Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg testet denne nye innretningen fra Nintendo en ukes tid - og selv om Kenneth Flage har anmeldt New Nintendo 3DS XL , så har jeg en mening som jeg blir nødt til å dele for å unngå psykisk sammenbrudd.

Jeg har skjønt at Nintendo har oppdaget at det er penger i å utgi konsoller - spesielt når de kan justere litt på en konsoll som allerede eksisterer, klistre på "new" på utsiden og selge det som hakka møkk. Det kan godt være at New Nintendo er en god go-to-konsoll om man skal investere i en bærbar enhet for aller første gang - men dersom du allerede har 3DS er det, slik jeg ser det, marginale fordeler å hente ved å oppgradere.

Jeg "oppgraderte" fra 3DS til New 3DS XL, og jeg må si jeg ble enormt skuffet. Det verste var egentlig at oppløsningen på skjermen var nøyaktig den samme selv om man har økt størrelsen på skjermen. Pikslene blir på størrelse med fluer og jeg klarte ikke nyte det relativt flotte visuelle inntrykket fra hverken Bravely Default eller Kingdom Hearts 3D: DDD. Det ble noe bedre når jeg holdt 3DS-en med langsynt-grep, men da forsvinner litt av poenget med større skjerm. Nå er jo dette ikke akkurat et argument for å ikke kjøpe New 3DS, det er et argument for å holde seg unna XL-varianten - med mindre du allerede ser dårlig og ikke syntes at synlige piksler er en ulempe.

Fordelene Nintendo reklamerer med er tvilsomme: En ny kontrollspak, C-spaken, er plassert over handlingsknappene - en plassering jeg aldri ble fortrolig med. Prosessorkraften har blitt økt, noe som korter ned lastetider i spill - men de er jo relativt korte allerede. Man har NFC støtte for amiibo-er - men hvem vet hva det er og bruker det jevnlig? Fordeler knyttet til å surfe på nettet eller å ta bilder kan man egentlig bare blåse i - hvem i alle dager bruker Nintendo 3DS som deres nettbrett eller kamera?

Jeg blir litt oppgitt over at alle fordelene Nintendo nevner knapt kan kalles fordeler i mine øyne. Heldigvis er overføring av data og spill en lek å få til, man bare følge konsollene sine gjennom TJUETO føkkings steg, samt sørge for å koble begge konsollene på Internett, for å kunne bruke sine nedlastede spill på den nye konsollen! Kommer du helskinnet gjennom denne prosessen så passer Nintendo godt på deg og sørger for at du må vente en uke før du kan flytte dataene dine igjen.

Som om det ikke var nok at overførsel av dine nedlastede spill og annen data er en ubegripelig møysommelig og unødvendig komplisert prosess, så er den ikke reverserbar. Det vil si, har du flyttet dine nedlastninger til "New" Nintendo 3DS, så får du aldri se dem igjen på en 3DS. Mange vil kanskje ikke syntes dette er et problem, men for meg som gjerne ville flytte tilbake til min gamle, trofaste konsoll - ble sparket i ansiktet gjentatte ganger av Mario og kompani.

Jeg syntes Nintendos nye konsoll er oppskrytt og jeg vil ikke anbefalt noen å betale 1700,- til 2200,- for å "oppgradere" til den nye maskinen. Selv om sporing av hodet for å gi bedre 3D-opplevelse er kult og fungerer til tider veldig bra - så er ikke dette med litt ekstra CPU, noen ekstra knapper og en merkverdig plassert spak nok til å forsvare en ny iterasjon av 3DS-konsollen. Jeg får nesten følelsen av at Nintendo har laget denne konsollen utelukkende for å håve inn gryn fra lettlurte og desperate Nintendo-fanboys.
Richard Imenes
  • 0
Interessant lesning. Har ikke 3DS fra før men må si jeg ble fristet da den nye kom med sine fargede knapper osv. Det skal dem i det minste ha.
''eh'' - Link
  • 0
Har oppgradert til en new 3ds xl fra en vanlig 3ds og er ganske fornøyd. Det at oppløsningen blir oppblåst er for meg ikke noe problem, og hjelper heller i å kunne se hva jeg gjør lettere i spillet. De andre tingene, som korte lastetider, bedre 3d og c-spak er små forbedringer. Men tilsammen gir de en bedre opplevelse av å spille, som jeg vil si er verdt en god del. Har aldri brukt 3d-funksjonen så mye som nå.
  • 0
Ut ifra inntrykket jeg har fått av konsollen, så kan jeg vel si meg noenlunde enig. Noen veldig nødvendig oppgradering tror jeg det neppe er for noen og jeg bruker ikke 3DS'en så alt for mye for tiden heller, så jeg ser heller ingen grunn til å punge ut 2 lapper for den nye. Men å levere inn min gamle XL og få den nye til halve prisen har jeg gått og tenkt litt på.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Du har en del gode poenger. Jeg var i veldig tvil om jeg skulle ha denne, men jeg kjøper aldri noen ad-on-konsoller. Jeg var litt usikker på hva dette var for noe, men har vel blitt overbevist om at dette ikke er en ny ordentlig konsoll. Så forresten videoen for hvordan man overfører data. Det så ut som et helvete ...
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Har også new 3DS, men for meg er det en oppgradering fra 2DS, så jeg kan vel neppe klage. Ble imponert av at man kan se seg rundt inne i 3D bildene! Også er det jo 3D!

Ellers er poenget om lastetidene veldig godt. Hvor mye RAM har egentlig 3DS uansett?
  • 0
projecthammer: Godt du er fornøyd. Jeg ble ikke det. Men jeg er enig i at 3D-funskjonen er bedre i New 3DS enn den var i forrige konsoll.

Glorfindel: Det å bytte inn den gamle og betale halv pris er jo ikke en dårlig deal. Så noen tilbud som gav meg 5-600 kr avslag - men følte ikke det var så veldig forskjellig fra det jeg hadde fått om jeg hadde solgt den utenom tilbudet.

Remote: Ja, overføring var smertefullt, spesielt når jeg fant ut at jeg ikke kunne gå tilbake. Hadde ikke vært dumt å nevne det når man overfører. Hvorfor ikke gjøre som Sony og Microsoft og knytte spillkjøp til kontoen, og tilby nedlastning til registrert konsoll...?

Tomas: New 3DS som en nyanskaffelse (eller oppgradering fra ikke 3D) kan jeg forstå. Men jeg skjønner fortsatt ikke 3D XL konseptet. Internett sier forøvrig at 3DS har 128MB RAM, mens New 3DS har doblet dette til 256MB RAM. Så en dobbling, akkurat som CPU-kapasiteten.
Richard Imenes
  • 0
Siterer Richard Imenes:
Internett sier forøvrig at 3DS har 128MB RAM, mens New 3DS har doblet dette til 256MB RAM. Så en dobbling, akkurat som CPU-kapasiteten.


Det slår meg som voldsomt mye for en maskin som i hovedsak skal spille de samme spillene den vanlige 3DS'en. Lurer på hvordan utviklerne skal forholde seg til doblet minne når de skal ha den gamle konsollen i tankene.
  • 0
Siterer Richard Imenes:
Hadde ikke vært dumt å nevne det når man overfører. Hvorfor ikke gjøre som Sony og Microsoft og knytte spillkjøp til kontoen, og tilby nedlastning til registrert konsoll...?


Det må absolutt være skuffende hvis du ikke visste det. Nintendo henger ofte etter når det gjelder veldig mye, så de burde nok gjøre som konkurrentene når det gjelder spillkjøp. 3DS har jo hundre versjoner i tillegg. Nintendo er god på å lage spill, da.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!