Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Lanseringen av Wii U er kun én drøy måned unna. Nintendo har gjort det skarpt denne generasjonen. I alle fall om man utelukkende forholder seg til salgstall. De nærmer seg hundre millioner solgte Wii, mens rivalene Microsoft og Sony ligger på henholdsvis 68 og 66. Dette er imponerende tall fra den japanske veteranen. Utvilsomt.

Men selv om tallene er imponerende isolert sett, er jeg usikker på hvordan momentet rundt merkevaren er for øyeblikket. Det har ikke blitt sluppet haugevis av viktige titler på formatet og jeg er usikker på hvor aktivt konsollen er brukt den siste tiden. Dette baserer jeg på egne erfaringer, omgangskrets og oss her i redaksjonen. Det er stygt å si det, men Wii virker å ha blitt en støvsamler for mange. Veldig mange. Manglende støtte fra tredjepartsutviklere, svakt onlinetilbud, utdatert hardware og få av Nintendos egenutviklede superduperspill er årsaken.

En ting vi ved flere anledninger har diskutert her i redaksjonen er hvorvidt Wii U skal kunne kalles en ekte nestegenerasjonskonsoll. Når jeg konfronterer de som mener konsollen ikke er nestegenerasjon, er alltid svaret det samme: Kraft. Hvis jeg ber om 3 grunner er svaret. Kraft, kraft og atter kraft. Den blir jo ikke noe sterkere enn dagens Xbox og Playstation, hevder de. Før de konkluderer tilfreds med at Wii U ikke er nestegenerasjon - med armene i kors og bestemt mine.

Jeg er ikke enig. Selv om Wii U kommer til å være teknisk underlegen Microsoft og Sonys neste konsoller, er det nettopp disse Wii U vil konkurrere mot i årene fremover. På samme måte som Wii hører hjemme i denne generasjonen, hører Wii U hjemme i den neste. Og la oss for all del ikke glemme inovasjonen og funksjonaliteten Nintendo bringer på banen med den nettbrettinspirerte håndkontrollen. Den nye skjermkontrolleren flørter tungt med spillvaner vi har plukket opp fra tablets og mobiltelefoner. Vaner som har vokst sterkt frem de siste årene. Burde ikke dette tas med i vurderingen? Jo, jeg mener det.

Til tross for at Nintendo mangler moment med Wii, blir lanseringen spennende. Trolig årets største spillbegivenhet. Når alt kommer til alt er Wii U den neste konsollen fra leverandøren med de soleklart beste salgstallene denne generasjonen. Den nye konsollen fra den mest elskede aktøren i bransjen. Ja! Jeg står inne for den påstanden. Det er ny hardware. Det er ny skjermkontroller - med funksjonalitet som åpner for nye opplevelser. En godkjent liste med slipptitler. Og kanskje viktigst av alt. Det er Nintendo. Pliiiing!
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Min Wii er definitivt blitt en støvsamler,så jeg håper at det kommer flere solide RPG spill til Wii U så jeg slipper og få "2" støvsamlere på hylla...
"Living My Life In A Japanese Garden of Dreams"
  • 0
Wii'en min er blitt en støvsamler, men det kommer ikke WiiU til å bli for de fleste. De fleste spill som kommer til PS3 og Xbox 360 kommer jo til WiiU, bortsett fra eksklusiver. Wii er ikke en dårlig konsoll, men er ganske sikker på at WiiU komme til å få større salgstall i framtiden.

Selv skal jeg ikke ha den, men håper dere vil kose dere med spillene som kommer ut til den. Mario*kremt*Zelda*kremt*

Men ja, gameplayet er viktigst.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Jeg ser frem til Wii U og spesielt med tanke på de nye mulighetene som åpner seg med "brettet" som kontroller. Dette tror jeg kan gjøre at vi får oppleve spillene på en helt annen måte enn det vi tidligere har gjort.

Årsaken til at Wii har solgt så godt, kommer av at Nintendo har satset på barne og familieunderholding. Faktisk så selger dette segmentet mer enn det hardcoresegmentet gjør noe som antall solgte konsoller er bevis på.

Selv mener jeg Wiien er den perfekte familiekonsollen. Den har spillene, den enkle teknologien som passer godt for små barnehjerner og som gjør at det er enkelt å sette seg inn i. Man kan spille opp til fire personer samtidig noe som også gjør den til en maskin som fungerer godt for familier eller andre sosiale arrangement.

Det jeg er skeptisk til, er måten Nintendo har flørtet med hardcore spillerne og at de mister fokuset på barne og familiesegmentet. For om det gjør det, skal det gått gjøres å kapre trofaste Xbox og Playstation-fans. Da må det mye mer lut til enn en spennende kontroller og litt bedre grafikk.

Med dette er jeg dessverre litt usikker på Wii U og er litt redd for at konsollen vil havne mellom to stoler. Hvor Nintendo vil satse på hardcore spillere, men når ikke frem og hvor fokuset feiler ovenfor det største segmentet, nemlig barnefamiliene og de som bruker mest penger ( i alle fall hittil).

Jeg håper selvsagt at det skal gå bra med Nintendo, men er redd for at hesten de satser på er litt feil. For Nintendo har alltid hatt familieunderholdningen i fokus og nå når dette fokuset er flyttet litt, så kan det bli vanskelig.

På spørsmål om at dette er en nestegenerasjonskonsoll, så er det Wii U det. For det er en ny Nintendo-konsoll som er mye mer kraftig enn Wiien og da er det en nestegenerasjonskonsoll. Om den kan sammenlignes med den neste generasjonen som kommer fra Sony og Microsoft om ett år eller to er jeg nok i tvil i, men for Nintendo og meg selv er dette en nestegenerajsonskonsoll.
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
De som mener at Wii U ikke er en del av neste generasjon bare på grunn av kraften den yter burde tenke seg om igjen. Grafikken er etter min mening det minst viktigste delen i et spill. Det er gameplayet som gjelder og hvordan man spiller spillet, noe som Wii U bringer.
Steffen Per Dybdahl Høe.
  • 0
Jeg skal ha ZombiU bundelen sammen med Mario U på lansering.
  • 0
WII U skal hentes 30 nov. Jeg er familie pappa som synes det skal bli gøy og spille med mine barn. Så kan pappa også spille litt mer hardcor etter leggetid . Har ps3 og vita. Plus gameing pc.
Jeg ser det at jeg nesten aldri spiller på noe annet på kvelden en gaming laptopen min. Pga jeg må offre tid til tv kveld. Men har nå koblet opp ps3 til projektoren ja får og si det sånn hjemme kino. Men får og hver ærlig jeg går sjeldet. ned og spiller der. Vet ikke hvorfor får super bra hjemme kino og ps3 spill er jo super bra. Men nå ser jeg mer frem til wii u pga konsepte og at man har så mangen muligheter med den. Digger den paden. Men fater ikke hvorfotr dem ikke kan ha ingame voice chat i taben? Merkelig. Men ok gleder meg veldig til wii u undre juletre i år Tror faktisk at min ps3 vil støve ned nå
  • 0
Jeg venter uten tvil. Nedtellingskalenderen min er dessverre noe for treig, og hver dag snegler seg avgårde i et tempo som gir selv en utleid Fiat Punto et godt rykte (Ja, det er den eneste dårlige bilen jeg kan navnet på).

Må si jeg er litt uenig med deg Bernt. Barnefamilier har allerede merka seg navnet Nintendo, de vet veldig godt om merkenavnet Wii. Barnefamiliene er grunnen til at konsollen heter Wii U i det hele tatt. Den viktigste markedsgruppa for Nintendo er ikke barnefamiliene, gamle tanter og bestemødre lenger, men det å vinne tilbake Hardcore-gamere.

Såklart er det viktig for Nintendo å opprettholde jerngrepet de har på casualmarkedet, men disse spillerne er ikke nødvendigvis de som har behov for to konsoller, og de kjøper den i allefall ikke innen de første seks månedene den er ute i hyllene. Derfor håper jeg Nintendo planlegger å gjøre mer enn å flørte med kjernespillerne, og at de gir oss flere spill som Kid Icarus: Uprising, mer Metroid og Star Fox og alle seriene de innehar som virkelig er skapt for kjernespillernes del. I tillegg må de uten tvil ha en god dialog med tredjepartsutviklere, men slik det ser ut for øyeblikket er ikke det noe jeg er bekymra for.

Selvfølgelig er det også flott med casualspill, Mario Tennis Open er, tro det eller ei, et av de artigste og mest fengende spillene jeg har prøvd i år, og Nintendo er nødt til å ha noe å lokke familebrukerne over med, etter hvert. Men barnefamilier bygger ingen launch. De sitter ikke utafor den lokale spillsjappa før åpningstid for å ta med seg det de ikke kaller et lite vidunder hjem. Derfor er det viktig å til å begynne med fokusere på kjernespillere, samtidig som man viser den eksisterende brukerbasen av casualspillere at livet er godt også på den andre siden av next-gen.

Er heller ikke helt enig i at Nintendo alltid har hatt familiefokus. GameCube var sin generasjons kraftigste konsoll og om du går tilbake på 80- og 90-tallet var spillandskapet annerledes, og det var ikke familier som i hovedsak kjøpte konsoller.

Men du har rett i at Wiien og DSen er perfekte familiekonsoller. Alt jeg ber om er at dette fokuset kombineres med et fokus som er litt mer lukrativt for oss Nintendo-fans, som tross alt har ventet mer enn ti år på forrige Star Fox.
Nintendo Network ID: HylianGameboy 3DS Friendcode: 3437 - 3366 - 9899
  • 0
Det meste av konsoller har blitt støvsamlere den siste tiden grunnet PC. Jeg har heller ikke Wiien i hus siden tvilingen min tok den med seg til Oslo. Men når den fortsatt var i hus brukte jeg den ganske flittig, så personlig for meg er den ingen støv samler.

Det er også med tanke på det at jeg gleder meg til WiiU sin lansering.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Spørsmålet man bør stille seg er hvilke andre kriterier enn kraft er det som utgjør en nestegenerasjonskonsoll? Kunne Nintendo potensielt gitt ut en konsoll med hardwaren til SNES og en påtatt bevegelseskontrollteknologi og kalt det nestegenerasjon?

Alternativt kan vi også trekke en analogi til evolusjonen, hvordan vi mennesker tilhører primatene sammen med en rekke andre dyr. Generasjonsmessig er vi på samme nivå som sjimpanser, gorillaer og apekatter (vi lever jo tross alt på jord alle sammen), men vi har en selvbevissthet og er teknologisk sett mer avanserte enn de andre primatene. Sådan kan man kalle den neste Xboxen og PS4 for mennesker, mens Wii U for en orangutang. Dessuten er det sikkert mer morsomt for kidsa å ha en orangutang i huset enn et menneske.

Kan vi ikke kalle Wii U for nestegenerasjon og den neste Xboxen og PS4 for nestengenerasjon og overgenerasjon?
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Folk sier at Wii har blitt en støvsamler, at de gode eksklusive titlene mangler eller at tredjepartsutviklerne står svakt. Selv opplever jeg at Wii har et svært spennende tredjeparts-bibliotek; de er bare ikke AAA-titler eller veldig godt promoterte (Xenoblade Chronicles, The Last Story, No More Heroes og Muramasa: The Demon Blade er bare noen av eksemplene). Wii har med andre ord krevd litt mer research enn konkurrentene for den som er på jakt etter de gode opplevelsene, men funnene har til gjengjeld vært herlige. Nuvel, det har ihvertfall vært min opplevelse...

Min Wii U (som er svart, selvfølgelig) skal plukkes opp på lanseringsdagen. Om den blir en støvsamler får tiden vise, men jeg tviler (PC er faktisk min største spill-støvsamler, fordi jeg har altfor liten PC-kraft til at jeg får spilt spillene på spec'sa jeg ønsker). Og for dem som er redd for at den faktisk blir en støvsamler, er svaret enkelt: Ikke kjøp konsollen! Ingen tvinger deg, tross alt...

Hele diskusjonen om next gen eller ikke hopper jeg bare glatt over. Historien granskes best i retroperspektiv, ikke i å skue frem mot noe vi ikke vet med sikkerhet ennå (vi vet per dags dato ikke 100% hvordan Sony og Microsofts maskiner kommer til å bli, eller Ouya for den saks skyld). Min Wii U-opplevelse vil uansett ikke avhenge av om maskinen defineres som next gen eller ikke - det er spillene som kommer til å bestemme opplevelsen og minnene.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Wii-en er den konsollen som har gitt meg de beste spillopplevelsene denne generasjonen, så jeg venter spent på Wii U.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
At Wii U kommer til å bli en familiemaskin etter hvert tror jeg på, men det jeg er redd for med tanke på hvilke titler som nå kommer til maskinen og det fokuset Nintendo selv har hatt, vil det bli vanskelig å få familiene til å kjøpe i starten. Selv gleder jeg meg stort til den kommer noe også barna selvsagt gjør, men vil den fortsatt være like enkel som Wiien og vil det fortsatt bli like enkelt å slå den på for så å komme i gang med spillingen, la oss si for en firåring? Det er det store spørsmålet.

For Wiien i dag har jeg anbefalt til barnefamilier på grunn av enkelheten og derfor er jeg veldig spent på både brukergrensesnittet og ikke minst fokuset Nintendo har for nettopp denne store gruppen kjøpere. At de satser på hardcore gamere mener jeg er veldig bra, men Nintendo bør ikke under noen omstendigheter miste fokuset på barnefamilier. Da tror jeg løpet for spillgiganten er kjørt og hvor de vil tape terreng til Sony og Microsoft når deres neste generasjons konsoller kommer.
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Næh, er ikkje akkurat opprømt over spilltitler eller skjermkontrolleren. For min egen del lar eg være å vurdere Wii U enn så lenge. Vil gjerne vite meir om spec og korleis gameplay samt eyecandy vil ta seg ut.

Håper jaffal at alle som får tak i denne vert fornøgd og bruker Wii U til noko anna enn støvsamler.
  • 0
Jeg føler diskusjonen om Wii U som nestegenerasjon eller ikke er tåpelig. Fordi 1. Det er en ny konsoll. 2. Den er kraftigere enn den forrige. 3. Den har nye og unike funksjoner. 4. Det er lenge til neste gang.

Sammenlignet med de kommende konkurrentene, er den sikkert svakere, men det er irrelevant så lenge den er i stand til å tilby en opplevelse som er like underholdende. Med Wii, hvor den tekniske avstanden til konkurrentene sannsynligvis er større sammenlignet med Wii U, viste Nintendo at det var mulig å gjøre ting annerledes.

Å sammenligne Wii U med en orangutang og resten for mennesker, er heller ikke helt riktig. Mennesker er i stand til dypere og mer avansert tenkning enn aper. Konsollene innehar ingen slik forskjell. Jeg ville heller kalt Wii U for mannen i gata med mer kreativt belegg, mens PS4 og Xbox 720 ville vært mennesker som er kjappere i hodet.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Å sammenligne Wii U med en orangutang og resten for mennesker, er heller ikke helt riktig. Mennesker er i stand til dypere og mer avansert tenkning enn aper. Konsollene innehar ingen slik forskjell.


Mennesket til forskjell fra orangutangene har helle ikke (nesten) heldekkende pels på kroppen. Det er ganske åpenbart at konsollene heller ikke har en slik forskjell. Poenget med et analogi er ikke å sammenligne to ulike sammenhenger som om de var identiske. Forøvig kan det sies at konsollene har en slik forskjell, nettopp fordi det ligger i hva kraften kan prosessere. Det at Cell-prosessoren ble brukt til å behandle data i forbindelse med kreftforskning, viser egentlig til at PS3 evnet å behandle data på et dypere nivå enn Xbox 360 og Wii.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Å si at WiiU er ikke en next gen konsol er helt tåpelig, akkurat som mange andre har alrede pekt ut. Det handler ikke bare om kraft, men kreativitet og innovasjon!

Men vis vi må gå i denne samtalen WiiU er jo mer kraftigere en wiien self og har mye mer ram en nå til dags konsollene, Specs er ennå ikke utgitt og skjønner ikke hvorfor folk må absolutt vite de, og hvorfor dømmer konsollen når den er ikke engang utgitt enda?!

Specs har ingen betydning så langt gameplayet er helt fantastisk
Jeg har forhåndsbestilt min svarte WiiU deluxe edition, så gleder meg kjempe masse.

Min Wii samler ikke noe støv det er heller xbox 360 som gjør det, siden eg spiller meste "hardcore" titlene på pcen. Koser meg knall mye nå med netflix som jeg bruker wiien til.
You name it, i game it!
  • 0
Jeg tror de fleste egentlig ikke skjønner at dette ikke dreier seg om en bokstavelig diskusjon om Wii U er en nestegenerasjonskonsoll eller ikke, men at det er en metadiskusjon om det.

Siterer krystal:
Å si at WiiU er ikke en next gen konsol er helt tåpelig, akkurat som mange andre har alrede pekt ut. Det handler ikke bare om kraft, men kreativitet og innovasjon!


Problemet er at kreativitet og innovasjon er svært vagt. Kraft og rene spesfikasjoner er objektive tall og fakter. Man kan si noe om hvordan disse er i forhold til tidligere stadier. Kreativitet og innovasjon er på ingen måter et kvalitetsstempel, ettersom en hel haug kreative produksjoner kan være elendige og ubrukelige.

Problem nummer to er at både kreativitet og innovasjon springer ut av kraft og teknologi. Kreativitet og innovative produkter blir utviklet på grunnlag av den teknologien man har tilgjengelig. Uten at teknologien hadde gått sin konstruerte evolusjon, ville vi potensielt sittet med konsoller med det banale gameplayet vi finner i Commodore 64. Når Nintendo ikke ønsker å utvikle en konsoll som videreutvikler teknologien og kraften i konsoller, men heller velger å implementere teknologi som allerede eksisterer så dukker spørsmålet opp om Nintendo driver dette i riktig retning.

Siterer krystal:
Men vis vi må gå i denne samtalen WiiU er jo mer kraftigere en wiien self og har mye mer ram en nå til dags konsollene, Specs er ennå ikke utgitt og skjønner ikke hvorfor folk må absolutt vite de, og hvorfor dømmer konsollen når den er ikke engang utgitt enda?!


Du argumenterer mot deg selv. Først forsvarer du at Wii U har bedre spesifikasjoner enn Wii, og så forsøker du å understreke at spesifikasjoner er uvesentlig fordi konsollen ikke er utgitt enda.

Grunnen til at folk «må» vite spesifikasjonene er da ganske åpenbar. Det springer ut i ønsket om mer kraft. Hvorfor man dømmer konsoller før den er utgitt er fordi folk har et grunnlag for å dømme den på forhånd av release. Det kan sammenlignes med evolusjonen og måtene man bruker vitenskapelig metode for å konkludere dens eksistens.

Vi vet at Wii U vil få 2 gb RAM, noe som er lavt med dagens teknologi. Vi kan samtidig ut fra det anta at resten av spesifikasjonene vil være på et tilnærmet likt nivå for ikke å skape ødeleggende arkitektur og ubalanse i konsollen.

Siterer krystal:
Specs har ingen betydning så langt gameplayet er helt fantastisk


Likevel ser vi ingen som spiller på gamle konsoller lenger (foruten de som føler en nostalgisk tilhørlighet til disse).

Også er det åpenbart slik at en ting ikke utelukker det andre. Jeg spiller heller Call of Duty til Xbox 360 enn til Wii, for å ta et konkret eksempel. Wiien gir meg ingenting rent gameplaymessig som jeg ønsket at Xbox 360en hadde.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Har aldri vært veldig gira på å kjøpe konsoller ved lansering. Spillene er nesten alltid presset igjennom for å rekke lanseringsvinduet, eller så er det rester fra forrige generasjon, ofte begge deler.

For meg er også mer kraft, og hva det kan gi av mer innlevelse, i form av fysikk, grafikk, animasjoner osv. mer spennende enn et eller annet nytt kontrollkonsept. Mest fordi det har vist seg at slike nye kontrollkonsepter aldri oppnår potensiale sitt, men også fordi jeg er mer opptatt av opplevelsen, og mindre opptatt av funksjoner.

Wii har jo f.eks. ikke stort mer enn kanskje 5-10 spill, hvor Wii-moten er en betydelig del av spillopplevelsen, og selv de gangene utviklerne virkelig har prøvd å implementere Wii-moten, har resultatet vært svært varierende.
Nintendo DS har hatt mer suksess med sine kontrollmuligheter, men strengt tatt er det mest pek og klikk, puzzle spill som virkelig yter godt. I andre sjangere som plattform, action og eventyr, har berørings-skjermen (og mangelen av to analogstikker), like mye vært et hinder for spillopplevelsen. Kinect, Move, Vita gidder jeg ikke en gang å begynne å snakke om. På grunn av nevnte grunner, er jeg derfor, også tvilende til denne nye greia.

Jeg forstår heller ikke denne oppfatningen mange har om at en et fokus på kraftigere konsoller, resulterer i kjedelig spill som drukner i et intenst grafikkjag.

PC, PS3 og 360 har alle et mye bredere tilbud av nedlastbare indiespill, enn det Wii har, og også når det gjelder smalere diskbaserte titler, er disse plattformene like toneangivende som Wii, med spill som Deadly premonition, Lost Odyssey, Heavy Rain, demon's souls.
This is great banter, it really is.
  • 0
Siterer The Heretic:
Jeg tror de fleste egentlig ikke skjønner at dette ikke dreier seg om en bokstavelig diskusjon om Wii U er en nestegenerasjonskonsoll eller ikke, men at det er en metadiskusjon om det.


Artig å se hersketeknikker bli tatt i bruk på et spillforum. Virkelig.
Nintendo Network ID: HylianGameboy 3DS Friendcode: 3437 - 3366 - 9899
  • 0
Siterer Jompapa:
Artig å se hersketeknikker bli tatt i bruk på et spillforum. Virkelig.


Utdyp hvorfor dette er en herseteknikk. Diskusjonen foregår i flere tilfeller her på helt feil basis, og da er det mer eller mindre naturlig å påpeke det for å irettesette diskusjonens utløp. Jeg ser ikke på hvilken måte jeg bruker nedlatende retorikk i motargumentasjonen (spesielt når jeg ikke engang argumenterte mot et annet argument i sitatet ditt). Jeg bruker til og med ordet «tror», noe som uttrykker en ydmyk holdning til at jeg bærer en oppfatning av at det er slik.

Forøvrig er kommentaren din fullstendig ad hominem til den originale og intenderte diskusjonen.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
"
But there's no sense crying over every mistake, you'll just keep on trying 'till you run out of cake :)
  • 0
Hverken jeg eller resten av moderasjonen er interessert i å ha innlegg som springer ut i fullstendig irrelevante diskusjoner. Innlegg som er urelevante for diskusjonen vil derfor fra nå av bli slettet. Har dere en personlig agenda mot meg eller resten av moderasjonen, kan dere ta det privat med meg, utenfor forumets offentlige ramme.

Jeg innrømmer gjerne at analogien jeg trakk frem var ment å være mer humoristisk enn seriøs, og at det sikkert ikke var den beste analogien å lage et eksempel ut av, men da bør man heller ta en seriøs diskusjon på hvorfor den fungerer, evt. hvorfor den ikke fungerer.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Kreativitet og innovative produkter blir utviklet på grunnlag av den teknologien man har tilgjengelig.


Du forutsetter at kapasitet er det eneste som er grobunn til kreativitet. Et spill på 360 vil kunne være mer ambasiøs og storslagent, men det vil bare være en naturlig videreutvikling av hva som ville vært mulig på f. eks. Playstation eller N64. Mens å spille for eksempel Wii sports ville vært umulig på alle andre konsoller fordi den bruker teknologien på en annen måte, og det vil jeg si, når vi trekker inn evolusjonen, er et større fremskritt. Vi kunne for eksempel vært store celleklumper eller svære fisker, men istedenfor ble vi til aper som kunne bruke redskaper.

Uforutsigbarhet er viktig, og om konsollene bare utviklet mer kraft, ville det blitt kjedelig. Kreativitet er viktigere enn kraft, men det utelukker ikke sistnevnte. Uten kreativitet ville vi spilt Pong med fotorealistisk grafikk. Det ville vært verre enn å spille et variert spill med Pong-grafikk.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Du forutsetter at kapasitet er det eneste som er grobunn til kreativitet.


Det var vel egentlig ikke det jeg mente med setningen du siterte av meg, så det er mulig jeg formulerte det litt dogmatisk. Kreativitet og innovative produkter blir utviklet på grunnlag av den teknologien (de artefaktene) man har tilgjengelig. Eksempelvis at spill blir utviklet i den softwaren man har tilgjengelig, filmer blir skapt med de kameraene man har tilgjengelig, et bilde blir malt med de penslene og det lerretet man har.

Man kan kanskje spørre seg hva som faktisk ligger i det. Malerier er fremdeles en stor del av vår kultur, og et godt eksempel på noe der selve teknologien (et lerret og en pensel) er statisk, mens malingsteknikker og metoder er dynamisk og stadig i utvikling. Dermed at det innovative står i fokus. Samtidig opplever man mye av det motsatte i musikk. For musikken vi nyter i dag er stort sett preget av nyere former for teknologi. Stort fokus på produksjon og etterbehandling, pedaler til gitarer, og electronicamusikk.

Om du henger med på hva jeg skriver her, så kan man jo spørre seg om hvor spill havner hen i denne rekka. Hvis vi ser på eksemplene med malerier og musikk en gang til, vil man kanskje oppdage at malerier er analoge, og ikke digitale. Musikk var også analogt før, og helt uavhengig teknologien. Ettersom musikk har blitt mer og mer digitalt, ser vi også at det hviler mer og mer på teknologien for å holde seg kreativt. Det samme vil jeg hevde går for dataspill, som er et fullstendig digitalt medium. Spill hviler i mye større grad på teknologien for å holde seg kreativt det også. Det er det jeg mener med at kreativitet og innavosjon i spill henger nøysommelig med og ofte springer ut som en direkte konsekvens av teknologisk avansering.

Siterer remote:
Uten kreativitet ville vi spilt Pong med fotorealistisk grafikk. Det ville vært verre enn å spille et variert spill med Pong-grafikk.


Til Pongens forsvar vil jeg si at Rockstars bordtennisspill var ganske så artig.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!