Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

2013 har vært ett hektisk musikk år. Ikke bare har noen av mine absolutt favoritt band kommet med noen fantastiske plater, jeg har også måtte gå igjennom diskografier av band jeg tidligere ikke har hatt tid til å utforske. Noe av dette har nok ødelagt det faktum at mye av musikken jeg har hørt på i år ikke er fra år 2013. Men nå er det på tide å hedre mine favoritt utgivelser fra dette året!

5. Bad Salad - Puzzled EP:
Bad Salad startet som et Dream Theater tribute band som ga ut utrolig vellagde covers på Youtube. I 2012 tok de kreativiteten til seg og kokte opp en vellykket original utgivelse ved navn Uncivilized. Men i år tok de ett lite steg tilbake og satte sammen en EP i stedet, uten at dette har stor betydning for sluttproduktet! Hvis vi ser bort i fra de åpenbare assosiasjonene til Dream Theater, finner vi en bunnsolid prog-metal utgivelse som med bare 3 sanger klarer å fylle inn et stort tomrom i musikk hjertet mitt. Det er denne type prog jeg lengter mest etter, og er en soleklar anbefaling til deg som er er glad i Dream Theater og den type prog!

http://www.youtube.com/watch?v=lZALLKXd4uo

4. Amadeus Awad - Schizanimus:
Jeg har egentlig aldri vært borti denne artisten utenom denne EP'n. Gavin Harrison, en av mine absolutt største tromme idoler er trommeslager på utgivelsen, og jeg ville nok aldri lyttet igjennom den om det ikke var på grunn av dette. Dette er en fantastisk atmosfærisk EP, en med sjel og dybde. Dynamikken er helt enestående! Amadeus har en vanvittig skjør stemme som legger til elementer av dyster atmosfære, og trommeslager Gavin Harrison legger til mesterlige lag med dynamikk og groove. Han viser enda en gang hvorfor han er en av verdens mektigste. Jeg vet kanskje ikke så kjent med Amadeus Awad, men jeg er ikke i tvil om at dette er en helt fantastisk utgivelse!

http://www.youtube.com/watch?v=m2xzuplZE2E

3. HAKEN - The Mountain
HAKEN er helt klart gullkornet i mine nye oppdagelser i år! Dette er ett band som endelig har fått noe av den anerkjennelsen de fortjener, men det er fortsatt ikke bra nok. HAKEN er ett prog band fra England og er etter min mening de neste store flagg bærerne for moderne progressiv rock/metal! The Mountain er en eksemplarisk utgivelse uten like! Vokalist Ross Jennings har en veldig lys og unik stemme. Han benytter ofte falsett teknikken, og det er det få vokalister som virkelig kan kjøre igjennom som en hoved gimmick. Den instrumentelle biten av plata varier alt fra rolig, stemningsfylle piano segmenter til hardbarka prog trøkk med tempo skifter og morsomme strukturer. Enkelte steder implementerer de til og med litt jazz elementer og Queen-typ harmonier, ikke dårlig! The Mountain er en reise fra start til slutt og går igjennom en rekke emosjoner. Av alle band jeg lister opp, er det HAKEN som virkelig fortjener det mest. Med The Mountain som deres tredje album, er HAKEN nå på god vei til å starte en liten revolusjon.

http://www.youtube.com/watch?v=kr_gROZmTtA

2. Trivium - Vengeance Falls
Mange vil nok være uenig med meg, men det får så være. I mine øyne er Vengeance Falls ett av Triviums aller beste prestasjoner til nå! De har klart å kombinere alt Trivium inn i en og samme plate. Vokalist og rytme gitarist Matthew Heafy har nå med litt hjelp av Disturbed Vokalist, David Draiman virkelig utviklet sin stemme til å bli noe helt unikt, og dette utnytter de godt. Vengeance Falls har kanskje gått litt bort fra skriking og fokusert mer på ren vokal, men i motsetning til bandets 2006 utgivelse The Crusade fungerer dette til det beste for dem! Produksjonen er fyldig, låtene fokusert og melodiene catchy som faen. Mer skal ikke til.

http://www.youtube.com/watch?v=tWaye_eG1e8

1. Dream Theater - Dream Theater (Self Titled)
Gode Gud, du har hørt min bønn! Vente tiden på Dream Theater's nyeste plate var ett rent helvete, og sannelig ikke om gutta innfridde mine forventninger så til de grader! Dette er en plate sent ned fra himmelen og som vi 'dødelige' har blitt velsignet med! Bandets self titled kombinerer det tunge prog drivet med sanger som The enemy Inside og instrumentalen Enigma Machine - med vakre og store melodiøse mesterverk som The Looking Glass og The Bigger Picture! Avslutt det hele med en storslått 20 minutters epic, Ilumination Theory, og du har et album som definerer hva bandet er den dag i dag! Med Mike Mangini endelig en del av skrive prosessen blir vi også tildelt enkelte dynamikk forandringer og brain twisting matematiske sekvenser. Jeg var ved første omgang litt skuffet over sang lengdene. Jeg var blitt veldig vandt til sanger som slipper seg løs i lange instrumentale partier som gjorde visse sanger ekstremt lange. Her har dem gått litt tilbake til tidlig 90-talls Dream Theater der sangene er litt mer konsis og fokuserte, noe som jeg har lært å sette pris på.

http://www.youtube.com/watch?v=RoVAUUFjl0I

Det sto mellom Dream Theater og Trivium om hvem som skulle toppe årets liste. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle velge mellom disse to. Trivium's Vengeance Falls er nok et av de albumene jeg har lyttet igjennom flest ganger i løpet av det siste halv året, men Dream Theaters plate er den som til syvende og sist gjorde det største inntrykket på meg. Blandingen mellom den store hypen og at de faktisk leverte så til de grader fastslo mitt valg. Dream Theater - Dream Theater er min favoritt plate fra i år!


Ettersom 2013 har vært ett hektisk musikk år for meg, er det antakelig masse musikk jeg enda ikke har hatt tid til å lytte til, eller ting jeg enda ikke har oppdaget. Derfor ønsker jeg at dere legger ut egne lister på album som dere har hatt store tilknytninger til i år! Anbefal gjerne musikk spesifikt til meg hvis du ser at du har delvis lik musikksmak som jeg har.
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Må innrømme at jeg ikke har hørt noen av de albumene du skriver om, men bloggen var godt skrevet! Kommer med min egen liste ganske snart også.
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Jeg regner med at vi har forskjellig musikk smak. Med såpass mye musikk der ute er det ikke rart du ikke har hørt noen av disse, men lytt gjerne igjennom noe av det hvis det virker interessant!(Har lagt til en sang link under hver seksjon)
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Slik musikk har jeg ikke sansen for i det hele tatt, men som Joey sa, var dette en velskrevet og interessant liste. Visste før jeg gikk inn på bloggen at du ville gi Dream Theater førsteplass da, hehe.

Min liste ville sett nogenlunde slik ut;

5. Lars Vaular - 1001 Hjem
4. Kakkmaddafakka - Six Months is a Long Time
3. Eminem - The Marshall Mathers LP 2
2. Disclosure - Settle
1. Kanye West - Yeezus
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Interessant å se at du putter Yeezus av Kanye West øverst på din liste. Jeg har sansen for Kanye, spesielt hans forrige plate Dark Twisted Fantasy. Må si Yeezus skuffet utrolig mye! Synes produksjonen virker veldig forhastet og overdrevent skitten. Virker som om Kanye prøver å være edgy just for the sake of it, noe jeg ikke helt klarer å sette pris på.
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Jeg skjønner ikke, har andre giddet å gi ut album etter Neil Young sin Harvest?


Stilige låter var det i alle fall, og jeg har bare vært innom Dream Theater av disse tidligere.
Låta til HAKEN gav meg et umiddelbart Limp Bizkit flashback, og likte derfor den særdeles godt!
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Limp Bizkit? Hvordan i huleste kom du til den sammenligningen? Den forsto jeg ikke...
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Siterer Crazy Eyed Gamer93:
Hvordan i huleste kom du til den sammenligningen?


Om du lytter til musikken, og ikke bare vokalen så hører i alle fall jeg med en gang at det er svært lik musikk. Ta bare gitaren i begynnelsen på Pareidolia, og så hører du på Limp Bizkit - Take a look around. Det er ganske likt.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Siterer Crazy Eyed Gamer93:
Interessant å se at du putter Yeezus av Kanye West øverst på din liste. Jeg har sansen for Kanye, spesielt hans forrige plate Dark Twisted Fantasy. Må si Yeezus skuffet utrolig mye! Synes produksjonen virker veldig forhastet og overdrevent skitten. Virker som om Kanye prøver å være edgy just for the sake of it, noe jeg ikke helt klarer å sette pris på.


Personlig syntes jeg Yeezus var mye bedre enn My Beatiful Dark Twisted Fantasy. Kreativt, eksperimentelt, variert, konstant like interessant som det var utrolig underholdende og ikke minst fengende i sin brutalitet og minimalitet. Mørkt og dystert, og samtidig utrolig givende, Yeezus er et album jeg rett og slett aldri går lei. Spesielt sanger som Black Skinhead (årets låt for min del), Blood on the Leaves, I Can't Hold My Liquor, Bound 2 og New Slaves befester Yeezus som årets absolutt beste album for min del.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Pass på orddelingsfeilene. Du har veldig mange av de. Du burde også sjekke ut norske Leprous. Jeg tror du hadde likt albumet de kom med i år.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
va ær or d delin gs fei l

fra spøk til løk - Jeg stoler 100% på at google's røde skrivefeil strek har rett på det meste, så hvis det er masse orddelings feil (<-- det er sånn google chrome vil at jeg skal skrive det), så er det ikke min feil
"Don't cross the crooked step"
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Apropos skrivefeil. Det er bedre å renskrive i word først..

Uansett, mine favoritter må være Deafheaven - Sunbather og Kvelertak - Meir. Avicii sin skive true og daft punk sin Random access memories er fine.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Kvelertaks "Meir" kommer på en hederlig honorable mentions! Fantastisk skive, men ikke i topp 5 fordi det er mer av det samme.
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Jeg skulle faktisk til å skriv at du burde ha hatt Tantaras Based on Evil på listen, men det viser seg visst at de ga ut den i fjor. Tiden flyr!

Uansett så må jeg si meg enig at Dream Theater hører til på en topp X-liste, men jeg ville antageligvis ikke rangert den like høyt. Førsteplassen for min del er Revocation av Revocation, men utifra de mer progorienterte bandene på listen din vil jeg nok anta at du ikke likt den så godt, da den er en miks av thrash og death-metal, med et større fokus på death-delen.
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
Jeg er faktisk veldig glad i Revocation! Albumet hadde bare ikke like stor innvirkning på meg som bandets 2 forrige plater.
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Siterer Crazy Eyed Gamer93:
Jeg er faktisk veldig glad i Revocation! Albumet hadde bare ikke like stor innvirkning på meg som bandets 2 forrige plater.


Det er veldig forståelig, de to forrige er ekstremt solide plater. Det gjelder forsåvidt EP'n Teratogenesis også. Jeg føler at Revocation hadde mye mindre av de fine, melodiske bitene der de bare drodlet på instrumentene sine (eneste som kommer meg til minne er Archfiend og til en viss grad A Visitation). Om jeg har lyst til å høre på noe konsistent tungt av Revocation så hører jeg i aller helst på Empire of the Obscene eller det nyeste albumet. *tommeloppsmilefjes*
Daylight come and we wanna go home.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!