Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

92 dager, 22 timer og 28 minutter siden jeg valgte å ta en pause fra snusen. Så langt har jeg spart 8252,82 kroner, men mest av alt latt kroppen få en pause fra den konstante forgiftningen. Ja, og så er jeg ikke lenger like utsatt for diabetes 2 som en følge av at snusen kan kødde til stoffskiftet.

Alle disse 92 dagene har tankene mine vandret innom snus, og selv om den fysiske avhengigheten er borte for lenge siden slipper ikke den psykiske like lett. Jeg har gjort snus til en naturlig følgesvenn med kaffe, måltider, arbeid og fritid - egentlig er det veldig lite jeg gjør som ikke minner meg om snus.

Tanken med denne bloggen var å få det ut av det psykiske systemet, men nå som jeg har snakket om snus i hver eneste setning har jeg mer lyst på det enn da jeg begynte å skrive. Budskapet blir dermed som følger: Ikke vær så dum at du begynner. Det er verdens dyreste kos, og du har ingenting igjen for det i etterkant - ingen gode minner fra den snusen du tok etter middag 2. juni 2016, og ingen gode historier til barnebarna (med mindre du er/var Wilhelm Tyskeberget) om den gangen du snuste mens du gikk hjem fra butikken.

92 dager, 22 timer og 40 minutter siden jeg sluttet. 8253,54 kroner spart.
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Solid svar til det forrige innlegget jeg skrev om avhengighet, selv om det kan være rent tilfeldig. Både min mor og stefaren min røyker, så du er i hvert fall et bedre eksempel enn begge de to til sammen.

Hørte nettopp på et foredrag fra min gamle foredragsholder, Trond Haukedal - det var dagens kopp med motiverende kaffe. Selvbildet er motoren og motivasjon er bensinen visstnok. I samme slengen plukket jeg med meg den nye boka hans, Boken om høysensitivitet - veien fra sårbarhet til ressurs

Det er en høy prestasjon å gi slipp på en følgesvenn som føltes så naturlig for deg, men du har klart det mange millioner mennesker sliter med, i over 93 dager nå - du har tatt tilbake kontrollen.
  • 0
Siterer SirThomas:
selv om det kan være rent tilfeldig


På ingen måte tilfeldig, men det passet ikke inn å nevne inspirasjonen i teksten. På samme måte som jeg ikke syntes et bilde var nødvendig.

Siterer SirThomas:
du har tatt tilbake kontrollen


Det gjenstår å se, men det blir deilig å reise utenlands i sommer uten å få rare blikk fra folk som lurer på om jeg har jord i munnen.

Siterer SirThomas:
dagens kopp med motiverende kaffe


Bra, man har godt av litt sånt av og til.
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Har dessverre brukt både røyk og snus siden jeg var i 16-årsalderen. Vil virkelig ikke tenke på hvor mye penger jeg har brukt opp gjennom årene på den forferdelig vanen. Jeg føler derimot at jeg får noe i etterkant av en røyk, men ikke snus. En snus er så automatisk. Man legger den inn og glemmer den helt til det er på tide å ta det ut. En røyk er, for meg, et mye mer bevisst valg, og mange av mine gode minner har jeg sett fra bak en røyk.
Living so the last night feels like a past life
Det var snus som motiverte og resulterte i at jeg sluttet å røyke, 07.Sept 2013. Da hadde jeg røykt hver dag i godt og vel 25 år.
Ved hjelp av snus var det "provoserende lett å slutte" for å sitere Ingvar Anbjørnsen. Avhengigheter er et fenomen jeg er godt kjent med, og det skal sies at jeg snuser betraktelig mindre enn jeg røkte. En dåse med porsjons snus har jeg i dagesvis. En 20pk Marlboro hadde jeg til sammenligning i timesvis...

I likhet med JoEy har jeg et HAV av gode minner sett fra bak en sigarett. Røyking kan definitivt, på tross av hva forståsegpåere sier, være identitetsskapende. Ved å stumpe røyken la jeg også en del av meg selv igjen bak meg. Det var vel så mye et ritual i så måte.

Anyway... Snus er sikkert ikke heldig.. men i forhold til røyking er det som sukkertøy å regne.. Det er jeg ikke i tvil om.

Når det er sagt : Grattis med 92 dager, 22 timer og 40 mins jubileum ! Det ER tøft go dumpe en gammer følges venn
The gavel corrupts
Siterer Marlboro Red:
Det


Enig. Det beste er naturligvis å ikke ha nikotin i kroppen, men snus er bedre enn røyk.

Takk for gratulasjonen. Vi får se hvor lenge det varer
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
Siterer Tor Erik:
8252,82 kroner


Pengene kan gjerne overføres til meg innen midnatt norsk tid.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Noen ganger klapper jeg meg selv på ryggen for at jeg er så flink til å holde meg til "bare" 4-5 røyk til dagen og leve hele året på flyplasstobakk (dama reiser mye), men i bunn og grunn er jeg en mann med en veldig dårlig vane, som mange andre. En vane jeg setter for høy pris på.

En kollega på min nye arbeidsplass sa noe genialt til meg i dag etter jeg fortalte om røykevanen: "Aah, så du tar deg bare de gode? Det er langt mellom 4-5 røyk til dagen og røykslutt". Så absolutt sant.

Det beste er å aldri prøve, men det kan sies om så mye..
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!