Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hadde det vært opp til leger, skulle godteriet ha vært en god del dyrere mens at momsen på frukt og grønt skulle ha blitt fjernet. Årsaken til dette er at de mener Norge blir bare fetere og fetere. Med å heve prisen på godteri, så mener de det vil sørge for mindre salg av den slags opp i mot frukt og grønt. Skal ærlig innrømme å si at de er inne på noe, men å forandre på vanene til folk er heller ikke enkelt. I familien min spises det godteri, men vi begrenser dette selvsagt til helgene og hvor barna får en sum å kjøpe seg noe til lørdagskvelden.

Hva mener du? Burde prisen på godteri har blitt høyere eller mener du det vil ikke ha noe å si, det vil likevel kjøpes godteri i like store kvanta?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Jeg syntes godteriet (eller "snopet" som jeg bruker å kalle det) er mer enn dyrt nok fra før. Spesielt isen

Prisene varierer jo selvfølgelig på hvilket produkt det er snakk om, så er det jo noen butikker som er billigere enn andre.

Men det er sjeldent jeg gidder å betale over 30 kr for en melkesjokolade, eller rundt 50 kr for en pose Smash - Kjøper heller når det er tilbud på dem

Er det et sted det er kos å handle godteri, så må det jo være Tax Free'n når man skal ut å reise

Forøvrig drikker jeg kanskje litt i overkant mye cola, så det blir for dyrt å kjøpe den vanlige. Da er det billigcolaen fra Rema 1000 som blir kjøpt. Hvis den ikke er i hus, hender det at jeg tar litt av den vanlige som stefaren min alltid kjøper, og da som regel med lite positiv respons "DEN GUTTUNGEN DRIKKER ALT FOR MYE COLA!!!"

Jeg holder meg i hvert fall tynn da
  • 0
Synes dette er noe folk må ta ansvar for selv, så synes godt det kan være slik som det er nå.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
For en helt crazy godtesjuk person som meg, hell no!

Husker en tid når en 200grams melkesjokolade plate kosta 21kr, som det nå koster for en 100grams Det var tider det...
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Ja! Jeg elsker potetgull og sjokolade, men prisene på snacks og godteri bør settes opp! Jeg ønsker å spise epler og kiwi istedet, men når godteri og snacks er så billig... ja, det frister mer, og det lønner seg nærmest.

Synes vi skal slutte å tro at noen kan få oss til å slutte med snacksgomling på en "snill" måte. Holdningskampanjer, ENDA lavere priser på frukt og grønt... Det er bare tull. Av med silkehanskene, opp med prisene. Vi vet ikke vårt eget beste.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
  • Missing Avatar
  • Vado
spiser ikke godteri, men synes prisene er dr;ye iforhold til hvor mye penger du kan bruke p[ spill
  • 0
er ikke rette veien å gå, vi må lære å ta våre på oss selv or die trying.
Yeah Mr.White! Yeah Science!
  • 0
Siterer masterno:
er ikke rette veien å gå

Neivel? Dyrere frukt og grønt, og billigere snop da eller? Eller skal vi ha full frihet til å velge selv, siden vi alltid handler fornuftig og rasjonelt?
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
  • Missing Avatar
  • Vado
billigere spill, dyrere frukt og gr;nt
  • 0
Istad kosta en 200 gram sjokoladeplate 28 kr, på tilbud Hykleri
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Citerer masterno:er ikke rette veien å gå
Neivel? Dyrere frukt og grønt, og billigere snop da eller? Eller skal vi ha full frihet til å velge selv, siden vi alltid handler fornuftig og rasjonelt?


Føler bare at Norge skal passe på oss hele tiden.
Yeah Mr.White! Yeah Science!
  • 0
Sukkerinnholdet i mat generelt må ned.
Hvis du tar en titt i butikken så blir du faktiskt sjokkert hvor mange matvarer som inneholder sukker.
  • 0
Momsen burde vært fjernet fra frukt og grønt, "ubehandlet" kjøtt og fjærkre (m det mener jeg rått kjøtt uten noe tilsetningsstoffer )
Melk og brød (med et tak på hvor mye tilsatt sukker som moms-fritas)

Søtsaker er dyrt nok. det er det sunne alternativet som bør bli billigere.
The gavel corrupts
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Skal folk bli tynnere så må prisen opp. Sorry at jeg sier det, folk som ikke skjønner at helsa må taes vare på er idioter rett og slett. Desverre er det lettere å kjøpe drittmat enn å kjøpe sunn mat pga prisen.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Skal folk bli tynnere så må prisen opp.

Det er vel ikke nødvendigvis "tynnhet" som er målet her, men bedre helse.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Bryr meg lite ettersom jeg spiser ytterst lite godteri.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Så godteri blir dyrere? Vel, da må jeg bare kutte ned på frukt og grønt. Problem solved!
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Sett heller ned prisen på sunn mat, nytter jo ikke om man ikke har rå til noen av delene. Folk må kunne klare å styre seg selv, folk som kjøper godteri fordi det ikke er dyrt nok allerede burde jo oppsøke hjelp.
  • 0
Jeg selv er i mot slikt som dette. At folket skal bli kontrollert av avgifter, priser, forbud, lover og regler. Så klart til en hvis grad, men Norge synes jeg blir bare mer og mer slikt. Og har kanskje allerede blitt slik i alt for stor grad. Jeg synes vi skal få lov til å passe på oss selv og velge selv.

Uansett så er jeg jo litt enig i tankegangen, men først og fremst er det jo foreldrene som må passe på godteriforbruket til barna.
  • 0
Prisen på frukt og grønt på hvertfall ned, for når skjokolade og potetgull er såpass mye billigere som nå er det jo ikke rart folk heller går for det, når det er både godt og rimelig, og ikke bare en av delene.

Siterer David Selnes / GR®:
Så godteri blir dyrere? Vel, da må jeg bare kutte ned på frukt og grønt. Problem solved!


  • 0
Siterer svænni:
Jeg synes vi skal få lov til å passe på oss selv og velge selv.

Enkelt å tenke slik når vi har et sikkerhetsnett som kalles offentlig helsevesen som vi alle betaler i dyre dommer for å drifte. Jeg ser heller at du spiser sunnere i stedet for at du skal "få velge selv" og risikere å få diabetes, sykelig fedme eller noe annet som krever dyr medisin eller behandling som jeg skal være med å dekke. Skjønner? Bedre at de pengene brukes på å hjelpe folk som trenger behandling uten at skaden er selvforskyldt. Er du med?

Men jeg er selvfølgelig ikke for et nazi-velde med regler og lover for alt, absolutt ikke, men ekstra avgift på åpenbart usunn mat er ingenting å jamre for. Hvis denne avgiften kunne dekket avgiftskutt på frukt og grønt, win win!

Lagt til 2012-10-03 23:16:
Apropos, hvis noen leser dette: Se Debatten på NRK1 denne uken. Er det i morgen, på Torsdag? Det skal i hvert fall handle om akkurat dette.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Mitt værste mareritt vis det skulle skje!
Tru godteri er altfor dyrt, det hjelper ikke å stige prisen.

Vis folk vil ha så kjøper de

Folk velger jo self vis de spise sunnere eller ikke?
You name it, i game it!
  • 0
Siterer krystal:
Folk velger jo self vis de spise sunnere eller ikke?

Ikke så lenge vi spleiser på helsevesenet her til lands. Jeg synes i hvert fall at staten skal gripe inn når individet ikke klarer å skjønne hva som er best for en selv. Så kan vi diskutere frihet og verdighet og rett til å velge selv og faens oldemor så lenge vi vil. Godteri blir uansett aldri bedre enn frukt og grønt, og det bør legges til rette for å velge sistnevnte foran førstnevnte. Om det nå ikke er for å redde enkeltmennesket fra egen ignoranse så kan vi i hvert fall gjøre det av respekt for skattebetalerne som skal dekke kostnadene ved helseplager og andre byrder som tilkommer samfunnet som resultat av overvekt etc.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
jeg elsker nammenamm. drikker ca. 1 1/2 l cola om dag, gomler sjokolade og godteri. det har blitt dyrt og billigere blir det nok ikke fremover. jeg benytter meg når det er tilbud feks. sjokolade plater 2 for en eller bedre og brus når coop har cola til 9.90 + pant. da blir det ofte 5-6 kasser jeg kjøper. goderi hamstres på lørdager hos europris da de ligger på en femmer hekto (50kr kiloet). ellers blir det hamstret mye på sverige turer samt online bestilling fra uk, der får en tak på mye av det klassiske godteriet vi hadde på 70/80 tallet
My Enemy's went to Heaven, I still stand in Hell.
  • 0
  • Missing Avatar
  • Vado
Siterer Vado:
spiser ikke godteri, men synes prisene er dr;ye iforhold til hvor mye penger du kan bruke p[ spill


Joda spiser godteri
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!