Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Som du kan se heter denne bloggen: Spillutviklerne har for dårlig fantasi! og hvorfor jeg mener dette skal du få svar på i akkurat denne bloggen.

Jeg har i det siste brukt mye av tiden min på å studere forskjellige spillutgivelser fra de siste årene og det jeg ser er etter min mening skuffende!.

Over halvparten av alle spillene jeg fant på forskjellige realese lister, har vært oppfølgere til tidligere spill. Altså der det bare blir gitt fortsettelser på den tidligere historien eller at historien er helt ny bare at det inneholder det samme temaet med de samme figurene. Jeg synes at dette blir litt for dumt for hvis du selv tenker etter og ser på hva du selv har så er jeg sikker på at de fleste spillene du finner er oppfølgere, førsteversjoner eller ny versjoner med et helt nytt tema eller en helt ny historie. Jeg synes ikke at spillene vi har i dag er direkte kjedelige, men etter en stund blir man nok lei av dem.

Så jeg satt å tenkte for meg selv hadde det ikke vært spennende med noe helt nytt, en helt ny figur, et helt nytt tema, nye måter å spille på og et spill som virkelig har god kvalitet, Der hvor spillmulighetene var helt unike og nye. Altså et spill med muligheter som ingen før hadde tenkt på å bruke. Det hadde nok vært ganske spennende det og vanligvis når sånt skjer pleier folk å strømme til butikkene å kjøpe akkurat det spillet bare fordi det er nytt!.

For hva vil skje hvis vi bare fortsetter å lage oppfølgere etter oppfølgere? vi vil få et hav av gamle spill som bare er fornyet på en bedre måte. Og jeg sier ikke at oppfølgere er noe man burde slutte med nei faktisk så liker jeg oppfølgere veldig godt, men jeg synes det blir for mye av det og da blir det veldig lite fokus på hva som er nytt. Og tilslutt kommer vi til en viss grad hvor alle seriene begyner å bli for kjedelige og man begyner å merke at det samme bar går igjen og igjen.

Ivhertfall så synes jeg at det burde bli på tide å starte med noe nytt og kanskje legge de gamle favorittene litt til side for en stund og så begyne og tenke litt mer fremover. Vi begyner jo nå å nærme oss den moderne måten for spilling. Så med de nye konsollene: Xbox One, PS4 og wii U som faktisk er ganske fremtidsrettede konsoller burde det være fult mulig med å få til noen fremtidsrettede spill eller hva?

Jeg avslutter bloggen med følgende spørsmål: Har vi for lite av det nye? og kunne spillselskapene gjort mer enn det de egentlig gjør?
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Det er bare naturlig at det blir laget flere og flere oppfølgere, og grunnen er selvfølgelig for å tjene penger. Spillindustrien bare fortsetter å vokse og de fleste som spiller spill, spiller bare Fifa, CoD eller Angry Birds. Folk går stort sett for det populære og trygge. De nye spillseriene ser vi som oftest hos indie-utviklerne.

Jeg har ingen problemer med mange oppfølgere hvis utviklerne gjør noe nytt og spennende med dem. Nintendo får en del pepper for ikke å utvikle nye, originale spillserier, men spill som Kid Icarus: Uprising, Kirby's Epic Yarn og Super Mario Galaxy er så utrolig forskjellige fra de tidligere spillene i deres egne spillserier.

Personlig synes jeg vi ikke har for lite av det nye. De fleste store og populære AAA-spillene ser kanskje ikke spesielt interessant ut for meg, men det finnes mange originale og kreative indie-spill bare du leter etter dem.

Jeg tror ikke de store spillselskapene kommer til å forandre noe hvis salget er bra
  • 0
Det er kanskje for lite av det nye når det kommer til storspillene, men som min bror nevner så virker det som om det finnes mer nytt enn noen gang hvis man bare ser på mindre utviklere og mindre spill.

Det er klart at det hadde vært morsomt om noen av indie-spill ideene fikk store spillbudsjetter, og for noen spillutviklere vil jeg faktisk si at dette er tilfellet. Platinum Games kom ut med to AAA-spill i fjor som var nye IPer og som hadde mange nyskapende ideer, de to spillene er Wonderful 101 og Metal Gear Rising Revengeance.

Nintendo synes jeg stort sett alltid har nye ideer i sine store spillserier, særlig er Zelda-serien noen ganger revolusjonerende hva gjelder nye ideer etter min mening.

God blogg
  • 0
Tja. At oppfølgere genererer penger er vel hevet over en hver tvil, og når gode spill blir laget så skal man ikke klage på at man får mer av det gode. Vi lever også i en tid der mulighetene for mindre utviklere er bedre enn noen gang, så vi beveger oss i alle fall i riktig retning. Helt nye og banebrytende spillopplevelser - som du etterlyser - er sjeldne, men det er også helt naturlig. Gode ideer vokser ikke på trær, men slik er det med alt her i livet. Jeg er på generell basis optimistisk på vegne av spillindustrien.
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Selv synes jeg at spillindustrien er riktig så variert. Er mye om å lete i de riktige stedene. Om jeg skal klage, så virker det til at mellomstore spill begynner å bli mindre av. Jeg tenker på spill som Lost Kingdoms 2, Conduit 2, Prototype, Red Steel 2, Conker osv.

Om man er ute etter solide opplevelser der man vet hva man går til, så velger man AAA spill. Om man vil prøve noe nytt så ser man etter Indie spill, eller noe mellom Indie og AAA.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg skjønner hva du mener, men samtidig virker det som om du sikter til noen generelle utviklere og spill med den påstanden. Som nevnt over, så er oppfølgere ganske trygt, fordi folk vet hva de går til.

En annen ting er jo selvfølgelig at folk som blir glad i et spill og dets univers, helt sikkert ikke takker nei til en oppfølger hvis det finnes potensiale der. Du har jo foreksempel Assassin's Creed som er min absolutte favorittserie - Noen er positive til at det kommer nye spill i serien hvert år, mens andre er veldig negative. Jeg FORVENTER alltid nye AC spill, fordi jeg vet at historien må fortsette, og de har så mye potensiale de kan gjøre med forskjellige settinger og kjente personer i verden. Samme med Uncharted. Hvert Uncharted spill står hver for seg, så den serien TRENGER ikke oppfølgere, men det er så mye Naughty Dog kan utforske med den serien, og vi digger Nathan Drake, så vi sier ikke nei til flere eventyr med han.

Men på tross av dette, så kommer det jo spill med nye konsepter hele tiden, spesielt på indie fronten. Når det kommer til AAA-spill, så virker jo Watch Dogs å bli ganske lovende - En helt ny serie er det i hvert fall.
  • 0
Hehe, kan vel tenkes mange begynner å gå tom for ideer

Det med oppfølgere begynner jo å bli et kjennetegn i den moderne tidsalder. Et stikkord i spillindustrien i dag er PENGER og så lenge en utvikler tjener godt på et spill, så er det klart de blir fristet til å melke kua til den er stein dau.

Men så er det jo også noen oppfølgere som er mer "nødvendige" enn andre. Et eksempel er jo Assassins Creed som SirThomas nevner. Mange begynner kanskje å se på det som melking, men serien har også en så omfattende historie at oppfølgere nærmest er nødt til å komme. Det samme kan sies om Metal Gear Solid, The Legend of Zelda og andre spill som vektlegger tunge historier.

Spill som CoD, BF, Fifa osv. handler mer om penger og det at folk nærmest forventer å få en ny utgave hvert år. Så lenge etterspørselen er der, så vil også utviklerne fortsette å gi ut spill, det er jeg rimelig sikker på.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Men så er det jo også noen oppfølgere som er mer "nødvendige" enn andre. Et eksempel er jo Assassins Creed som SirThomas nevner. Mange begynner kanskje å se på det som melking, men serien har også en så omfattende historie at oppfølgere nærmest er nødt til å komme. Det samme kan sies om Metal Gear Solid, The Legend of Zelda og andre spill som vektlegger tunge historier.


Tror ikke omfattende historie har så mye å si på om et spill får en oppfølger eller ikke. Det avgjøres nærmest utelukkende av salgstall. De spillene du nevner har jo en vesentlig ting til felles; de leverer kvalitet hver eneste gang.

Siterer Glorfindel:
. Et stikkord i spillindustrien i dag er PENGER


Det stikkordet kommer man nok aldri unna. Vi lever i en verden der folk kan tjene til livets opphold ved å gjøre noe så "meningsløst" som å lage spill. Det sier seg selv at dette ikke vil være mulig dersom det ikke er lønnsomt.
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Utrolig flott blogg, og der du tar for deg et spennende emne! Veldig enig med det du sier, men jeg har egentlig ikke noe imot oppfølgere så lenge de er bra,
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0
Jeg er helt enig, men til syvende og sist handler det tross alt om penger. Håper f. eks The Last Guardian kan vise seg frem som særegent med impulser fra Ico og SOTC, to spill som er noe helt for seg selv. Det må jo bare slå an! Synd spillet har release i 2054, hvis vi er heldige.
''eh'' - Link
  • 0
Dette stammer fra at spill bare er blitt dyrere og dyrere å lage. Derfor er investorene mindre inklinerte til å gi grønt lys på nye og spennende spill prosjekter, ettersom det ikke er sikre gevinster.

Bare se på Ubisoft og Splinter Cell serien; Istedenfor å la Sam Fisher få sin avgang fra Splinter Cell serien med Splinter Cell Double Agent, lagde de først en ny type Splinter Cell spill med Conviction før de så lot en ny, yngre stemmeskuespiller ta over rollen og gjøre hele serien mer action fokusert enn noen gang. Dette: ene og alene fordi de ikke ville gjøre det slik at spilleren føte seg mindre tilpass med serien

Jeg skrev faktisk en lignende blogg her på GR (http://www.gamereactor.no/blog/andylonn/64054/) og en på Destructoid (http://www.destructoid.com/blogs/AndyLonn/what-s-wrong-with-th
e-industry-today-yearly-installments-247850.phtml)
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0
Jeg tror vi både får mer av det samme og mer av det nye. Hvis man leter etter oppfølgere, kommer man nok til å finne mange flere av dem enn tidligere. Men jeg tror også det vil gjelde nye spill. Det takket være indie-utviklere som må være nyskapende for å skape blæst.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg vil gjerne ha flere oppfølgere, eller spill i samme serie, som Fallout 4, nytt Mass Effect og Drakan 3!

Men jo, som de fleste har nevnt blir det laget mange oppfølgere fordi det tjener penger, og de store spillselskapene sparer kanskje penger på å lage dem. De trenger ikke lage en kundebase helt fra bunnen av, og trenger da nødvendigvis ikke å bruke like mye penger på markedsføring. Det holder med en liten teaser, et bilde av et oransj brekkjern for eksempel, og så vet de eksisterende fansen nøyaktig hva det dreier seg om.

Men indie er nok veien å gå hvis du vil ha helt originalt innhold. Jeg anbefaler Brothers: A Tale of Two Sons, laget av Josef Fares, mannen bak Kopps og Jalla Jalla. han hadde aldri laget et spill og så plutselig slår han til med dette, og det er så utrolig fint!
Gleder meg til å se hva det neste blir
  • 0
Å si at spillutviklere har dårlig fantasi kommer rett og slett ut som en utrolig lite opplyst kommentar.
Som regel er det ikke spillutviklerne som har dårlig fantasi, men selskapene som skal publisere spillene som er grådige. Det er en utrolig kynisk bransje som i stor grad kun dreier seg om penger, ikke realisere hva BRUKERNE ønsker seg.

https://www.youtube.com/watch?v=lGar7KC6Wiw&feature=youtub
e_gdata_player


En liten video som viser hvordan bransjen fungerer.

Ellers er jeg enig med Suzanne
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Oppfølgere gjør meg ikke noe så lenge spillet i seg selv fortsatt er bra. . "Melking" gjør meg ingenting så lenge melka fortsatt er god, og om jeg liker et spill godt, og kunne tenke meg mer av det samme, sier jeg ikke nei til en oppfølger. Men selvfølgelig er det gøy og spennende å se nye serier dukke opp.

Spill blir dessverre bare dyrere og dyrere å lage ettersom teknologien blir mer avansert og "alle" vil bruke få det "beste", blant annet mye mer realistisk grafikk. Dette fører igjen til at de må selge mer for å tjene på spillet, og må "play it safe" i større grad, isteden for å ta risker. Et billigere spill kan ta flere risker, men dette kan også bli anklaget for å "ikke følge dagens spillstandard" med tanke på hvor avansert ting er...

Som allerede nevnt blir det mindre av "mellomstore" spill, på et niva mellom indie og AAA. Indiespill er ofte mer "kreative" og nyskapende, og det må de også nesten være for å skille seg ut å bli lagt merke til, men har som oftest en god del mindre budsjett og vil iblant måtte kutte ned på sine opprinnelige planer. AAA har masse penger og kan få til enorme univers og utrolig avanserte spill, men å bruke mye penger fører også til at de må ha flere salg, og kan ikke ta for store risker. Noe i midten har en del mer penger enn de fleste indies, men kan likevel risikere å ta større risker. Blir dessverre mindre av denne typen spill/utviklere...
Take off every zig, for great justice
  • 0
Wow takk for så mange komentarer det setter jeg pris på . Det er morsomt å se andres meninger.
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!