Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg syns helt klart det er morsomt at vi får ny teknologi som gir oss nye muligheter og mer kreativ frihet, men jeg syns det er veldig rart at mange (tydeligvis) tror at kreativitet bare kommer fra kontrolleren vi holder i hendene.

Se på Flower, Journey, Bastion, Fez, Minecraft og mange andre spill som i dag kommer til de konsollene vi kjenner best (PC, 360, PS3) og så kan man se hvor mye kreativitet man kan få ut av de kontrollerne vi har brukt i over 10 år. Limbo brukte for eksempel ekstremt få knapper på kontrolleren, men hadde en kreativ og unik stemning samt grafikkstil. Se på Braid.

Jeg skjønner godt at jeg snakker om en annen type kreativitet her nå, men er en unik kontroller nødvendig for å ha ekte kreativitet i et spill?

For meg er kreativ bruk av musikk, grafikkstil, og fortellerteknikk langt viktigerer enn kreativitet i kontroll av spillet. Selvsagt ekskluderer ikke den ene den andre, men tenkte jeg bare ville nevne det over uansett.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
OK!

Wii'en min samler støv, men det er latskapen. Gidder ikke tørke av støv i den siste iken eller to ;)

Wii hadde MANGE gode spill. Og da ikke bar Nintendo sine heller....


WiiU ER sterkere enn PS360. Det er bekreftet. Den har 2 GIG minne (ps3 har 256MB og 369 har 512mb)

http://gonintendo.com/?mode=viewstory&id=188450

Her er hva Michael Anvel sa om den.... Høres ikke ille ut det, eh? ;)

Vi vet ikke nøyaktige CPU og GPU detaljene, men selvfølegelig er de bedre en dagens konsoller. Og den kan kjøre spill i 1080P native!

Så det viktigste: SPILL!

Nå kpommer en del spill som er og kommer til PS360 og. Gearbox Skryter og masse av WiiU og sier at Aliens: Colonial marines blir absolutt den beste på WiiU. Specs og kontrolleren er grunnene. Batman kom ut over et år siden. Litt dumt at de lager den. Men ihvertfall lager de noe nyrr og den bruker kontrolleren bra av hva jeg har sett... Jaja Siste CoD kommer og etcc...

Og så var det de ekslusive spilene. ZombiU (endelig et spill som ikke bare er action, men survival Horror og den ser ut til at den bruker Wuu U pad best av alle) Wonderful 101 og Rayman Legend..... OG BAyonetta 2!

Pluss online delen med Miiwerse som mange sikkert kommer til å like. Video-chat osv osv....
  • 0
Siterer The Heretic:
Det er det jeg mener med at kreativitet og innavosjon i spill henger nøysommelig med og ofte springer ut som en direkte konsekvens av teknologisk avansering.


Først: Jeg siterte bare en liten del, men det var meningen å svare på en større del av innlegget ditt. Det er lettere å se at man svarer til andre når man siterer, men av hensyn til plass gjør jeg det slik.

Det er helt riktig at teknologien ligger til grunn for kreativitet, men teknolgien kan også være kreativ, og da vil produktet lettere være sådan. Man kan alltids forvente at konsollene blir kraftigere, og det gir rom for nyvinninger, men mulighetene blir færre når måten å spille på ikke endrer seg.

Et eksempel er implementeringen av internett i konsollene. Det gir ingen nye kontrollmuligheter, men åpner opp for små spillselskaper som kan distribuere spillene sine billigere. De kjemper på et mindre risikofylt marked og kan dermed slippe seg løs når det gjelder kreativitet. De store spillselskapene gjør det så risikofritt som mulig for å maksimere profitten, og det er nok hovedgrunnen til at spillene er teknologisk basert med tanke på kreativitet. De små spillselskapene er kanskje den største nyvinningen vi har sett når det gjelder spillutvikling i denne delen av underholdningsbransjen, men jeg vil også si at Nintendo har gitt et frisk pust med utradisjonelle kontrollmuligheter siden DS-en kom. Det er pga. teknologien at det er mulig, men når teknologien er kreativ, blir også softwaren sådan.

Det er interessant å trekke linjer til maleriet og kunsten, men den har også hatt nytte av teknologiens fremskritt på flere plan. Både når det gjelder forskjellige teknikker, utrykksmåter og mer tematikk å ta inn over seg. Jeg vil sammenligne enhver kunstner med de små spillselskapene, fordi de jobber én og én eller i små grupper. Det er lett å tenke seg at de er mer autonome, noe som er forutsetningen for kreativitet, fordi gode ideer lettere får konsensus.

Et maleri er en uttrykksmåte som har vart lenge, og som vil fortsette å gjøre det, fordi vi ikke har funnet opp en bedre erstatter. Kanskje det ikke finnes noen heller. Det samme kan sies om spillene. Når de først kom i 3D på slutten av 90-tallet, har utviklingen ikke vært like skarp. Det finnes massevis av spill på den generasjonen konsoller som fortsatt regnes som gode i dag. Det samme gjelder i høyeste grad når vi snakker om malerier. Men ulik maleriene får vi vente og se om teknologien kan gjøre et like stort fremskritt som å gå fra 2D til 3D igjen. Men da kreves kreativ teknologi.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!