Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Spillmagasinet Edge deler en rekke oppsiktsvekkende detaljer om Sonys nye konsoll. Kilden er etter sigende utviklere som sitter på development kit til begge de nye konsollene (Nye Xbox og PS4).

Først og fremst kommer Playstation 4 til å være sterkere enn den neste Xbox, små endringer vil bli gjort på kontrollen og maskinen vil slippes i slutten av året i Japan og USA, mens vi i Europa må vente til tidlig 2014. Sony skal offisielt avduke konsollen den 20. februar (Gamereactor er invitert som eneste nordiske magasin, men mer enn det vil jeg ikke avsløre).

Kilder har avslørt at Playstation 4 vil slippes med en redesignet kontroller som er samme størrelse som Dualshock, men medfølger en liten berøringsskjerm der hvor Select, Start og PS-knappen tidligere var plassert. Teknologien er basert på Vitaens bakre berøringsflate - følsomheten og responsiviteten skal være tilsvarende.

En ny «delings-knapp» på kontrolleren skal gi deg muligheten til å filme eller ta bilder, som lett kan deles over nettet. Maskinvaren i PS4 vil kontinuerlig ta opp de siste 15 sekundene fra det som skjer på skjermen, uten at det går på bekostning av ytelsen, som brukere kan redigere og publisere på nettet.

Playstation 4 skal etter sigende slippes i Japan og USA før juletider, med en utrulling i Europa i tidlig 2014. Den europeiske forsinkelsen skyldes kompleksitet i forhold til europeisk distribusjon. Ved siden av konsollen, slipper Sony en forbedret utgave av det offisielle kameraet som er kompatibelt med Move-kontrolleren. Move skal være tilgjengelig ved lanseringen, men det er fortsatt uklart om den følger med i en pakkeløsning.

Sony skal ha tjent opp en enorm mengde med godvilje fra utviklere som jobber med utviklingsspesifikasjonene (PS4 development hardware). Utenfor det offentlige rom har Sony innrømmet at de ikke skulle ha brukt et såpass komplekst system i PS3, og at en strategi for PS4 er å gi utviklerne større valgmuligheter, først og fremst fordi maskinvaren nå har en arkitektur som er langt nærmere PC enn forgjengeren.

Kilder har bekreftet at nylig lekkede tech-detaljer stemmer. Selv om Durango devkits byr på 8 GB DDR3 RAM, sammenlignet med Orbis' 4GB, muliggjør Sonys GDDR5-løsning å flytte data med en hastighet på 176 gigabytes per sekund, noe som burde fjerne flaskehalsen som har skapt ytelsesproblemer for Playstation 3. Det er også verdt å nevne at Sony har fortalt utviklere at de skal prøve å matche Microsofts 8 GB RAM i den endelige maskinvaren.

Begge plattformene drives av en 8-kjerners AMD CPU klokket til 1.6 GHz. Microsoft skal benytte D3D11.x GPU fra en ukjent kilde, mens Sony benytter en mer kapabel løsning i AMD's ‘R10XX-arkitektur, ved siden av et såkalt «Liverpool» system-on-chip.

Sony har designet et system som i alle fall på papiret har bedre prestasjon enn Microsofts neste Xbox. En kilde kjent med begge systemene forteller i forhold til Sonys konsoll at den er «litt mer kraftig» og «veldig enkel å jobbe med».

Forskjellen mellom de to konsollene vil være tilsvarende den vi kjenner i dag, altså veldig liten. Men Sony jobber med flere storbudsjetts førstepartsutviklede spill som blant annet en Uncharted-oppfølger til PS4, som virkelig skal vise hva konsollen er god for.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Virker greit dette, men det er jo bare rykter. Er litt skeptisk så for vente å se hva Sony planlegger.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Dette virket sweet da.
Var redd for at det skulle bli noe som Wii U, med skjerm i midten. Men denne skjermen var kanskje litt for liten til Multi-Touch eller? Skjønner ikke at den kan brukes til annet enn å for eksempel se hvor mye ammo man har på våpenet i et FPS eller noe.

Også var de hvite strekene ekstremt stygge, hvis den blir som dette burde strekene heller bare få en annen texture enn resten av den svarte overflaten.
  • 0
hahaha, de beholder dual shock-kontrolleren..


for en spøk.
The only purpose of life, is to give life purpose!
  • 0
Siterer Parkour Gamer:
Dette virket sweet da.
Var redd for at det skulle bli noe som Wii U, med skjerm i midten. Men denne skjermen var kanskje litt for liten til Multi-Touch eller? Skjønner ikke at den kan brukes til annet enn å for eksempel se hvor mye ammo man har på våpenet i et FPS eller noe.

Også var de hvite strekene ekstremt stygge, hvis den blir som dette burde strekene heller bare få en annen texture enn resten av den svarte overflaten.


Bildet er bare en mock-up, så det har lite med virkeligheten å gjøre. Men uansett hvor fake det er... De hvite linjene er definitivt stygge.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Blir spennende å se om dette stemmer med det endelige resultatet.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Merker virkelig at jeg begynner å glede meg til 20. februar nå. Ikke skuff oss Sony!
Tidligere redaksjonssjef hos Gamereactor Norge
  • 0
Viss det skal beholde kontrollen kan det ihvertfall lage en kurve utover på R2 og L2, fingeren glir så lett på dem. Ellers så høres det lovende ut, gleder meg til å høre om det stemmer den 20. Februar
Penger er verdiløse inntil du bruker dem.
  • 0
Virker ganske troverdig. Blir fett å se den nye kontrolleren med touchskjerm, men hvor kraftig er disse specsa i forhold til PS3? Hvor mange ganger kraftigere blir den? Mener å huske at PS3 var 10 ganger kraftigere enn PS2. Blir det det samme hoppet liksom?
  • 0
Sier ikke nei takk til bedre grafikk. Ser frem til hva de har å vise i løpet av måneden.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Ikke noe Boomerang-kontroll altså?

Synes dette høres spennende ut da. Selv om jeg ikke har lyst til å vente til 2014!
  • 0
Selv om det er masse rykter ute å går så er jeg veldig spent på hvordan PS4 blir og spesielt om man vil kunne spille PS3-spill på den kommende maskinen

Den 20. februar får vi vite mer og jeg er veldig spent på hva som kommer frem da
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Siterer Bernt Erik:
Selv om det er masse rykter ute å går så er jeg veldig spent på hvordan PS4 blir og spesielt om man vil kunne spille PS3-spill på den kommende maskinen

Den 20. februar får vi vite mer og jeg er veldig spent på hva som kommer frem da


Haha, Bernt.. Du har da allerede en PS3. Sony kommer med ny hardware, nye nextgen-titler, og det du er mest spent på er hvorvidt den er bakoverkompatibel?
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Spenningen stiger til 20.februar kjenner jeg.

Håper det blir 8 gig ram ihvertfall. Og delingsmulighetene høres jo kult ut.

Tviler litt mer på varme/kulde teknologien de angivelig skal ha med, men blir spennende å se
  • 0
Fjernet bildet med kontrolleren og la opp et annet. Selv om det var en berøringsskjermillustrasjon på bildet, så hadde det ingen direkte tilknytning til teksten. Ble litt forvirrende.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
  • 192
  • 192
dette er sånn nøyaktig det jeg har spådd. Touch-skjerm på midten, 2014-lansering, hardware mer som PC. Får se om det stemmer.
Get ready for a better you
  • 0
Siterer Kristian:
Haha, Bernt.. Du har da allerede en PS3. Sony kommer med ny hardware, nye nextgen-titler, og det du er mest spent på er hvorvidt den er bakoverkompatibel?


Ettersom en går mer og mer over til heldigitale spill så vil kompatibilitet med gammel maskinvare bli viktigere og viktigere. Denne trenden har allerede startet på dagens konsoller med mange spill som kun finnes på PSN/live, samt digitale versjoner av spill som også er lansert på disk. PS4 vil i så måte være en pekepinn på hvordan fremtiden blir for gamle spill når en ikke lenger kan ta vare på en fysisk versjon, men er avhengig av at tilbyderen fortsatt tilbyr innholdet.

For det er jo lite sannsynlig at Sony vil tilby gamle PSN spill, hvis nye maskiner ikke kan spille av gammelt innhold. De vil neppe bry seg om oss stakkars nostalgikere når PS3 er ute av produksjon, hvis de ikke fortsatt kan tjene penger av innholdet på ny maskinvare.

Men selvsagt, det er jo i den nye maskinvaren og spillene den ekte spenningen ligger, men bakoverkompatibilitet er også for meg et spørsmål jeg vil ha svar på. PS2 støtte på PS3 har for øvring alltid stått høyt på listen over funksjoner jeg ønsket at Sony skulle ha re-implementert inn i PS3 (støtten var jo der som kjent i begynnelsen).
This is great banter, it really is.
  • 0
Bare å vente til 20. Februar da. Og se om dette er sant eller om vi får servert noe helt andre greier.
  • 0
Siterer YouHaveAProblem:
hahaha, de beholder dual shock-kontrolleren..


for en spøk.


hvorfor skulle de ikke ta vare på noe som faktisk har vært bra ved alle playstationkonsollene?
  • 0
Yessss, jeg bare visste at uncharted kom til å bli et av lanseringsdpillene på ps4. Hvis eksklusivene er av samme standard, ps4 kommer først, og kontrolleren er litt bedre og tyngre er det ingen tivl om at ps4 vil slå best an blant kjernespillerne.
  • 0
Ville vore rart om ikkje rykteflommen tiltok i styrke nå som di fleste har fått med seg at det skal lanserast noko den 20 februar.

Tek det meste med uante mengder salt.

Håper di avslører meir enn di tilslører.
  • 0
Gleder meg meget til å høre mer om PS4. Håper som Bernt Erik at det er bakoverkompabilitet, og som fanzypanzy savnet jeg det fra PS2->PS3. Jeg var ikke en av de priviligerte som fikk tak i 60GB-versjonen, så det endte med at jeg skrinla PS2-spillene mine da jeg ikke orket å bytte konsoll hver gang jeg fikk lyst til å spille en gammel slager. Håper konferansen 20. februar svarer på en del spørsmål.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Selv tror jeg ikke den vil være bakoverkompatibel for PS2 spill. Sony tjener ikke noe ved å legge inn en emulator, om de fortsetter å gi ut PS2 classics på PSstore derimot, kommer de til å tjene på det, slik de gjør nå.
  • 0
Hvis du sikter til det jeg skrev, mente jeg ikke at den skal være bakoverkompatibel til PS2, det er for mye å forlange.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Er spent på specs på begge konsollene
Hvis den blir bakoverkompatibel, så blir det helt klart kjøp av den

Hadde ingen planer om å kjøpe en next gen konsoll, men blir mer og mer frista
You tell me to get a life?Well I have an answer for you: I'm a gamer, I don't need to get one, I have many lives:D
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!