Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hallo igjen Gamereactor! Idag skal jeg gå litt utenom den ukentlige anmeldelsen, og isteden gi dere en Topp liste, noe jeg tenker å gjøre omtrent en gang i måneden. Disse listene kan variere i antall og tema, der den eneste faktoren de skal ha til felles er noe anime-relatert. Og hvilket tema er bedre å starte med enn å lage en liste over de animeene jeg anser som de femten beste noensinne? Egentlig skulle dette bli en topp 10, men jeg innså jeg da ikke ville få med meg alle seriene jeg ville. Jeg var fristet til å lage en Topp 25 liste, men innså det ville bli for langt. Dermed bestemte jeg meg for å lage en Topp 15 liste, ikke for langt, og ikke for kort! Dersom dere ønsker å se flere lister som denne i framtiden, gi meg beskjed i kommentarfeltet! Og nå, la oss komme i gang!


15. Soul Eater
Sjanger:
Eventyr, Humor, Fantasy
År: 2008
Alder: 15
En sjarmerende serie fra start til slutt, Soul Eater er hva vi hadde fått hvis Tim Burton hadde bestemt seg for å lage en anime. Serien gjør svært lite nytt som ikke har blitt gjort før, men samtidig mestrer den det meste den prøver seg på, og ender opp som en svært underholdende anime de fleste vil kunne få noe ut av. Med fantastisk animasjon, sjarmerende karakterer (for det meste) og et svært variert soundtrack er Soul Eater definitivt verdt å se for alle som er ute etter god, hjerneløs action.

14. Steins;Gate
Sjanger:
Krim, Drama, Humor, Romantikk
År: 2011
Alder: 15
Dersom du hater kompliserte historier om tidsreiser, og hvordan en liten endring i fortiden kan ha ufattelige konsekvenser for framtiden kan du like godt stoppe å lese nå. Steins;Gate er nemlig dette: en anime om tidsreiser. Og den mestrer formelen bedre enn noen annen anime har klart så langt, med en historie som faktisk er forståelig og underholdende, med en svært sjarmerende hovedperson til å lede veien. Dessverre er det kun helten og heltinnen i Steins;Gate som faktisk klarer å sjarmere, siden resten av seriens karakterer enten er forglemmelige eller direkte irriterende. Dog, om du klarer å se bort fra dette og seriens noe trege start er det bare å stålsette seg for den beste tidsreise-animeen du noensinne har sett.

13. Angel Beats!
Sjanger:
Tragedie, Romantikk, Fantasy, Humor
År: 2010
Alder: 12
Angel Beats! er ikke for den letthjertede. Serien er, til tross for å ha bøttevis med humor i seg, en av de mørkeste og mest tragiske animeene du kan finne der ute, noe som nesten er å forvente når serien baserer seg på en overnaturlig skole for de som har dødd for tidlig uten å ha oppnådd det de ville i livet. Gjør deg klar for rystende, hjerteknusende historier som vil få den mest hardbarka truck-sjåfør til å gripe etter lommetørklet. Bortsett fra seriens kriminelt korte lengde på 13 episoder er det svært lite å klage på her, med et nydelig soundtrack, fantastiske karakterer og hjernesprengende vakker animasjon er Angel Beats! en anime alle burde få med seg.

12. Samurai Champloo
Sjanger:
Action, Drama
År: 2004
Alder: 15
Her er en gåte: Hva får du om du blander samuraier, gangstere og hip-hop? Svaret er enkelt, Samurai Champloo.
Dersom samuraier og gamle Japan alltid har fascinert deg tviler jeg på du kan finne en mer underholdende serie enn Samurai Champloo som virkelig får til dette. Serien er proppfull av kule karakterer, stilig musikk, og action-scener nesten uten like, og med fantastisk animasjon i tillegg er det svært få grunner til hvorfor du ikke burde se denne.

11. Welcome To the NHK!
Sjanger:
Humor, Romantikk, Drama
År: 2006
Alder: 15
Welcome To the NHK! er, i likhet med Angel Beats! ingen tur i parken, men der Angel Beats! fokuserte mer på hvor tragiske liv dens karakterer hadde, velger Welcome To the NHK! å heller la tragedien ligge ulmende i bakgrunnen, og heller legge sitt fokus på det komiske i situasjonene deres. Serien har en svært realistisk tolkning av Japan's nerdemiljø, og prøver absolutt ikke å sukre det til med enhjørninger og regnbuer. Nei, Welcome To the NHK! legger absolutt ikke skjul på hvor hard og bitter virkeligheten kan være, men samtidig sørger serien for å slenge inn nok humor slik at du ikke sitter og depper igjennom seriens 24 episoder lange løp. Med svært realistiske og velskrevne karakterer, og bøttevis med humor er Welcome To the NHK! definitivt verdt å se.

10. Baka and Test: Summon the Beasts
Sjanger:
Romantikk, Humor, Fantasy, School-Life
År: 2011
Alder: 12
Hvis du kun er ute etter ren humor finnes det ingen anime bedre enn Baka and Test. Seriøst, hvis du kun er ute etter en serie som vil få deg til å le er det absolutt ingen serie som får til dette bedre enn Baka and Test. Serien er rett og slett pur glede fra start til slutt, med noen av de søteste og mest sjarmerende vennegjengene det er mulig å finne i anime. Med utallige referanser, minimalt med fan-service, et fengende soundtrack, og nydelig animasjon er det absolutt ingen god grunn til hvorfor du ikke burde se denne serien i dag. Med mindre du hater å le selvsagt.

9. Death Note
Sjanger:
Krim, Drama, Thriller
År: 2006
Alder: 15
Ikke et spesielt originalt valg kanskje, men pokker heller, jeg utfordrer dere til å gi meg en thriller mer engasjerende og dyp enn Death Note! Serien stiller samtlige svært dype og unike spørsmål til seeren, og vil få enhver til å revurdere sitt syn på hva "rettferdighet" faktisk er. Light Yagami's transformasjon fra en ambisiøs ung mann til et sadistisk monster er uten tvil en fascinerende en, og selv i dag er det vanskelig å si om Light's idealer var riktige eller ikke. Men til tross for at serien er absolutt mesterlig i de fleste kategorier er den ikke helt feilfri. Ikke bare har den et ganske uinteressant rollegalleri (sett bortifra L, Ryuk og selvsagt Light selv), men i tillegg varer serien litt for lenge, noe som senker helthetsinntrykket en smule. Allikevel, hvis det er god og engasjerende thriller du er ute etter finnes det ingen anime bedre enn Death Note.

8. Durarara!!
Sjanger:
Humor, Romantikk, Sci-fi
År: 2010
Alder: 12
Durarara!! er absolutt en serie utenom det vanlige. Men hva forventer du når du har en serie om hodeløse motorsyklister, levende sverd og mennesker som ikke kan kontrollere sin egen styrke? Så langt som karaktergalleriet alene rekker er Durarara!! et ypperlig mesterverk. For eksempel seriens skurk, mesterhjernen Izaya Orihara kan best sammenlignes med Jokeren fra Batman: Et manipulativt geni som bare ønsker å se verden brenne. Ellers er den røffe, men sjarmerende Shizuo Heiwajima og den forbausende søte dullahanen Celty Sturluson også svært uforglemmelige. Hvis du kan se bort ifra at plottet i serien faktisk er syltynt og kan oppsummeres på under et minutt, er Durarara!! noe av det beste du kan bruke tiden din på.

7. The Melancholy of Haruhi Suzumiya
Sjanger:
Sci-fi, Humor, School-Life
År: 2006
Alder: 12
Vit at dette absolutt ikke er din typiske high-school anime på noe vis. Tvert imot. Denne serien er så bisarr, så... SÆR at det nesten er umulig å beskrive den. Eller å la være å like den. Hva forventer du av en serie som i bunn og grunn handler om at hele universets sentrum er en søt om noe eksentrisk skolejente som vil utslette hele universet hvis hun ble klar over hva hun faktisk er? For så sær og uvanlig som The Melancholy of Haruhi Suzumiya er, er den også forferdelig interessant, med uforglemmelige karakterer og en svært original fortellerstil. Og la oss heller ikke den BRILLIANTE filmen The Dissapperance of Haruhi Suzumiya, som selv i dag står som en av de beste anime filmene jeg noensinne har sett. The Melancholy of Haruhi Suzumiya er uten tvil en serie alle burde få med seg.

6. Black Lagoon
Sjanger:
Action, Krim
År: 2006
Alder: 18
Som en store fan av Quention Tarantino, var jeg solgt fra første gang jeg hørte om Black Lagoon. En stilistisk, mørk serie om sexy kvinner med gigantiske våpen? Count me in!
Men seriøst, Black Lagoon er så mye mer enn bare fan-service og store våpen. Serien er stappfull av filosofi om hvor korrupt samfunnet rundt oss faktisk er. I tillegg har serien de mest engasjerende og høyspente kampscenene det er mulig å finne innen anime. Dersom du ser etter sukkersøt romantikk, dype politiske plott og rolig, familievennlig humor er Black Lagoon sannsynligvis ikke serien du ser etter. Dette er høyspent action, bekmørk humor og en heltinne som banner kraftigere enn en nordmøring som nettopp har slått tåa. Og vet du hva? Jeg elsker det!

5. Fullmetal Alchemist
Sjanger:
Eventyr, Humor, Drama, Fantasy
År: 2003
Alder: 15
Den første av de to Fullmetal Alchemist animeene, og uten tvil den mørkeste av dem. Fullmetal Alchemist blir ofte sammenlignet med serier som Naruto og Bleach, men ikke la deg lure; Fullmetal Alchemist er ikke endeløse filler-episoder med kjedelige endimensjonale karakterer og så mange latterlige plot-twists at det nesten er morsomt. Nei, Fullmetal Alchemist er et dypt, velskrevet mesterverk om verdien et liv har, og hvor langt noen er villige til å gå for å få et liv tilbake. Serien holder seg ikke tro til mangaen, men velger heller å gå en alternativ vei med plottet, som til tross for å ikke helt leve opp til den originale mangaen, absolutt er en interessant og unik tolkning av Hirmou Arakawa's mesterverk. Serien er til tross for sitt noe uskyldige ytre, absolutt ikke en tur i parken, med flere scener som ikke kan kalles annet enn rystende. Fullmetal Alchemist er den typen serie du ikke har råd til å gå glipp av, og til tross for å være nesten umulig å finne på Region 2 DVD fortjener den virkelig en plass i hylla di.

4. Code Geass: Lelouch of the Rebellion
Sjanger:
Drama, Mecha, Romantikk, Sci-fi
År: 2006
Alder: 15
Code Geass var en serie jeg stilte meg svært skeptisk til. Jeg mener, en MECHA anime med tonnevis av fan-service? Lyder ikke akkurat som et mesterverk, eller hva? Men jeg tok feil. Og til de grader. For Code Geass er et mesterverk. Et vakkert, velskrevet, spennende, og fordømt rørende mesterverk. Med utrolig sjarmerende og velskrevne karakterer, et intet mindre enn STRÅLENDE soundtrack, og den mest velskrevne slutten på noen anime noensinne kan jeg trygt si Code Geass: Lelouch of the Rebellion overgikk alle forventninger jeg hadde.

3. Cowboy Bebop
Sjanger:
Action, Sci-fi, Drama
År: 1998
Alder: 15
Hva får du om du blander Star Wars, Film Noir og Ville Vesten og slenger inn tidenes kuleste dusørjeger og det absolutt beste soundtracket det er mulig å forestille seg? Vel... gjett tre ganger.
Viden kjent som en av de beste animeene noensinne, Cowboy Bebop er et Film Noir mesterverk som er så pokkers perfekt på nesten alle vis at hvis man ser bortifra seriens episodiske oppsett er det så godt som ingenting feil med serien. Og da mener jeg virkelig INGENTING. Cowboy Bebop er absolutt ingen tur i parken, men dette er en serie du virkelig ikke har råd til å gå glipp av, ikke minst på grunn av seriens fenomenale soundtrack, som inneholder alt fra jazz til hip-hop.

2. Baccano!
Sjanger:
Eventyr, Humor, Krim
År: 2007
Alder: 18
Hvis sjarm tok fysisk form av en anime hadde Baccano! definitivt vært den animeen. Dette er den typen anime som virkelig tilbyr noe for alle. Serien er proppfull av unike og sjarmerende karakterer, har en svært unik og uforutsigbar historie, og har et stilig jazz-soundtrack. Og hva mer trenger du egentlig? Baccano!'s svært unike måte å fortelle plottet på fungerer definitivt til seriens fordel, og til tross for en noe forvirrende første episode og en svært kort lengde på 16 episoder er Baccano! noe av det mest høyspente, humoristiske og rett og slett underholdende det er mulig å finne innen anime i dag.

1. Fullmetal Alchemist: Brotherhood
Sjanger:
Fantasy, Eventyr, Drama, Humor
År: 2009
Alder: 15
Og da har vi omsider nådd bunnen av lista. Og her på førsteplassen, finner vi ingen ringere enn Fullmetal Alchemist: Brotherhood, min favoritt anime/manga, og det nærmeste jeg anser det mulig for anime å nå perfeksjon. Og jeg overdriver virkelig ikke når jeg sier denne animeen er så godt som perfekt. Utrolig velskrevne karakterer, nydelig animasjon, et svært godt og variert soundtrack, og en historie som aldri slipper opp fra første til siste episode. Jeg finner det utrolig vanskelig å si noe som helst negativt om denne animeen, rett og slett fordi det ikke er noe negativt ved den. Den er så godt som perfekt, rett og slett.
Jeg hadde svært høye forventninger til denne animeen, og allikevel ble jeg forbløffet over hvor god den var. Brødrene Elrics rørende og episke reise for å få tilbake kroppene sine er intet mindre enn storslagen, og jeg kan ikke gjør annet enn å appluadere den geniale Hiromu Arakawa for å ha skrevet denne episke reisen. Uansett hva dine preferanser er, uansett om du ikke engang LIKER anime, se denne. Tro meg, du vil ikke bli skuffet.


Og omsider var jeg ferdig! Det tok meg mangfoldige timer å skrive denne listen, så jeg håper inderlig dere vil legge igjen en kommentar og si hva dere syntes om den! Og skriv for all del ned deres egne favoritter i kommentarene! Neste uke kommer min anmeldelse av nostalgia-favoritten Pokèmon, så se frem til den! Til da, Peace out!
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Hloy shit Her var det mange filmer å ta stilling til og litt av en liste Godt skrevet var det også dr peace

Flere av disse filmene fristet en god del og skal nok se om jeg får sett dem nå i tiden fremover

Tusen hjertelig takk

Flere av dere lesere som liker animefilmer?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Death Note, Angel Beats og Steins Gate burde hoppe fram 10 hakk. Ellers er det en god liste som jeg i hovedsak er enig i.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Siterer Bernt Erik:
Her var det mange filmer
Siterer Bernt Erik:
Flere av disse filmene fristet en god del
Siterer Bernt Erik:
Flere av dere lesere som liker animefilmer?


*Hooost*kremt*haaark* Serier*

Bare Death Note her jeg har vært borti, ellers liker jeg One Piece best. Kanskje fordi jeg ikke har sett for mye anime serier.
"Fact: In 100% of all fake gun shootings, the victim is always the one with the fake gun."
  • 0
Veldig god liste, selv om det var noen av dem jeg ville satt et par hakk opp.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
For å være helt ærlig, så er noen av seriene altfor mainstream og generisk slice-of-life serier som ikke skiller seg ut. Det er klart noen perler som mangler på den listen.
"So you all wanna be like me, right!? I've got it then! We'll reproduce me throughout all of Japan! All you women out there, come to Takamura! I'll give you my sperm! In twenty years, Japan will be crawling with me! " - Takamura
  • 0
Du har skrapt sammen en god liste, Dr Peace. Men for å være ærlig synes jeg ikke at du har sett nok serier til å lage en slik type "topp 15". Du mener at disse er de beste noensinne? Artig nok er 14 av 15 av disse seriene laget etter 2000. Det er mye bra før 2000 også.

Listen mangler også et mangfold. Alle disse seriene er mainstream, og de fleste har de fleste som følger med på anime sett. Til og med jeg, som bare har sett på anime i et år, har sett nesten alle på listen her. Jeg skulle gjerne ha sett noen mindre kjente serier på listen, og helst noen som ble laget før 2000.

Jeg og negativiteten min ass. Negativiteten min og jeg. Jeg skal innrømme at det er en velskrevet liste med gode poenger for plasseringene. Selv om Steins;Gate sin historie ikke akkurat er så komplisert.

Kom med en ny liste når du har sett mer.
  • 0
Pen liste. Jeg kan si meg enig i 3., 7. og 11. plass. Er nokså forutinntatt til disse selv.

Jeg synes da du har sett nok til å lage en slik liste, + - førti forskjellige serier pluss en god del filmer, er ikke rent lite. Men det er fremdeles et hav av gode anime som venter deg der ute, som du vet. Gled deg til Kino's Journey!

Siterer ViperFakeCasting:
For å være helt ærlig, så er noen av seriene altfor mainstream og generisk slice-of-life serier som ikke skiller seg ut.


Bortsett fra at denne listen ikke har noen slice-of-life innslag. Og visst skiller de seg ut selv om de er mainstream. Ta hvilken som helst serie fra denne listen og du vil aldri ha sett noe særlig liknende før.
du må høre ordentlig etter
  • 0
Siterer Sir Auron:
Bortsett fra at denne listen ikke har noen slice-of-life innslag. Og visst skiller de seg ut selv om de er mainstream. Ta hvilken som helst serie fra denne listen og du vil aldri ha sett noe særlig liknende før.


The Melancholy of Haruhi Suzumiya er kategorisert som slice-of-life. Dessuten kan jeg nevne flere serier som er like, men samtidig bedre enn de mainstream seriene som er nevnt her. Poenget mitt er ikke at disse seriene er dårlige, men at det finnes mye bedre anime der ute.
"So you all wanna be like me, right!? I've got it then! We'll reproduce me throughout all of Japan! All you women out there, come to Takamura! I'll give you my sperm! In twenty years, Japan will be crawling with me! " - Takamura
  • 0
Mye snacks å se her. Ikke minst positivt å se at Shinichiro Watanabe får hele to av femten plasser på lista.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Eneste jeg har sett her er #1. Plassen. Var virkelig en veldig god serie!
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
Tusen takk til alle som har kommentert, setter veldig pris på det!

Siterer ViperFakeCasting:
The Melancholy of Haruhi Suzumiya er kategorisert som slice-of-life. Dessuten kan jeg nevne flere serier som er like, men samtidig bedre enn de mainstream seriene som er nevnt her. Poenget mitt er ikke at disse seriene er dårlige, men at det finnes mye bedre anime der ute.


Jeg vil si meg uenig i å kalle "The Melancholy of Haruhi Suzumiya" en slice-of-life serie, med tanke på at det tross alt handler om en gutt som tilbringer hverdagene med en cyborg, jente fra fremtiden, trollmann (of sorts), og en jente som er universets sentrum, bokstavelig talt.

Uansett, jeg skulle gjerne visst hvilke andre serier på listen du ikke mente var gode nok, og hvilke serier du føler mangler, så skal jeg prøve å få sett dem hvis jeg ikke allerede har det.

Bare ikke si Neon Genesis Evangelion, som er noe av det mest pretensiøse jeg noensinne har sett.
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!