Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Når jeg vokste opp var det å være "gamer" noe man skulle skamme seg over. Jeg skammet meg aldri. Jeg visste at det jeg interesserte meg for var viktig for meg, Langt viktigere enn det mange av de andre barna på min alder interesserte seg for på den tiden. Jeg ble kalt ord som Datanerd, Datageek osv. som om det skulle være noe negativt. Selvfølgelig tok jeg meg nær av det. Dette handlet ikke om hva jeg ble kalt, men hva folk tenkte om det jeg likte å bedrive tiden min med, og fordommene som de hadde mot slike som meg.

"Datanerd" er vel det ordet de bommet mest med. Joda hvis pc'en din har problemer, kan det hende jeg kan fikse den. Men jeg kan verken programmere eller skrive kode. Jeg kan såvidt sette opp en nettside, og selv de mest avanserte funksjonene der er langt forbi min forstand. Jeg kan bygge en PC, men det ene og alene fordi det er så enkelt. Delene du får med passer som regel bare en plass.

Etterhvert har jeg blitt stolt av disse navnene, og isteden for å stille meg på bakbeina å prøve å forsvare det å være gamer har jeg prøvd å la folk se min side av saken. Og jeg må si det som det er, Vi har kommet langt siden 90 tallet når det kommer til hvor åpne vi er blitt med hvordan vi ser på det andre interesserer seg for.

Men som jeg skrev langt og lenge om i forrige blogginlegg "Giftige Spillmiljøer", Er det vanskelig for meg å identifisere meg selv som en gamer lengre. Misforstå meg rett, interessen for spill, spillutvikling og kulturen rundt spill har ikke dalnet, jeg er bare dritt lei alt det negative som blir assosiert med gamere nå for tiden. Jeg har alltid vært klar over at rasisme, hat og lignende former for hets har foregått på Internett, og da spesielt blant gamere, men det har kommet til et punkt hvor jeg har måttet sett meg selv i speilet og vurdere hvorvidt jeg er en gamer lenger...

I 1947 var det et motorsykkel treff som gikk aldeles skeis. Nå skal ikke jeg gå inn på detaljene rundt det som skjedde der men kan si så mye som at det var der mange av de fordommene som folk idag har mot MC gjenger stammer fra. Det er også et sitat som stammer derfra som jeg syntes passer godt inn i det veiskille jeg føler vi gamere befinner oss i. Det er uvisst hvem som faktisk sa det, noe mener at det var The American Motorcycle Association som skal ha sagt det, noe de i senere har benektet. Uansett er budskapet ganske treffende:

"the trouble was caused by the one per cent deviant that tarnishes the public image of both motorcycles and motorcyclists and that the other ninety-nine per cent of motorcyclists are good, decent, law-abiding citizens."

Jeg vet at det ikke er alle som kaller seg gamere som driver å forgifter miljøet vårt. Jeg håper og tror at dette er en bitte liten andel av spillere. Men problemet er der fortsatt. De bruker den samme betegnelsen som mange av oss gjør, og jeg tror dette leder til at mange vil se på gamere som usle små kvinnehatende kryp som ikke gjør annet en å plage folk, starte hat kampanjer mot prominente spill personligheter og truer folk med voldtekt og drap via twitter.

Jeg foreslår at alle som tar avstand fra denne slags oppførsel kaster fra seg "Gamer" tittelen, og heller kaller seg selv en spillentusiast slik MC entusiastene måtte da navnet "Biker" ofte ble negativt assosiert. På denne måten kan vi skille oss fra den negative omtalen gamere får for tiden, og heller glede oss over vår felles interesse for spill og spillkultur. Det har ikke noe å si hvilket kjønn du er, Hvilken legning du har, Hvilken gud du ber til eller hvor dedikert du er til spill. Har du interessen er du hjertelig velkommen

Fra nå av er jeg ikke en gamer. Jeg er en spillentusiast , og det er jeg fordømt stolt av.
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0
Jeg har ikke ansett meg som gamer de siste to årene, rett og slett fordi spillinteressen min sunket enormt. Hvis jeg skal sette meg ned med et spill nå for tiden må det være veldig, veldig bra.

Men ja, det er en ukultur blant disse gamerne. Ikke sjelden man møter folk som ikke klarer å holde seg i ro, og som enten forsøker å provosere, eller som mister besinnelsen over det minste.

Hva som har skjedd på diverse spillforum og Twitter vet jeg ikke, men det er sikkert mye dritt der. At folk går til personangrep over uenigheter er derimot ikke noe nytt.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Nei, håpløst at "gamere" skal gå i tottene på hverandre og kalle hverandre den ene stygge tingen etter den andre.

Jeg er en en gamer og som du beskriver deg selv en spillentusiast til det ytterste. Jeg har brukt veldig mange av mine år på spill og kommer garantert til å gjøre det i fremtiden også

God blogg igjen
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Takk for det Bernt Erik

Jeg har vært rimelig lei hele spillindustrien og kulturen rundt den pga dette, men nå håper jeg at jeg har fått en "second wind", for jeg føler meg ihvertfall motivert til å skrive litt mer fremover.

Dette blir det siste jeg snakker om Gamergate og hat kulturen på en stund.
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0
Har aldri brydd med i all for stor grad om hva folk mener om min spillinteresse. Er jeg nerd, geek, nolifer, miljøskada, tilbakestående, har adferdsproblemer, fritidsproblemer etc. etc., så får det heller bare være. Det er noen, spesielt på nett, som er så trangsynte at jeg har gitt opp den "kampen" der for lengst.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Jeg liker ikke engelske uttrykk i Det norske sprog, så selv om jeg ikke ville benevnt meg som gamer, er det noe jeg er. At jeg spiller spill ser jeg på samme måte som at jeg studerer, løper osv. Det er så mange som spiller at jeg ikke tror at det er der problemet ligger om man blir kalt stygge ting.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
For min del er jeg ikke opptatt av hva folk assosierer med "Gamere". Pleier ikke å bruke det som en tittel for meg selv heller. Jeg har interesse for spilling, E-Sport, Spillutvikling og mye annet som har med spill mediet å gjøre, er ikke noe mer til det.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Jeg tror aldri jeg har vært så skuffet og lei meg over gamerkulturen som når #gamergate herjet som verst. Inntrykket av gamere hadde begynt å få en positiv oppsving i media, imaget vårt hadde gradvis blitt forbedret ute i samfunnet, og vi var på vei til å bli sett på som en gjeng med mennesker med en helt vanlig hobby.

Så kommer disse helsikes tufsene og egenhendig sender samfunnets og medias oppfattelse av oss lukt tilbake til steinalderen.

Bare sjekk ut #describeagamerin4words for eksempel.

Sint og skuffet.

Bra blogg
  • 0
Yup, tragisk utvikling det har vært i det siste.

Har aldri brydd seg om hva folk synes om med pga. mine interesser, om de synes det er teit og dumt at jeg driver med spill, får det bare være, mest sannsynlig er det ikke noen jeg ville vært interessert i å bli bedre kjent med uansett.

Selv ser jeg fortsatt på meg selv som en "gamer", men jeg innser også at "gamer-kulturen" har store problemer (isteden for å unnskylde meg med "ja men JEG er jo ikke sånn så hvorfor skylder du på ALLE gamere" som mange gamergate-tilhengere ser ut til å stille seg bak - selv om jeg ikke kan huske å ha sett noen skylde på "alle gamere") og skjønner at det kan bare fikses med å faktisk aktivt jobbe for å stenge ute og stoppe de som skaper problemer heller enn å dytte dem bort i et mørkt hjørne og late som om de ikke eksisterer. Selv om det bare skulle være en "vocal minority", er det likevel tydelig at de skaper store problemer.

Skjønner at det er enkelt å bare skyve alt støv og søppel under teppet og late som om det ikke er der og at huset ditt fortsatt er helt rent, men om du bare fortsetter å gjemme dette kommer det til å bygge seg opp til et nivå som det blir umulig å se bort fra lenger, og det er på tide å ta en ordentlig "rengjøring".
Take off every zig, for great justice
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!