Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Dette er ett forsøk på å skrive et blogginnlegg, noe jeg aldri har gjort før. Jeg har aldri heller vært særlig aktiv på Gamereactor generelt sett - dvs. jeg kommenterer ikke særlig mye men jeg er innom så å si hver dag, leser i forum og følger med på nyheter.

Det er derfor kanskje ingen av dere som har hørt om meg før eller sett meg i forumene, men jeg valgte uansett å skrive et innlegg om noe som har opptatt meg litt i det siste: gaming miljøet, eller gaming community, som det blir på engelsk som også høres litt bedre ut etter min mening.
Multiplayeren har fått gradvis større og større innflytelse for spillerne, og mange kjøper nye spill bare på grunn av muligheten å spille online mot venner og ukjente. Selv har jeg spilt en god del online mot venner, men også mot «randoms». Det er egentlig ganske sprøtt å tenke på at vi kan når som helst koble oss opp på interwebz og spille mot personer på andre siden av kloden like lett som det er å spille mot en person i nabohuset, i hvert fall om vi ser på hvordan gaming var for 15 år siden for eksempel. Jeg koser meg hvertfall med online gaming - eller i hvert fall gjorde jeg det.

Mitt første møte med online gaming var gjennom World of Warcraft. Jeg begynte rundt 2007 og sluttet for snart 2 år siden. Jeg har ikke angret en eneste gang. I begynnelsen var jeg ganske «noob», selv om jeg selv mente jeg var ganske så god. Jeg var ganske ung, og forstod vel egentlig ikke hva spillet gikk ut på. Etter som årene gikk, og hjernen min utviklet seg litt, forstod jeg også mer hva spillet gikk ut på. I slutten av «karrieren» min var jeg det jeg vil kalle «over middels» i WoW. Jeg hadde før drevet en del med PvE og raiding med andre, men det gikk mer over til PvP i slutten. Men hva var egentlig grunnen til at jeg sluttet? Jo! Ikke bare pga. at spillet ble kjedelig, men også community'et.

Om du noen gang har spilt online har du nok opplevd å bli kalt ting som noob, faggot, nolifer, hacker osv. og har nok mer enn engang opplevd å få vite at en hissig 13 åring har et seksuelt forhold til din mor bak din rygg. Disse tingene er noe du må regne med å få slengt i trynet om du begir deg ut på online spilling, og personlig blir jeg ikke berørt av å bli kalt «faggot» av en 12 åring som bruker farens kredittkort for å kjøpe spilletid og som ønsker å bevise at han er tøff bak en PC-skjerm. Men jeg mener likevel at dette hatet er så unødvendig og at det er med på å ødelegge spilleopplevelsen for mange. Det var i hvert fall slik jeg følte det når jeg spilte World of Warcraft. Du blir skjelt ut med engang du gjør en liten feil, og jeg opplever det som at alle som er bedre enn deg er en «hacker» eller «nolifer», mens de som er dårligere enn deg er en «noob» eller «scrub».
Jeg er stor fotball fan, og det blir kanskje litt feil å sammenligne det med gaming, men om det hadde vært samme type drittslenging og hat i fotball som det er i gaming tror jeg det fort hadde vært mange utestengte spillere og bøter som ble betalt. Ja, det blir slengt mye dritt i fotball, men ikke i nærheten av det som blir gitt i online gaming. Og det blir ikke slengt dritt om medspillere i fotball. Fotball er en lagsport der en taper og vinner som et lag, og jeg mener at i team-baserte online moduser er det derfor unødvendig mye dritt som blir gitt for hver minste ting.

Slike ting ødelegger, og det har ødelagt min interesse for gaming - til en viss grad. Jeg kommer nok ikke til å spille noe MMO med det første. For tiden spiller jeg bare FIFA, og ja, jeg får en del drittslenging her også.

Jeg mener du bør ha en viss standard for hvordan du oppfører deg, og ikke leke tøff bare fordi du er anonym. Jeg tror noe av grunnen til at det er så mye dritt er fordi mange av de som spiller online og som faktisk slenger dritt (ja, det er faktisk ikke alle som gjør det) er små drittunger som ikke engang er gammel nok til å spille i første omgang.

Hva mener du om dette? Synes du det er tøft å sitte bak en skjerm og være tøff i kjeften?
GOT EEM
  • 0
Kjempegod førsteblogg dette her, Zilco

Du tar opp et tema som kanskje har en tendens til å bli oversett av mange, og som sier noe om hvordan gamere i en viss alder oppfører seg. De aller fleste erfarne spillere vet nok å ikke ta seg nær av slikt, men det finnes jo unger i en alder som kan være veldig sårbare og får seg en veldig vond opplevelse av å bli kalt slike ting for første gang.

Jeg har ikke spilt så mange onlinebaserte spill i løpet av livet mitt - Jeg spilte Runescape en liten periode, og jeg har vel vært på Habbo i mange år. Men utover det har jeg aldri spilt World of Warcraft eller lignende spill.

Det har jeg derimot en kompis gjør. Han bruker ekstremt mange timer på spill som Diablo III og Guild Wars 2, og har sagt til meg flere ganger at det ikke er i nærheten av så gøy å spille alene, som det er å spille med venner. Å spille online med venner gir vel en helt egen motivasjon som kan holde deg gående lenge, fordi opplevelsene blir så mye bedre.

Det du nevner om å få slengt dritt, er også noe han kompisen min har opplevd mye. Han fikk spesielt slengt mot seg at han var en hacker av de spillerne som han rett og slett var overlegen og eide. Dette tok han som et kompliment, og skaffet seg nicket HeXos - Det begynner å bli en stund siden, så han bruker for tiden det mer forkortede navnet HeXy.

Så moralen er, selv om du blir kalt slike ting, så kan du alltids ta det som et kompliment når du vet at du er bedre enn dem. Det er jo trist at det har ødelagt litt av motivasjonen din for å spille, men jeg håper ikke det stopper deg for lenge. Personlig har jeg alltid likt best spill med god historie, og det er jo stort sett offline enspiller som man kan nyte helt på egenhånd.

Håper også at du vurderer å bli mer aktiv i forumet etterhvert - Vi sier aldri nei til nye tilskudd
  • 0
Siterer Zilco:
Hva mener du om dette? Synes du det er tøft å sitte bak en skjerm og være tøff i kjeften?


Først og fremst vil jeg slenge meg på karen over her og si at det var en god og interessant førsteblogg. Håper å se mer fra deg i forumet fremover (fotballtråden trenger blant annet flere deltakere).

Når det gjelder dette temaet her, så kjenner jeg meg veldig godt igjen selv. Jeg har også lang fartstid i World of Warcraft, hvor jeg fremdeles holder på. Jeg har faktisk ikke lagt så mye merke til den drittslengingen i WoW, som med andre online spill. Mulig er det fordi jeg stort sett alltid har spilt sammen med venner, eller vært i guilder med mer seriøse mennesker. Det har nok også litt å si hvilken server du spiller på.

Et spill som dog kan trekkes frem som det beste eksemplet på dette, er League of Legends. Det går knapt en kamp uten at folk kaller hverandre "noobs", "gays", "retards", etc. Jeg har selv sittet og kranglet med personer opp imot en og en halv time i strekk og for å være ærlig synes jeg det er litt artig å se hvor langt folk drar det kun for et spill. I denne sjangeren er du jo også helt avhengig av lagkameratene dine for å gjøre det bra og derfor har jeg begynt å gå lei hele spillet.

CoD og Fifa er jo andre eksempler, men jeg har sjeldent spilt med headsett i de spillene, så jeg har heller ikke lagt merke til så mye drittslenging der. Jeg har vel fått noen sinna meldinger på innboksen et par ganger men.

Jeg har egentlig alltid vært glad i onlinespill, men nå gidder jeg stort sett kun å spille med venner eller folk jeg kjenner. Som sagt så er du ofte avhengig av samarbeid i spillet og når flertallet av de som spiller, ikke klarer å oppføre seg, så gidder jeg heller ikke å dedikere meg så mye til disse spillene lenger.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Selv vet jeg lite om dette, da jeg ikke har spilt så mye online, og det jeg har spilt er på NIntendo-konsoller (spill som Brawl, Mario Kart osv.) uten de samme online chat-funksjonene. Og teambaserte moduser har jeg enda mindre erfaring med.

Multiplayer generelt er noe som ikke er så interessant for meg med mindre det er en kamp nå og da med venner. Foretrekker egentlig singleplayer-opplevelser, å kunne slappe av med et spill for seg selv. Og spesielt spill som krever samarbeid er noe jeg ikke føler for å prøve - føler at jeg må konsentrere meg ekstra mye for de andres skyld, og gjøre det bra for dem... Blir ekstra stressende. Men om jeg gjør det dårlig i et "alle mot alle" spill/modus, er det bare meg selv det går ut over.

Når det gjelder drittslenging er ikke dette akkurat noe som frister med onlinespill, og selv om det kan være artig til å begynne med (av typen "herregud, hvor gamle er dere egentlig"), blir det nok fort slitsomt. Tror ikke jeg vil ta sjansen på å slå på chat med random motspillere...
Take off every zig, for great justice
  • 0
Takk for at dere liker bloggen

Som jeg never i bloggen så er ikke drittslengingen noe jeg personlig tar meg nært av, jeg er vel blitt vandt med det over tid og er også voksen nok til å forstå at det kun er små unger som skriver dette, men jeg mener det går en grense. Jeg mener det er lovt å være sint om du taper, og det kan ofte være morsomt og se hvor langt folk tar det, men etter en viss mengde drittslenging blir det bare for dumt og slitsomt som Worst Username Ever sier, i hver fall for min del. Jeg synes det er med på gi onlinegamere et dårlig rykte


Jeg har også gått over til mer singleplayer spill etter jeg sluttet med WoW. Det eneste online spilet jeg spiller er FIFA fordi jeg ikke klarer å holde meg unna det Her er det relativt lite drittslenging, men får ofte en del hatmail i innboksen, da.. xD
GOT EEM
  • 0
Jeg er enig i at dette fenmenet er spesielt stort i gaming-miljøer. Dersom folk faktisk må stå fram i person som de er, er de sjeldent like "tøffe".

På den annen side så er det drittslenging eller annen type snakk som er den eneste formen for utpsyking man kan bruke i online-spill, i idrett kan man f. eks. bruke skitne triks som kanskje ikke er imot reglene, men som er ubehagelige for motspilleren. Folk har kanskje oppdaget at det å slenge dritt gir dem selvtillit, samtidig som det irriterer andre slik at de spiller dårlig. Det er ikke noe personlig, bare en taktikk et par av spillerne bruker. Likevel er det nok mange som tar drittslengingen personlig og jeg syns derfor at det ikke burde blitt oppmuntret til.

God blogg!
  • 0
God blogg! Jeg er ganske enig i det du sier

Lagt til 2014-03-21 19:23:
Forresten hva spiller du FIFA på? hadde likt å tatt en kamp mot deg
AWSOMEDAVIDPOWER
  • 0
God blogg!

Jeg har aldri spilt wow, men spilte mye Rappelz 2007-2010. Det jeg fant ut der var at det var at folk var eldre enn jeg hadde forventet som spilte, men jeg har nok ikke opplevd noe spill der det har vært så mye allianser og skitten krig mellom guilds (ihvertfall på servren jeg spilte mest på). Dette var et MMO jeg spilte mye sammen med faren min, da jeg klarte å få han hekta på det hehe. Var litt kult at han tok igjen meg på leveling og hadde var godt likt på serveren ^^

Ellers så spilte jeg mye Star Wars The old Republic da det kom ut. Opplevde også der at det var mange "voksne" spillere. Joinet en guild der som var for "casual grownups" hvor vi hadde et avslappet forhold til forventinger av hverandre. Det var aldri press på å delta på events, men vi hadde mange kule stunder sammen og man fikk alltid hjelp når man trengte det Det var før spillet ble free 2 play, så vet ikke om det har kommet inn "ugress" i ettertid da.

Nå er det lenge siden jeg spilt MMO, men elsker co-op online-spill
Do you feel the power of the dark side?
  • 0
Siterer AWESOMEDAVIDPOWER:
Lagt til 2014-03-21 19:23:
Forresten hva spiller du FIFA på? hadde likt å tatt en kamp mot deg


Spiller for det meste Ultimate Team
GOT EEM
  • 0
Nice det da Jeg spiller FIFA på PS3. Jeg Spiller det ikke så veldig ofte, men det er alltid gøy å spille kamp mot en venn
AWSOMEDAVIDPOWER
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Demon's Souls/Dark Souls/Dark Souls 2 har ganske gode communities. Du vil alltid ha de rasshølene nå som spillet har nådd hovedscenen. Men det er i stor grad ærlige folk som oppfører seg. Det er i alle fall mitt inntrykk.

Eneste gangen jeg klikket var da jeg knakk fifa. Sjekk "da sinnet tok over"-for mer info om nødvendig.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Jeg har aldri vært borti noen episoder online hvor jeg føler at jeg, eller noen andre, har blitt slengt hensynsløst mye dritt til. Det er kanskje fordi jeg ikke spiller Xbox eller Playstation hvor jeg har hørt diverse historier. Det kan nok forekomme på pc også, men jeg har i alle fall ikke opplevd noe alvorlig.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Spiller selv ikke så mye online for tiden, men jeg har oppleved unødvendig mye hatmeldinger. Ikke så ofte mot meg men mot andre på laget. Da har jeg prøvd å si ifra eller rett og slett få vedkommende kicket. Etterhvert startet jeg å bruke "mute" funksjonen i spill slik at jeg ikke kunne høre hva de sa uansett. De vil jo bare ha oppmerksomhet og det gidder jeg ikke gi til dem. Bra blogg!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Er klart det ikke er noe moro å få trusler av ymse slag slengt etter seg, men det fins heldigvis modne communities der ute. Vet ikke hvorfor det er sånn men Dota 2 er kanskje det verste jeg har vært borti når det gjelder drittslenging.

Fin blogg
''eh'' - Link
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!