Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Da er det på tide med neste spørsmål i denne fantastiske julekvissen. Jeg mottok dessverre bare ett svar forrige gang, så jeg er håpefull at vi hvertfall får hele TO svar denne gangen. Og for å gjøre deltagelse i kvissen mer attraktiv for dere få som leser, men ikke deltar, øker jeg førstepremien til å også inkludere et svart plekter. Det er av typen Dunlop nylon og har tykkelse 1 mm. Hvis ikke dette får flere til å ville bli med så vet ikke jeg hva som skal til.

Her er førstepremiepotten slik den ser ut nå: 1 stk tørket Carolina Reaper, 1 stk tørket Bhut Jolokia og 1 stk Dunlop nylon plekter 1 mm.

Her er en gjennomgang av svarene jeg mottok:

- onkelcleo: Ut i fra det jeg forstår ville det vært som å et fysisk og mentalt whiplash og bli sendt med skuldrene først inn i klesskapet idet rommet slutter å snurre fordi jeg bestemte meg for å toppe Fireball'en med en hel flaske Sambuca.

Jeg er ganske sikker på du forstår svært lite med tanke på dette svaret. Men du er den eneste som svarte, og slikt belønnes! onkelcleo tildeles hele 10/3 poeng, altså 3,333... poeng. Men du blir også trukket fra ½ poeng fordi du svarte i en kommentar, og da kan jo alle potensielt se det riktig svaret. Godt jobba onkelcleo! Du ligger på førsteplass.

Her er julekvissens andre spørsmål:

-Hvem er best av Suzanne Berget og Tor Erik? Skriv gjerne et dikt, eller tegn en tegning som beskriver dine tanker om dette.
  • 0
Plagde meg litt i ettertid at jeg prøvde å vise forståelse samtidig som kreativitet. Ikke gjøre det neste gang.

Hva diktet angår.. jeg skal prøve å slenge sammen en liten trall, kalt "Ode til Gamereactor," det mest Svenske/Sveitsiske alternativet siden jeg ikke vet særlig mye om hverken Suzanne eller Tor Erik.
Siterer onkelcleo:
Plagde meg litt i ettertid at jeg prøvde å vise forståelse samtidig som kreativitet. Ikke gjøre det neste gang.

Hva diktet angår.. jeg skal prøve å slenge sammen en liten trall, kalt "Ode til Gamereactor," det mest Svenske/Sveitsiske alternativet siden jeg ikke vet særlig mye om hverken Suzanne eller Tor Erik.


Det bør du ikke tenke på, det var et tåpelig spørsmål som få kunne ha svart noe fornuftig på.

Det er kult med dikt, du skal ikke se bort ifra at du vinner hele greia hvis det fortsetter slikt!
  • 0
Mens jeg allikevel har deg her; hva er første og nulte ordens kinetikk i mer alminnelige begrep? Ble nysgjerrig, og snl og nhi bombarderer meg bare med fagsjargong.
  • 0
Siterer onkelcleo:
Mens jeg allikevel har deg her; hva er første og nulte ordens kinetikk i mer alminnelige begrep? Ble nysgjerrig, og snl og nhi bombarderer meg bare med fagsjargong.


Det handler om hvordan et stoff blir metabolisert i kroppen. Etanol blir metabolisert til først etanal og så eddiksyre. Nulte orden betyr at det er en viss mengde etanol som forsvinner over en viss tidsenhet uavhengig av konsentrasjonen av etanol i blodet.

Dette er i motsetning til en første ordens kinetikk hvor metabolismen av et stoff er avhengig av konsentrasjonen av det aktuelle stoffet i blodet. I praksis betyr dette at det er en viss prosent som blir metabolisert og fjernet fra blodet i motsetning til en viss mengde. Dette betyr at man har en jevn halveringstid for legemidler med første ordens kinetikk. F.eks. har Paracet en halveringstid på 2-3 timer. Dette betyr at etter 2-3 timer har konsentrasjonen i blodet blitt halvert uansett om du har tatt 250 mg eller 1 gram. En tommelfingerregel er at etter fem halveringstider har du i praksis ikke noe mer igjen av virkestoffet i blodet. Så hvis du tar en Paracet har du nesten ingenting igjen i blodet etter 10-15 timer og du har iallfall ingen virkning av Paraceten.

For etanol kommer det på samme av hvor stor konsentrasjon du har i blodet, etanol forsvinner fra blodet med en konstant rate (f.eks. 10 mg hvert minutt). Dette betyr at det tar lengre tid å bli kvitt en større mengde inntatt etanol enn en mindre mengde. Men for paracet tar det fem halveringstider uavhengig av mengden (dette stemmer bare til en viss grad selvfølge. Du kan ikke proppe i deg massive mengder og forvente samme reaksjon).
  • 0
Hehe. Det skal bli interessant å se om folk faktisk kan svare på dette. Tor Erik gjorde jo en fantastisk innsats gjennom seks år, mens Suzanne nå har begynt å virkelig sette seg inn i systemet etter omtrent tre måneder med knallhard jobbing. Bare 69 (hirr hirr) måneder forskjell der altså (bare at jeg ikke husker måneden Tor Erik starta, så det blir nok uansett feil)

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!