Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Se! Et samarbeidsprosjekt mellom GameReactors kuleste, nokså inaktive brukere! I løpet av den neste tida vil Smørbukken, Periso og undertegnede (Jompapa, i tilfelle du er en distre og glemsom kantarell) dele med dere ei fantastisk liste over de 50 beste spillseriene gjennom tidene. Denne lista vil være så bra at du kan snakke om den på skolen/jobben/NAV dagen etter du har lest den, bortsett fra at dagens del (Den første, i tilfelle du er en umatematisk pilefrosk med regneproblemer) kommer ut på en fredag, og at du da vil ha trøbbel med å prate om akkurat denne delen av lista med kolleger og medelever. Kanskje har du dog et sosialt liv, og da kan en konversasjon oppstå likevel.

Presto! Et problem løst. Et annet problem kan dog oppstå om du finner ut at du er uenig med vår mening. Jeg har dog et forslag. Kommenter på teksten. Fortell oss hva du synes, og du kan få ti knorepoeng i premie! Selv om vår mening helt klart er den beste, så synes nok resten av verden også at det er morsomt å få høre nettopp din mening; enten det er fordi de lider av akkurat samme vrangforestillinger som deg, eller fordi de ønsker å le av dine meninger slik du ler av våre.

Uansett: Nyt det som definitivt vil bli årets, tiårets og århundrets liste over topp 50 spillserier. Den er nokså snacksy.


50. Shin Megami Tensei: Persona
Atlus

Persona er en japansk rollespillserie som legger stor vekt på karakterutvikling. Serien omhandler i særjapansk stil for seg demoner som invaderer menneskenes dimensjon og skaper forskjellig dævelskap.

Periso: Har faktisk ikke hørt om denne serien, men hvis det stemmer at Catherine er i samme univers, så er den sikkert sleike-flodhest-god.

Smørbukken: Persona er en underlig serie.
Hvem hadde trodd at en hardcore rpg blandet med en slags simulator på hvordan den japanske skolehverdagen er skulle bli en slik stor hit.
Selv har jeg vært vitne til en 100% fullførelse av Persona 3, en reise som både var lang og slitsom.
De negative aspektene blir uansett ingenting i forhold til de fantasktiske opplevelsene jeg fikk i gjengjeld.
Persona 3 er også et av få spill hvor jeg faktisk har hatt medfølelse for protagonisten og den herlige "vennegjengen" hans.
Der hvor de fleste spill bare tar en liten smaksbit fra kakefatet så vil jeg si at Persona serien tar hele kaka.

Jompapa: Har bare så vidt vært borti serien, så kjenner den egentlig ikke særlig godt. I den grad du kan kalle Catherine et Persona-spill, så må jeg si at jeg elsker denne serien.


49. Kingdom Hearts
Square Enix

En noe usannsynlig kombinasjon av Disney og Final Fantasy som har kapret mange fans og holdt et godt tak rundt hjerterota deres. Forteller en overraskende episk historie om Mikke Mus' og Soras kamp mot det onde.

Periso: Konseptuelt virker det kult, men har aldri prøvd noen av spillene.

Smørbukken: Har desverre ikke hatt anledning til å spille mye Kingdom Hearts. Har vel egentlig ikke spilt Kingdom Hearts i det hele tatt.
Jaja, med en liste av karakterer bestående av Donald, Langbein og en drøss med folk fra Final Fantasy så må nesten spillene være gode.

Jompapa: Klein, men overraskende passende kombo. Har kun spilt gjennom Dream Drop Ditance på 3DS, og synes egentlig det var litt vel repetitivt. Stemningen var dog fin, og selv om historien var forvirrende, var det stilig å besøke Trons «The Grid» og Notre Dame.


48. Final Fantasy
Square Enix

En av spillhistoriens eldste og mest anerkjente spillserier, og på mange måter den originale JRPGen. De nyere spillene mangler litt av «omfen» de gamle spillene hadde, men serien står likevel som et ikon for mange dedikerte fans. Spillene i serien har ikke så mye med hverandre å gjøre, men de er (som oftest) satt i samme univers.

Periso: Spilte et Final Fantasy-spill hos en kamerat da jeg var mindre, og syntes det så nokså fantastisk ut. Mine erfaringer med Final Fantasy stopper dessverre der.

Smørbukken: Som en stor role-playing fan så er jeg skuffet over at jeg aldri har spilt et Final Fantasy spill.Har hørt at de er spillene er notorisk lange og i overkant dramatiske, men samtidig veldig givende.

Jompapa: Selv har jeg bare spilt tre Final Fantasy-spill: XIII, XIII-2 og Theatrhythm. Av disse syntes jeg de to første var fryktelig kjedelige, mens sistnevnte var fantastisk. Bare musikken i denne serien er så flott at den fortjener en plass på denne nokså prestisjetunge lista. Vals meg til månen. Fire ganger om dagen.


47. Trine
Frozenbyte

De subtilt storslagne (og finske) spillene i Trine-serien handler om tre usannsynlige helter som drar ut på et eventyr fullt av gåteløsning og lumske tusser (eller goblins, som de sier på hipt).

Periso: Med det lille jeg har spilt av Trine syns jeg at det var veldig underholdende og visuelt fantastisk.

Smørbukken: Hvordan kan jeg best beskrive Trine serien?
Med at Wii U versjonen av Trine 2 var for meg et startskudd inn i en verden full av magi, vakre omgivelser og sinte goblins som verken har retningssans eller evne til å angripe en stakkars ridder?
Med at jeg prøvde meg på multiplayer med en spanjol som ikke snakket engelsk og det eneste jeg kan på spansk er å spørre hvor biblioteket er? (Community-referanse)
Nei, jeg tror Trine 2 bekriver seg selv best etter 10 minutter med gameplay. Jeg ble i allefall oppslukt.

Jompapa: Trine 2 var et fantastisk spill! Et visuelt mesterverk, intrikate og gjennomtenkte gåter toppet med perfekt samarbeidsmodus gjør det til et av de beste indiespillene jeg har trykt knappene på. I tillegg er historien levende, engasjerende og en smule rørende. Spilte ikke mye av eneren, men antar at det samme gjelder for det spillet også.


46. Bit. Trip
Gajin Studios

Bit Trip er en indiespillserie som appellerer til alle som til tider kan kjenne det rykke i rytmetåa. Samtidig som spillene har fantastisk musikk, så flørter de også enormt med retrospillene i hylla, og har derfor solgt seg inn i hjertene hos mange gråhåra gamere, så vel som hos en noe yngre generasjon.

Periso: Eneste forholdet jeg har til denne serien er at Commander Video var en spillbar karakter i Super Meat Boy.

Smørbukken: Har aldri hatt et forhold til Bit. Trip Runner spillene, helt til jeg lastet ned og satte tenna i Bit.Trip Presents Runner 2: Future Legend for noen dager siden. Balansen mellom fantastisk musikk og utfordrene gameplay har aldri vært så godt kombinert før. Tar av meg den fiktive flosshatten min for utviklerne bak serien.

Jompapa: Jeg elsker alle slags rytmespill, det er blitt en slags besettelse for meg å skaffe alle rytmespillene som fins, og Bit. Trip Runner var et fantastisk godt spill. Likte det på iPod/iPhone/iPad/iCrap også. Har også ganske store forventninger til Runner 2.


Det var alt for denne gang. Men gråt ikke! Vi kommer snart tilbake med de neste fem spillseriene på lista!

<bild>
Småsexy bildecollage er småsexy.
Nintendo Network ID: HylianGameboy 3DS Friendcode: 3437 - 3366 - 9899
  • 0
Bra serie, håper du fortsetter
my name is peeeeeeewdipie
  • 0
Fantastisk initiativ. Kjempegod blogg og kan ikke vente til neste.

På min liste ligger Kingdom Hearts høyt oppe. Faktisk på topp 5. Elsker den serien.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
pokémon better be here bros
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Kjempefint initativ. Gleder meg til å følge med denne bloggserien. Enkelte av disse seriene er ganske ukjente for meg, men det er interessant lesestoff.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Kingdom Hearts 1 er fantastisk. KH 2 fikk jeg aldri gjort ferdig, fordi spillet ikke fant minnekortet mitt og jeg kunne ikke save.

Final Fantasy serien har jeg vært borti flere ganger. Tror jeg har spilt alle til og med X og litt XII. Men det er få jeg faktisk likte.
X er det eneste som virkelig utmerket seg.
Jeg er nok en av få som virkelig ikke likte VII.

Trine har jeg spilt for lite av til å si noe om.

Bit Trip spiller jeg litt innimellom, hvis jeg venter på en nedlasting eller noe.
Tviler på at jeg hadde satt de på en toppliste da.
  • 0
Lang liste dette her, artig å se at en god del store serier, allerede er blitt plassert.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Takk for alle kommentarer hittil. Dere får alle ti knorepoeng hver. Gratulerer.
  • 0
Flott initiativ, og like flott blogg. Ser frem til de neste delene av serien. Kommer nok til å dukke opp ganske mange serier jeg hverken har hørt om eller prøvd.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Flott blogg. Har selv en lang historie med Final Fantasy serien, da spesielt de håndholdte spillene. Kan knapt telle hvor mange timer jeg har brukt på FF 1 til GBA, 3 til DS, Tactics til DS osv.

Gleder meg til å se hva flere serier dere har å komme med! (Pokemon bør være på topp...)
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Har bare hatt et forhold til de to sistnenvte. Et veldig ambasiøst prosjekt vil jeg si, men det er bra at dere har begitt dere ut på det. Det må ha vært timelig å rangere alle disse spillene. OoT bør være topp tre. Hvis ikke er det en skam.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Remote: Heh, OoT ville nok vært ganke høyt oppe, men lista rangerer dog serier, ikke spill. Hadde det vært spill som skulle rangeres ville nok en stor del av lista bestått av Zelda for min del.
Nintendo Network ID: HylianGameboy 3DS Friendcode: 3437 - 3366 - 9899
  • 0
Må ha oversett det på en eller annen måte. Da står nok Zelda enda sterkere, vil jeg tro.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Gøy og se at du har Shin Megami Tensei: Persona og Kingdom Hearts på lista de men selv har jeg Shin Megami Tensei: Persona på min Topp 10 liste,he,he.
"Living My Life In A Japanese Garden of Dreams"
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!