Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Dette er en del av stafettbloggen, hvis du vil være med, så ligger reglene i remotes blogg: http://www.gamereactor.no/blog/remote/89753/

Forrige ukes oppsummering av temaet H1570RY+denne ukens tema: http://www.gamereactor.no/blog/sideswipe/

Hvis du ikke allerede har skjønt det fra tittelen, så skal jeg reflektere litt angående mine tanker om Gamestop og Spaceworld+oss(ja, du hørte riktig), man kan kalle det en klassisk rant eller på godt norsk kritikk.

Nå har ikke jeg Gamestop der jeg bor, men så ligger den nærmeste på Sørlandssenteret. Jeg var begynt å bli litt «glad» i Gamestop sin ordning, men nå er jeg ikke helt sikker lenger. Jeg byttet inn 2 spill. Han bak disken åpnet coverne, rev ut diskene for å sjekke om de var ålreit. Jeg står der og stirrer og tenker(høyt!) for meg selv mens han kjemper mot diskene: «HAR DU TENKT Å KNEKKE DISKENE, ELLER?!?»

Jeg bestemte meg for å bruke de pengene jeg fikk for innbytte(jeg vet at jeg får lite tilbake, men man blir alltid kvitt spillene i hvert fall). Jeg kjøpte meg Rainbow Six Siege-Gold Edition. Jeg står og ser på at han leter bak disken for å finne spilldisken(xD). Jeg får igjen en disk som han har «befølt», dette inkluderer fingermerker og riper(Spillet skulle ha vært nytt!). Slik jeg har forstått det, så har ikke han skjønt hvordan man tar vare på ting, men det har jo ikke de fleste nordmenn som spiller heller skjønt da. Diskene mine var jo nesten plettfrie(det er de ikke nå lenger).

Sørlandsparken stengte og jeg dro hjemover. Til min store overraskelse, så var han som jobbet der sikkert nokså stresset, jeg hadde nemlig ikke fått season passet(har ikke fått ordnet det ennå). Jeg betaler vanligvis heller fullpris for et spill som er nytt istedenfor å kjøpe brukt. Det er nemlig ikke så ufattelig fristende å komme hjem med en oppskrapet disk som er prikk lik en katts kloreleke. Så, hvis noen ansatte fra Gamestop leser denne(eller noen har lyst til å si det til dem). Gjør som alle andre selg spillene med plasten på, slik dere får dem fra produsenten, på den måten blir det nemlig ikke riper i disken, fordi deres ansatte ikke trenger å krige med eller beføle disken før kunden får den, takk!!!

Å ja, Spaceworld. Slik jeg har skjønt det ut ifra Spaceworld butikken i Arendal, så skal alle Spaceworld butikkene droppe spill helt! Jeg har støttet denne butikken i flere år nå, fordi de ansatte der er hyggelige. Dette har vært butikken jeg har kjøpt de fleste spillene mine, etter at Platekompaniet bestemte seg for å bli et apotek istedenfor. Hvem syns det var en god ide å ha 2 forbanna Apoteker på samme kjøpesenter, for ikke å snakke om at det er enda et apotek i selve byen!!!

Spaceworld har nå et 20-70% salg på omtrent alt av spill. Jeg fikk derfor en god deal på Watch Dogs 2 Gold Edition til 399kr(istedenfor 700-800kr). Dette er vel og bra, men det gjør ikke savnet etter en spillbutikk i nærområdet noe særlig mindre. Sjefen over alle sjefer i Spaceworld har visst bestemt at de ikke tjener nok på spill. Spaceworld blir derfor en butikk som har hovedfokus på musikkanlegg fra nå av. Er det ingen som skjønner at folk ikke kjøper musikkanlegg hver eneste dag!

Spaceworlds nedleggelse er vår feil. Tro det eller ei. Grunnen til at de legger ned
spillavdelingen er, fordi ingen kjøper noe særlig fysiske spill. Det er nemlig dyrt. Fortsetter det slik, så finnes det ikke en eneste spillbutikk lenger, fordi alle kjøper digitalt eller på nett.

Beklager, jeg skal bare gå å fylle opp et par badekar med mine livs mest verdifulle tårer.

Takk for at du leser!
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
Ja, må selv si jeg foretrekker å kjøpe spill i fysisk butikk. Greit nok at nettbutikk er praktisk, men er noe med å gå inn i butikken og ble gjennom coverne...
Plast på er greit når du kjøper nye spill, ingenting er bedre enn lukta av et nyåpna spill

savner GAME :c
Take off every zig, for great justice
Skjønner irritasjon momentet her godt.
Jeg bruker hovedsaklig cdon... kanskje platekomapaniet eller spaceworld , gamestop har som regel litt dyr. Men en litt morsom eller artig kanskje dum historie for den slags.... jeg husker jeg kjøpt fear 2 på cdon til 28 kr eller noe... runnet det, gikk til gamestopp og fikk solgt det for 38kr.... jeg tjente faktisk på spillet... men det er og forblir den eneste gangen for jeg syns er sykt at du selger et spill for 50 kr eller noe og de selger det videre til 300-400 kr jeg syns det i overkant mye forskjell....

Som du nevner så er det nærmeste for meg er ski storsenter det over 1 time unna, heldigvis bor mor jeg utafor så det er det.

Men, ja to apoteker på samme senter er dumt, men er det noe bedre der jeg bor og ha tre mat butikker innen for 500 meter fra hverandre.... du bruker halv min å gå fra den en til den andre.

For meg så er det også en sjarm å kjøpe ting fysisk... det er det å "eie det" digitalt går det å.... men ved unntak av noen salg osv så er cdon.no ganske så bra.
Siterer Worst Username Ever:
Ja, må selv si jeg foretrekker å kjøpe spill i fysisk butikk. Greit nok at nettbutikk er praktisk, men er noe med å gå inn i butikken og ble gjennom coverne...
Plast på er greit når du kjøper nye spill, ingenting er bedre enn lukta av et nyåpna spill

savner GAME :c


Ja, liker best å kjøpe spillene fysisk, selv om jeg kjøper de digitalt når det kommer til noen dlcer og sånt, aldri vært på GAME jeg da, men de fins visst ikke rundt her jeg bor.

Siterer Xtord:
Jeg husker jeg kjøpt fear 2 på cdon til 28 kr eller noe, runnet det, gikk til gamestop og fikk solgt det for 38kr.


It`s not all bad I guess

Siterer Xtord:
Men, ja to apoteker på samme senter er dumt, men er det noe bedre der jeg bor og ha tre mat butikker innen for 500 meter fra hverandre.... du bruker halv min å gå fra den en til den andre.


Vel, har vel det samme ikke langt fra der jeg bor. 3 matbutikker med 100-200m mellomrom i tillegg så er det enda en matbutikk 300-400m lenger borte. Snakk om cashgrab!

Siterer Xtord:
For meg så er det også en sjarm å kjøpe ting fysisk... det er det å "eie det" digitalt går det å.... men ved unntak av noen salg osv så er cdon.no ganske så bra.


Liker å eie ting fysisk, pleier å laste ned digitalt, hvis det er på tilbud, men vanligvis kjøper jeg på disk. Det er et par fordeler med digitalt, ingen riper, slipper å skifte disk hele tiden. Disken laster ned kjappere da, man har den fordelen.
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
Ah, dette føltes som en blogg jeg kunne skrevet for 3-4 år siden selv, når spillinteressen og engasjementet var på sitt sterkeste.

Har opplevd mange ganger at butikker jeg er glad i legger ned eller slutter å selge enkelte produkter, og det er like kjipt hver gang. Playcom er en annen kjede som har slitt og måttet legge ned butikk etter butikk. Opplevde også at nærmeste Platekompaniet jeg hadde la ned, irriterende nok som det var.

Men slik er det (dessverre) å drive butikk - det som ikke selger må ut, slik at man ikke taper penger. Og det er som du sier, folk kjøper enten på nett (der de får det billigst), eller digitalt når det er på salg der. Det er alltids oss som liker å ha den fysiske utgaven i samlingen, men jeg tør ikke å gamble på at vi er i flertall.

Jeg var også veldig opphengt i å få et spill eller en film "med plasten på" tidligere, for at det skulle føltes "nytt" - men av og til er det bare utstillingscovrene som er igjen. Et spill er jo ikke noe mindre nytt uten plasten, men da føltes det fort som om noen kan ha brukt det før deg.

Dette med at de sjekker diskene er jo bare standard prosedyre for å sjekke hvilken tilstand disken er i - det er jo riktignok en uskreven regel for hvordan du skal ta i en disk uten å gi den fingermerker; flere riper får den ikke av at man tar i den med mindre man klarer å miste den i gulvet.

På f.eks Toys'R'Us er også plasten på spillene av, men de får jo selvfølgelig inn mye mindre spill, slik at ved å holde utstillingscovrene og diskene seperat, er det et enkelt tiltak for å forhindre svinn, altså at kundene ikke skal kunne stjele det med seg.
Gamestop her i byen selger mer memorabilia og t-skjorter enn spill nå, og det er egentlig helt greit.
De siste årene har jeg nesten utelukkende kjøpt digitalt. Har hverken behov for eller plass til fysiske utgaver lenger.
Spaceworld kan skylde seg selv for lavt spillsalg, med sine absurde priser. Har alltid vært nest dyrest på spill her (Expert tok kaka), så hvis de ikke skal selge spill lenger, tror jeg ikke det er så mange som blir lei seg.
Siterer TK Art:
Spaceworld kan skylde på seg selv for lavt spillsalg, med sine absurde priser Har alltid vært nest dyrest på spill her (Expert tok kaka), så hvis de ikke skal selge spill lenger, tror jeg ikke det er så mange som blir lei seg.


Greia med Spaceworld er at det var den siste butikken som var mest fokusert på spill, dessuten, så går jeg på skole i byen, så det var enklere å skaffe spillene på release, for så å dra hjem å laste dem ned. Expert er absurd, kjøper aldri spill der, de påstår å være billigst, men spillprisene er opp i skyene. Jeg kommer derfor til å savne Spaceworld, bor ikke akkurat i en storby.

Takk for at du leste den ;)
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
Jeg har hatt flere morsomme erfaringer med Gamestop. En av dem består av tre episoder, antakeligvis over minst et års tid.

En gang da Dying Light fortsatt var relativt nytt, havnet det på salg til 400kr på PS Store. Jeg ville ha spillet, men skulle ha det fysisk. Senere på dagen havnet jeg innom Gamestop på kjøpesenteret, og fikk høre at de hadde det inne i brukt stand til 400kr. Jeg slo til, og ekspeditøren begynte å lete... Disken fant han, men omslaget var ikke å finne. Vi letet gjennom brukthyllen til PS4-spill (som på den tiden bare var en rekke), men den var ikke der.
Han streifet forvirret rundt bak disken uten hell, og måtte til slutt fortelle meg at hvis jeg skulle kjøpe det så fikk jeg bare disken. Det ble ingen kjøp, og et par dager senere gikk jeg inn på en nettbutikk og fant det ubrukt til 400kr.

Lenge senere besøkte jeg Gamestop igjen. Jeg skulle se om de tilfeldigvis hadde et eksemplar av The Orange Box til PS3, fordi jeg ønsket å prøve en annen versjon hvis jeg skulle dy meg på en ny gjennomspilling. En liten omtitt på nettet gav meg inntrykk av at spillet var ute av produksjon, så jeg hadde ingen store forhåpninger, men jeg husket å ha sett det der en gang.

Det var den samme karen bak disken som ved det Dying Light-relaterte besøket, og han kjente meg igjen. Vi fikk jo pratet adskillig imens han letet etter omslaget. Han lurte på om jeg fikk tak i Dying Light, og jeg sa hvordan det ble. Jeg spurte etter spillet, og han sa at det var grunn til å tvile. Men der var det! 150kr. Det skulle ikke være noe problem å overbetale den tredje gangen man kjøper spillet, når spillet er så kult. Bare finn det fram, sier jeg. Og på nytt skjedde det samme - disken var å finne men omslaget var tilsynelatende bortreist. Vi spøkte litt om dette imens han letet, men det dukket ikke opp underveis. En kollega av ham begynte å hjelpe til, og etter noen ganske så tykke minutter måtte den andre ansatte beklage med at det ikke var å finne. Jeg var en god del mer innstilt på kjøpet denne gangen på grunn av omstendighetene ved spillet, så til tross for skuffelsen foreslo jeg å kjøpe disken i et blankt DVD-omslag. Da jeg nevnte dette, kikket den første ansatte gjennom en bunke som lå på disken. Plutselig hyler han ut: "Her er det!". Det hadde forståelig nok bygget seg opp litt spenning i ham under letingen.

Jeg ble riktig så fornøyd over den siste innsatsen og takket med bredt smil, men smilet skrumpet igjen da jeg innså at denne lange ventingen ikke hadde vært like spennende for dama mi som satt utforbi. Det må nevnes at hun vanligvis fint kan kjede seg i noen minutter for min skyld, men vi hadde dårlig tid og "jeg skulle ikke kikke denne gangen, bare kjøpe ett om de hadde det".

Senere på året skulle jeg ha atter et spill derfra, og gjett hva! Samme kar, samme lekse. Men her ordnet det seg altså raskere og alt kom på plass igjen til slutt. Han fikk bare et morsomt ansiktsuttrykk da det tilsynelatende var i ferd med å skje for tredje gang. Nå kjenner jeg jo fyren godt nok til å hilse når vi treffest, og det e jo hyggelig. Men som en handelserfaring kan det påpekes at det er tydelig at det er ungdommer som jobber der, og det med 30 mann med en 10% stilling hver, om jeg skulle gjette.

Det tok uansett kaka da en Gamestop ansatt rettet på meg da jeg påsto at det allerede var 1,7 millioner forhåndsbestillinger av PS4 i verden. "Det må være 1,7 millioner forhåndsbestillinger bare i Norge", før han fortsatte å prate videre. Jeg ble forbløffet og satt ut, så jeg tok ham ikke på det en gang. Hvis han har tenkt over det i ettertid, har han nok selv kommet på hvor lite sannsynlig hans påstand var, men jeg ble fornærmet over irettesettelsen og guru-holdningen hans. Det var som om han hadde en oppfattelse av at kunder ikke kunne vite stort om spill fordi de ikke jobbet i spillbutikk.

Nå har jeg i hvert fall fått brukt opp noen flere minutter av denne nattevakten, og det er ikke så lenge til jeg skal hjem.

Møney achieved!
Glorfindel tar over Stafettpinnen
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
Stafettpinne? Jeg skrev bare en kommentar. Har ikke meldt meg på stafetten.
  • 0
Det er ingen rene spillbutikker igjen her jeg bor. Det nærmeste er Coop OBS 10 minutter unna. Det er en nokså merkelig butikk. Generelt sett pleier utvalget å være ganske labert, men jeg har klart å få tak i både MGS V: Phantom Pain 2 dager før lansering, samt Smash Bros til Wii U med GC-adapteret der.

Før i tiden hadde vi en "Music Box" som solgte spill. Jeg minnes at gjengen vår pleide å henge der i hvert eneste storefri på ungdomsskolen. Utvalget var ikke all verden der heller, så vi må vel ha hatt noe fritidsproblemer...

Gamestop er dog ikke så langt unna. Jeg har plukket opp et og annet spill derfra, særlig bruktspill. Men jeg pleier svært sjeldent å levere inn spill selv.

Spaceworld kan jeg nesten ikke huske å ha kjøpt spill fra, med unntak av den gangen jeg kjøpte Wii'en min med Twilight Princess.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
Siterer Glorfindel:
Det er ingen rene spillbutikker igjen her jeg bor. Det nærmeste er Coop OBS 10 minutter unna.

Ikke sant. 15 min for meg da. Evnt så er det tocksfors eller ski og det er jo nesten 45min.
Siterer Glorfindel:
Coop OBS


Ja, den butikken der har sikkert reddet dagen din en god del ganger *host* Spoiler:MGS5 *host*
Siterer SirThomas:
Ja, den butikken der har sikkert reddet dagen din en god del ganger *host* Spoiler:MGS5 *host*


Phantom Pain hadde jeg nok fått tak i uansett. Men den Smash Bros. utgaven med adapteret, ble visst gitt ut i mer begrenset antall.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!