Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Å plukke ut én favoritt blant utallige gode spillkarakterer, virker nær sagt som en helt umulig oppgave. For litt siden skrev jeg dog, i anledning Stafettbloggen, en topp 10-liste over mine favoritt kvinnelige spillkarakterer. Således passer det godt og vri litt på dagens challenge (eller "så juksa me litt" som Inger Espelid ville sagt). Det er jo nemlig på sin plass og utfylle den nevnte bloggen med en egen liste for de mannlige karakterene.

Nok en gang i unummerert rekkefølge:

Solid Snake/Big Boss - (Metal Gear Solid)

På tross av at den ene er en kloning av den andre, derav identisk utseende, er dette to nokså ulike karakterer. Sett over ett, er likheten allikevel store nok til at jeg velger å dra de under samme kam.

Big Boss ble etter utallige oppdrag kjent som The Greatest Warrior of the 20th Century. Han ble etterhvert lei av politiske manipulasjoner og opprettet sin egen enhet: FOXHOUND. I frykt for å miste sin beste soldat, utførte den amerikanske gruppen The Patriots et prosjekt ved å ta i bruk Big Boss's DNA og skape en serie med kloner. En av disse var Solid Snake.

Solid Snake ble tidlig rekruttert til FOXHOUND, men endte etterhvert midt i det politiske spillet mellom Big Boss og The Patriots. Etter å ha forfalsket sin egen død, fortsatte han å jobbe mot The Patriots, hvor han til slutt klarte å utslette dem for godt.

MGS sin historie er lang, komplisert og innviklet og for å virkelig forstå hva som skiller disse tilsynelatende identiske karakterene, bør spillene oppleves på eget initiativ. Forklaringen på hvorfor de begge opptrer på denne listen, er derimot en enklere oppgave. Metal Gear Solid har vært min favorittserie omtrent siden jeg begynte med videospill og karakterene vil derfor alltid ha en essensiell rolle når dette trekkes frem. Soldater. Legender. Semper Fi.

Geralt of Rivia - (The Witcher)

Denne ringreven er det vanskelig å si for mye om. Det beste ville vært og oppleve han selv, så har du ikke spilt The Witcher 3, har du jaggu en jobb å gjøre. Geralt er en witcher, en person som har gjennomgått ekstrem trening for å bli en monsterdreper. Som en fåmælt person, strippet for det meste av følelser, er allikevel Geralt mer interessant enn de aller fleste spillkarakterer. Om det er grunnet hans barske utseende eller The Witcher 3's strålende dialoger, vites ikke.

Shulk - (Xenoblade Chronicles)

For noen år siden snublet jeg over et Wii spill kalt Xenoblade Chronicles. Resten bør være historie. Hele spillet er noe for seg selv, særlig karakterene. Hovedpersonen Shulk skiller seg litt ut fra den vanlige JRPG-stereotypen. Han er ikke den sutrete, nidepressive typen, men heller ikke den overdrevent positive gladlaksen som ser alt gjennom farget glass. Shulk finner en gyllen middelvei og etter kun først å ha vært ute etter hevn, setter han seg som mål å slåss for en bedre verden. Designet hans er også ganske unikt, spesielt våpenet han bærer på: Monadoen. Xenoblade har også det karakteristiske kjennetegnet med britiske stemmeskuespillere. Og jeg tror ingen kunne passet bedre til karakteren Shulk enn Adam Howden.

Cloud Strife - (Final Fantasy VII)

Final Fantasy har mange gode karakterer og noen ganger er det ganske fascinerende å tenke på at alle er fra samme serie. Rangerer man spillene, er det for mitt vedkommende to karakterer som skiller seg mest ut: Cloud fra FFVII og Zidane fra FFIX. Vanligvis pleier jeg å ville unngå og måtte plukke ut en av dem, men jeg lar Cloud stå på denne listen da jeg har utviklet et bittelite større forhold til han gjennom spin-offs til hovedspillet han representerer. Det er naturlig å synes godt om karakterer fra en av sine favorittspill, men Cloud har samtidig i løpet av sin levetid, blitt et ikon for hele spillmediet. Med sitt karakteristiske Buster Sword og hårsveis som sikkert krever en boks Define daglig, er Cloud en av de mest populære spillfigurene som har sett dagens lys. Også for undertegnede.

Link - (The Legend of Zelda)

Når Zelda befinner seg på den kvinnelige listen, ville det vel vært rart om Link ikke opptrådte på den motsatte. Kjennetegnet av den grønne drakten og konstant stønning, er Link en av de mest ikoniske spillfigurer gjennom tidene. Hver iterasjon av Link bærer likhetstrekk med forgjengerne, men har samtidig sine egne særpreg og personlighetstrekk som gjør hvert Zelda-spill til en frisk opplevelse.

Yuri Lowell - (Tales of Vesperia)

Jeg liker karakterene i Tales-serien, men det er ikke til å stikke under en stol at flesteparten av dem er fulle av klisjér og arketypiske JRPG-stereotyper. Men denne serien kan da også glimte til, noe Tales of Vesperia har vist. Hovedpersonen Yuri er en tidligere ridder og relativt tilbakelent person. Han er kynisk, sarkastisk og ironisk og liker godt å more seg på andres bekostning. Han knytter allikevel tette bånd til sine venner, er en lojal leder og en brorsfigur for de yngre medlemmene i gruppen. Han er enkelt og greit prototypen på hvordan andre japanske rollespill-figurer burde vært skrevet. Å ha Troy Baker som stemmeskuespiller er vel også alltid et pluss.

Nathan Drake - (Uncharted)

Et nokså likt tilfelle som over, hvor det ville vært snodig å inkludere den ene men ikke den andre. Det dynamiske forholdet mellom Nate og Elena, er mye av det som utgjør Uncharted-spillene, men Nate står allikevel godt også på egne bein. Med sitt macho utseende, vittige replikker og overlevelsesinstinkt som ikke samsvarer med virkeligheten, er Nathan Drake den fødte eventyrer og en nærmest perfekt skrevet spillkarakter.

Ezio Auditore da Firenze - (Assassin's Creed)

Sannsynligvis den mest populære karakteren i serien blant allmennheten, men ikke nødvendigvis en som glir automatisk inn på min liste. Plassen kun vel så gjerne gått til Edward Kenway. Ezio lever dog godt på at han er representert med hele 3 spill i serien. Dette skaper naturlig nok en god karakterutvikling, hvor det fortelles en historie om hvordan en tilsynelatende uskyldig gutt som opplever tragedie, ender opp som en av historiens fremste snikmordere. I motsetning til visse andre hovedkarakterer i serien, er Ezio karismatisk, sjarmerende og vittig. Samtidig er han nådeløs i kamp og sniker således inn en velfortjent plass på denne listen.

Genji - (Overwatch)

Det er nok ingen multiplayerspill jeg har interessert meg mer for karakterene enn i Overwatch. Å plukke ut favoritter er nesten dødfødt. Genji er ikke blant karakterene jeg spiller aller mest, ei kan jeg heller skryte på meg å være voldsomt god med han. Han har en skyhøy skillcap og er rimelig tryhard, men han er samtidig også umåtelig artig å spille. Bakgrunnshistorien hans er ganske interessant og han er designet som en cyborg ninja. Trenger jeg egentlig å si noe mer?

Illidan Stormrage - (Warcraft/World of Warcraft)

I min tid i World of Warcraft har jeg stort sett ansett mine egne figurer som de mest sentrale i spillet. Allikevel har Warcraft-universet et hav av interessante karakterer. Blant dem er Illidan Stormrage, en tidligere Night Elf på jakt etter større krefter som ledet han til mange grusomme handlinger mot sitt eget folk. Nå som en krysning mellom Night Elf og demon var Illidan den første av Demon Hunterne, en rase med mål om å utrydde The Burning Legion. Illidan's tragiske historie, rolle som antihelt og unike design gjør han til en velfortjent favoritt i dette Blizzard's massive eventyrverden.

Og før du spør SirThomas: Nei jeg fikk ikke plass til Joel fra The Last of Us.

<bild>
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Nå får du gi deg. Jeg skulle jo skrive om Ezio.
Mange gode valg her men må gi en shoutout for my bro, Yuri. Etter min mening den helt klart beste karakteren i Tales-serien og som du sierikke en vandrende JRPG klisje. Hjelper også at Vesperia er mitt favorittspill i serien.

Det at han er en "anit-hero" med et veldig pragmatisk syn på verden er et friskt pust, spesielt for meg som skjærer tenner hver gang de gode sparer skurken og i mange tilfeller lar han gå etter litt juling og en skjennepreken (en av grunnene til at jeg HATER Tales of Grace er historien og hvordan den første skurken blir ordnet med)
Veni, Vidi, Dormivi
Har karakterene i Overwatch bakgrunnshistorie? Åh..
  • 0
Siterer SirThomas:
Nå får du gi deg. Jeg skulle jo skrive om Ezio.


De kan De vel framleis gjere?

Siterer Lt Mactawish:
Hjelper også at Vesperia er mitt favorittspill i serien.


You and me both.

Siterer onkelcleo:
Har karakterene i Overwatch bakgrunnshistorie? Åh..


Yas.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Hva skjer med denne listen! Damn boiii, nydelig liste må jeg få lov til å si altså! Såååå du valgte Cloud foran Zidane?
Må ha vært et hard choice for deg. Men du valgte ikke Cloud av samme grunn som meg akkurat ser jeg, haha, men forventet ikke akkurat det heller da xD

Og er det bare jeg som leser
Siterer Glorfindel:
Ezio Auditore da Firenze
akkurat i samme tonefall som de sier i spillet? Haha.

Men er så enig alle jeg kjenner til her, og da jeg tenkte på hvilken karakter som er min fav, så klarte jeg ikke velge. Fra Zelda-serien alene er det jo Link, Zelda og Malon. Og jeg hadde helt glemt Nathan Drake! Noe som er ganske drøøøyt. Så tror jeg går for ingen nevnt, ingen glemt, så jeg ikke glemmer noen viktige karakterer og angrer på listen min. Men skal jeg velge min favorittkarakter akkurat nå, så blir det jo Zack Fair (høhø). Men of all time.... Aner ikke, kanskje Zelda? Ikke at hun gjør stort, but she's pretty og det er en god dose nostalgi der, og det er vel en god grunn alene.

Good job, good taste.

Satt oppe litt lenge i går å skrev denne bloggen eller? Uvanlig sent til deg å være xD
  • 0
Siterer Quinzel:
Såååå du valgte Cloud foran Zidane?


Som nevnt i teksten, så ville jeg helst unngått det. Samtidig vil jeg på lister som dette også unngå å ta med flere fra samme spill/serie, så da måtte jeg plukke ut en. Zidane har jo i bunn og grunn også bare hovedspillet, samt Dissidia. Cloud dukker opp i både VII, Dissidia, Crisis Core, Smash Bros. og Advent Children.

Siterer Quinzel:
Satt oppe litt lenge i går å skrev denne bloggen eller? Uvanlig sent til deg å være xD


Ikke så uvanlig i helger ve. Egentlig drev jeg på FM med kompisene og skrev samtidig som jeg spilte xP
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Som nevnt i teksten, så ville jeg helst unngått det. Samtidig vil jeg på lister som dette også unngå å ta med flere fra samme spill/serie, så da måtte jeg plukke ut en. Zidane har jo i bunn og grunn også bare hovedspillet, samt Dissidia. Cloud dukker opp i både VII, Dissidia, Crisis Core, Smash Bros. og Advent Children.


Ja, leste det og forståelig det. Cloud er så søt i crisis core, litt tøffere i de andre.


Siterer Glorfindel:
Ikke så uvanlig i helger ve. Egentlig drev jeg på FM med kompisene og skrev samtidig som jeg spilte xP


Men du har hatt en slitsom dag, fredag med trening og alt xD oh, multitasking på g!
  • 0
Siterer Glorfindel:
Trenger jeg egentlig å si noe mer?


Allow me to enlighten you: https://www.youtube.com/watch?v=smecoorx1rA

Ellers: Fin liste, rent designmessig er jeg genji og illidan fanboii. Og liker at du tok med alle fremfor å stresse med å velge ut bare én person, har man spilt sin fair share med gode spill så blir det vanskelig å bare forelske seg i storyen/personligheten til én karakter.

Har enda ikke spilt hverken uncharted eller assasins creed tho *slaps own wrist*
  • 0
Siterer Khriipy:
Allow me to enlighten you: https://www.youtube.com/watch?v=smecoorx1rA


y u do dis.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Fin liste Glorfindel. Kanskje sånn jeg burde ha gjort det hvis jeg i det hele tatt skulle prøvd å lage en topp 10 liste eller favoritt karakterer rundt 5 av disse kunne nådd der minst hvis dette var en top 10 liste over favoritt mannlige karakterer.

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!