Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Nei, jeg har ikke møtt på noen irriterende traffikanter og hyttet med neven. Eller. Det vil si, det har jeg, men det er en annen sak. Jeg har begynt så smått å lære å kjøre dog. Med andre ord kan man anta at det er en del irriterte sjåfører som hytter etter meg for tiden.

Det er ganske sent, er det ikke? Joda, jeg var ikke blant de som tok førerkortet på attenårsdagen akkurat. Jeg tok ikke engang trafikalt grunnkurs før jeg var 19, og jeg har altså ikke sittet bak rattet i en bil før nå i høst.

Det er ikke så lett å få anledning til å øvelseskjøre samtidig som jeg studerer i Trondheim. Dermed måtte jeg benytte anledningen da jeg denne helgen var på Østlandet. Søndag kjørte jeg for første gang på landevei. Det var både interessant og bittelitt skremmende på en gang. Jeg rykket ivei noen ganger, men klarte å komme helt hjem uten å kvele motoren eller skape trafikkaos.

Lillesøsteren min er 3 år yngre enn meg, men har allerede øvelseskjørt i lang tid, og er på god vei mot å ta sertifikatet. Det var blant annet derfor foreldrene mine syntes jeg måtte få ut fingeren og begynne nå i høst. En annen grunn var at vi skal bytte bil, og den gamle bilen sannsynligvis ikke vil passere neste EU-kontroll. Frem til våren neste år er den med andre ord en godt egnet øvelsesbil.

Holder du på med å lære å kjøre? Eller har du allerede sertifikatet? Opplevde du noen hendelser verdt å fortelle om under forberedelsene til oppkjøringen? Og har du noen tips til begynnende sjåfører?
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Selv har jeg ingen planer om å skaffe meg sertifikatet. Kommer altså ikke til å kjøre noen bil med det første.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg husker ikke så mye av tiden rett før oppkjøring, men helt klart viktig å ikke bli eplekjekk i trafikken selv om man føler at man begynner å mestre de fleste trafikksituasjoner. Jeg har vel egentlig inntrykk av at folk har god respekt for biler med ''L'' bak, men det er kanskje ikke sånn?
''eh'' - Link
  • 0
Siterer Subject 17:
Jeg har vel egentlig inntrykk av at folk har god respekt for biler med ''L'' bak, men det er kanskje ikke sånn?


Joda. Jeg har ikke opplevd noen tuting enda, og folk legger stort sett inn god avstand bak meg.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Respekter avstanden (en mississippi, to mississippi, tre mississippi) til bilen foran, og øve mye på å rygge etter speilene. Å ikke legge til seg uvaner FØR man har sertifikatet er også lurt, siden man anskaffer seg uvaner senere, og man trenger ikke irritere kjørelæreren med de, hehe.
Er de beste tipsene jeg har
Har hatt sertifikatet i 6 år (og kan faktisk øvelseskjøre med folk nå), og har sikkert en del forunderlige historier. Må gruble litt på om jeg kommer på noe...
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Har vel hatt lappen i 5 år snart selv. Søsteren min fyller 18 år til helga, men nekter å si når hun skal ha oppkjøring, så det kan jo bli spennende å se.

Vet ikke om jeg har så mange gode tips å komme med egentlig, jeg har lagt til meg mange uvaner og blitt et lite trafikksvin som helst ville hatt veien for meg sjøl... Heldigvis bruker jeg sykkelen mye oftere enn bilen
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel988:
blitt et lite trafikksvin som helst ville hatt veien for meg sjøl..

Haha, denne kjenner jeg meg igjen i.
Jeg har heldigvis blitt veldig avslappet i kjørestilen etter jeg flyttet fra Tromsø.
Var en utrolig aggressiv og utålmodig bilist mens jeg bodde i Tromsø, som jeg også kjørte opp i.
Jeg blir fremdeles forbannet av bobiler og slikt, men ikke like mye som før ;)
Cyanine vet alt om hvordan jeg er som bilist, hehe!
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Siterer Archana:
Haha, denne kjenner jeg meg igjen i.
Jeg har heldigvis blitt veldig avslappet i kjørestilen etter jeg flyttet fra Tromsø.
Var en utrolig aggressiv og utålmodig bilist mens jeg bodde i Tromsø, som jeg også kjørte opp i.
Jeg blir fremdeles forbannet av bobiler og slikt, men ikke like mye som før ;)
Cyanine vet alt om hvordan jeg er som bilist, hehe!


Når jeg studerte i Halden pendlet jeg hjemmefra hver dag og som det bondelandet Indre Østfold er, krydde det jo av traktorer og lastebiler og andre forferdelig sinkende kjøretøy, så jeg "legger" skylden på dem... Dårlig påvirkning fra samfunnets side der ja.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Er det her jeg skal fortelle at jeg har tatt lappen 4 ganger, og komme med gode tips til kommende sjåfører?

1. Ta lappen og ikke mist den
2. Ikke prøv å kjøre Alta-Tromsø under 4 timer.
3. Ikke kjør i 120 i en 50 sone, selv på nattestid.
4. Ikke kjør med 11 personer i en bil, og om du gjør, ikke bli stoppet.
5. Befinner du deg i den kjedelige situasjon at du har 3 sensorer med på oppkjøring (en foran og 2 i baksetet) så har det sin grunn, men bare hold hodet kaldt.

Tenker det skulle hjelpe mange å beholde sine sertifikat.

(slikt er ikke coolt, men etter 10 år så kan man le litt av det)
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Skal ikke si noe jeg. Er 25 og har ikke tatt trafikalt grunnkurs engang.
Bor i gåavstand fra det meste, så det er sjelden jeg føler et behov for bil. Må i så fall være når det regner, eller jeg skal kjøpe noe tungt.
  • 0
Jeg har meldt meg på trafikalt grunnkurs den 17. Oktober, men jeg har ikke fått noe svar på e-posten, så jeg vet helt ærlig ikke om jeg fikk den siste plassen som var igjen.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Tok trafikalt grunnkurs i august, og kan derfor øvelseskjøre. Har lagt merke til at mange på død og liv skal kjøre forbi, dette til tross for at jeg kjører nøyaktig på fartsgrensa. Det har definitivt noe med L-en å gjøre.
  • 0
Siterer Dr Madnar Petrovich:
5. Befinner du deg i den kjedelige situasjon at du har 3 sensorer med på oppkjøring (en foran og 2 i baksetet) så har det sin grunn, men bare hold hodet kaldt.


Den måtte jeg nesten le høyt av. Haha!
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!