Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Ifølge Glorfindel, så hjelper det å skrive blogger. Det gjør det faktisk, da man kan få uttrykk for en del ting man sitter inne med - jeg hadde i hvert fall det behovet tidligere. Dessverre for min del, så blir jeg ikke nostalgisk av å skrive blogger, og jeg opplever per idag ikke å få noen følelser i forbindelse med spillmusikk, eller annen musikk for den saks skyld. Nostalgi er gjerne noe man fort forbinder med spillmusikk, da det hjelper til med å trigge minner og huske den eksakte stemningen til spillet, og de følelsene man fikk gjennom opplevelsene. Og som jeg sa til cheezdoodle96 da han skrev sin liste, var det godt å få et innblikk i magien ved spillmusikk igjen, siden jeg ikke kan føle på det selv.

Følelsene mine til side, så har jeg heller aldri vært voldsomt opptatt av spillmusikk - men jeg har hørt på det en god del opp gjennom årene, og ofte hørt på det foran vanlig musikk. Det jeg i dette tilfellet mener er at god spillmusikk ofte bare har føltes forventet, men i de tilfellene hvor et spill ikke har et spesielt minneverdig OST, så lærer man seg desto mer å sette pris på de som har det.

Så jeg skal derfor ikke snakke om hvilke følelser jeg får av musikken jeg lister opp per idag, men heller hva de en gang i tiden fikk meg til å føle og hva jeg assosierer dem med. Jeg begynner med AC, siden jeg ganske åpenbart har hørt mest på dem.

Assassin's Creed II

Venice Rooftops - denne har jeg hørt ihjel. Jeg hørte på den så mye at jeg på et tidspunkt måtte finne flere remakes for å friske den opp litt. AC II er fylt med minneverdig musikk, men få beskriver essensen av spillet like godt som denne. Du er en snikmorder, du er rask, og du løper på hustakene. Hør på denne. Du er en gud, Jesper Kyd.

Leonardo's Inventions - er det en som alltid har gjort meg dypt emosjonell, så er det denne. Det er få hendelser i spill som har påvirket meg like mye som da Ezio sin familie ble henrettet. Fra tid til annen fant jeg meg selv oppe på loftet i villaen på rommet til Ezio, gråtende mens denne ble spilt. Ble ganske overrasket da jeg fant ut at den het Leonardo's Inventions, så jeg måtte høre gjennom den igjen når jeg leste Assassin's Creed Reflections #1 som skildrer det siste møtet mellom Ezio og Leonardo i 1519.

Flight Over Venice 1 - å prøve flymaskinen til Leonardo da Vinci var noe av det beste AC II hadde å by på. Kan frihetsfølelsen av å fly gjennom Venezia mens vaktene på taket prøver å skyte ned den flygende demonen, bli beskrevet bedre enn denne? Finnes også i en annen variant.

Assassin's Creed Brotherhood

The Brotherhood Escapes - oppfølgeren til AC II handler om brorskap, og kan du fortelle meg hva i helvete som er mer badass enn å høre på denne mens du og snikmorderbrødrene dine fyller et helt område med et så gigantisk røykteppe at ikke vaktene får sjans til å reagere på hva som nettopp traff dem? Funker også å høre på om du har 10 minutter igjen av eksamen og har troen på at du rekker å bli ferdig. Hadde fjorårets AC-film forresten blitt noe i nærheten av denne E3 traileren, så hadde vi snakket.

Assassin's Creed Revelations

Main Theme - Ezio sitt siste spill fikk mye kritikk for å være altfor likt forgjengerne gameplaymessig, en kritikk som i fremtiden skulle vise seg å bli tydeligere i flere Ubisoft-spill. Historiemessig er det derimot ingen tvil om at det er det mørkeste og mest emosjonelle kapittelet i serien, og musikken følger godt etter. Kommer stadig tilbake til spesielt denne scenen.

Assassin's Creed III

Her er det også Main Theme som utpeker seg mest. Den er så intens, og måten jeg følte den knyttet sammen intensiviteten i det Connor måtte slite med i heten av den amerikanske revolusjonen kontra Desmond sin kamp mot klokka før verden skulle gå under 21. desember 2012, var helt perfekt.

Assassin's Creed IV: Black Flag

Jeg har dratt frem Main Theme så mange ganger nå at jeg ikke hadde hjerte til å gjøre det igjen. Ikke desto mindre er Prizes Plunder and Adventure en tittel som sier det meste om dette spillet og dets atmosfære. Black Flag er vel også det siste i serien jeg kan huske å ha musikk verdt å skryte av. Komponert av Brian Tyler som faen meg har gjort mye bra. Lever kanskje ikke helt opp til musikken fra AC II, men det er mer enn godkjent.

Splatterhouse

Før i tiden kunne jeg sikkert drømme meg ganske vekk i denne helt utrolig rocka sangen som passende nok heter Dream Song - blir det mer hardcore enn dette? Svar ærlig.

Journey

Man kan si mye om Journey, og det er vel det som gjør det så magisk - at man kan si mye om så lite. Apotheosis hjelper til med å si enda mer, og i rett sinnsstemning er det rett og slett gull verdt å høre på denne. Slapp av, og nyt friheten selv.

Red Dead Redemption

Er det en sang som sparker RDR-stemningen i gang, så er det Far Away. Glemmer aldri når jeg kom på jobb og den ble spilt bak på lageret. Stand in front of a runaway train, just to feel alive again...

Men vi må ikke glemme Deadman's Gun - This is all...

Catherine

Jeg kunne potensielt ha plukket mange herfra, men jeg går for favoritten min som er An Die Freude fordi den er ganske så fengende - Catherine har en stemning og atmosfære som på sin tid var helt sinnssyk for meg, og lærer deg en ting eller to om utroskap. Hører du denne under rulleteksten, kan du være stolt av deg selv. Jeg var rimelig sikker på at jeg aldri kom til å klare å være utro etter å ha bevitnet én av de mange utfallene du kan få i dette spillet - men det var helt til jeg innså at hele verden var utro. Hele verden vil i dette tilfellet si min omgangskrets, og ikke bokstavelig talt hele verden - sånn i tilfelle du har en kjæreste du aldri har vært utro med.

Dead Space 3

Man kan si mye om Isaac Clarke, men mentalt frisk er han ikke. I det første Dead Space eier han ikke personlighet, men i 2'ern blir du litt mer kjent med hva som plager fyren - og det er en god del. Kjæresten hans tok livet sitt, og det sliter mildt sagt på samvittigheten og hele mentaliteten hans. Fra 2'ern til 3'ern rekker han få øynene på en annen, og det blir viktigere for han enn at verden går under. Hun jeg crushet på hadde nettopp fått seg kjæreste på tidspunktet jeg spilte Dead Space 3, så jeg kjente meg så utrolig igjen i hva han følte. Slik det ender for Isaac her, var akkurat et slikt scenario jeg selv ville ha gått ut på - spillet ender i en eneste stor cliffhanger med en skikkelig kul Credits Song men så kom de faen meg ut med en DLC som utspiller seg etter slutten, som FAEN MEG ender i enda en cliffhanger. Hvis det var noe filmen LIFE fra i år gjorde for meg, så var det å minne meg på at jeg savner et Dead Space 4. Det har gått 4 år nå, faen.

Uncharted 4

Det er virkelig ingen tvil om at Nate's Theme 4.0 skiller seg markant ut fra de tre andre, og det samme gjelder resten av spillet. Det er mitt seneste eksempel eksempel på hvorfor jeg elsker spill, da jeg ble genuint lykkelig av å spille det. Det var ingenting jeg heller ville enn å være den bobla av en kjær virkelighetsflukt for alltid, så jeg gren ustoppelig da jeg innså at det hele var over.

Alt kan jo ikke vare evig, og ikke denne bloggen heller.
  • 0
Siterer SirThomas:
Catherine har en stemning og atmosfære som på sin tid var helt sinnssyk for meg, og lærer deg en ting eller to om utroskap.


Ey, ey, ey, spoiler jooooo! Men ja serr, dat music og dat game. Får ikke sagt nok hvor nydelig dette spillet er.

Siterer SirThomas:
Jeg var rimelig sikker på at jeg aldri kom til å klare å være utro etter å ha bevitnet én av de mange utfallene du kan få i dette spillet


Folk generelt burde vite at utroskap er fryktelig å gjøre, skjønner ikke at folk klarer å være utro.. Flere burde spille Catherine så får dem lært litt, haha.
  • 0
bra blåg
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Siterer Quinzel:
Ey, ey, ey, spoiler jooooo!


Hvor er spoileren?

Siterer Quinzel:
Folk generelt burde vite at utroskap er fryktelig å gjøre, skjønner ikke at folk klarer å være utro..


Haha, du lever i en ganske skjermet verden. Faren min har sikkert vært utro mot hvert eneste kvinnfolk han noensinne har vært sammen med, bestevenninnen min har vært utro, og det samme gjelder en av de beste kompisene kompisene mine. Selv personer jeg aldri ville trodd ville vært det, har vist seg å være det. Verden er utro, så det har sluttet å sjokkere meg.
  • 0
Siterer SirThomas:
Hvor er spoileren?


At det er utroskap i spillet vel.

Siterer SirThomas:
Haha, du lever i en ganske skjermet verden.


Sier ikke at folk ikke er det, men jeg synes at det er en fryktelig ting å gjøre.
  • 0
Leonardo's Inventions burde vel egentlig hett Monteriggioni

Var på vei til å si: "Jeg skal gi deg musikk fra Black Flag jeg tenker jeg", da jeg kom på at lydsporene blir slettet fra Youtube titt og ofte. Men jeg klarte i hvert fall å skrape frem noe mer å legge til #dat fucking game.

Assassination Theme 1
Assassination Theme 2
Ship Boarding Theme 1
Storm Sailing Theme 2
Legendary Ship Battle Theme 1
Chase Theme
Escape Theme
Stealth Infiltration
Wolfpack Session Results
Multiplayer Animus Ambient (help...)
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Quinzel:
At det er utroskap i spillet vel.


Har du sett traileren? Hele spillet handler jo om hvorvidt du som spiller har lyst å være utro eller ikke.

Siterer Quinzel:
Sier ikke at folk ikke er det, men jeg synes at det er en fryktelig ting å gjøre.


At det er en fryktelig ting å gjøre er jeg absolutt enig i, men det er jo lett å forstå hvorfor folk gjør det og hvorfor det ofte skjer. Det kan uansett være tusenvis av motiver for hvert tilfelle, og det er ca. umulig å sette seg inn i hvorfor den personen var utro og det som ligger bak før man snakker med vedkommende om det selv.

Lagt til 2017-05-22 23:53:
Siterer Glorfindel:
Chase Theme


Føler definitivt at jeg burde hatt den på listen, ettersom det trolig var den jeg hørte mest på. Hadde jeg bare kunne sittet meg tilstrekkelig inn i tankesettet til meg selv fra 2013...
  • 0
Siterer SirThomas:
Har du sett traileren? Hele spillet handler jo om hvorvidt du som spiller har lyst å være utro eller ikke.


Hehe...he, har ikke sett traileren gitt...

Men hallo, den beste delen som satte meg ut i spillet var Spoiler: da Katherine forteller at hun er gravid. . Da ble jeg så "Woow! Whaaaaat!", et herlig øyeblikk i Catherine det altså.
  • 0
Siterer Quinzel:
Da ble jeg så "Woow! Whaaaaat!", et herlig øyeblikk i Catherine det altså.


Haha, kan ikke huske det engang. Men jeg husker Spoiler:kjempebabybossen som representerer angsten Vincent har mot å bli far.

Tror det beste øyeblikket for meg var når Spoiler:Vincent innser at Catherine bare er i hodet hans. Litt av et øyeblikk det.
  • 0
Gir mening det, kanskje vi liker delene i spillet som minner om vårt eget liv... Hmm.. #dyptspill
  • 0
Siterer Quinzel:
Gir mening det, kanskje vi liker delene i spillet som minner om vårt eget liv...


Det er vel lagt opp til at vi skal handle i spillet slik du selv ville gjort, men det trenger du ikke å gjøre heller. Et enkelt eksempel er det dilemmaet jeg husker du fikk i den heisen, hvorvidt man ser på det å gifte seg som starten eller slutten på livet.

Enkelte føler jo at man gifte seg før livet er begynt, mens andre er livredde for å binde seg.
  • 0
Siterer SirThomas:
Det er vel lagt opp til at vi skal handle i spillet slik du selv ville gjort


Yup, jeg gjorde det på første playthrough.

Siterer SirThomas:
Enkelte føler jo at man må gifte seg før livet er begynt, mens andre er livredde for å binde seg.


Ja, veldig interessante spm og gøy å se på statistikken over hva andre har svart.
  • 0
Fin blogg dette SirThomas. Mye musikk fra AC her. Likte 2 ern veldig godt, brotherhood var bare alt for lett. Burde vel kanskje se å få hørt litt på musikken derfra igjen, for jeg husker svært , svært litt om noe i det hele tatt.
Far away fra rdr er meget bra, spilte spillet i sommeren for da kunne jeg endelig fått spilt det i fred uten tidspress. Men, ikke så lenge siden jeg hørt det. Journey var også strålende.
Men, det er vel bare uncharted 4 sitt main theme her jeg har inne på en av youtube listene min. Fantastisk spill, fantastisk theme.

PS: Hadde det ikke vært for litt uheldige omstendigheter i går hadde jeg nok fått ut en blogg jeg å, men det kommer nok enten senere i dag eller i morgen.
Meget bra liste, SirT! Mange gode valg fra Assassins Creed-serien. Dat Brotherhood-trailer doe. Husker godt når den kom ut. Jeg vet jeg valgte Assassin's Creed II i min liste, kanskje for å få med Ezio's Family, kanskje fordi det var det som virkelig sparka igang Assassin's Creed-franchisen, men hele Ezio-trilogien er fantastisk, og hvis jeg virkelig skulle valgt ett eneste spill, så tror jeg faktisk at jeg måtte ha gått for Revelations. Elska å spille som Old Man Ezio, elska historien, elska gjensynet med Altaïr...

Morsomt hvor emosjonelt et spill hvor du spiller som en levende kjortel (basically) med de eneste andre lydene i form av cello-musikk kan være. Journey sitt lydspor er like magisk som resten av spillet, ingen tvil om det.

Far Away, altså... Glemmer aldri første gang du ankommer Mexico. Rir inn i solnedgangen og den sangen begynner å spille. Man, Red Dead Redemption er virkelig et av Rockstars beste spill, og jeg håper virkelig Red Dead 3 kan leve opp til det. Krysser også stadig fingra for en remaster til PS4 og Xbone.

Har ikke fått spilt Dead Space 3 enda, dog jeg likte demoen veldig godt. Fikk en The Thing-følelse av å gå rundt i snøen. Nå er jo også Necromorphs inspirert av The Thing, så det er vel ikke akkurat noe nytt, men jeg likte snøen i hvert fall,. Det minna meg enda mer om John Carpenter's The Thing enn vanlig. Elsker de to første Dead Space-spillene da. Liker veldig godt denne melodien fra Dead Space 2.

Uncharted-serien er fantastisk. Glemmer aldri følelsen min da Spoiler:Elena "døde" i Uncharted 2. Selv om jeg følte Uncharted 4 hadde noen mangler så var det noe med den følelsen om at dette faktisk var det siste spillet til Nathan Drake. Likte veldig godt slutten.

Splatterhouse og Catherine har jeg ikke fått spilt enda. Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk Catherine liggende uåpna i en skuff. Shit, burde kanskje gjøre noe med det.
"It is only by fate that any life ends, and only by chance that it is mine... not yours." - Worn, Faded Note by Ghola gro-Muzgol (The Elder Scrolls IV: Oblivion)
Sant en av de første gangen jeg husker at jeg ble direkte lurt av et spill.
Siterer cheezdoodle96:
Catherine liggende uåpna i en skuff. Shit, burde kanskje gjøre noe med det.


Serr, like woooooot!
Siterer Quinzel:
Siterer cheezdoodle96:Catherine liggende uåpna i en skuff. Shit, burde kanskje gjøre noe med det.

Serr, like woooooot!


Jeg vet. Skammer meg skikkelig.
"It is only by fate that any life ends, and only by chance that it is mine... not yours." - Worn, Faded Note by Ghola gro-Muzgol (The Elder Scrolls IV: Oblivion)
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!