Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

En stor del av psykologifeltet er personlighet. Der finnes det haugevis med teorier, men den mest etablerte er Big Five. Den heter nettopp det fordi hele vår personlighet kan fanges innenfor fem dimensjoner. Tro det eller ei. Det er litt diskusjon innenfor fagfeltet om hvilke fem dimensjoner det er snakk om, og om det kanskje er seks. Men her er de mest etablerte i alle fall:

Ekstroversjon - introversjon

Denne dimensjonen er den mest karaktergivende (etter min mening) og var det som i hovedsak fikk meg interessert i psykologi. Kort sagt går denne dimensjonen ut på hvor du mister og får energi. Hvis du er veldig ekstrovert, får du energi av å være med andre (høystimuli) og mister energi av å være alene (lavstimuli). Hvis du er introvert, er det omvendt. Dette er kort sagt. Mulig jeg kommer tilbake til denne dimensjonen senere.

Medgjørlighet/varme - umedgjørlighet/kulde

Denne dimensjonen er vanskelig å oversette til norsk, men på engelsk heter den agreeableness (enighet). Den kalles også medmenneskelighet. Hvis du er konfliktsky, vil at alle skal ha det bra, er kjærlig og omtenksom, skårer du høyt på medgjørlighet. Hvis du alltid er uenig, vil ha viljen din og er frekk mot andre, skårer du lavt på medgjørlighet.

Planmessighet - impulsivitet

Planlegger du dagene dine og hva du skal gjøre og har en fast rytme på hvordan du lever livet ditt? Da skårer du høyt på planmessighet - du trenger kontroll. Hvis du er motsatt av dette: impulsiv og tar alt som det faller seg, skårer du lavt. Den største variabelen for å lykkes på skolen er planmessighet, fordi slike mennesker kan jobbe hardt og målrettet.

Emosjonell stabilitet - nevrotisisme

Skifter humøret ditt ofte, reagerer du sterkt på vanskelige situasjoner og føler du deg stadig usikker? Da skårer du høyt på nevrotisisme. Dette er en skåre man ikke vil havne høyt på, men det går an å gjøre noe med det. Folk som er veldig nevrotiske sliter ofte med den psykiske helsen. Er du en klippe uten de store svigningene, er du emosjonelt stabil.

Åpenhet for erfaringer - lukkethet

Selv mener jeg dette karaktertrekket er det alle burde strebe etter. Hvis du er åpen, har du mange interesser og har et stadig ønske om å erfare nye ting. De er ofte kreative og har god fantasi. De liker gjerne å skape ting og er kunnskapsrike og lite fordomsfulle. Er du ikke kunnskapstørst, er du sannsynligvis lukket og ikke åpen for nye standpunkter.

Her er en Big Five-test: http://www.outofservice.com/bigfive/

Selv skårer jeg høyt på introversjon, planmessighet og åpenhet, og middels på nevrotisisme og varme. Hva med deg?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Fikk 65 på åpenhet for erfaringer, 5 på planmessighet, 1 på ekstroversjon, 83 på medgjørlighet og 94 på nevrotisisme. Synes slike tester er vanskelig å svare på, ikke alltid jeg vet svaret selv. F.eks. på spørsmålet om jeg er oppfinnsom, har jeg ikke vært i nok slike situasjoner til å kunne svare ordentlig.
  • 0
Ikke ideelt, men greit nok.

Openness to Experience/Intellect: 24 (Close minded)

Conscientiousness: 41 (Middle organized)

Extraversion: 9 (Heavy introverted)

Agreeableness: 10 (Heavy disagreable)

Neuroticism: 71 (Highly nervous/emotional rollercoaster)
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Ikke helt uventet. Det som overrasker meg mest er vel hvor lavt jeg scoret på nevrotisisme, men ellers var det ingen store overraskelser.

Openness to Experience/Intellect: 7.

Conscientiousness: 86.

Extraversion: 12.

Agreeableness: 50.

Neuroticism: 37.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Prøvde å svare så ærlig som mulig, men det er nok ikke helt korrekt

Likevel synes jeg det stemmer ganske bra

Openness to Experience/Intellect: 4

Conscientiousness: 3

Extraversion: 18

Agreeableness: 83

Neuroticism: 5

Nok en interessant blogg, remote
  • 0
Interessant. Og kul blogg, remote.

Openness to Experience/Intellect: 4 (Close minded)

Conscientiousness: 10 (Disorganized)

Extraversion: 27 (Introverted)

Agreeableness: 10 (Heavy disagreable)

Neuroticism: 98 (Highly nervous/emotional rollercoaster)

Svarte sikkert ikke 100% riktig, men noe av det virker å stemme. Men vil spesielt tro at jeg er en ekstrovert fremfor en introvert.
  • 0
Sånn halvveis positv til nye opplevelser, svært organisert, veldig introvert, ikke nevrotisk i det hele tatt og er ganske så sympatisk.

Føler vel egentlig jeg er noe mer åpen for nye opplevelser enn det testen sier, men ellers stemmer det meste.
  • 0
Openness to Experience/Intellect: 47

Conscientiousness: 21

Extraversion: 64

Agreeableness: 17

Neuroticism: 22

Kan vel stemme rimelig greit alt sammen. Jeg føler jeg får mer energi av mat enn andre mennesker men >)
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Til alle: Tror prosentsummen avhenger av hvilke informasjon man fyller ut etterpå. Da jeg tok testen, fylte jeg ut land, kjønn og alder. Ikke mer.

Siterer Superdaniel:
Synes slike tester er vanskelig å svare på, ikke alltid jeg vet svaret selv


Du kan ta testen tre ganger over tre uker og finne gjennomsnitt. Husk å fylle ut de samme infoen under.

Siterer Kakashi sensei:
Neuroticism: 71 (Highly nervous/emotional rollercoaster)


Høres ut som angry german kid. Høy på nevrotisisme og lav på medgjørlighet tror jeg er en god kombinasjon for slike ytringer.

Siterer sonic og link:
Ikke helt uventet


Siden du har en tvilling, var det interessant å se forskjellene. Dere var ganske like på introversjon, men resten var ganske forskjellig.


Siterer Jurginator:
Conscientiousness: 3


Det høres ut som om du ikke planlegger så mye?

Siterer SirThomas:
Svarte sikkert ikke 100% riktig, men noe av det virker å stemme. Men vil spesielt tro at jeg er en ekstrovert fremfor en introvert.


Jeg synes ikke testen er så god, så det må finnes bedre tester for Big Five, men jeg har ikke funnet noen andre.

Siterer Mexis:
Sånn halvveis positv til nye opplevelser, svært organisert, veldig introvert, ikke nevrotisk i det hele tatt og er ganske så sympatisk.


Du høres ut som en trivelig fyr!

Siterer Glorfindel:
Kan vel stemme rimelig greit alt sammen. Jeg føler jeg får mer energi av mat enn andre mennesker men >)


Haha, den var god! Du er ganske ekstrovert til å være på GR.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Til alle: Tror prosentsummen avhenger av hvilke informasjon man fyller ut etterpå. Da jeg tok testen, fylte jeg ut land, kjønn og alder. Ikke mer.

Jeg gjorde akkurat det samme

Siterer remote:
Det høres ut som om du ikke planlegger så mye?

Jeg planlegger uhyre sjeldent. Lat og uorganisert er to veldig beskrivende ord på meg
  • 0
Siterer Jurginator:
Jeg gjorde akkurat det samme


Flaks, det.

Siterer Jurginator:
Jeg planlegger uhyre sjeldent. Lat og uorganisert er to veldig beskrivende ord på meg


Da er vi motsatt på det punktet. Har rutine på det meste, men planlegger ikke mange dager i forveien. Det skulle tatt seg ut.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Du høres ut som en trivelig fyr!

Det varmer.

Siterer remote:
Jeg planlegger uhyre sjeldent.

Siterer remote:
Har rutine på det meste, men planlegger ikke mange dager i forveien.

Den aller største ulempen jeg ser ved å gå bort fra iPhone er at jeg mister kalendersynkronisering med Macen. Trenger å ha det meste i allmanakken, ellers går det dårlig.

På den testen var det vel også mulighet for å vurdere en annen person om jeg ikke så helt feil. Hadde vært gøy å hatt en som kjenner deg godt til å ta testen på ditt vegne, kan hende
avviket hadde blitt overraskende stort. Når du gjør en sånn test så har du en formening om hvordan du vil at resultatet skal bli, så kan hende man blir litt mer kritisk, ubevisst.
  • 0
Siterer Mexis:
På den testen var det vel også mulighet for å vurdere en annen person om jeg ikke så helt feil. Hadde vært gøy å hatt en som kjenner deg godt til å ta testen på ditt vegne, kan hende
avviket hadde blitt overraskende stort. Når du gjør en sånn test så har du en formening om hvordan du vil at resultatet skal bli, så kan hende man blir litt mer kritisk, ubevisst.


Det blir nok ganske annerledes. Det skal jeg vedde på.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!