Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

For noen måneder siden kjøpte jeg et spill kalt Dear Esther på et Steam salg. Jeg visste ingenting om spillet før jeg kjøpte det. Jeg surfet meg innpå spillets Steam forumer og det meste var positivt, eneste negative var at det var veldig kort og noen brukere kranglet om det var et spill eller ikke.

Jeg så deretter en liten trailer på YouTube. Jeg ble veldig interessert, jeg visste faktisk enda ikke hva dette spiller var. Men likevel kjøpe jeg det.

Dear Esther kan jeg nok ikke kalle et spill, men en interaktiv lydbok. Det er veldig kort (tok meg under 1 time), men de minuttene spillet varte kommer jeg aldri til å glemme.

Skal ikke skrive mye her, bare det basiske så ikke vær redd!

Du er på en veldig stor øy, om den er øde vet jeg ikke (spill det selv for å få vite mer!). Det eneste du kan gjøre er å gå rundt med WASD og se deg rundt med datamusa. Ikke noe annet, ikke løping heller. Du kan heller ikke se hvem du er en gang. Mens du går blir du fortalt noe, nesten som en dagbok. 2 stemmer forteller deg noe, en historie, noe de har gjort, noe som har skjedd, noe som skjer. Du vil kanskje ikke skjønne mer enn 10-20% av det fortellerne sier, men du har en snakkeboble på skjermen om det er noen Engelske ord du ikke får med deg (kan deaktiveres i innstillingene).

Det er litt frihet, men ikke mye. Du følger en sti og går i forskjellige steder og grotter. Det er utrolig lekkert, selv med bruk av den utdaterte versjonen av Source motoren. Musikken er i tillegg helt enestående. Ikke mange spill har hatt en slik emosjonell musikk som fører deg videre og som klinger så bra med spillet som Dear Esther.

Det jeg liker så vanvittig godt med "spillet" er mystikken. Det er så vanvittig fascinerende, hele øya, stedene, det disse fortellerne sier til deg, alt er så mystisk og fascinerende. Du vil ikke forstå mye, men det er det som er mystikken.

Dear Esther er uten tvil et av årets beste spill. Den topper andreplassen på min GoTY liste over spill som Max Payne 3, GR: Future Soldier, Sleeping Dogs, Syndicate, SSX, Mass Effect 3, Diablo 3 og mange flere.

Det er veldig vanskelig å beskrive "spillet". Men det er vel det som er meningen med det.

Så hvorfor sitter du her og leser enda? Kom deg på Steam og kjøp spillet for 6,99€ og få et av årets beste opplevelser, kanskje tidenes beste opplevelser på lang tid.

Er du enda skeptisk, sjekk ut denne traileren: http://www.youtube.com/watch?v=mYknEAEbOD8

Er du enda skeptisk? Nå får du gi deg! Her er Steam linken og KJØP! http://store.steampowered.com/app/203810/
  • 0
Virker veldig bra, men ... Penger. Det er ikke dyrt nei, men jeg er ikke som deg, jeg kjøper aldri spill på "instinkt". Jeg må nesten planlegge i flere måneder
  • 0
Du har ikke råd til å impuls-spende 50 kroner Parkour? Dypt.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Det at spillet koster kun 50 kroner er nesten et ran i forhold til den fantastiske opplevelsen man får fra spillet. Kunne lett betalt 100 kr for det, mer også.

Kan egentlig ikke si at man betaler 50 kroner for et spill, eller en interaktiv lydbok som jeg også kaller Dear Esther for. Det er mer at man betaler 50 kroner for en opplevelse.

Om det er noen som har en dårlig PC skal det ikke gjøre noe, med tanke på at spillet ikke krever mye.
  • 0
Spilte igjennom for ikke så lenge siden, likte det veldig godt, syntes det gjorde en god jobb i å skape en stemningsfull atmosfære og en veldig annerledes "spill"opplevelse.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
  • Los
  • Los
Det er fantastisk! Jeg spilte det i fjord jul, i en tid hvor mye skjedde i livet, og ett eller annet i det spillet fikk meg til å glemme verden og bare nyte det!

Men jeg vil kalle det spill. Dette er et dekonstruert spill. Bare akkurat det du trenger, men jeg vil si spill fordi om. Men det ligger en diskusjon der, det ser jeg..
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
  • 192
  • 192
Enig, et mektig spill! Gleder meg til "oppfølgeren", som nylig ble annonsert.

Og forresten uenig med deg angående definisjonen. Skjønner ikke hvorfor dette ikke skal kalles et spill... Fordi det ikke er action og eksplosjoner?
Get ready for a better you
  • 0
Siterer 192:
Og forresten uenig med deg angående definisjonen. Skjønner ikke hvorfor dette ikke skal kalles et spill... Fordi det ikke er action og eksplosjoner?


Hvor skrev jeg det? Jeg mener bare det er en interaktiv lydbok som vipper mellom det og et spill.
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Er mer en film enn en lydbok, mtp at det er både lyd og bilde.
  • 0
Vel, det er en visuell verden man kan bevege seg rundt i. Vil vel da kalle det et spill.
  • 0
  • 192
  • 192
Siterer fantomena:
Hvor skrev jeg det? Jeg mener bare det er en interaktiv lydbok som vipper mellom det og et spill.


Siterer fantomena:
Dear Esther kan jeg nok ikke kalle et spill, men en interaktiv lydbok.
Get ready for a better you
  • 0
Har lenge vurdert å kjøpe spillet, og denne bloggen tror jeg har overbevist meg

Virker ekstremt spennende
Go ahead, make my day
  • 0
Siterer Parkour Gamer:
Virker veldig bra, men ... Penger. Det er ikke dyrt nei, men jeg er ikke som deg, jeg kjøper aldri spill på "instinkt". Jeg må nesten planlegge i flere måneder


Planlegge i flere måneder for å kjøpe Walking Simulator for 50 kroner
  • 0
Kjøpte det for leeenge siden. Startet på det. SNORK!!

Dette spillet er kanskje et spill, men det har noe så til de grader minimalt med gameplay at det nesten er skummelt. Du holder inne W og thats it...

Etter 10-15min fant jeg ut at dette ikke var noe jeg gadd å bruke tiden min på. Når spillet forteller en kryptisk historie bare for å virke mystisk og spennende uten å utfordre meg på noe annet plan så kan jeg heller se på kule bilder og lese intrikate dikt.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Høres utrolig kjedelig ut...

Har ikke tålmodighet til å bare gå rundt på måfå og høre en historie.
  • 0
Jeg er litt for slapp i dag, orker ikke lese. Fantomena, overbevis meg med kun noen få ord.

Hva handler spillet om og hva gjør det unikt?
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Siterer DoGRoG:
Citerer Parkour Gamer:Virker veldig bra, men ... Penger. Det er ikke dyrt nei, men jeg er ikke som deg, jeg kjøper aldri spill på "instinkt". Jeg må nesten planlegge i flere måneder

Planlegge i flere måneder for å kjøpe Walking Simulator for 50 kroner


Hehe
  • 0
Skal sjekke det ut
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Veldig spennende og må kanskje sjekkes ut Takk for tips fantomena
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Spillte dette som en ''mod'' til Half-Life 2 i den tiden, var et veldig bra spill! Litt dumt at det var så kort, though
Spartans never die. They're just missing in action.
  • 0
Siterer DoGRoG:
Citerer Parkour Gamer:Virker veldig bra, men ... Penger. Det er ikke dyrt nei, men jeg er ikke som deg, jeg kjøper aldri spill på "instinkt". Jeg må nesten planlegge i flere måneder

Planlegge i flere måneder for å kjøpe Walking Simulator for 50 kroner

^

Hørtes forøvrig grusomt kjedelig ut. No thanks.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!