Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

For meg har i år vært det mest innholdsrike året for spill jeg har hatt. Jeg har for alvor satt meg inn i spillkulturen og spillmediet generelt. Jeg har også tatt steget ut og begynt å blogge litt om spill og skrive anmeldelser, noe som er utfordrende og kreativt. Forumet her må så klart nevnes i den sammenheng ettersom jeg har fått kjempegod feedback fra brukerne på hva jeg har holdt på med. Takk!

Det å kåre årets spill for meg blir derfor noe viktig, og jeg må understreke her at dette kun er min personlige mening. Jeg har ikke spilt de spillene som folk har sett for seg at skal vinne IGN's game of the year for eksempel. The Last of Us, Bioshock Infinite, GTA V og Assassins Creed IV er spill jeg ikke har rørt. Ikke fordi jeg ikke har villet, men jeg har valgt litt annerledes. Selv om denne bloggen først og fremst handler om årets spill, har jeg for det meste tror jeg spilt spill fra tidligere år i år. Noen skal jeg nevne som spillopplevelser, mens de beste spillene fra i år vil jeg også kåre. Er fortsatt litt rot i hodet, men jeg tror jeg skal få orden på det når jeg får det på papiret (PC'en).

De beste spillopplevelsene

To spillopplevelser har stått ut for min del i år. Jeg har rablet nesten som en religiøs fanatiker om dette spillet, men det har virkelig gjort sterkt inntrykk på meg. Spillet er Okami, laget av Clover Studios. Jeg vil spesielt trekke fram slutten av spillet, men egentlig er hele spillet verdt å trekke fram som noe helt spesielt. Alt du har gjort kommer fram til en finale som gir historien en moral som man blir sittende lenge å fundere over. Denne følelsesmessige dybden var noe overraskende etter å ha spilt et spill som er mer lekent enn det meste man finner på hyllene i dagens spillbutikker. Vakker musikk og vakker grafikk er noe jeg setter innmari pris på i et spill, men ikke dermed sagt realisme. Allikevel er den neste spillopplevelsen jeg vil trekke fram fra et spill som har en realistisk fremtoning. Spillet jeg tenker på er Portal 2.

Slutten av Portal 2 fikk meg for alvor til å se potensiale i spill som noe som kan treffe mennesker i hele verden på en helt spesiell måte. Ved å blande alle ingrediensene som gir et spill på en mesterlig måte har Valve klart å lage et mesterverk som fortsatt lever i meg. Slutten av spillet er så overraskende, så rørende, så interaktiv, så genial. Jeg fikk tårer i øynene og følte med en protagonist som ikke hadde gitt fra seg en lyd i løpet av hele spillet. Jeg kjente ikke hovedpersonen og på samme tid var jeg henne, slutten ga meg frysninger. Dersom noen ville ha en forklaring på hva spill kan oppnå, så bør de bli henvist til Portal 2.

Årets beste spill

Som sagt har jeg ikke spilt alle av de største spillene i år, og jeg føler ikke dette er et så stort tap, da har jeg noe til gode. Sjangerene som disse spillene går under er ikke mine favoritter heller. Spillene fra i år som jeg har spilt er som følger:

Pikmin 3

Guacamelee

Super Mario 3D world

The Wonderful 101

Remember Me

Metal Gear Rising Revengeance

DmC: Devil may Cry

Tomb Raider

The Legend of Zelda: The Wind Waker HD

Og vinneren er: Pikmin 3!

Som langtids fan av serien er dette et klart valg for meg i år. Pikmin 3 var som en gnist som virkelig tente spillilden i meg. Jeg var som avhengig da jeg endelig fikk spilt det, og jeg spiller det fortsatt. Spillet er vakkert, sjarmerende og unikt. Særlig spillmekanikkene er finpusset og gjort bedre i dette spillet fremfor i de to andre spillene i serien. At spillet også er en hybrid mellom mine favorittsjangere gjør dette til min absolutte favoritt i år. Spillet handler om strategi, teknikk, logikk, eventyrlyst og nysgjerrighet. Man får brukt kontrollene på en annen måte enn hva man er vandt til, og det hele føles helt eget. Ingen spill fra i år likner på Pikmin 3 og selv om det da ikke er noe konkurranse sånn sett, står spillet ut fra mengden uansett.

En god nummer to er: The Wonderful 101!

Fra skaperen av Okami kommer dette helt spesielle slåssespillet som benytter seg av tegning på en helt unik måte. Her kan man bruke gamepaden som tegnebrett, eller bruke høyrestikka til å tegne former slik at man morfer teamet sitt sammen til et våpen man kan bruke på fienden. Spillet er morsomt, kunstnerisk, raskt, utfordrende og useriøst. Også her må man bruke tankens kraft for å løse utfordringer under høyt tempo. Spillet er siktet mot kjernespilleren, men fungerer godt som en start i denne sjangeren. Jeg ga spillet 9/10 og har rundet det to ganger.

Spillåret 2013

Noen har ment at dette spillåret bare har vært middelmådig, men for meg som Nintendofan har dette året vært over all forventning. Og særlig er det Nintendo jeg vil trekke fram som det selskapet som har gitt årets beste spill. To selskaper med nye konsoller i fokus har vært i tottene på hverandre. "Krigen" har vært underholdende, og ikke minst har den gitt engasjerte og entusiastiske spillere. Allikevel, når alt kommer til alt, ser det ikke ut til at de nye konsollene har de beste spillopplevelsene, ennå. Jeg ønsker at konsollene skal gjøre det bra, og det ser det ut til at de gjør. Jeg håper de oppmuntrer til en skaperglede hos spillutviklere og en satsningsvilje hos spillutgivere.

Jeg vil si at dette året har vært et av de mest varierte for spill. Man har utrolige valgmuligheter som spiller til å bli underholdt, undervist og oppildnet. Man har større valgmuligheter enn noensinne og jeg ser på neste år med stor optimisme.

Hva tenker du om spillåret i år generelt? Fortell gjerne hva du synes om mine valg for årets spill!
  • 0
Kom ikke Far Cry 3 ut i fjor?
Penger er verdiløse inntil du bruker dem.
  • 0
Fin oppsummering av året og både Pikmin 3 og Wonderful 101 er to spill jeg har veldig lyst til å prøve. Det er fint å se noen velge noe annet enn de mainstream spillene til IGN som du nevnte.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Spillåret begynner å komme seg nå, men det har kanskje litt med at jeg først nå begynner å få prøvd spillene som kom i November og Desember, samt Tales of Xillia.

Slik det er nå, ligger Dota 2, FE:Awakening, Pokemon XY og Tales of Xillia til å være blant favorittene.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer Glorfindel988:
Fin oppsummering av året og både Pikmin 3 og Wonderful 101 er to spill jeg har veldig lyst til å prøve. Det er fint å se noen velge noe annet enn de mainstream spillene til IGN som du nevnte.

De bør prøves Jeg er bare ikke så glad i skytespill, og alle de mest populære og best anmeldte spillene fra i år er nettop i denne sjangeren. Skulle ønske jeg likte skytespill bedre

Siterer sonic og link:
Spillåret begynner å komme seg nå, men det har kanskje litt med at jeg først nå begynner å få prøvd spillene som kom i November og Desember, samt Tales of Xillia.

Slik det er nå, ligger Dota 2, FE:Awakening, Pokemon XY og Tales of Xillia til å være blant favorittene.

Interresante valg, det virker å ha vært et bra år for jrpger

Siterer Gamingisforlife:
Kom ikke Far Cry 3 ut i fjor?

Sant, skal endre på det.
  • 0
Overasket over forskjellen mellom anmeldelsene og den vanlige brukers mening om wonderfull 101. Får vel prøve den, en eller annen gang.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!