Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Commander Shepard er ikke fremmed for en real utfordring, det skal han (hun?) ha. Meldingen om et mystisk våpen kjent som Leviathan ble mottatt med usminket optimisme, og etter en rast drink i Purgatory-baren var oppdraget igang.

Ferden gikk til en anerkjent forsker ved navn Bryson, som hadde vært på sporet av Leviathan-våpenet en god stund allerede. Hvis Leviathan i det hele tatt var et våpen da. Rapportene antydet nemlig at det kunne være snakk om noe mer. I alle tilfelle var Leviathan kraftig nok til å utslette en Reaper, og Shepard bestemte fort at belønningen veide tyngre enn risikoen.

Mer vil jeg egentlig ikke røpe om plottet. I Leviathan-utvidelsen har nemlig historien har fått et større fokus enn i tidligere Mass Effect-utvidelser. Og jeg vil jo ikke ødelegge opplevelsen med spoilers. Det er fortsatt nok av actionscener å bryne seg på, men det er samtidig hyggelig å se at Biowares manusforfattere ikke mistet motet etter all kritikken fra illsinte fans. Historien er ikke en du blir lamslått av, men der tidligere utvidelser har vært ganske tamme er Leviathan et fint tillegg til det overordnende plottet. Samtidig har ikke utviklerne brukt all tiden på svulstige dialoglinjer og dype blikk.

Det er også noen nyvinninger å finne i gameplayet, og den mest åpenbare er måten oppdraget er strukturert på. Etter hvert som du lærer mer om Levaithan-mysteriet må du nemlig flere ganger returnere til Brysons kontor, for å lete etter nye ledetråder og planlegge ditt neste trekk. På en måte som en detektiv. Vi snakker ikke L.A. Noire i rommet, men dette er likevel en oppdragsstruktur vi ikke har sett før. Det fungerer ganske bra, og det skiller seg ut fra tidligere oppdrag i serien.

Mellom kontorbesøkene kan du imidlertid forvente Mass Effect i kjent og kjær stil. Reapers skal skytes, sterilt bekledde romvesener skal godsnakkes med og lip sync-problemer skal ignoreres. Den skyhøye Mass Effect 3-standarden følger deg hele veien, og du blir dessuten servert nye våpenmoduler og en og annen pistol du ikke har sett før. Tror jeg hvertfall, jeg bruker stort sett bare Assault Rifle og Sniper Rifle uansett hva jeg finner. Hvis du har sett traileren har du sikkert også fått med deg en scene som foregår dypt på havets bunn, men du bør ikke glede deg alt for mye til akkurat dette. Ikke fordi det er en dårlig scene, men fordi den varer rimelig kort.

Alt i alt er Levaithan-pakken vel verdt de snaut 60 kronene. Spesielt hvis du er av typen som lar deg fasinere av Mass Effect-seriens omfattende historie og rammeverk. Den når ikke helt opp til den legendariske Shadow Broker-utvidelsen til ME2, men to nye timer i skoene til Commander Shepard har aldri vært noen dårlig idé. Det er det ikke denne gangen heller. 8/10.

<bild>
Jeg lette og lette, man fant ingen liten djevel som gråt.
Tidligere redaksjonssjef hos Gamereactor Norge
  • 0
Bildeteksten: I see what you did there

Har ikke spilt ME3 siden det kom ut, så jeg har heller ikke sett den utvidede slutten. Men jeg skal laste ned både den og denne på et senere tidspunkt.
  • 0
Skal definitivt skaffes! Må bare runne ME3 igjen etter Origin var så greie å slette alle savene mine...
Yet another quest to defeat an evil pig and obtain triangular cheese
  • 0
Spilles i skrivende stund
Per aspera ad astra
  • 0
Det skal skaffes så snart jeg får muligheten til det.
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Vet ikke helt.. Har alltid vært interessert i plottet til ME-serien, men jeg det dalte litt etter å ha spilt gjennom 3'en. Det er det første spillet i serien jeg ikke har giddet spille gjennom flere ganger enn én heller. Tror faktisk jeg skipper dette, ettersom jeg er gått litt lei hele greiene
  • 0
Jeg hadde foretrukket en god gammeldags ekspansion pack.
:D <3<3<3
  • 0
Skulle ønske jeg hadde bedre PC. Har aldri spilt eneren, men jeg har spilt toern, episode 1 og 2. Hadde vært fint om jeg kunne spilt det :/

EDIT: Feil blogg-innlegg
NOBS 4 LYF!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!