Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

HD Edition. Remastered Edition. Next-Gen Edition. Definite Edition. Game of the Year Edition. Revised Edition. "This is the way it was actually meant to be, but the original version didn't quite turn out this way" Edition.

Kjenner du det igjen? Det er ikke så rent sjelden nå til dags vi ser at spill gis ut på nytt. Årsakene til dette kan være mange. Noen ganger gis de ut til nye plattformer, mens andre ganger gis de ut i reviderte utgaver.

Spørsmålet som melder seg, er: Hvis spillet uansett kommer i en ny versjon om en stund, hvorfor skal jeg da bry meg om å kjøpe spill i utgangspunktet?

Nå tenker jeg ikke først og fremst på at et spill blir konvertert fra en plattform til en annen. Slike overganger betyr sjelden store endringer, med mindre det er snakk om en overgang på tvers av konsollgenerasjonene. At et konsollspill blir konvertert til PC eller vice versa, betyr som regel ikke all verdens. Som regel handler dette bare om å nå ut til et størst mulig publikum, samtidig som at spilleren med flere plattformer tilgjengelig får valgfriheten til å velge sin foretrukne plattform.

Det jeg tenker mer på, er når utviklere først gir ut et spill for deretter å gi ut en ny versjon av spillet senere under parolen «dette er en langt bedre versjon av spillet enn originalversjonen.» Da tenker jeg ikke først og fremst på HD-pakker av gamle spill som ikke lenger er tilgjengelige på det åpne markedet (slik som Ico & Shadow of the Colossus Collection til PS3), men snarere spill som får nyversjonen kort tid etter at originalen ble gitt ut, og gjerne mens originalen fremdeles er i fritt salg på markedet.

Eksempelvis ble spill som Soul Sacrifice og Bravely Default gitt ut i to omganger, hvor den andre versjonen av spillet rettet opp i feil fra originalversjonen (NB: I Vesten ble bare sistnevnte versjon av Bravely Default lansert). Et annet eksempel man kan trekke frem er Assassin's Creed III: Liberation. Spillet ble opprinnelig lansert til Vita oktober 2012, men allerede januar 2014 kunne man kjøpe en langt fyldigere HD-versjon til PS3/360/PC (uten at det hjalp nevneverdig på flere av spillets mangelfulle sider).

De mest aktuelle eksemplene er fjorårets heteste titler, The Last of Us og GTA V. Allerede nå kan man spille The Last of Us på PS4, og en versjon av GTA V til PS4, XBO og PC er på trappene.

Hva slags inntrykk får man av slike lanseringer? Først og fremst kan man få inntrykk av at folk som handler spill på lanseringsdagen må være tette i pappen, siden de kjøper et spill som tydeligvis er uferdig (og betaler full pris for det attpåtil) eller som man får kjøpt med langt bedre grafikk senere. Det andre punktet er at dette skaper usikkerhet - hvordan kan jeg vite at dette spillet ikke lanseres på nytt om ett til to år i en langt mer fullkommen og helhetlig versjon? Hvorfor bry seg om spillet nå overhodet?

Man kan likevel forstå valgene til studioer som Naughty Dog og Rockstar. Det fremstår som langt mer attraktivt å gi ut spillene sine til konsoller folk flest har først, for så å pusse opp spillet og lansere det til langt skarpere og heftigere konsoller etterpå (salgstallene bak GTA V - godt over 30 millioner - lyver ikke). Spørsmålet jeg likevel sitter igjen med, er om vi er tjent med en slik situasjon. Vi er snart to år inne i den åttende konsollgenerasjonen (ett år for de som ikke vil telle med Wii U). Hvilke endeveltende lanseringer har vi sett så langt? Hva skal lokke de av oss som er aktive spillere og som allerede har spilt titler som The Last of Us og GTA V over på de nye konsollene?

Å gjøre et spill tilgjengelig for flest mulige spillere er vel og bra, men det må ikke gå på bekostning av nyskapning og utviklingen av nye spill. Det er grenser for hvor lenge en kan leve på resirkulert materiale.

<bild>
Forskjellen er der, men er den stor nok til å legitimere en nyversjon bare ett år etter opprinnelig lansering?
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Det blir litt for mange relanseringer av spill som bare er et eller noen få år gamle. Det er lettjente penger å bare lage en forbedret utgave av forrige generasjon spillene. Nå skaffet jeg meg ikke akkurat en PS4 for å spille PS3 spill i en forbedret utgave. Jeg vil ha nye spill! Vel så forstår jeg at det er altfor fristende for Rockstar og Naughty Dog å ikke la være å slippe en ny versjon av et spill som vil selge som varmt hvetebrød.
  • 0
Synes det blir litt for mye av det gode jeg også. Remakes av gamle spill har jeg ingenting imot og det vil jeg vel egentlig bare se mer av. Men oppussede versjoner av spill som knapt er et år gamle... Jeg forstår hvorfor utviklerne velger å gjøre det og det er sikkert mye lettere å portere et spill fra PS3 til PS4 enn det f.eks. ville vært fra PS2 til PS3. Men jeg for min del tror jeg kommer til å stå over både The Last of Us og GTA V til PS4. De eneste jeg har kjøpt og vurderer å kjøpe, er Rayman Legends og Black Flag, men det er i all hovedsak fordi jeg kjøpte de spillene på Wii U og ikke er tilfreds med de versjonene.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Selv kjøper jeg kun remakes, visst det er av litt eldre spill som jeg har, men som jeg vil støtte, eller av spill der jeg ikke har den originale versjonen.

Generelt sett kjøper jeg ikke stort med remakes. Største unntaket er vel Pokemon.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Di fleste kjøper spill etter som di har råd. Nokre ved lansering, nokre venter til di er sikre på at spillet er verdt å bruke penger på, andre til prisen er grei og di største tullingane avventer til samle-utgaven eller remake/remaster dukker opp(yepp, har høg score på alle fire variantane sjølv).

Poenget er at remake/remaster aldri ville solgt godt viss spilla ikkje var verdt å kjøpe. Markedet vokser ut av eit behov for spill til ein ny generasjon konsoller. Difor vil TLOU, GTAV og Master Chief selge i bøtter og spann. Di fleste vil ha eit spill som har fått betre gameplay(fps) samt at DLC følger med. Ein anna stor fordel er at desse spilla allereie har ein stor fanbase som har markedsført spilla slik at det nærmast blir dumt å ikkje gi di ut til nye konsoller. Markedsføringa blir difor bagatellmessig.

Ingen tvinger oss til å kjøpe spill på lansering, og di fleste kunne sikkert gjetta seg til at mange av desse remake/remaster spilla ville dukke opp til den nye generasjonen. Er det egentlig rett av oss å forlange at alle spillstudio bare skal lage nye spill og ikkje få muligheten til å selge mest mulig av eit spill som var blant di bedre spilla? Tjener di penger på gode spill, så kan man både håpe og tru at det kommer nye gode spill rundt neste sving.
  • 0
Når forretningsmodellen er slik, at man kun trenger å vente ett år på en mye større versjon av samme spill, tror jeg det etter hvert vil ødelegge for de spillene som måtte benytte seg av den. Jeg tror imidlertid at vi er inne i en spesiell periode nå som PS4 er her, og da er det lett å oppgradere noen teksturer for så å kanskje tjene mer penger på det. Selv ser jeg ikke stor forskjell på de to bildene over, så da er det vel ganske lettjente penger.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!