LIVE
HQ
logo hd live | Harold Halibut
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Nyeste
      Atrás

      Blogger

      Her kan du kommentere alle brukernes blogger

      De siste par dagene har jeg vært vitne til tre ting: Valve annonserte deres nye plan for hvordan de håndterer modding av spill gjennom Steam Workshop, Hvordan spillinteresserte har reagert på dette og til syvende og sist Gabe Newell sin reaksjon på spillernes reaksjoner.

      Gjennom den nye planen om å la Moddere ta seg betalt for modifikasjonene de lager, håper Valve å løfte moddingen til nye nivåer. Jeg har sett noen rimelig fantastiske modder opp igjennom årene, og slik jeg har forstått det har Skyrim fått et nytt liv utenom det vanlige gjennom diverse modefikasjoner og forbedringer.

      Etter det jeg har lest på de diverse spillnettsidene virker det som om Valve og utgiveren vil ta tilsammen 75% av inntektene til disse moddene mens selve modderen sitter igjen med 25%. Til å begynne med syntes jeg dette hørtes litt urettferdig ut, men etter nærmere ettertanke syntes jeg det virker som en fair fordeling.

      For Valve stiller med plattformen hvor spillene og moddene distribueres, mens utviklerene/utgiverene stiller med spillet hvor modifikasjonen hører hjemme. Hadde modderne fått brordelen eller for den sagt skyld alt av pengene så vil det i praksis tillate at de kan tjene mer penger på et spill som de ikke har vært med på å lage enn hva utgiveren gjør, og det er ikke en situasjon utgiverne er villige til å sette seg i.

      Se bare på hvor mange kopier som ble solgt av Just Cause 2 når mutliplayer modifikasjonen kom ut. De fleste som kjøpte det etter den kom ut kjøpte det for rundt 12 til 25 kroner. Tenk da hva som hadde skjedd om modderen tok 100 kroner for hver person som installerte modifikasjonen. Da sitter plutselig utgiveren igjen med mye mindre enn hva modderen sitter med. og det hadde ikke vært gunstig for dem, og ville til slutt ledet til at steam salg og rabatterte priser ville falt bort på de spillene hvor det er aktuelt.

      Ved å tillate modderene å tjene penger på moddene sine, selv om det bare er 25% av salgsprisen, vil gjøre modding til en mye mer attraktiv arena og på denne måten kan vi alle spille spillene vi spiller lengre og med nye vrier selv etter at utviklerne selv har sluttet å utvikle innhold til spillet, slik vi nå ser med Skyrim. Og hvem vet, etter modderne har fått litt erfaring, kan det hende de vil starte sine egne spillprosjekter som leder til spillopplevelser vi ellers ikke ville sett.

      For meg hadde det ihvertfall vært betryggende om jeg kunne se om utvikleren som spør etter penger gjennom Kickstarter feks. har lagd en mod som mange likte og var villige til å betale for. Om de også kan vise til salgstall er det bare enda bedre.

      <bild>
      Jeg hadde gladlig betalt for å få Deus Ex i HD

      Det finnes selvfølgelig fallgroper. Enkelte vil nok prøve seg på å gi ut ubrukelige modder, eller å gi ut modder som de har stjålet fra andre. Her gjelder det selvfølgelig for oss som sluttbrukere å være aktive med å rapportere når vi ser mistenkelig aktivitet.

      Så lenge planen med Steam Workshop ikke kommer i veien for de som faktisk har lyst til å gi ut innhold gratis, så ser jeg ingen problemer med løsningen Valve har presentert. Joda, modderene kunne kanskje fått en større andel av salgsprisen, noe rundt 33% føles riktigere ut. men det er selvfølgelig Valve og utgiveren som styrer showet, Det er nemlig de som tillater at privatpersoner som meg og deg kan tjene penger på å selge noe som knyttes opp mot produktet de har skapt. Så avsluttningsvis vil jeg si at jeg er positiv mot det å betale for Modder

      Enhver kommentar jeg kan gi om dette vil selvfølgelig kun være min subjektive mening og hvis noen av dere mener noe annet, eller mener at jeg overser enkelte sider av denne saken så må dere gjerne hyle ut i kommentarfeltet.
      Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
      • 0
      Er faktisk litt enig med deg der og er selv villig til å betale for skikkelige modder eller "DLC-er" om du vil. Dette vil som du skriver sørge for at at det hele tiden kommer nye ting til favorittspillene

      God blogg
      Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
      • 0
      Kan tenke meg at det åpner opp for mange spennende tillegg, men at du kan risikere å betale for bare tull, gjør meg også noe skeptisk.
      "But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
      • 0
      Siterer Bernt Erik:
      Er faktisk litt enig med deg der og er selv villig til å betale for skikkelige modder eller "DLC-er" om du vil. Dette vil som du skriver sørge for at at det hele tiden kommer nye ting til favorittspillene

      God blogg


      Siterer Glorfindel:
      Kan tenke meg at det åpner opp for mange spennende tillegg, men at du kan risikere å betale for bare tull, gjør meg også noe skeptisk.


      Godt det er flere som ser det slik jeg gjør, Men ja Glorfindel det er som sagt ganske mange potensielle fallgroper
      Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
      • 0

      For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!