Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg har spilt masse konsoll opp gjennom årene og har blant annet eid alle Nintendo og Playsation hjemme konsollene (utenom NES og PS1), men føler det frister mindre og mindre med konsoll nå for tiden. Alt jeg leser om de nye konsollene er bare drit, always online DRM, online pass, Micro, *host* jeg mener MACRO transaksjoner, day one DLC, season pass som koster nesten like mye som selve spiller. Avgifter for å spille online og indie utviklere som blir kjørt bakfra når de prøver å gi ut spillene ( riktignok mest MS her), og de sliter med å holde stødig 1080p uten at spillene kjører dårlig, og det faktum at de prøver å gjøre om konsollene til mediabokser framfor spillkonsoller.



Så jeg spør meg, hva er egentlig vitsen med å skaffe seg de nye konsollene lenger når det er så mye tull med de? Er skikkelig lei alt dette dritet, og frister meg å bare droppe å kjøpe en PS4, ser ingen fordeler med å ha en. PCen min er allerede mye kraftigere, og jeg har den koblet til TVen min og spiller de fleste spill med kontroller. Har funnet ut at det er mye enklere og greiere, for ikke snakke om billigere. Greit nok at det høres ut som jeg er en inhabil PC fanboy, (noe jeg kanskje har blitt etterhvert, men var det overhode ikke før) men er først de siste to årene jeg har begynt å spille PC mer enn konsoll, siden det har blitt så utrolig enkelt og tilrettelagt. Ting som masse patcher, installering og cd keys har blitt mye enklere på PC de siste årene, samtidig som det bare har blitt verre og verre på konsollfronten. Var i mange år uinteressert i PC gaming siden det var så mye rot og tull, men nesten alt jeg ikke likte med det er helt borte nå.


Vil gjerne ha lyst til å skaffe en PS4 eller One, men ser ingen grunn til det per i dag. Enste grunnen til at jeg kan komme til å skaffe meg en må være om det kommer mange super bra eksklusive spill til konsollene, men det ser ut til at det blir mindre og mindre av de som er interessante, iallefall spill som ikke kommer ut til PC en stund etterpå, og jeg har ingen problem med å vente på spill, siden jeg alltid kjøper masse billige spill jeg kan spille mens jeg venter på de. Kjenner nesten ingen som er interessert i PS4 heller, men kjenner mange som har gaming PC og oppgraderer de for tiden. Har generelt følt at det er mye mindre interesse for de nye konsollene nå enn det har vert tidligere generasjoner.

Eneste konsollen jeg føler er verd å skaffe er faktisk Wii U, men har tilgang på den hjemme i ferier, så kommer ikke til å skaffe meg den med det første. Fantastiske spill har den begynt å fått også, har spillt ZombiU Mario 3D world og Nintendoland, og disse spillene gir faktisk noe ekstra som ikke man får tak i andre steder med tanke på kontrollerene og slikt.


Noen som har noen gode grunner for meg til å skaffe meg PS4 sett at jeg allerede har en bra PC og som er koblet til TV?
Hvilken fordeler ser folk med å skaffe konsoll framfor PC, sett bort fra at det koster litt mer å gå i anskaffelse av en god gaming PC?


Jeg har genuint lyst til å være hypet på den nye generasjonen av spillkonsoller, men for første gang er jeg nesten helt uinteressert i å skaffe meg en, men føles egentlig deilig å slippe alt tullet rund de nye konsollene og bare holde meg til PC fra nå av.
Engoni
  • 0
God blogg.

Jeg ser ingen grunn til at du skal skaffe deg noe konsoll. Du er jo mer enn godt fornøyd med PC ?
Som du sier er den kraftigere enn konsollene, og du spiller med kontrol på en TV. Drit i å kjøpe noe annet. i hvertfall til begge konsollene har vært ute et år eller to, så du virkelig kan se hvilken som er noe for deg og de har oppdaget alle barnesykdommene som følger med.
Det akter jeg å gjøre
The gavel corrupts
  • 0
Godt skrevet om et meget relevant tema! Selv har jeg en Wii U (og en 3DS så klart!), og har mer enn nok å spille. Jeg vet hvordan Nintendo sliter litt med tredjepartsspill, derfor tror jeg denne generasjonens beste konsoll-combo er Wii U + PC/Xbone/PS4 (+3DS og kanskje Vita, da). Men som en student er både penger og tid en mangelvare, og jeg kommer ikke til å kjøpe noe ny konsoll dette året. Dog, jeg har vurdert å skaffe meg en for tredjepartsspill, og jeg vurderer PS4 for oppgaven. Men som Marlboro sa over meg, bør en vente på at barnesykdommene blir borte. Kjøpte Wii U på launch, og selv om jeg ikke angrer, føler jeg ikke at jeg fikk mye mer ekstra enn dem som ventet 6-8 måneder...
  • 0
Interessant blogg og jeg er faktisk litt enig meg deg i mye her. Jeg har enda ikke kjøpt PS4, men akter å gjøre det veldig snart. Jeg ser ikke noe veldig ekstremt behov for å ha den, men gjør det fordi det snart kommer noen spill jeg er interessert i å prøve på konsollen. I tillegg er jeg en konsollsamler og har eid alle PS konsollene opp gjennom årene og da er det naturlig at PS4 får ta del i samlingen.

Wii U er den konsollen jeg også har sett størst behov for å kjøpe, nettopp pga. eksklusiver. Har hatt den en god stund og er veldig fornøyd. Gleder meg til å se hvordan de kommende spillene blir med gamepad kontrollen.

Angående PC, så har jeg aldri hatt det kraftigste av det kraftige. Har hatt en bærbar gaming-laptop i 2 år nå, som har dratt det meste og er i grunn tilfreds med det. I tillegg er det for det meste bare MMO og MOBA spill jeg bruker PC-en til. Av en eller annen grunn liker jeg ikke å spille "konsollspill" på PC, så det er forsåvidt enda en grunn til at jeg kjøper spillkonsoller.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Takk for feedback.
Jeg føler eneste grunnen til å skaffe seg en ny konsoll må være de eksklusive spillene, noe det blir ferre og ferre av siden det har blitt så mye mer lønsomt å selge på steam. Og spill har blitt så dyrt å produsere at det ikke lønner seg for Sony og Microsoft å betale utviklerne så mye for eksklusiviteter og sikkert også fordi flere spill vil bli portet til PC siden PS4 og XBone har PC arkitektur.

Kan godt hende at jeg kommer til å skaffe meg en ny konsoll en dag, men når jeg gjør det vil det nok bare være fordi det har kommet mange nok eksklusive spill, og det skal litt til før jeg kjøper en maskin til 3500kr, dessuten kommer maskinvaren i konsollene til å være relativt utdatert innen da regner jeg med.
Selv om det begynner å bli mange indie spill på PSN er det fortsatt alt for lite utvalg til at jeg er fornøyd, elsker indie spill.

Noen som kan gi andre argumenter til hvorfor det er vits for meg å skaffe meg en ny konsoll? Bare lurer.


NB, har en Vita, men bytter den gjerne mot en 3DS, føler ikke den har noen bra spill enda. Har mest lyst på en Android telefon med spilltaster siden det er så ufattelig mange bra spill på Google play, men som jeg ikke orker å spille med touchskjerm. Vet det finnes xperia play, men den er veldig utdatert nå, på tide at det kommer en ny en.
Engoni
  • 0
Har alt skaffet PS4 og tror jeg vel ha mye glede med mange artige spill framover. Det med "mediabokser framfor spillkonsoller" er vel noe som bare stemmer med XBone. PS4 har faktisk mindre mediafunksjoner enn det PS3 hadde.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Mye smak og behag inne i bildet her, men jeg kan jo si litt om hvorfor jeg foretrekker konsoller.

Et åpenbart punkt å nevne er jo at spillutvalget varierer både mellom konsoll og pc, men også mellom de forskjellige konsollene. Her må man se an hva man er interessert i.

Jeg reagerer litt på at du hevder at det er billigere å spille på pc. Den er jeg ikke med på. En pc som overgår PS4/Xbox-One vil koste vesentlig mer enn konsollene. Av og til får jeg servert argumentet med at pc-spill er generelt billigere å kjøpe, men jeg har nærmest aldri betalt mer enn fire hundre kroner for et konsollspill. Og det er vel det som er listeprisen på de nyeste pc-spillene også.

Du hevder også at oppdateringer og utvidelser blir mer og mer komplisert på konsoll, og tilsvarende enklere på pc. Det er jeg heller ikke enig i. På konsoll går slikt helt automatisk. Det er mulig at pc-spillene også nærmer seg denne brukervennligheten, men det skulle jo nesten bare mangle.

Et annet problem med pc er at det finnes mange ting som kan ha innvirkning på spillingen. Ting må holdes oppdatert, også ting som ikke har noen direkte kobling til spillingen, og man er mye mer utsatt for virus og andre ulumskheter. Om man har litt erfaring med pc-bruk er det riktignok ikke noen stor sak, men det er ting som må gjøres likefullt.

Jeg spiller hovedsakelig på konsoll, men det hender at jeg investerer i eksklusive titler til pc'en også. Jeg har flere eksempler på at spill som burde kjøre helt knirkefritt på maskinen min av en eller annen obskur og uforklarlig grunn hakker og skaper seg. Noen ganger kan man fikse situasjonen ved hjelp av fiffige triks man finner i diverse forum, andre ganger er slaget tapt og man må bare gi seg. Jeg føler meg aldri helt trygg på at jeg faktisk kommer til å kunne nyte et spill fullt ut før jeg har prøvd det.

En konsoll gir en mer konsentrert og problemfri opplevelse.
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Jeg er i motsetning til deg veldig hypa. Synes de nye konsollene går et skritt nærmere den perfekte grafikk. Bare gleder meg til å få PS4 i henda!
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Sier som både Lazara og Glorfindel over meg. Klarer meg godt med kombinasjonen Wii U og 3DS. Jeg spiller alt for mye som det er, og rekker likevel ikke over alle spillene til de to konsollene. Hadde ikke hatt verken tid eller penger til flere alternativ. Om du skal helgardere deg, er det dog ikke noen vits i å kjøpe mer enn én av de tre andre alternativene (PS4, X1 eller PC), ettersom disse stort sett byr på mye av de samme opplevelsene.
Nintendo Network ID: HylianGameboy 3DS Friendcode: 3437 - 3366 - 9899
  • 0
Interessant blogg.

Selv har jeg aldri kastet meg på trenden om å ha det nyeste og hippeste idet det gies ut, så jeg kommer heller ikke til å skaffe meg PS4 eller XboxOne med det første...
Tok meg årevis å faktisk orke å kjøpe originale xbox, 360 og PS3 (sistnevnte kjøpte jeg brukt for 6 mnd siden :p).
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Hei godt skrevet. Er egentlig ganske enig med deg, jeg har pc som matcher ps4 og xbox one lett og den er koblet til tvn. Ellers har jeg WiiU og 3ds xl for Nintendos egne titler noe som jeg bare må få med meg.

Regner med å skaffe en ps4 etterhvert men det er kun pga fifa og for at frøkna kansje skal spille granturismo. Ellers er det ikke mye som frister meg på playstation eller xboks.
  • 0
Eksklusive spill.
Man kunne for eksempel aldri spilt The Last of US, Uncharted, Infamous osv på en PC.
Det er ikke lenger mulig for en konsoll å være mer kraftigere enn en PC, folk må forstå det. PC spill har bedre oppløsning, grafikk og bildefrekvens, så jeg skjønner ikke hvorfor vi har denne diskusjonen mellom konsoll og PC.
Man skaffer en konsoll av andre grunner, som for eksempel eksklusive spill.
  • 0
Eksklusive spill er en stor del av hvorfor noen foretrekker konsoller, vet det er hvorfor jeg gjør det.

Har ikke kjøpt meg verken PS4 eller Xbone ennå, og tror jeg venter til det kommer flere eksklusive spill jeg har lyst på.

Dessuten er det også sånn at PC må hele tida holdes oppdatert, og det kan koste en del om du alltid skal ha de nyeste og kraftigste spillene.
Når du kjøper et konsollspill, vet du at det er tilpasset konsollen, når du kjøper et PC-spill, må du forsikre deg om at PCen er tilpasset spillet. PC kan også lett få problemet ikke relatert til spill.

Selv har jeg aldri kommet meg helt inni "PC-gamer" miljøet, har alltid foretrukket konsoll. Grunnene går fra at det er flere eksklusiver jeg liker på konsoll til at jeg foretrekker kontroller framfor tastatur (og ja, jeg vet at du kan koble kontroller til PCen i mange spill) til at "PC Master Race"-miljøet er utrolig irriterende.
Take off every zig, for great justice
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!