Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Helt siden internett begynte siden utbredelse på starten av 90-tallet, har verden verden gradvis beveget seg mer og mer mot digitalisering av tjenester med årene. Det som i all hovedsak ble utviklet for å bistå til informasjonsspredning, handel og kommunikasjon, forenkler nå dagliglivet til mennesker over hele verden. Fakturaer kan sendes ut digitalt, fremfor å produseres i papirform, du kan handle et hav av varer uten å bevege et skritt ut av døren og kommunikasjon med folk på andre siden av planeten er kun et tastetrykk unna.

Felles for disse tjenestene er at de senker ekstrakostnader (på fagspråket kalt: transaksjonskostnader) som gjerne oppstår når produktene produseres fysisk. Det koster f.eks. å produsere en faktura i papirform, mens det er helt gratis å produsere den digitalt. Det samme gjelder for forbrukerne. Å kjøre til butikken vil mest sannsynlig genere ekstrakostnader i form av transport, mens du ved å handle på nett, stort sett bare betaler en mindre sum for frakt. Ved nedlastning forsvinner disse ekstrakostnadene fullstendig.

På grunn av dette har naturlig nok digitaliseringen også spredd seg kraftig i spillindustrien. Et stort flertall av de nyeste titlene kan i dag lastes ned direkte til konsollene, forhåndsnedlastinger gjør at du kan laste ned et spill før lansering, slik at det klargjøres for spilling når klokken slår 00.00 på lanseringsdagen. Inntektene fra digitale kjøp øker også bare mer og mer. Man kan derfor spørre seg om fysiske butikker er i ferd med å miste sin status. Hva er liksom vitsen med å ta seg bryet ved å dra til en butikk når du kan laste ned et spill rett fra sofaen uten å bevege mer enn en finger? Hvorfor stable hyllene fulle av spillcovere når du kan lagre alt på konsollens innebygde harddisk?

Jeg personlig er ikke overbegeistret for denne utviklingen. Misforstå meg rett, jeg ser selvfølgelig alle fordelene med digital nedlastning, men har enda til gode å benytte med av disse tjenestene selv. Dette skyldes i all hovedsak at jeg i alle år har hatt en liten samlemani. Å ha coveret til et spill stående i hylla er noe jeg verdsetter høyt. Å la de pryde hyllene er for meg mer givende enn å se dem ligge "usynlig" på en harddisk. En annen viktig faktor er samleutgaver. En del spill leveres nemlig ikke bare med cover og CD, men også figurer, illustrasjoner, lydspor og diverse "in-game" innhold. I disse tilfellene er jeg ikke vond å be, spesielt de utgavene som inneholder figurer eller statuer.

Disse faktorene setter jeg høyere enn den enkelheten som digital nedlastning tilbyr og så lenge spill tilbys i fysisk form, kommer jeg nok til å kjøpe dem slik. Dog skal det sies at jeg i stadig mindre grad, besøker fysiske spillbutikker lenger. Å bestille spillene over nett benytter jeg meg av for omtrent samtlige nyere lanseringer, men jeg finner fortsatt stor glede i å besøke f.eks. Gamestop for å lete frem en og annen klassisk godbit. De eneste tilfellene jeg benytter meg av digital nedlastning, er når spill tilbys gratis eller med vesentlig lavere pris via f.eks. PlayStation Plus ordningen. Jeg ser heller ingen grunn til at dette skal endres i kommende år, med mindre fysiske kopier blir avviklet en gang i fremtiden. I så fall får vi håpe det er lenge til.

Hva med deg? Foretrekker du fysisk eller digitalt?

<bild>

Når jeg blir gammel og grå, skal fysiske kopier som disse få stå for mimringen.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Personlig innbiller jeg meg at Metal Gear Solid Legacy utgaven er det siste jeg kjøpte fysisk. Etter det har jeg bare skaffet digitalt omtrent. Så sykt enkelt og jeg slepper å bruke penger på bensin på å reise en halvtime en vei for å kjøpe spill. Bruker tiden bedre andre steder.

Generelt er ulempen med all teknologien er at samfunn slåes ut fort. Her for eksempel graver de over telelinja til Telenor. Hele Hadeland blir påvirket. Og så lett var det.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Et veldig godt tema du drar opp her Glorfindel, her har vi allerede en kanditat til Månedens Blogg i neste blad

Mener å huske at jeg snakket om dette temaet med en fyr for ikke så lenge siden, og jeg mener også å huske at det skjedde på en fest hvor jeg hadde drukket litt alkohol. Altså hvordan temaet kom opp husker jeg ikke, men jeg husker at han poengterte dette: Når du kjøper spill digitalt, er det ikke da Sony som eier de?

Og her har han jo et poeng. Spillutgivere som EA (?) har vel tidligere tatt til ordet og sagt at du IKKE EIER et spill når du kjøper det, du EIER RETTEN til å spille det.

Syntes likevel at min egen "eierfølelse" blir større dersom jeg kjøper spillet i fysisk form, fremfor å laste det ned digitalt. Ta det fra en fyr som brukte flere tusen kroner på et nettspill, uten å innse at han egentlig aldri eide noe av det, fordi det bare var Spoiler:møbler på en skjerm.

Foreksempel, dersom Sony presterer å bli hacket igjen, så ser jeg nesten for meg at alt det du har kjøpt digitalt hos dem skal stå i fare, mens det må skje et ytterlige innbrudd i ditt eget hjem for at dine fysiske kopier skal finne veien vekk fra deg. Med mindre det er snakk om brann, naturligvis.

Siterer Glorfindel:
Å ha coveret til et spill stående i hylla er noe jeg verdsetter høyt.


+1

Dette kan jeg absolutt relatere til, kanskje mest i forhold til film enn spill nå for tiden. Er det én ting jeg ser på det som bortkastet å kjøpe, så er det CD, men det er fordi jeg har en såpass spesiell musikksmak, og jeg finner det aller meste på youtube. Flere (inkludert Holebass) har visst passert denne holdningen også når det kommer til film.

Personlig syntes jeg fortsatt det er verdt å kjøpe filmer, om ikke bare for å ha dem i hylla for å vise at du eier dem. En annen ting er at jeg føler at hvilke filmer du eier, kan si litt om deg som person.

Med spill så er det litt annerledes, føler jeg. Såklart kan samlingen din bli vurdert av hardcore gamere, MEN - når folk som ikke er spesielt involvert i spillverdenen kommer og ser samlingen din, så vil de mest sannsynlig bare konkludere med at du er en person som liker/spiller spill. Spiller ingen rolle for dem hvilke spill du eier, liksom.

Når det kommer til spill for min del, så føler jeg at kjøpene blir mindre og mindre, mens filmsamlingen min øker. Jeg kjøpte GTA V i september i fjor av en simpel grunn, men jeg gjennomførte det aldri - kom aldri lengre enn til starten, og har ikke tatt det opp igjen. Forhåndsbestilte Watch_Dogs og fikk det på lanseringsdagen, men har heller ikke spilt noe særlig på det. Spill faller liksom vekk for meg.

Et par ganger har det skjedd at jeg har stukket innom GAME og skaffet meg et billig bruktspill (f.eks Deus Ex: Human Revolution og Sleeping Dogs), men det er sjeldne tilfeller.

Det føltes nesten ikke som om jeg har noen viktige spillkjøp lenger, bortsett fra det de årlige Assassin's Creed utgivelsene. Jeg har derimot håpet på at dette ville endre seg med PS4, men første steg er å begynne å bruke konsollen aktivt, noe jeg ikke har gjort på en stund nå. Spill som Uncharted 4 blir jo et must, selvfølgelig.

Heller ikke føltes det som så alt for lenge siden at jeg så nytten i å forhåndsbestille et spill, ettersom jeg gjorde dette for første gang med Mafia II i 2010. Den dag idag ser jeg kanskje bare vitsen i å forhåndsbestille av tre grunner:

1. Eksklusiv samlerutgave.
2. Du vet at du er sikret spillet på lanseringsdagen, kanskje til og med før.
3. Du finner et tilbud som er rimeligere enn den såkalte "lanseringsprisen".

Jeg har med andre ord enda til gode å se nytten i å kjøpe spill digitalt, som jeg ikke tror kommer til å skje før Sony prakker det på meg. Det har jo blitt sagt at Playstation 5 ikke kommer til å se dagens lys fordi alt skjer digitalt.
  • 0
Siterer gnyg:
Så sykt enkelt og jeg slepper å bruke penger på bensin på å reise en halvtime en vei for å kjøpe spill. Bruker tiden bedre andre stede


Men der har du jo mellomleddet ved nettbutikker. Hadde ikke de eksistert ville nok situasjonen vært annerledes for meg også. Det er tross alt nesten en times kjøring til nærmeste spillbutikk, med vesentlig godt utvalg.

Siterer SirThomas:
Foreksempel, dersom Sony presterer å bli hacket igjen, så ser jeg nesten for meg at alt det du har kjøpt digitalt hos dem skal stå i fare, mens det må skje et ytterlige innbrudd i ditt eget hjem for at dine fysiske kopier skal finne veien vekk fra deg. Med mindre det er snakk om brann, naturligvis.


Ja, nå lagres vel alt på PSN-kontoen din, slik at du ihvertfall ikke mister noe om konsollen skulle gå til helvete. Men å være avhengig av internett er ikke bare bare for alle det heller.

Siterer SirThomas:
Er det én ting jeg ser på det som bortkastet å kjøpe, så er det CD, men det er fordi jeg har en såpass spesiell musikksmak, og jeg finner det aller meste på youtube.


Akkurat der er jeg nok i samme båt selv. Er flere år siden jeg kjøpte en CD-plate. Men det er jo fordi jeg, som i likhet med deg, hører på mye spesielt som man nesten må på nett for å finne. Spillmusikk er et godt eksempel.

Siterer SirThomas:
Med spill så er det litt annerledes, føler jeg. Såklart kan samlingen din bli vurdert av hardcore gamere, MEN - når folk som ikke er spesielt involvert i spillverdenen kommer og ser samlingen din, så vil de mest sannsynlig bare konkludere med at du er en person som liker/spiller spill. Spiller ingen rolle for dem hvilke spill du eier, liksom.


Ja, det kan nok være artig å vise frem samlingen for omverdenen også, men det er jo mest for egen glede.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Til konsoller kjøper jeg som oftest fysisk (med unntak av spill der dette ikke er mulig), men til PC er det digitale versjoner det går i.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Digitalt (som i digitale filer kjøpt over Internet) er jo egentlig genialt. Med mindre poenget er å ha noe å fylle opp hyllene med, trumfer alltid det digitale de fysiske produktene ( fysisk som i "digitale filer distribuert på et fysisk medie, CD, DVD etc.").

Problemet er alle begrensningene som gjerne følger med på lasset når man kjøper digitalt. Her er dataspill en av de verste synderne, mens f.eks. digital musikk pleier å være helt trygt å investere i fordi man kan kopiere, konvertere og arkivere så mye man vil.
This is great banter, it really is.
  • 0
Jeg foretrekker det som koster minst. Og ettersom spill i butikk her i området er ren svindel (de senker aldri prisene, så spill som er flere år gamle og som man kan få på nettet for 150 kroner koster 3-400 i butikk. Da sier det vel egentlig seg selv hvor jeg velger å kjøpe det.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg kjøper som regel spillene i fysisk utgave for å spare lagringsplass uansett hvorhen jeg spiller det på. Det gjelder spesielt på MacBook Air (som jeg sjeldent spiller på uansett) og Wii U. Hadde en brukbar pc en gang i tiden, og der lastet jeg bare ned fra Steam om det var noe bra og billig.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer sonic og link:
Til konsoller kjøper jeg som oftest fysisk (med unntak av spill der dette ikke er mulig), men til PC er det digitale versjoner det går i.


Er nok vanskeligere å "slippe unna" digitale kopier på PC ja. Jeg prøver fortsatt så godt det lar seg gjøre men

Siterer fanzypanzy:
Problemet er alle begrensningene som gjerne følger med på lasset når man kjøper digitalt. Her er dataspill en av de verste synderne, mens f.eks. digital musikk pleier å være helt trygt å investere i fordi man kan kopiere, konvertere og arkivere så mye man vil.


Sant, selv om det sikkert kommer til å utvikle seg til det bedre fremover for spill også.

Siterer The Cookiemonster:
Jeg foretrekker det som koster minst. Og ettersom spill i butikk her i området er ren svindel (de senker aldri prisene, så spill som er flere år gamle og som man kan få på nettet for 150 kroner koster 3-400 i butikk. Da sier det vel egentlig seg selv hvor jeg velger å kjøpe det.


Ja, det er mye av årsaken til at jeg nesten utelukkende bruker nettbutikker. Et av de verste stedene jeg har vært borti i nyere tid, må være Expert i Bø. Der lå de nye spillene til 699 kr...

Siterer remote:
Jeg kjøper som regel spillene i fysisk utgave for å spare lagringsplass uansett hvorhen jeg spiller det på. Det gjelder spesielt på MacBook Air (som jeg sjeldent spiller på uansett) og Wii U. Hadde en brukbar pc en gang i tiden, og der lastet jeg bare ned fra Steam om det var noe bra og billig.


Ja det er vel forsåvidt også noe å tenke over. De nyere konsollene som PS4, har jo rimelig med innebygd lagring uansett, men det vil jo gå tomt en gang det også.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Jeg har en blanding av fysiske spill og digitale, men jeg foretrekker digitalt. Har ikke satt meg inn i reglene for hvorvidt jeg faktisk EIER spillene jeg kjøper digitalt f. eks. på PSN, men dersom jeg mister retten til å spille et spill jeg har kjøpt om noen år fordi det er digitalt, så kan det hende jeg går over til å kjøpe flere spill fysisk.

Har kjøpt de fleste spillene til Wii U fysisk, rett og slett på grunn av lite lagringsplass. Kjempegod blogg, Glorfindel!
  • 0
Er ganske enig. Ser klart noen fordeler med digitale spill - de er enkle å få tak i, alltid tilgjengelige og blir ikke utsolgt, ikke minst blir det enklere og billigere for mindre indie-utviklere uten så mye penger å gi ut digitalt isteden. Men jeg har blitt så vant med fysiske utgaver, med å åpne opp eska, holde CDen/gamecard og kjenne den gode lukta av et nyåpnet spill, for så å sette coveret i hylla sammen med de andre spillene. Spillsamling er koselig, blir ikke helt samme følelsen å ha alt lagret uten å kunne "se" det.

Fysiske utgaver virker også litt "tryggere". Et digitalt spill kan plutselig en dag bli tatt ned om f.eks utvikleren/utgiveren vil fjerne det (noe som har skjedd med flere spill på Nintendos Virtual Console - riktignok "gamle" spill, men mange nye gamere eier ikke de gamle konsollene), og om du ikke har kjøpt det allerede er det synd for deg. Servere vil mest sannsynlig heller ikke holdes oppe for alltid, regner med at f.eks Wii Shop Channel kan bli nedlagt noen år etter Nintendos neste konsoll. Det du har kjøpt vil forsatt være på konsollen, men du kan har ikke lenger tilgang til stedet du lastet ned fra. Fysiske utgaver, derimot, er der for å bli, og vil fortsatt være tilgjengelige 10-15-20 år etter lansering hvis du finner en selger, og du vil kunne bruke det så mye du vil helt til selve lagringsmediumet takker for seg. På en heldigital konsoll vil en hel spillgenerasjon bare forsvinne og være utilgjengelig for fremtidige gamere når serveren legges ned... Eksklusive spill vil bare forsvinne helt (hvertfall den "lovlige" versjonen)

Lagringsplass er også en ting å tenke på, og om et spill finnes i fysisk utgave vil jeg heller spare lagringsplass til spill som bare finnes digitalt.

Eneste jeg har lastet ned digitalt av spill som også finnes fysisk, er Animal Crossng New Leaf og Tomodachi Life, og bare fordi dette er spill som er greit å ha tilgjengelig når du vil, spille i noen minutter hver dag ect. siden jeg ikke gidder å skifte gamecard for bare 5 minutter. Tviler på at jeg ville gjort det samme med noe som ikke var håndholdt.
Take off every zig, for great justice
  • 0
Når jeg samlet på musikk, spill og film, så kjøpte jeg kun fysisk. Det var et eller annet med det å fylle hylle på hylle med cover. Men nå som jeg ikke samler aktivt lenger, blir jeg bare irritert når det tar opp masse plass, så jeg har begynt å kjøpe mer digitalt og bytte ut enkeltutgaver med samlebokser (f.eks. redusert AC serien fra seks til to cover).
Har også solgt 75% av både spill og filmsamlingen over de siste årene, så nå er det stort sett bare det beste igjen.

Kjøper jeg fysisk nå, så er det enten spill jeg kan få tak i før release, samlerutgaver eller bruktspill.
  • 0
Siterer Glorfindel:
Ja det er vel forsåvidt også noe å tenke over. De nyere konsollene som PS4, har jo rimelig med innebygd lagring uansett, men det vil jo gå tomt en gang det også.


Jeg er ganske sparsommelig, så ville nok spart så mye som mulig selv med 500 GB lagring ...
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!