Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hallo igjen, Gamereactor! Velkommen til min tredje anmeldelse, som denne gangen er av den psykologiske thrilleren Paranoia Agent. Jeg vet jeg vanligvis gir ut disse anmeldelsene på søndager, men gjør et unntak denne uken siden jeg kommer til å være opptatt i helgen. Det virker som om interessen for slike anmeldelser minsker for hver gang (til tross for en veldig koselig kommentar fra ingen ringere enn selveste enn Bernt Erik!), velger jeg allikevel å prøve ihvertfall en gang til for å se om det er noen interesse for at jeg fortsetter med disse anmeldelsene eller ikke. Hvis du gjerne vil se flere anmeldelser av meg, hadde jeg satt veldig stor pris på om du la igjen en kommentar hvor du forteller meg dette! Husk, det er tross alt ikke noe gøy å skrive disse anmeldelsene hvis ingen setter pris på dem! Uansett, nå som det er sagt, la oss komme i gang med selve anmeldelsen!

Anime: Paranoia Agent
År: 2004
Sjanger: Thriller, Krim, Horror
Episoder: 13
Studio: Madhouse
Utgitt av: Geneon
Aldersgrense: 18


Paranoia Agent er et show som ikke ligner noe annet. Uansett hvor mye anime du har sett fra før kan jeg personlig garantere at du aldri har sett noe helt som Paranoia Agent. Det er et røft, brutalt ærlig show som absolutt ikke sensurer seg selv. Med det mener jeg ikke at showet er spesielt grafisk voldelig, for det er faktisk overraskende lite vold i løpet av serien's 13 episoder. Nei, Paranoia Agent er en anime som virkelig viser oss den mørke, forstyrrede psyken som vi alle har dypt inne i oss, den paranoien vi føler igjennom hele livet, som vi aldri unslipper uansett hvor hardt vi prøver. Paranoia Agent er en opplevelse helt utenom det vanlige.

Det hele starter Tsukiko Sagi, en søt men ensom jente som jobber som designer i Tokyo. Hun står bak den velkjente figuren Maromi, som nå er et tegneserie-ikon i Japan, og presset om å designe en ny hit som Maromi blir stadig større. Akkurat da det virker som om hun ikke orker mer blir hun angrepet på vei hjem fra jobben av en liten gutt på rulleskøyter med caps og et gyllent balltre av metall. To detektiver kaster seg fort på saken om å finne gutten som angrep henne, men har lite hell. Det tar ikke lang tid før gutten finner seg et nytt offer, denne gangen en sleip journalist ved navn Akio Kawazu. Flere og flere blir angrepet av gutten, som blir gitt kallenavnet "Lil' Slugger" i media, og mens angrepene stadig øker rundt i Tokyo, øker også paranoiaen. For hvem er egentlig Lil' Slugger?

Rollegalleriet i Paranoia Agent er ikke spesielt sjarmerende, men dette er ikke fordi karakterene ikke er velskrevne, men heller fordi de er for velskrevne. Med unntak av de to detektivene finnes det knapt en karakter i hele Paranoia Agent's univers som ikke har et par skjelett i skapet som de helst ville latt forbli urørt. Det er ganske vanskelig å gå inn i detalj om hver enkelt karakter, ikke bare fordi det er så mange av dem, men også fordi det er svært vanskelig å gå inn i detalj om hver enkelt karakter uten å røpe store mengder av plottet i samme slengen. La meg bare si det slik; du vil sannsynligvis ikke klare å like alle karakterene i Paranoia Agent, fra den overlegne Yuichi Taira, til den schizophrene Harumi Chono, til den direkte ekle manngrisen Masami Hirukawa. De er rett og slett litt for forstyrrede til det. Sannsynligvis vil de eneste karakterene du vil klare å heie på fra begynnelse til slutt være den sjarmerende politi-duoen Keiichi Ikari og Mitsuhiro Maniwa, som ikke bare klarer å være de eneste karakterene som faktisk forblir fullstendig gode og heltemodige igjennom serien, men som også klarer å bringe litt veltrengt humor til historien.
Til tross for å være frontfiguren for serien, blir Tsukiko Sagi gitt overraskende lite screentime i løpet av seriens (dessverre alt for korte) løp, da hun kun dukker opp i noen få episoder med gjevne mellomrom. Hun er heller ikke en spesielt interessant karakter, og ender opp som en av de mer endimensjonale karakterene i serien.
Sist men ikke minst har vi seriens hovedstjerne, selveste Lil' Slugger. Hvem (eller hva) han er skal jeg selvsagt ikke gå nærmere inn på, men vit at enhver scene denne mystiske gutten dukker opp i vil du være fullstendig klistret til skjermen. Ja, for hvem er egentlig Lil' Slugger? Og hva er det egentlig han prøver å oppnå ved å slå ned det om kan virke som tilfeldige ofre på tilfeldige steder til tilfeldige tider? Ja, for det er bare tilfeldigheter, ikke sant...?

Animasjonen i Paranoia Agent er uten tvil seriens sterkeste kort. Ikke bare ser den fantastisk ut (spesielt med tanke på at serien er nesten ti år gammel!), men serien gir oss også flere innblikk i hvordan de forskjellige karakterene oppfatter verden, som bare blir sykere og sykere desto lenger inn i serien du kommer. For å ikke røpe noe for de som ikke har sett serien ennå vil jeg bare si; gjør det. Så langt som animasjon alene kommer er Paranoia Agent noe av det beste du kan finne.

Musikken i Paranoia Agent er også svært imponerende. Om det er frykt, glede, håp eller sorg den vil seeren skal føle, får den det nesten alltid til. En skulle kanskje håpe det var litt flere lydspor med vokaler i seg, ettersom det kun er åpningsmelodien som har dette, men uansett et svært imponerende lydspor.
Stemmeskuespillet I Paranoia Agent er heller ikke noe å fnyse av. Med talenter som Liem O'Brien, Michelle Ruff, Johnny Yong Bosch og Micheal McConnohie er det vanskelig å finne en dårlig stemmeskuespiller i serien. Dessverre er det heller ikke noen stemmer som vi ikke har hørt bedre andre steder (med det mulige unntak av Liem OBrien, som gjør en perfekt jobb i rollen som detektiven Maniwa). Det er vanskelig å klage på det ettersom jeg ikke syntes noen av dem gjorde en dårlig jobb, men samtidig kunne jeg ikke la være å tenke over at dette blir kalt en av de såkalt "beste dubbene noensinne", noe jeg synes er rart med tanke på at jeg har hørt mye bedre dubber andre steder. Uansett er dette fortsatt en svært god dub av en serie, men med tanke på at det ikke var noe galt med de japanske stemmene til å begynne med anbefaler jeg dere å velge basert på hva du vanligvis foretrekker. Hvis de originale stemmene er det du foretrekker, gå for det. Hvis engelsk dub er mer din greie, kjør på. Du blir ikke skuffet i noe tilfelle.

Men Paranoia Agent er ikke perfekt. Som de fleste serier har den også sine nedturer. For meg var dette først og fremst serien's filler-episoder, som det er skjokkerende mange av med tanke på hvor kort serien faktisk er. Ja, det er faktisk flere filler-episoder enn det er vanlige episoder som driver plottet fram. Vannligvis ville dette vært noe svært negativt for meg, men i Paranoia Agent's tilfelle fungerer det overraskende bra. De fleste episodene er faktisk svært spennende, og det gjør det nesten tilgivelig. Nesten. Men med tanke på hvor brått slutten faktisk kommer, og hvor forvirrende den faktisk var, gjør det det ganske vanskelig å ikke bli frustrert over at serien ikke valgte å kutte ut en filler-episode for å kunne gi serien en mer verdig avsluttning.

For å konkludere vil jeg si Paranoia Agent er en serie nesten alle burde se, som gir oss bøttevis med både humor, horror, krim og paranoia. Det er selvsagt ikke en serie for alle, og de som foretrekker litt lysere serier bør nok styre unna, men for de som er ute etter noe litt utenom det vanlige er Paranoia Agent noe av det beste du kan finne. Serien er svært bisarr, og vil ofte få deg til å stille spørsmål ved det du ser, og dette mener jeg på best mulig måte. Med et godt lydspor, bisarre karakterer, fantastisk animasjon, og et mysterium helt utenom det vanlige er Paranoia Agent definitivt verdt kjøpet. Gjør deg klar for paranoia!


OPPSUMMERING:
Plot: 7/10 (Til tross for noen utrolig spennende åpningsepisoder er Paranoia Agent dessverre litt for stillestående til tider, med samtlige episoder som ikke bidrar noe til selve plottet. Noe som gjør det desto verre at serien velger å oppklare ting i rykende hastighet de to siste episodene)

Animasjon: 10/10 (Paranoia Agent leker virkelig med sjangre her, og gir oss fantastisk animasjon som ikke bare ser nydelig ut, men som også framstiller hvordan de enkelte karakterene ser verden gjennom sine egne øyne. Med tanke på at serien faktisk er over 8 år gammel gjør det hele bare desto mer imponerende)

Lydspor: 8/10 (Serien har et svært godt lydspor som fanger enhver følelse den vil seeren skal føle med letthet. Bonuspoeng for den syke åpningsmelodien "Yume no Shima Shinen Kouen", som vil skremme vannet av de fleste første gang de hører den)

Stemmeskuespill: 8/10 (Med unntak av Liem O'Brien er det ingen som skiller seg ut fra mengden her, men heller ingen som ikke leverer det som skal til for å gi karakteren dybde)

Karakterer: 8/10 (Realisme er nøkkelordet til Paranoia Agent's rollegalleri, der ingen er perfekte, og alle har noe de vil holde skjult for enhver pris. Lil' Slugger får bonuspoeng for å være en av de mest fascinerende skurkene i noen anime jeg har sett)

Underholdning: 8/10 (Paranoia Agent er en spennende og fascinerende serie som vil holde deg på pinebenken til siste slutt, noe som bare vil gjøre deg desto mer frustrert når ENDA en uinteressant karakter får en hel episode dedikert til seg)

Bonusmateriell: 7/10 (Veldig interessante kommentarspor og intervjuer med Satoshi Kon, pluss storyboard. Svært interessant, men kun for spesielt interesserte)

Er den verdt å se igjen: JA

Totalt: 8/10



I likhet med forrige gang vil jeg nok en gang ha en stemmekonkuranse for å avgjøre hva jeg skal anmelde neste uke, og nok en gang er det dere lesere som skal få avgjøre.
Deres valgalternativer denne uken er følgende:
- Eden of the East
- Durarara!!
- Claymore
- Elemental Gelade
- Spice and Wolf
- Fullmetal Alchemist: Brotherhood
- Shakugan no Shana
- Persona 4: The Animation
- Moribito: Guardian of the Spirit
- Bamboo Blade


Stem på hvilken av de følgende seriene dere ønsker å se anmeldt neste gang i kommentarene, og den med flest stemmer blir den jeg anmelder! Og som alltid, ikke glem å legge igjen konstruktiv kritikk til hva jeg kan gjøre bedre! Til vi sees igjen, Peace Out!
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
- Bamboo Blade
"So you all wanna be like me, right!? I've got it then! We'll reproduce me throughout all of Japan! All you women out there, come to Takamura! I'll give you my sperm! In twenty years, Japan will be crawling with me! " - Takamura
  • 0
Veldig fin anmeldelse dette. Fikk ivertfall veldig lyst å se serien nå. Har hatt den i kikkerten lenge, men den ble flyttet noen hakk opp akkurat nå.

Ser du alle seriene med dubbing? Selv foretrekker jeg de originale Japanske stemmene i seriene jeg ser, men det er selvsagt, som du også sier, opp til hva hver enkelt foretrekker. Men dubbingen i Darker Than Black er faktisk ikke så ille. Den likte faktisk jeg også.

Angående neste anmeldelse håper jeg du går for Eden of the East. Har den liggende på Blu-ray, så vil veldig gjerne vite hva du synes om den. Så kanskje jeg får ræva i gir, slik at jeg får sett den snart.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
-Eden of East
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Jeg liker anmeldelsene dine meget godt og det er en fryd å lese tekstene dine

Selv om jeg ikke ser så altfor mye på anime, så skal jeg ærlig innrømme at jeg blir fristet når jeg leser slike tekster

En anmeldelser jeg kunne ha tenkt meg og ha lest er Claymore (tenker på claymore som brukes i BF3)
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Har ikke planer om å se en ny anime for øyeblikket, men blir kanskje sjekket ut senere.

-Eden of East.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Bra skrevet dette her, en verdig Paranoia Agent anmeldelse. Synes avsnittene ser altfor feite ut men det er vel pga oppsettet.

Greit at du kaller de noe uavhengige episodene for fillers, men jeg må påpeke at det var dem jeg fikk mest ut av. For eksempel den skyggeløse utflukten...

Skulle likt å se deg anmelde Eden of the East siden jeg holder på å se den nå. Den er ganske artig.
du må høre ordentlig etter
  • 0
Veldig bra anmeldelse, igjen. Da blir Paranoia Agent den neste korte serien jeg ser. Hender den noen gang at Madhouse ikke leverer varene?

Eden of the East neste.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!