Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

God kveld i stuen. Dette er visst den eneste tiden på døgnet jeg får lov til å være meg selv uten restriksjoner. Det vil si, uten at det er tortur å være våken, eller at jeg føler meg voldsom ukomfortabel i egen kropp. Ikke fordi jeg har et stort behov for å skifte kjønn som enkelte andre her inne, men på grunn av søvnproblemene mine som nå har vart en stund. Tok meg en sovetablett av den sterke sorten rundt 00:00 og planla å ligge i sengen uten å stå opp igjen, men det er begrenset hvor lenge man orker å ligge der med øynene igjen i full bevissthet, uten at noe skjer - time etter time. Så jeg kan i det minste skrive litt før jeg går til sengs igjen.

Enda noen timer før det, hadde jeg filmkveld med gutta. En ukentlig greie vi prøver å holde gående hvor vi danner vår egen lille Mannegruppa Ottar, og snakker om hvor turnoff det er med jenter som ikke barberer seg, og hvor forferdelig det er at oppfølgeren til The Last of Us for det meste lar deg styre Ellie og ikke Joel - sånne ting gutter snakker om. Ukens film ble Hardcore Henry, men hvor var jeg?

Originalt hadde jeg planer om å kalle denne bloggen for Greg McLean og meddele at jeg hadde funnet min egen valgmulighet i denne ukens tema, å skrive om en regissør - men jeg skal ikke gjøre det mot deg, sideswipe. Jeg går derfor for valgmulighet nummer 3, som passer hårfint til beskrivelsen.

Nå som det er sagt, kan jeg benytte anledningen til å skrive litt om nevnte regissør likevel. Greg McLean er neppe en type du har hørt om, og blir nok heller ikke anerkjent som noen spesielt stor regissør. Han er nok mest kjent for Wolf Creek fra 2005, og hvis du ikke har hørt om den så skal jeg ikke gi deg opp helt enda.

Wolf Creek levde tungt på markedsføringen om at den var basert på virkelige hendelser, for å gjøre det ekstra ekkelt. Kanskje litt i samme grad som The Blair Witch Project, men den sammenligningen dro jeg mest ut av ræva.

Filmen handler i bunn og grunn om noen australske turister som blir leketøyet til en sadistisk seriemorder. Den har størst fokus på ofrene, og sjokkfaktoren de gjennomgår når de innser hvilken håpløs situasjon de snart befinner seg i. Du kan gjerne spørre deg hvilken appell dette har, men hvilken appell hadde Jaws i 1975? Jeg tror ikke noen ville vurdert Australia som reisemål etter å ha sett den filmen, som nå er rukket å bli 12 år gammel.

Det er også Predator, som nå har blitt filmanmelder for GR. I anmeldelsen hans av The Shallows kommenterte jeg min tidligere hunger etter haifilmer, og apetitten strakk seg også mot McLean's Rogue, hvor skurken er en kjempestor krokodille. Jeg kjøpte den filmen mens den enda var fersk i butikkhyllene, altså i 12 årsalderen. Som du sikkert skjønner, gjorde den stor påvirkning på meg mentalt.

Hele 6 år tok det før McLean var klar med sin neste film i 2013, Wolf Creek 2 - den så jeg for noen uker siden, til en kamerats store misnøye som anklagde meg for å bare se på groteske ting. Oppfølgeren har større fokus på Mick Taylor, seriemorderen fra den første filmen, og man får et klarere bilde på hvem han er.

Jeg har ikke sett The Darkness fra ifjor, men unektelig var det min plutselige interesse for å se oppfølgeren til Wolf Creek, som ledet meg til McLeans nyeste film - The Belko Experiment. Også originalt fra ifjor, men den blir ikke lansert i USA før på fredag, 17. mars.

Det var ikke før jeg så den på programmet over kommende filmer for en stund siden, at jeg vurderte å se den på kino. Taglinen er jo Office Space Meets Battle Royale, og jeg hadde nylig fått anbefalt BR av en av gutta fra filmkvelden jeg nevnte tidligere. Så igår spurte jeg han om han var down på den, og det var han - hvis det ikke var en skrekkfilm, for det ville han ikke se. Kommer med alderen.

Men merkelig nok, så jeg at filmen var tatt av plakaten over kommende filmer. Etter et raskt søk fikk jeg opp denne artikkelen som solgte meg med en gang for å si det mildt!

"Kun voksne får være flue på veggen når det dødelige spillet som går ut på å drepe eller bli drept setter i gang...

I Greg Mcleans skrekkthriller "The Belko Experiment" får vi være flue på veggen når et skrudd sosialt eksperiment settes til live: 80 amerikanere blir innelåst på kontoret deres i Bogotá, Colombia og beordret av en ukjent stemme over bedriftens høytaleranlegg til å bli med i et dødelig spill som går ut på å drepe eller bli drept.

I går mottok vi Medietilsynets vurdering av filmen, og "The Belko Experiment" har fått den høyeste aldersgrensen på 18 år. Grensen er absolutt, noe som vil si at yngre personer ikke kan se filmen i følge med foresatte. I tilsynets begrunnelse heter det at:

Filmen inneholder store mengder svært grove, kyniske og detaljerte drapshandlinger. Den får derfor 18-årsgrense."

Musikk i mine ører. I LIVE FOR THIS SHIT!

Filmer som idag får 18 årsgrense må jeg nesten automatisk se, fordi det er såpass få idag som tar det til de virkelige store høydene, som er såpass kontroversielle. Pluss at innholdet virkelig må være ekstremt når det først får absolutt grense. The Raid 2 som også hadde denne aldersgrensen gikk i 2014 kun 6 dager på kino, og jeg gikk gjennom et helvete for å ordnet en privat visning av denne for rundt 15 stykker. Der har dere litt av mitt engasjement og dedikasjon, skrevet i GR-historie.

The Raid 2 står som en av de beste filmene jeg noensinne har sett - mens fjorårets 18 årsfilmer som jeg så på kino; The Green Inferno og The Neon Demon, også var svært minneverdige opplevelser.

Nå gjenstår det bare å høre med min lokale kino om den høye aldersgrensen var grunnen til at de tok den av plakaten, for lysten min til å se den filmen ble i løpet av natten mye større. Det ble til og med en blogg ut av det.
  • 0
Aldersgrensen har nok ikke noe med at den ev. ble tatt av plakaten, å gjøre. Det er nok andre grunner som spiller inn.
The gavel corrupts
Filmen her har jeg gleda meg til. Tror den blir superb! Gore, love it!

Ang. at vi får spille som Ellie i TLoU2 syntes jeg bare er supert, syntes delen hvor man spilte som ho i 1'ern var et av de beste i hele spillet.
The D' is silent.
Siterer Marlboro Red:
Aldersgrensen har nok ikke noe med at den ev. ble tatt av plakaten, å gjøre. Det er nok andre grunner som spiller inn.


La oss ikke henge, hvilke grunner? De tenker vel antageligvis at en film med absolutt grense ikke trekker noe stort publikum. Men ja, det er helt sikkert andre faktorer inne i bildet også - er bare rart at de fjerner den når den allerede har fått plass på plakaten. Pleier vel å skje etter at filmen blir vurdert av Medietilsynet.

Siterer Finalfantasyfrelst:
Filmen her har jeg gleda meg til. Tror den blir superb! Gore, love it!


Godt noen andre har troen på McLean!

Siterer Finalfantasyfrelst:
Ang. at vi får spille som Ellie i TLoU2 syntes jeg bare er supert, syntes delen hvor man spilte som ho i 1'ern var et av de beste i hele spillet.


Var helt krise for kompisen min, klarer ikke å leve seg inn i det og tenke at det er han selv når han spiller som en jente.
Siterer SirThomas:
Pleier vel å skje etter at filmen blir vurdert av Medietilsynet.


Ja på 80 tallet kanskje..

Den umiddelbare grunnen er mest sannsynlig. (Og etter et raskt søk på google) at filmen ikke har distribusjon i Norge. Det kan se ut som om avtalen ikke gikk gjennom som forventet siden den har vært oppført, men nå tatt av plakaten. Akkurat det samme skjedde med Underworld: Blood Wars, som jeg har på topp 5 forventninger for 2017
The gavel corrupts
Siterer Marlboro Red:
at filmen ikke har distribusjon i Norge.


Hadde jeg bodd i Fredrikstad...
Se man det..
Det er SF Norge som har distribusjonen, her til lands.

Da er det nok medietilsynet avd Bergen som har satt foten ned
The gavel corrupts
Du må virkelig kose deg med denne filmen, selv om det ikke akkurat er den hyggeligste filmen man kan se(få filmer som er det nå til dags)

Veldig bra blogg og alltid gøy å se hva du gleder deg til! Mens du drar på en film jeg ikke er gammel nok til å se, så får jeg sette meg ned og se noen flere Tarantino filmer imens jeg venter på Fast And The Furious 8.

Er ikke du interessert i skrekkfilmer? I så fall så kan du sjekke ut traileren til den ganske så drøye norske skrekkfilmen Lyst.

Keep it up!
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
  • 0
Siterer sideswipe:
Du må virkelig kose deg med denne filmen, selv om det ikke akkurat er den hyggeligste filmen man kan se(få filmer som er det nå til dags)


Enn så mye det svir, så får jeg nok ikke sett den med det første, siden de ikke setter den opp på kinoen her. Men jeg har allerede sendt en fra GR til å representere meg på den imorgen, så gleder meg til å høre hva han sier

Siterer sideswipe:
Veldig bra blogg og alltid gøy å se hva du gleder deg til!


Alltid godt å høre at du liker å lese om det også! Måtte jo finne noe, temaet er tross alt #MOV135

Siterer sideswipe:
Mens du drar på en film jeg ikke er gammel nok til å se


I feel you bro. Da jeg var 17 år og det var 2 uker igjen før jeg ble 18, stakk bestekompisen min på konsert med Lindsey Stirling som hadde 18 årsgrense - møtte henne personlig og fikk autografen hennes. Det samme skjedde da det var 2 uker til jeg ble 20 og jeg skulle møte en jente fra GR.

Siterer sideswipe:
så får jeg sette meg ned og se noen flere Tarantino filmer


Det må du - ville prioritert Reservoir Dogs

Siterer sideswipe:
imens jeg venter på Fast And The Furious 8.


Ser frem til den jeg også, blir badass!

Siterer sideswipe:
Er ikke du interessert i skrekkfilmer? I så fall så kan du sjekke ut traileren til den ganske så drøye norske skrekkfilmen Lyst.


Gjorde det nå. Haha, I ditt sinn kan ingen høre deg skrike - så jo faktisk litt interessant ut. Min favoritt er nok Inn i svarte Trysilskauen kan ingen høre deg skrike! - kjøpte den på Outland for en stund siden, gleder meg litt for mye til å få sett den.

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!