Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Dette er en blogg jeg lenge har gått og grunnet over. Jeg gjorde meg noen tanker allerede rundt annonseringen av det siste Tomb Raider (TR 2013).
Jeg synes det var rart, ja på grensen til respektløst å skulle lage en ny Lara Croft, som at på til skulle framstå mindre "sexy" og veikere enn den Lara jeg hadde lært å kjenne gjennom spillene og senere portrettert av Angelina Jolie i film versjon.

Lara Croft er i vår populærkulturelle historie et ikon.
Hun er et symbol på en gitt epoke i vår nære historie. Girl Power er et utrykk mange forbinder med Spice Girls men de var kun med på å gjøre uttrykket allment. Girl Power er et begrep brukt om det som betegnes som den tredje generasjon feminisme. En av de framtredende trekkene her var framveksten av Kvinnelige helter i populærkulturen. Buffy the vampireslayer , Xena: Warrior princess, Sarah Connor og Dark Angel er bare noen jeg nevner i farten. Det var mange som dukket opp på 90 tallet og der omkring.
Lara Croft var ikke bare en av dem, hun ble så og si selve symbolet på dette fenomenet.
Lara ble et forbilde for svært mange unge jenter på 90 og tidlig 2000 tallet. Var det karneval var det gjerne både to og tre Lara Crofter tilstede. Kunstnere malte bilder og Lara dukket opp i teaterstykker, så vel som aviskronikker.
Lara Croft var tøffere en James Bond. Like eventyr lysten og nysgjerrig som sin kollega Indiana Jones. Hun håndterte enhver trussel like kynisk og kaldt som Rambo og hun hadde et hjerte av gull ovenfor de svake og uskyldige. Hun framstod grasiøs, feminin og flott. Gutta digget henne men ikke, som mange tror bare pga hennes flotte figur, men like mye pga alle overnevnte grunner og det faktum at hun ikke var nok en kjedelig maskulin figur men en kvinne. Hennes akrobatikk og våpen håndtering var estetisk og hennes mot beundringsverdig.

Hvorfor Crystal Dynamics ønsket å forandre på dette kunne ikke jeg begripe. At Tomb Raider serien trengte og fornyes, gameplay messig og grafisk var helt klart, men at Lara Croft skulle trenge fornyelse ? Jeg ventet i spenning på mottakelsen og på å få spille TR 2013 selv.

Nå har jeg spilt TR 2013 og jeg liker det svært godt.
Det ser meget pent ut, spesielt i skogholt og i fjellet. Vakre lysbrytninger og storslått utsikt. Spillet er akkurat så linært som det bør være og gir god framdrift i historien om du da ikke ønsker å bruke tid på skattejakt og søken etter hemmeligheter i huler og på fjeltopper. Man gjør akkurat det samme i dette Tomb Raider spillet som vi har gjort i alle de andre TR spillene. Løper, hopper, klatrer, leter etter hemmeligheter, finner ammo og dreper fiender og dyr med et mer eller mindre bedt utvalg våpen som mann finner etter hvert. Alt satt inn i en sånn noenlunde ok historie man blir sånn passe engasjert i. TR 2013 er ikke et state of the art nytt TR konsept. Tvert imot. Det er akkurat det samme som før, med bedre grafikk og dagens estetikk.

Men hva med Lara ? Er hun opp to date og tilpasset dagens idealer ? NEI. Lara Croft 2013 er syk. Hun har spaltet personlighet. Og vel så det.
Hun framstår som en 24 år gammel, sexy dame, med ansiktet til en 14 årig jente som har utdannelsen til en 30 år gammel arkeolog. Hun skal liksom være redd og uskyldig dog med et snev av ståpå vilje og mot. Litt sånn Dora the Explorer for de voksne. Dette er kun i cut-scenes altså.. for med EN gang spiller tar over kontrollen knuser Lara ansiktet til sin motstander med stein eller klatre-øks, kveler med kaldt blod, skyter, stikker og slår i hjel. Ja spillet er sågar lagt opp til å drepe uskyldige dyr uten annen grunn enn å tjene litt XP or whatever. Hun framstår som en DRAPSMASKIN helt til neste historiedrevne film sekvens. Da dukker dette schizofrene kvinnemennesket opp igjen.

Lara Croft er en rik, foreldreløs eventyrer som er hard mot de harde. Hun er på mange måter det kvinnelige motstykket til Bruce Wayne. Hun er frekk og tøff i kjeften. Personligheten hennes passer resten av universet hun beveger seg i perfekt og hun er et Ikon og en del av et fenomen.
Mennesket vi ble kjent med i TR 2013 var ikke Lara Croft. Hun var en jente vi heldigvis fort vil glemme. Dessverre.
The gavel corrupts
  • 0
Jeg har knapt spilt Lara Croft-spill før, og har heller ikke spilt det nyeste. Derfor skal jeg ikke si noe på det du snakker om her, for jeg vet virkelig ikke.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Dette er en god blogg. Selv har jeg delvis spilt diverse Tomb Raider spill sett bort i fra det nyeste og de to første. Jeg hadde kanskje ikke mye peiling på spill i starten når jeg gikk over til PS1.

Lara Croft var uansett alltid en karakter man lett kunne kjenne igjen. Slik Som Sackboy er maskotten til Sony den dag i dag, sammen med Nathan Drake. At hun var et ikon for feminismen visste jeg ikke.

Har som nevnt ikke spilt TR 2013 men problematikken med personligheten hennes kjenner jeg igjen. Dette er de samme problemene Jason Brody i Far Cry 3 lider av synes jeg.

Grunnen til at Lara Croft har forandret seg er vel mye pga. dagens feminisme som mener at Lara Croft og kvinnelige karakterer er i overkant seksuelle. Designet av menn og for menn.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Lara Croft anno 2013 er nok "ett helt annet dyr" som du sier. Jeg driver å spiller gjennom det nå om dagene og er enig i at det hele føles litt rart

Jeg er vant med Lara som kan skli ned en sats med pistolene i hendene, ta salto over fiendene for så å gunne ned hver og en av dem. I Tomb Raider 2013 er hun redd og desperat, hun snakker om dyrene som går rundt å dreper alle, men gjør det samme selv. Denne dobbel moralen er noe jeg ikke klare å identifisere som Lara Croft

Men slik jeg har forstått det skal dette spille være Lara's første eventyr, så vi kan vel egentlig bare håpe at hun en dag blir den Lara vi kjenner og elsker

Forøverig så synes jeg Camilla Luddington var helt feil valg som Lara, mer sytete og irriterende stemme skal en lete lenge etter
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0
Siterer AndyLonn:
Men slik jeg har forstått det skal dette spille være Lara's første eventyr, så vi kan vel egentlig bare håpe at hun en dag blir den Lara vi kjenner og elsker


Dette er også noe jeg irriterer meg over.
I Tomb Raider: The last revelation virker det som om Lara dør i slutten av spillet.

I spillet Tomb Raider: Chronicles sitter butleren og noen andre kjære venner og snakker om avdøde Lara og hennes liv og vi spiller "tilbakeblikk" som Lara. Vi får spille henne i enkelte sekvenser som 11-12 åring og det er ikke tvil om hvem vi har med å gjøre, selv som barn.
The gavel corrupts
  • 0
jeg har vokst opp med TR serien, men kjenner meg ikke helt igjen i det du sier om TR 2013
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Jeg synes Tomb Raider er et av årets bedre spill. Underholdende, fengende og enkel moro.

Men ja, er enig i mye av det du skriver. Jeg synes utviklerne, i sin higen etter å lage en "menneskelig" og "ekte" person, ender opp med en merkelig smørje av motstridende meldinger, hvor personlighetstrekkene ikke passer sammen.

Det er paradoksalt at en dagens nye Lara Croft er et mye svakere forbilde enn den gamle versjonen.

Som jeg skrev i min anmeldelse av spillet er ikke Lara lenger en eventyrer, men en moderne actionhelt(inne), og alt det fører med seg av vold og brutalitet. Det er på grensen til perverst, og det er synd ikke utviklerne er mer kapable til å se at det går an å bygge en sterk, ekte og menneskelig rollefigur uten slike simple virkemidler.
This is great banter, it really is.
  • 0
Siterer Archana:
jeg har vokst opp med TR serien, men kjenner meg ikke helt igjen i det du sier om TR 2013


Er du ikke litt enig at det er stor forskjell på cut-scene Lara og in-game Lara i TR 2013 ?

Jeg har også spilt TR siden 1996. Jeg er stor fan av serien.
The gavel corrupts
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Marlboro Red:
Vi får spille henne i enkelte sekvenser som 11-12 åring og det er ikke tvil om hvem vi har med å gjøre, selv som barn.


De sekvensene der ga meg typisk gådehud og tidvis en liten følelse av panikk.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer fanzypanzy:
Jeg synes Tomb Raider er et av årets bedre spill. Underholdende, fengende og enkel moro.


Spillet er absolutt verdt å sjekke ut. Det er alt det du sier. Og vel så det.

Lagt til 2013-08-07 21:03:
Siterer gnyg:
De sekvensene der ga meg typisk gådehud og tidvis en liten følelse av panikk.


Chronicles var definitivt et bra TR spill
The gavel corrupts
  • 0
Det var et interessant tema om Lara dette. Jeg har aldri tenkt over det nye TR spillet på måten du nevner her, kanskje jeg må spille det igjen for å se kuttscenene i et nytt lys.

Jeg syntes at Lara var råtøff i spillet, og hun fikk så mye juling at selv Bruce Willis blir en pyse i Die Hard filmene. Og det later jo til at han liker å få juling, hehe. Men jeg kan ikke si at jeg reagerte noe nevneverdig over forskjell i personlighet mellom kuttscener og når spilleren har kontroll. Jeg tror faktisk jeg må ta en titt på spillet en gang til. Takk for den, nå har jeg en unnskyldning for å spille noe!
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Siterer Dr Madnar Petrovich:
Det var et interessant tema om Lara dette. Jeg har aldri tenkt over det nye TR spillet på måten du nevner her,


Takk for det
The gavel corrupts
  • 0
Den nye var genial spør du meg, men ja det er ikke sånn Tomb Raider skal være. De burde funnet et nytt navn for det nye.
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0
Jeg ser hva du mener her, Nathan Drake lider litt av samme sykdom i Uncharted serien. Får se hva som skjer hvis de lager et nytt, om de fortsetter å bygge på historien til årets eller hopper frem i tid.
Bra blogg var det uansett
  • 0
Jeg fikk en oppfordring til å ta en kikk på denne bloggen, og jeg syns dette var absolutt interessant lesning og interessant debatt!

Å tilpasse karakterer fra vår populærkultur til moderne ideologiske rammer fungerer ikke alltid like bra.

Uten å ha spilt spillet kan jeg forsøke gjøre meg opp en mening basert på hva dere sier her (pluss det jeg vet fra Wikier og andres gjenfortellinger).

Særlig når det kommer til Lara Croft vil det vel være noe som skurrer om de skal gjøre henne mindre sexy og mer veik. Som mange, inkludert bloggforfatter, har påpekt er Lara først og fremst en beintøff arkeolog, som tilfeldigvis er übersexy (og vet det).

I tillegg blir det problematisk i forhold til at spillet på en måte oppfordrer kvinner til å skjule sin femininitet/sexy'het om de skal bli tatt seriøst. Man sier, på en måte, at du kan ikke være "helt" og sexy samtidig; en kvinnelig helt må være "veik og usexy" i 2013.

Når det er sagt, så finnes et derimot en bråte japanske spill som med fordel kunne roet miniskjørt-og-utringning faktoren kraftig ned.

Jeg personlig reagerte veldig på prinsessen i Zelda: Spirit Tracks. Zelda har tradisjonelt vært en råtøff prinsesse, og ofte vesentlig tøffere/viktigere enn Link i det store og hele. Men i Spirit Tracks har vi med oss en fnisende fjortiss som skriker hver gang noe skummelt dukker opp. Hvor har det da blitt av den beintøffe piratprinsessen fra The Wind Waker? Eller hun som stuper ut i tomme luften i Skywards Sword for å bli hentet av fuglen sin?

Men, når alt dette er sagt, så ligger jo det et poeng bak at hun er gjort mindre sexy og selvsikker i dette spillet. Det virker på meg som om det er gjort bevisst for å skape en narrativ mellom "Lara som ung" og "Lara som erfaren". Spillet får jo da en psykologisk undertone som jeg tror kan være forfriskende i serien.

Det å være sexy er jo også bundet opp mot selvtillit, og da får man et ekstra retorisk poeng i denne sammenhengen; Lara må igjennom helvete (overleve på øyen, lære seg å drepe, etc) før hun får den selvtilliten hun har i dag. Og uten den selvtilliten så vil hun både oppføre seg, og oppfattes, som en mer "vanlig" jente. Når hun blir selvsikker, så blir hun også sexy.

Men, selvfølgelig, det kan jo være de har gått for langt, og gjort henne for veik...
  • 0
Siden jeg henger litt etter og først spiller gjennom det på PS4 nå, så får jeg blåse opp denne bloggen litt igjen.

Spillet fra i fjor skal, så vidt jeg ha forstått, være det aller første eventyret Lara setter ut på. Hun har vel også nylig bikket 20, så at hun fremstår som usikker og redd, synes jeg egentlig ikke er så alt for urealistisk. Det at hun går bananas med våpen senere er vel i all hovedsak for egen overlevelse, selv om jeg kan være enig i at det blir fremstilt som noe vel overdrevent. Men når spillet er lagt opp til så mye action, så føler jeg også det blir vanskelig å gjøre det på noen annen måte.

Jeg for min del er generelt sett ganske fornøyd med Lara i dette spillet, både design og personlighet. Stemmeskuespillet er også greit størsteparten av tiden, meg jeg er nok samtidig litt enig med det AndyLonn skriver lenger opp her. All den stønningen og hikstingen kan bli i overkant slitsomt til tider.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Jeg for min del er generelt sett ganske fornøyd med Lara i dette spillet, både design og personlighet.


Hvis vi må ha et nytt feminint forbilde for vår tid, så kunne utviklerne vært tøff nok til å skapet et nytt feminint forbilde for vår tid. Ikke ødelegge et "gammelt" ikon.
The gavel corrupts
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!