fyr istedenfor FJORTEN, klarer den å gi hver av jentene sin tid i rampelyset uten at det virker tvungent eller bare kjedelig (Til tross for at jeg mener showet gir litt for mye oppmerksomhet til Himeji, til tross for at Minami er den klart mer sjarmerende av de to).
En annen ting som hindrer Baka and Test fra å falle i kjent "harem" klisjè territorium er måten det ikke bare fokuserer på romansene mellom Akihisa og Minami/Himeji. Yuuji blir stadig forfulgt av sin barndommsvenn Shouko som har et sterkt behov for å skade ham når han er "utro". Kouta blir også gitt en romantisk interesse i den lekende kattejenta Aiko, som har det svært gøy med å bruke sex-appeal for å få oppmerksomheten hans.
Ironisk nok er det ikke fra Akihisa showets sterkeste romantiske øyeblikk kommer fra, men snarere fra Yuuji og Shouko, som har en ganske... uvanlig kjemi for å si det slik, men som faktisk ender som den dypeste romansen i showet, med noen av de søteste og (overraskende nok) tristeste øyeblikkene i hele animeen. Faktisk vil jeg si at den sjeldne gangen showet faktisk blir alvorlig, er det nesten utelukkende når vi får en nærmere titt på hvor dypt båndet mellom disse to karakterene faktisk er.
... Og JA, til tross for at jeg er mann verdsetter jeg god romantikk! Sue me!

Med utallige referanser å finne er Baka and Test virkelig noe av det morsomste animeene du kan finne på markedet. Mye av grunnen til showets suksess ligger i det faktum at Media Factory faktisk forstår at 20 minutter med puppevitser ikke er god komedie. Baka and test inneholder faktisk rimelig lite av fanservice, og det lille du vil finne kommer 90% av gangene fra Hideyoshi, som ikke engang er en jente, og dermed gjør det mye morsommere å finne ham i en seksualisert stilling med minimalt med klær.
Du vil finne referanser til tonnevis av kjente spill, filmer og selvsagt animeer her, med referanser til blant annet Metal Gear Solid, Mad Max, Code Geass, Detective Conan, Apocalypse Now!, The Grudge, Gurren Lagann, Neon Genesis Evangelion, og hundrevis av andre spill og serier. Mange av disse referansene er ganske godt skjulte, og de fleste av dem vil sannsynligvis gå deg hus forbi pga deres obskuritet. Dette gjør ikke at du ikke kan sette pris på humoren, for vitsene er fortsatt hysteriske selv om du ikke tar referansen, i stor likhet med en Family Guy skit. Både hardcore anime entusiaster og nykommere som knapt har hørt om anime før kan få mye ut av denne serien, og jeg kan nesten garantere at du vil storkose deg med denne uansett hva preferansene dine er.

Baka and Test tok meg virkelig på senga, ettersom anime som legger større fokus på humor enn noe annet vanligvis ikke er noe jeg vanligvis er så glad i. Etter å ha sett Heaven's Lost Property, Genshiken og Ouran High School Host Club, tre av de såkalt "morsomste" animeene der ute uten å ha funnet noen av dem spesielt underholdende, var ikke mine forventinger til Baka and test akkurat skyhøye. Men det er også grunnen til at jeg var såpass overrasket når jeg fant meg selv ikke bare bry meg om karakterene, men faktisk LE høyt av showets mange parodier. Ja, Baka og Test er god komedie. Og ikke bare er det god komedie, det er SMART komedie. Skaperne av show som Heaven's Lost Property kunne virkelig lært en ting eller to fra dette, ettersom Baka and Test gjør det klinkende klart at man ikke trenger å vise en halvnaken kvinnekropp hvert femte sekund for å være morsom.

Baka and Test DVD'en inneholder også tonnevis av bonusmateriell, som blant annet inneholder et storyboard, kommentarer fra stemmeskuespillerne, samtlige hysteriske kortfilmer som ikke er å finne noe annet sted, pluss masse annet. Funimation har riktignok gjort det mulig å se hele serien gratis på nettsiden deres, men hvis du har råd anbefaler jeg fortsatt at du kjøper serien på DVD/Blu-Ray, ikke bare for alt bonusmateriellet du finner, eller fordi det øker sjansene for at det blir gitt ut en tredje sesong, men rett og slett fordi serien fortjener en plass i hylla di.

Showet har flott animasjon, et fantastisk soundtrack, veldig gjennomført stemmeskuespill både på japansk og engelsk, tonnevis av bonusmaterialle, en av de mest fengende introene til en anime jeg noensinne har sett, og overraksende nok noen øyeblikk fylt til randen med hjertevarme og ømhet. Bedårende karakterer som vil sjarmere sokkene av hvem som helst, og en enkel, men god historie om vennskap, utdanning og hvor nyttig det kan være med en god tazer når daten din prøver å stikke av.
Hvis du leter etter en anime med humor faktisk er smart og velskrevet og som ikke er 94% puppe-vitser, med sjarmerende figurer, nydelig animasjon, og et lydspor som vil få deg til å nynne showets kjenningsmelodi flere uker senere, så er dette definitivt et show for deg. Uten tvil den beste komi-snimeen jeg noensinne har sett. Anbefales på det varmeste til alle som ikke hater å le.


OPPSUMMERING:
Plot: 7/10 (God, enkel historie som er lett å komme inn i)

Animasjon: 9/10 (Svært pen animasjon med en utrolig vakker, særegen stil)

Lydspor: 9/10 (ONE MORE CHANCE, ONE MORE CHANCE, NEVER NEVER GIVE UP!!)

Stemmeskuespill: 9/10 (Veldig forsegjort, både på japansk og på engelsk, med svært engasjerte skuespillere)

Karakterer: 10/10 (Det skal mye til å finne en mer sjarmerende vennegjeng enn denne her)

Underholdning: 10/10 (Baka and Test er mye rart, men kjedelig er det aldri)

Bonusmateriell: 9/10 (Tonnevis av kortfilmer, storyboard, og massevis av annet snadder)

Er den verdt å se igjen: JA

Totalt: 9/10



Jeg håper dere likte min første anime anmeldelse, og vil gi meg konstruktiv tilbakemelding på hvordan jeg kan gjøre mine fremtidige anmeldelser bedre. Men før jeg avslutter har jeg et siste spørsmål til dere lesere:
Hva skal jeg anmelde nå?
Deres valgalternativer er følgende:
- Angel Beats
- Naruto
- Shakugan no Shana
- Heaven's Lost Property
- Moribito: Guardian of the Spirit
- Soul Eater
- Fullmetal Alchemist (2003)
- Ouran High School Host Club
- Cowboy Bebop
- Paranoia Agent


Stem på hvilken av de følgende seriene dere ønsker å se anmeldt neste gang i kommentarene, og den med flest stemmer blir den jeg anmelder! Og som sagt, ikke glem å legge igjen konstruktiv kritikk til hva jeg kan gjøre bedre! Peace Out!
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Ikke bare presenterer du karakterene og plottets utgangspunkt god og konsist, men du skriver også fritt og naturlig. Ser ut som om jeg må dra fram DVDen enda en gang etter å ha lest denne, gitt!

Jeg synes du bør anmelde Angel Beats etterpå, for jeg er usikker på om jeg skal se den eller ikke. Eller Cowboy Bebop, så vet du at du ser noe bra.
If sex is a pain in the ass, you're doing it the wrong way! PSN: Komodo Spodo
  • 0
Gah, herlig lesning! Det gikk som en drøm gjennom hele teksten. Og jeg fikk en liten påminnelse om at jeg virkelig burde børste støv av Blu-rayen. Fikk skikkelig lyst å se den nå.

Fortsett med dette, for dette var finfint lesestoff. Angående neste anmeldelse, håper jeg du går for Soul Eater eller FMA (2003). Siden de begge er serier med "original" historie fra rundt midten av serien, og kan derfor gi litt forskjellige meninger. Spesielt om man har lest mangaen i tillegg. Så å se din mening om dem, er noe jeg uten tvil har lyst til!

Fikk nesten lyst å skrive en anmeldelse selv, men får se hva den late skrotten min tar seg til.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Ville kanskje rettet på oppsummeringen litt. Ha ett avsnitt mellom alle karakterdelingene. Tror det ville sett mer ryddig ut.
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Endelig en enkel og intressant anime jeg kan bruke tid på. God blogg/anmeldelse
Jeg var her
  • 0
Det du fokuserte på å skrive om var veldig bra. Men jeg skulle gjerne hatt mer info om den visuelle stilen og lyden. Jeg føler at du ikke skriver nok om dem, og de blir såvidt nevnt før oppsummeringen. Du burde nesten dedikere et avsnitt til hver av dem. Oppsummeringen var også litt rotete. Jeg stemmer forøvrig på Soul Eater til neste anmeldelse.

Uansett, jeg må nok skyve Baka and Test oppover prioriteringslisten.

Btw, vil du ha en morsom serie, så gjør du deg selv en tjeneste ved å se Nichijou. Randomness på sitt beste.
  • 0
god anmeldelse må se om eg får skjeket denne serien en gang

kan ikke komme på noe som stod veldig ut som eg kunne kritisere, kansje korte den ned litt(bare litt), ellers hadde jeg ikke noe å kritisere.

for neste anmeldelse stemmer jeg på Ouran High School Host Club.
  • 0
Bra andmeldelse! Jeg synes det er den beste animeen noensinne, men Jeg har jo bare sett 7 stykker. :
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!