Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Siterer Strategist:
At vi har dobbelt (og ofte trippelt og kvadruppelt) med skrivemåter av ett og samme ord gjør ikke språket rikere i seg selv.

Kompetansen min på norsk språk er mye større enn på engelsk. Likevel føler jeg det samme.

Jeg har hørt det samme fra litteratur- og språkprofessorer.


1: Nei, men det gir oss en hel hærskare av ord og uttrykk å velge mellom på et helt annet nivå enn det som finnes med engelsk.
Noen av dialektene er nesten som egne språk i seg selv, så det blir et ganske bredt ordforråd.


2: Sånn føler jeg det ofte også. Vet du hvorfor? Fordi det handler om hvilket språk man er "innstilt" på.
Dersom du tenker på en engelsk måte, formulerer setninger og uttrykk fra et engelsk plan, så er det klart at norsken faller til kort.
Det blir som å skulle oversette en engelsk sangtekst helt direkte over til norsk.

Jeg vet i alle fall at det ofte er tilfellet med meg. Siden jeg blir bombardert med så mye engelsk, begynner tankene mine å skifte gradvis mer og mer over til engelsk. Det var derfor jeg brukte så sinnsykt mye engelsk i segningene mine før, og jeg VET at det er tilfellet for ganske mange andre også.

På den annen side, dersom man gjør det omvendt, er det engelsken som kommer til kort.
Så det kommer bare an på hvilket språk man er "innstilt" på.


3: Skulle jeg likt å se en forklaring på.
Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0
Siterer Ikki-kun:
1: Nei, men det gir oss en hel hærskare av ord og uttrykk å velge mellom på et helt annet nivå enn det som finnes med engelsk.
Noen av dialektene er nesten som egne språk i seg selv, så det blir et ganske bredt ordforråd.
Jeg vet ikke om du missforstod meg her, men jeg gjentar: ett ord som kan skrives på fire forskjellige måter, hvorav 3 måter i ett av skriftspråkene, gjør ikke det ordets bidrag til språket fire ganger så stort og bredt som om det bare var én skrivemåte.

At ordet, som betyr nøyaktig det samme uansett, kan skrives på flere måter gir ikke et bredere og bedre språk. I så fall måtte man også trekke inn ale ulike dialekter og aksenter av engelsk for å regne ut hvir bredt det engelske språket er, og da ville du nok finne at engelsk var hundrevis av ganger bredere enn norsk (men akkurat dét er meningsløst og hypotetisk. Ingen regner språk slik.

Siterer Ikki-kun:
2: Sånn føler jeg det ofte også. Vet du hvorfor? Fordi det handler om hvilket språk man er "innstilt" på.
Dersom du tenker på en engelsk måte, formulerer setninger og uttrykk fra et engelsk plan, så er det klart at norsken faller til kort.
Det blir som å skulle oversette en engelsk sangtekst helt direkte over til norsk.

Jeg vet i alle fall at det ofte er tilfellet med meg. Siden jeg blir bombardert med så mye engelsk, begynner tankene mine å skifte gradvis mer og mer over til engelsk. Det var derfor jeg brukte så sinnsykt mye engelsk i segningene mine før, og jeg VET at det er tilfellet for ganske mange andre også.
Jeg er klar over dét, men så er det også et bevisst valg jeg har tatt etter at jeg kom til at engelsk var et språk jeg likte bedre enn norsk for veldig mange år siden, før jeg var særlig eksponert for engelsk i det daglige.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Æ vil spill på norsk, for æ selvlærer norsk og æ har for begrenset ressurser at ha både taler og undertekster som korresponderer til som er snakket.... Og æ trenger undertekster for æ er delvis døv, mer så på venstre øren min.... Og morsmålet mitt er amerikansk engelsk.
  • 0
Hadde ikke hatt noe imot om de ikke bare oversatte, men faktisk gikk langt nok til å dubbe det kommende South Park spillet.
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!