Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Mens du er opptatt med å finne ditt neste snapchat-motiv, vil jeg benytte anledningen til å snakke om lønnsforskjeller i Sverige, et land som grenser til Norge. Hvor mye tjener de ulike delene av befolkningen? Hvis du lurer på det, er det bare å klikke på videolinken under, så skal du slippe å pines med alle disse ordene:

http://hyllat.se/svenskarna-ar-helt-fel-ute/

Som du ser, er de rike ganske så rike og de fattige ganske så fattige sammenlignet med de rike. Jeg synes det er to oppmuntrende ting her. For det første er den ideelle fordelingen folk vil ha, ikke så aller verst. Man skulle tro at de var sosialister hele gjengen. Det er noe rart med det. Bare kom ut av skapet, sier nå jeg. Hvordan de tror det er, er helller ikke så ille. Men hvordan det faktisk er, er ganske hinsides i et «sosialdemokratisk» land som Sverige. Jeg tror ikke Reinfeldt har bedret den statistikken de mange årene de har sittet, heller.

Den videoen over er forresten en kopi av denne fra USA:
http://www.upworthy.com/9-out-of-10-americans-are-completely-w
rong-about-this-mind-blowing-fact-2?g=7


Der snakker vi om forskjeller, takket være høyrepolitikk og folks tro på at de en gang blir millionærer. Og slik vil det bli i Norge også, hvis vi ikke før eller siden har fokus på dette. De rike blir rikere og de fattige blir fattigere fordi det er de rike som styrer. Stopp kommersialiseringa!

Takk for meg.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Som du ser, er de rike ganske så rike og de fattige ganske så fattige sammenlignet med de rike.


Seriøst, remote... You don't say?

Siterer remote:
Takk for meg.


Nok et utsøkt bidrag til #O2K!

Siterer remote:
Mens du er opptatt med å finne ditt neste snapchat-motiv


Følte dette var et stikk mot meg, mens jeg ble usikker på hva et snapchat-motiv er for noe.
  • 0
Er ikke litt av problemet i hele denne debatten at verden ikke fungerer uten forskjeller? Ingen tar drittjobbene uten å bli bedre betalt, enkelte produkter er dyre å utvikle og produsere og krever folk med stor kjøpekraft for å kunne realiseres osv.
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Har sett den amerikanske versjonen på skolen. Ingen tvil om at forskjellene er brutale, men jeg er ikke sikker på det er så feil som du vil ha det til. Sliter med å ta all propaganden din for god fisk.
  • 0
Siterer Xenofex:
Ingen tar drittjobbene uten å bli bedre betalt


Dette er ganske feil. Det er drittjobbene som ikke blir godt betalt. Jo mer nyttig jobben din er, desto mindre får du betalt. Se på bøndene. De er nederst på rangstigen og får minst. Vaskehjelp, sykepleiere, postmenn, busssjåfører osv., er jobber som er nødvendige. Jeg tror ikke verden merker om en jurist eller en byråkrat forsvinner fra jordas overflate like mye, og de får mye bedre betalt.

Vi trenger ikke kapitalister for å utvikle produkter i det hele tatt. Vi har f.eks. banker og fellesfinansiering. Og mye av det som utvikles er ikke nyttig i det hele tatt. Og mesteparten av det som foregår i børsene, går ikke i realløkonomien i det hele tatt.

Og verden fungerer ikke uten forskjeller? Hvor langt kan det argumentet strekkes? Rettferdiggjør det dagens situasjon? Hvor store kan forskjellene bli før det blir for mye da?

Siterer SirThomas:
Seriøst, remote... You don't say?


Hva med å kommentere saken?

Siterer Mexis:
men jeg er ikke sikker på det er så feil som du vil ha det til.


Er du seriøs?

Siterer Mexis:
Sliter med å ta all propaganden din for god fisk.


Dette er fakta hentet fra statistiske byråer. Det er ikke propaganda. (Det er litt som når FrP beskylder venstresida for å bruke klimakrisa til å gjenomføre sin politikk. Vel, klimakrisa har ikke venstresida funnet på - det er reelt.) Reklamen og tullenyhetene om kjendiser vi omgir oss med hele tiden er propaganda. Det er informasjon uten substans. Jeg anbefaler deg å lese Klassekampen, hvor de tar opp skikkelige nyheter. Jeg tror verden hadde vært et bedre sted om alle leste Klassekampen. Det er en av de få motstemmene i en medieverden eid av storkonsern.

Her er forresten en dokumentar fra USA om media og storbedriftenes kontroll av den:
http://tv.nrk.no/program/koid26008013/illusjonen-om-ei-fri-presse

Tror de oppsummerer i de siste ti minuttene.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Hva med å kommentere saken?


Det skulle jeg så absolutt ha gjort, men dette er nok litt utenfor mitt felt. Dessuten var det et aldri så lite payback for badetrusekommentaren.
  • 0
Siterer remote:
Er du seriøs?

Er en jobb mer verdt enn det noen er villig å gjøre den for? Altså, alt har jo den verdien noen er villige å gi for den, enten dette gjelder arbeid, kunst eller fotballspillere.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Mexis:
fotballspillere.


At en fotballspiller er verdt opp i mot 100 millioner pund er ganske vilt. Er vel bare et spørsmål om tid før milliardgrensa krysses.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Prøv å kamuflere SV-propagandaen litt mer neste gang, remote.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer SirThomas:
Det skulle jeg så absolutt ha gjort, men dette er nok litt utenfor mitt felt.


Det er bare å sette seg inn i saken. Dette gjelder alle.

Siterer Mexis:
Er en jobb mer verdt enn det noen er villig å gjøre den for? Altså, alt har jo den verdien noen er villige å gi for den, enten dette gjelder arbeid, kunst eller fotballspillere.


Det handler først og fremst ikke hva folk er villige til å gjøre jobber for, men hva de faktisk får betalt for å gjøre jobbene. Det er bare ledere som på sett og vis kan velge sine lønninger, ellers må folk bare godta det de får betalt. Reallønnen er god i Norge fordi så mange har fagorganisert seg gjennom mange år. Dette gjelder ordinære jobber. For andre jobber er det helt andre vilkår. Idrett er det prestasjoner som teller, og disse er målbare og sammenlignbare. For kunst er det stort sett etterspørselen som gjelder, uansett kvalitet. Men i Norge får gode kunstnere i alle fall stipend.

Siterer gnyg:
At en fotballspiller er verdt opp i mot 100 millioner pund er ganske vilt.


Ja, det er ganske vilt, men ikke det samme som hvis en direktør ville tjent det samme. En fotballspiller tjener ikke direkte på andres arbeid.

Siterer The Cookiemonster:
Prøv å kamuflere SV-propagandaen litt mer neste gang, remote.


Hvor er denne propagandaen gjemt i så fall? Dette er like sant som at Trondheim ligger i Norge. De rike eier enorme summer og verdier. Det kan man ikke sno seg unna. Du er velkommen til debatt og diskusjon med en mindre ignorant holdning.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Mexis:
Er en jobb mer verdt enn det noen er villig å gjøre den for? Altså, alt har jo den verdien noen er villige å gi for den, enten dette gjelder arbeid, kunst eller fotballspillere.


Vel...du kan jo tenke deg en virkelighet hvor alle vaskehjelpene, sykepleierne, bygningsarbeiderne, legene, ingeniørene forsvinner...og så tenke deg en virkelighet hvor alle fotballspillere forsvinner, og deretter spørre deg selv hvilken du helst ville levd i?

Bare fordi noe har en høyere pengeverdi enn noe annet, betyr ikke at den er mer verdt/viktig, dessverre ofte snarere tvert imot. Men siden penger uten tvil er viktig, så må en spørre seg om det virkelig er fortjent at noen menn som løper etter en ball tjener mer enn personen som pleier deg når du ligger der alvorlig syk.
This is great banter, it really is.
  • 0
Siterer fanzypanzy:
Vel...du kan jo tenke deg en virkelighet hvor alle vaskehjelpene, sykepleierne, bygningsarbeiderne, legene, ingeniørene forsvinner...og så tenke deg en virkelighet hvor alle fotballspillere forsvinner, og deretter spørre deg selv hvilken du helst ville levd i?

Det ville jo nettopp gjort at lønner hadde gått opp, fordi folk er avhengige av at de jobbene blir gjort, men det er vel dette som kalles streik, så jeg tror nesten det argumenter for sosialisme.

Dette var jo ikke snakk om hva som er viktigst av en fotballspiller eller noe annet, men en arbeidsgiver vil jo ha noen til å arbeide for seg så billig som mulig, og så lenge folk er villige til å arbeide, så blir det ikke bedre lønn. Derfor brukte jeg fotballspillere som sammenlikning, for selv om noen argumenter for at ingen ting er verdt så mye penger, så er jo en gjenstand verdt akkurat så mye noen er villige til å gi for den. Kanskje sammenlikningen var litt dårlig, beklager i så fall.

Siterer remote:
Det er bare ledere som på sett og vis kan velge sine lønninger, ellers må folk bare godta det de får betalt.

Vi mennesker er vel grådige da. Men hva ville en hardbanka kommunist gjort i samme situasjon? Har ikke alle nordmenn de samme mulighetene, bare at noen må jobbe hardere enn andre?
  • 0
Siterer fanzypanzy:
Innlegg


Veldig enig, godt sagt!

Siterer Mexis:
Vi mennesker er vel grådige da. Men hva ville en hardbanka kommunist gjort i samme situasjon? Har ikke alle nordmenn de samme mulighetene, bare at noen må jobbe hardere enn andre?


Det er ikke den fulle sannhet at mennesker er grådige av natur. Vi er grådige mot utgrupper, men solidariske i inngrupper. Ledelsen er en egen gruppe som gir seg selv gode lønninger. I tillegg er det et ganske stort paradigme om man må gi lederne god lønn for at de skal bli. Men det er ingen sammenheng mellom lønnen lederen får og hvor bra selskapet gjør det. Solidaritet kan læres ved dannelse. Å henvise til menneskenaturen rettferdiggjør ingenting.

I Norge har vi god sosial mobilitet pga. rettighetene venstresida og arbeiderbevegelsen har fått satt i stand gjennom mange tiår. Høyresida har aldri bidratt til noe som helst for å bedre den sosiale mobiliteten. De har vært imot det meste i sin tid, deriblant Lånekassa.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!