Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Black Mesa levde opp til forventningene. Half-Life er et av mine absolutte favorittspill, og det var helt fantastisk å gjenoppleve spillet med gratis-modden Black Mesa. Det fikk meg til å tenke... Man lager ikke spill på denne måten lenger. Det er nesten litt frustrerende.

Det er nesten så utviklingen har gått i feil retning. Hvordan kan et fjorten år gammelt spill fortsatt være så overlegent, så fantastisk? Hvorfor har ikke flere utviklere sett verdien i Valves mesterverk, og fulgt samme oppskrift? Kruttet er jo allerede oppfunnet. Hvorfor ikke lage blåkopier av dette, fremfor hundretusenvis Call of Duty-etterligninger? Jeg forstår det bare ikke.

Men glem nå det for en liten stund. La oss heller snakke om hva som er så fantastisk med det originale Half-Life, eller Black Mesa, for den sakens skyld.

Allerede når jeg beveger meg gjennom resepsjonen i begynnelsen av spillet skiller det seg ut. Det slår meg hvor utrolig moro det er å bare se meg rundt, hilse på vitenskapsmenn, høre sladder i korridorene, tusle rundt i gangene og suge inn atmsofæren, mens jeg gradvis lever meg inn i universet. Jeg har ikke brekkjern, ikke pistol, ingen våpen, men likevel er jeg engasjert. Hvorfor det?

Kanskje fordi Valve bruker interaktivitet på en helt fantastisk måte?

• Interaktivitet - en av spillmediets største styrker i forhold til historiefortelling.

• Interaktivitet - det som gjør at spillmediet kan tilby opplevelser på en annen måte enn film og bøker.


Det kan virke som spill som Call of Duty velger å strekke seg etter opplevelsen man får på film, mens Valve velger å rendyrke spillopplevelsen.

Fra skinnebanen i begynnelsen, til reisen og spillet er over fortelles alt via egne opplevelser. Du sitter igjen med følelsen av å ha opplevd alt selv. All action, all historie, alle overraskelsene, all dialogien - en utrolig undervurdert fortellerteknikk. Der spill flest holder deg i hånden, peker på alt du må få med deg, styrer hodet ditt i retningen du skal se, overlater heller Valve dette til deg. I Half-Life er DU hovedpersonen, og ikke en statist som i Battlefield 3 (historiedelen, selvfølgelig).

Men Half-Life er langt mer enn dette.

Når det går galt i laboratoriet, begynner en nervepirrende reise med action, brettdesign og minneverdige øyeblikk fra øverste hylle. Det er en gjennomgående nerve og oppbygning. Du holdes hele tiden engasjert på grunn av variasjonen og spenningskurven. Det oppleves bare så troverdig idet en heisvaier ryker og du suser nedover i fritt fall, idet sikkerhetsvakter fyrer løs med pistolen for å forsvare deg, idet du krabber gjennom trange sjakter eller idet militærstyrkene senere henretter uskyldige mennesker.

Half-Life er overlegent. Half-Life er tidløst. Black Mesa er gratis. Dette er noe alle med interesse for spill må oppleve. Årets soleklart beste innsats. Terningkast 10/10.

<bild>
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Hver gang når folk påstår at "20XX var/har vært/er tidenes spillår," slenger jeg alltid inn følgende mottese: 1998 var tidenes spillår (i det minste så langt).

Bare tenk på alle de ubeskrivelige klassikerne som kom ut i 1998, og som fremdeles høster ros og popularitet i dag: Starcraft, Suikoden II, Resident Evil 2, Banjo-Kazooie, Fallout 2, Grim Fandango, Metal Gear Solid, Thief: The Dark Project og Baldur's Gate. Og la oss heller ikke glemme Half-Life, hvis perfeksjon Kristian her påpeker, og min soleklare favoritt over alle: The Legend of Zelda: Ocarina of Time.

Glem 2012, sier nå jeg! 1998 var tidenes spillår, i det minste inntil videre.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Det virker som om spill, i mange's øyne enten er dårlige eller en kopi av valve, så årsaken til at mange nye spill ikke følger formelen kan være nettop det at de hadde blitt møtt med 100 tusen stykker som hadde ropt valve plagiat omg.
Paint the man, cut the lines. Paint the man, cut the lines.
  • 0
Damn, har ikke fått spilt Black Mesa siden helga jeg lastet det ned. Det jeg har spilt er likevel helt fantastisk, og definitivt på høyde med HL2. I tillegg får man jo endelig spille gjennom historien i HL1 om man gikk glipp av det første spillet, noe jeg gjorde.

Må få satt meg ned me det snart.
  • 0
Siterer Ingar Hauge / GR®:
Glem 2012, sier nå jeg! 1998 var tidenes spillår, i det minste inntil videre.


.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Dette er noe jeg SKAL spille. Takk for dine meninger om spillet, Kristian.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Siterer Ingar Hauge:
Bare tenk på alle de ubeskrivelige klassikerne som kom ut i 1998, og som fremdeles høster ros og popularitet i dag: Starcraft, Suikoden II, Resident Evil 2, Banjo-Kazooie, Fallout 2, Grim Fandango, Metal Gear Solid, Thief: The Dark Project og Baldur's Gate. Og la oss heller ikke glemme Half-Life, hvis perfeksjon Kristian her påpeker, og min soleklare favoritt over alle: The Legend of Zelda: Ocarina of Time.


Kanskje for din del. For min del var det 2007, med titler som Lost Planet, Crackdown, God of War II, S.T.A.L.K.E.R, Forza Motorsport 2, DiRT, BioShock, Skate, Halo 3, Project Gotham Racing 4, The Orange Box, Super Mario Galaxy, Call of Duty 4: Modern Warfare, Crysis og Mass Effect. BioShock og Mass Effect er blant mine absolutte favorittspill, rett etter kommer Halo 3, PGR4, TOB, Crysis, DiRT og Lost Planet. Definitivt det spillåret jeg har flest gode minner fra.

Ellers er jeg svært nysgjerrig på å teste ut Black Mesa, jeg synes det bare er et tiltak å laste ned og spille på PC, så jeg ender bare opp med å utsette og utsette.
  • 0
Tror jeg er én av få i verden som ikke likte Half Life
Ja, det er meg.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!