Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg elsker Final Fantasy. Jeg har kost meg i utallige timer med de fortryllende verdenene og interessante karakterene. Jeg har reddet verdener gang på gang. Det har vært mang en søvnløs natt, spesielt med Final Fantasy VI, VII og X. En gang i tiden gledet jeg meg som et barn til å spille Final Fantasy XIII. Men så kom det, da. Det forferdelig lineære og kjedelige spillet. Storyen fenget meg ikke, karakterene interesserte meg ikke og jeg orket ikke engang å redde verden. Jeg ble oppriktig skuffet og lei meg da jeg byttet det til et annet spill, men jeg visste at jeg aldri ville fullføre det. Med dette friskt i minne har jeg siden annonseringen vært skeptisk til FF XV. Etter å ha testet demoen Final Fantasy XV: Episode Duscae sover jeg litt bedre om natten. Jeg har fått tilbake troen og håpet om nok et bra Final Fantasy-spill.

Det er en demo, men jeg tenkte aldri dette mens jeg spilte. Et stort og vakkert åpent landskap med gressfylte sletter og innsjøer åpenbarte seg da jeg gikk ut av teltet. En liten opplæring i kontroller og kamp, så var jeg fri til å gå hvor jeg ville i en åpen verden (jeg tar sjansen og antar at spillet er delt opp i flere store og åpne områder). Skepsisen satt fortsatt i meg på dette tidspunktet, men det forsvant fort og ble erstattet med pur glede. Jeg gliste for meg selv til jeg fikk krampe i ansiktet, så gliste jeg litt til. Kampsystemet er deilig. Det flyter utrolig godt, ser kult ut og det har en dybde som gjør det lett men samtidig vanskelig å mestre.

Man spiller som kronprinsen Noctus, som er på biltur med gutta. Bilen har streika og er på verksted og gjengen finner kollektivt ut at de ikke har penger til å betale for reparasjonen. De kommer da på den utrolig brilliante ideen om å jakte og drepe en Behemoth kalt Deadeye og på den måten få pengene de trenger. Høres ut som en lur ide? Ikke egentlig. Jeg begynte jakten på Deadeye sporenstreks, men kunne i teorien gjøre hva enn jeg ville. På grunn av min nysgjerrighet klarte jeg ikke å vente lenger enn nødvendig før jeg fikk se han. Jeg fulgte de svære fotsporene og fant oppklorte kampesteiner og saftige blodpøler. Inn i en tunnel og BAM, der var han. En nervepirrende scene fulgte. Jeg følte meg ikke klar til å prøve meg på ham ennå. Ikke kunne jeg heller, men det var ikke en tanke jeg hadde på dette tidspunktet. Det var om å gjøre å krype så rolig jeg kunne forbi han på blindsiden og komme meg bak ham for så å se ham forsvinne igjen. Her har man valget mellom å følge etter ham, eller igjen utforske de vakre omgivelsene. Jeg valgte sistnevnte.

<bild>

Som sagt er området stort. Ikke helt fantastisk massivt stort, men stort nok til at jeg ikke orket til å løpe fra ende til annen. Det får jeg heller gjøre når jeg er ferdig med denne bloggen. Du kan løpe rundt og utforske de tidligere nevnte vakre omgivelsene, finne noen stygginger å sloss mot, bli overrasket av soldater i dropships, beskue noen store dinosaurlignende dyr i vannet eller jakte på Deadeye. Det er helt sikkert noe jeg ikke har oppdaget ennå som jeg får finne ut av senere i dag. Demoen har altså nok av godsaker å by på. Det er også en imponerende tech-demo. Lyseffektene er spesielt vakre. Etter litt tid med vandring blir det mørkt. Du kan da slå leir, lage mat og oppgradere saker og ting, eller så kan du fortsette å traske rundt i vakkert måneskinn eller tåkelagte lysninger i skogen.

Denne demoen gir meg en skikkelig godfølelse. Det ser ut til at vi skal få boltre oss i en delvis åpen og stor verden. Ikke bare er den stor, men også interessant, i hvert fall får man et inntrykk av dette gjennom samtaler hovedpersonene har seg imellom. Det er vakkert og har en større skala enn noen av de tidligere spillene og kampsystemet er helt fantastisk. Det lover godt for alle fans av Final Fantasy, selv de som deler mine meninger om blant annet FF XIII. Jeg gleder meg veldig til det fulle spillet kommer og håper det holder samme standard fra start til slutt som denne demoen.
  • 0
Høres veldig spennende ut! Gleder meg!
  • 0
Spillet virker svært lovende. Det er viktig at verdenen er livlig, når det først er open-world. Kampsystemet ser også spennende ut, så det er lite som kan få meg til ikke å se frem til dette spillet.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!