Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hva prater jeg om, sier du? Jeg prater om noe som jeg kanskje tok litt forgitt i mine yngre dager. Noe som faktisk var blant de definerende faktorene som fikk meg hekta på spill. Jeg prater selvfølgelig om local multiplayer.

Local multiplayer var virkelig en viktig del av spill når jeg vokste opp. Når jeg var i butikken og skulle kjøpe meg et nytt spill var alltid det noe av det første jeg så etter. "Har dette spiller 2 player? Eller kanskje har det 4 player?" Om det kun hadde 1-player måtte jeg tenke meg om litt, klart det fantes bøtter med gode singleplayer spill, men det var noe eget med å ta med noen kompiser hjem og spille 007 Nightfire til langt på kvelden.

De siste årene har jeg spilt mer og mer singleplayer spill. Jeg er glad i gode historier, og har falt helt pladask for spill som Mass Effect, Witcher 3 (spilles hyppig i skrivende stund), Fallout 3 og The Last of Us. Men hva har skjedd med local multiplayer? Det var jo et av de avgjørende delene av om jeg ville kjøpe et spill. Man kan si det så og si er utdødd. Ja, det finnes masse online spill der ute, helt insane mange, men det kan virkelig ikke måle seg med de gode gamle local mp spillene. Det går lissom ikke an å invitere noen hjem for å spille lenger, for det er ikke noe å spille sammen, hvertfall nesten.

Noen indie studioer har jo basert seg på å bringe local mp tilbake, og mange har lykkes, hvertfall delvis. Men jeg må si jeg savner flere AAA local mp spill

Jeg er glad for at online i løpet av forrige generasjons konsoller tok av, det har vært spennende å se utviklingen, men måtte virkelig local mp dø på grunn av det? Jeg sier ja takk, begge deler hvertfall.

Jeg håper å få åpnet for litt diskusjon i kommentarfeltet under.

Hvilket forhold har du til local multiplayer og online multiplayer?
Hva slags local mp spill har du best erfaringer med, og hva er det du drar frem når du får besøk? Noen anbefalinger?
Spiller du mest online mp, local mp eller single player spill?
Tror du local mp vil dø helt ut?
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Aha. Med en gang jeg så bildet av Nightfire, skjønte jeg hva bloggen ville handle om. Klassiker.

Siterer P-Dude:
Hvilket forhold har du til local multiplayer og online multiplayer?


Forsåvidt et godt forhold til begge, men mest til online MP. 8 og et halvt år med WoW, har trukket det snittet godt opp...

Siterer P-Dude:
Hva slags local mp spill har du best erfaringer med, og hva er det du drar frem når du får besøk? Noen anbefalinger?


I løpet av årene, så er det vel Smash, nevnte Nightfire, Fifa og Champions: Return to Arms som har pekt seg ut som spillene jeg og kompisene har spilt mest hos hverandre.

Siterer P-Dude:
Spiller du mest online mp, local mp eller single player spill?


Nå for tiden, er det nesten utelukkene online mp og single player. Kompisene likte ikke Smash Wii U like godt som de forrige spillene, så det har blitt mest spilt over nett. Fifa spilles nå og da, men det er stort sett det også.

Siterer P-Dude:
Tror du local mp vil dø helt ut?


Usikker på om jeg vil si det står i fare for å dø helt ut, men med stadig større digitalisering av spillbransjen, så ser det hvertfall ikke lyst ut.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer P-Dude:
Hvilket forhold har du til local multiplayer og online multiplayer?


Spilt begge en del, men har egentlig sluttet å spille online de siste årene. Spiller litt local fra tid til annen med kompiser.

Siterer P-Dude:
Hva slags local mp spill har du best erfaringer med, og hva er det du drar frem når du får besøk?


Vel, litt CoD er jo en klassiker. Special ops i MW2 eller Survival i MW3, for å nevne noe. Ellers har jeg jo spilt litt FIFA med kompiser. Gran Turismo har jeg også spilt en del med kompiser opp gjennom årene. Minecraft også, forsåvidt, da med to pc-er på samme nettverk og server, eller på PS3/Xbox.

Siterer P-Dude:
Noen anbefalinger?


De nevnt over.

Siterer P-Dude:
Spiller du mest online mp, local mp eller single player spill?


Singeplayer. Har som sagt sluttet å spille online i stor grad, og med local mp fraværende i alt for mange spill blir det mindre og mindre av det også.

Siterer P-Dude:
Tror du local mp vil dø helt ut?


Vet ikke. Forhåpentligvis ikke.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Går en god del i online spilling og enspillerspill, men Smash og Tales of spillene sørger for at jeg får min dose av lokal flerspiller.

Satser på at lokal flerspiller kommer til å være aktuelt i lang tid fremover.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer P-Dude:
Tror du local mp vil dø helt ut?

Men har den ikke det da? Praktisk talt? Når et spill som Need for Speed: Hot Pursuit, et spill som er perfekt, jeg gjentar, perfekt for lokal multiplayer så frister det å erklære lokal multiplayer for død, om enn bare i protest.

Lokal MP er i hvert fall på dødsleiet, og jeg kan ikke fatte hvorfor. Er det fordi det er dyrt å implementere? Er det fordi det er vanskelig å implementere rent teknisk? Er det fordi folk ikke vil ha det? Jeg stiller meg tvilende til alle de tre spørsmålene.

Husker så godt like etter jeg fikk PS3, og hadde kjøpt Burnout Paradise. Jeg antok selvfølgelig at det hadde to-player. Bilspill har alltid to-player, right? Nei, ikke dette. Jeg ble, og er fortsatt, ganske lei meg etter at jeg fant ut at ingen lokal MP var typisk for de nye konsollene. Jeg har blogget en del om dette før, sågar fått et dikt om temaet på trykk i bladet, så ja... Jeg er helt på linje med deg.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Nå som jeg blir eldre synes jeg egentlig det er greit å spille online. Det er jo selvfølgelig topp stemning å spille f.eks. Smash Bros. eller Fifa med en venn i samme sofa, så det er kjipt at det begynner å forsvinne mer og mer.
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Siterer P-Dude:Tror du local mp vil dø helt ut?
Men har den ikke det da? Praktisk talt? Når et spill som Need for Speed: Hot Pursuit, et spill som er perfekt, jeg gjentar, perfekt for lokal multiplayer så frister det å erklære lokal multiplayer for død, om enn bare i protest..


Akkurat det spillet...faktisk, var et spill jeg husker godt at ga meg en oppvekker. Har det gått så langt tenkte jeg. Det er jo bare helt utrolig at til og med bilspill dropper split screen for tiden...
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Takk gud for Driver: San Fransisco. Anbefales. Veldig gøy lokal multiplayer med artige game modes, som f.eks. sisten. Og selvfølgleig Modnation Racers, Mario Kart på steroider. Det er vel de splitscreen-spillene til PS3 jeg vet som er verdt å eie. Ja, det finnes jo en del småspill som Super Sonic Acrobatic Rocket Powered Battle Cars og Calling All Cars.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Street Fighter II, Micro Machines, Mario Kart, Mario Party, Goldeneye og Worms er det jeg kan nevne på stående fot. Ja det er sant som du sier, Local multiplayer er dessverre dødt.
For oss som vokste opp på 90tallet var dette selve dette definisjonen av spillglede.
Er virkelig synd at absolutt ALT skal gå online nå. But what can you do..?
Online gaming er nok her for å bli, synd men sant
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0
Har aldri vært mega fan av det jeg kalte 2player, men vil like vel trekke fram Tekken 3 som det mest irriterende og Resident Evil Zer0 som min beste local multi-opplevelse.



Vil også trekke fram denne bloggen, som god kandidat til "månedens".
The gavel corrupts
  • 0
1) Lokal multiplayer -> mange års erfaring med mange herlige spill.
Online multiplayer -> Mitt første skikkelig spill var Battlefield 2. Siden har det blitt mange Battlefield-spill opp igjennom årene.

2) Age of Empires-serien. Herlig spillserie.

3) Spiller mest online multiplayer med singleplayer spill på en god annenplass.

4) Håper inderlig ikke, men det kommer få spill med denne muligheten.
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Lokal flerspiller er det beste som finnes. Mange av mine beste opplevelser var sammen med andre. Jeg vet ikke hvordan det er med de andre konsollene, men Nintendo lager mange spill som verdsetter nettopp det. En av de siste slagerne er Mario Kart 8 og SSB 4 på Wii U. Begge to er uhyre morsomt med flere. Jeg tror ikke lokal flerspiller vil dø ut, og jeg håper heller ikke det.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg spiller mest online, men lokal flerspiller kan ofte være morsommere. De spillene jeg har likt best og som jeg anbefaler er som andre har nevnt super sonic acrobatic rocket-powered battle cars, mario kart og smash. Har også hatt mye gøy med pikmin 3 2player.
Og det tenkte jeg litt på når jeg leste, at Nintendo jo har en del spill som har god lokal flerspiller, så kanskje de kan fortsette å videreføre tradisjonen. Håper hvertfall det. God blogg!
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Har aldri vært mega fan av det jeg kalte 2player, men vil like vel trekke fram Tekken 3 som det mest irriterende og Resident Evil Zer0 som min beste local multi-opplevelse.



Vil også trekke fram denne bloggen, som god kandidat til "månedens".


Månedens blogg ja, jo takk, jeg er smigret

Siterer remote:
Lokal flerspiller er det beste som finnes. Mange av mine beste opplevelser var sammen med andre. Jeg vet ikke hvordan det er med de andre konsollene, men Nintendo lager mange spill som verdsetter nettopp det. En av de siste slagerne er Mario Kart 8 og SSB 4 på Wii U. Begge to er uhyre morsomt med flere. Jeg tror ikke lokal flerspiller vil dø ut, og jeg håper heller ikke det.


Jepp. Wii U har virkelig et godt utvalg local mp spill. Blir ofte til at den blir brukt når jeg får besøk, smash bros og mario kart 8 tar alltid helt av. Men jeg savner sånn de derre FPS spillene hvor man kunne dele skjermen i 4 også ta med bots. I Nightfire kunne man jo også gjøre om på oppførselen, vanskelighetsgraden og health til botsa, noe som ga hauger av muligheter til morsomme konsepter man kunne spille i tilegg til modes i spillet fra før.
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Siterer P-Dude:
Men jeg savner sånn de derre FPS spillene hvor man kunne dele skjermen i 4 også ta med bots. I Nightfire kunne man jo også gjøre om på oppførselen, vanskelighetsgraden og health til botsa, noe som ga hauger av muligheter til morsomme konsepter man kunne spille i tilegg til modes i spillet fra før.


Dette stemmer dessverre. Jeg hadde helt glemt dette. Kommer på at Red Steel til Wii hadde lokal flerspiller. Ikke med boter, men dog morsomt likevel. Det var et middelmådig spill, men flerspilleren var ekstremt morsomt likevel, og vi koste oss mye med det. Vi bør gjøre dette til et folkekrav, egentlig! Flerspiller i CoD er bare en kjedeligere versjon av onlinen.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!