Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Du Wirkola, du Wirkola. Etter regien på en amerikansk film er du endelig tilbake i hjemlandet der du hører hjemme. Et lavt budsjett, praktiske effekter og banal humor har du vist at du mestrer tidligere, men greier du det denne gangen også?

Jeg har fortsatt Død Snø 3 feber som bare blir høyere og høyere, men oppfølgeren til Kurt Josef Wagle og Legenden om Fjordheksa har fått feberen til å bli litt mer tolererbar (foreløpig).

Rollelista består av Stig Frode Henriksen (Kurt Josef Wagle), Jørn Tore Nilsen (Rock Fjellstad), Marion Ravn (ganske selvforklarende) med flere.

Rock Fjellstad, Kurt Josef Wagles trofaste følgesvenn har utrolig nok fått seg en spillejobb på selveste hurtigruta Dronning Sonja. På samme tidspunkt skal Marion Ravn ha julekonsert på båten, men det går ikke helt som planlagt. Rock og Kurt får plutselig en ganske så utradisjonell "julenøtt" i fanget, som må løses.

Dette er en film som absolutt ikke er for alle, da omtrent ingenting er på stell bortsett fra de praktiske effektene og den unødvendig morsomme og "irriterende" musikken.

Filmen er et stort rot. Stig Frode og Wirkola har selv sagt at nesten alle ideene de får når de skriver manuset blir med i filmen. Her er det ikke snakk om dårlige ideer altså!

For det generelle filmpublikum ser Rock Fjellstad ut som en komplett idiot. Det er jo ikke akkurat slik at en som tror bløtkake hjelper mot kvalme fremstår som den skarpeste kniven i skuffen. Wirkola har en tendens til å vanligvis ha en idiotisk karakter i filmene sine. Rock i Kurt Josef filmene og Kato i Kill Buljo. Er blant et av Wirkola sine kjennetegn.

Marion Ravn er Marion Ravn, det eneste unntaket er at grovheten og banningen er tatt til et helt nytt nivå. Det er nesten slik at jeg må finne frem ordboka for å lete meg frem til alle de "fine" glosene.

Kurt Josef Wagle er som vanlig irritert og lei av Rock Fjellstad sine dumme påfunn. Kan ikke egentlig klandre han. Han bor jo sammen med en som sikkert ikke vet forskjellen på fryseren og toalettet.

Filmen har 12-årsgrense, men jeg ville ikke anbefale å ta med tolvåringen din på denne filmen. Filmen er mer rettet mot min aldersgruppe der bare den "dårligste" humoren er godt nok.

Alt i alt er dette en film for Wirkola sin fanskare eller de som har en tendens til å le av de mørkeste og groveste vitsene på den festen som var kjedelig fra før av. For her slås lyset av.

Alt i alt

8/10

+ Har du den rette humoren så vil du kose deg godt.

- Et rot av en film
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
  • 0
Så den på premieren. Elsket legenden om fjordheksa når den kom ut, men jeg kjenner jeg har vokst litt fra den humoren. Merket at Rock Fjellstad ble mer irriterende enn morsom fordi han åpenbart prøver å være så dum som mulig. Ingen er så dum. Kurt Josef sine kommentarer var det som gjorde filmen morsom for meg, men følte også kommentarene var mer tamme og ikke like grove som i fjordheksa (kan være min feil, lenge siden jeg har sett den). Alt i alt var det en verdig oppfølger, men ja merker humoren min personlig har forandret seg fra fjordheksa til nå.


Kult at du skriver blogg og reklamerer for den Godt skrevet!
Jo, det er vel akkurat til 12-åringer og under jeg ville sagt at filmen var for - og selvfølgelig vi med den groveste, teiteste og barnsligste humoren. Akkurat som da jeg hørte på Fattern i femte klasse - han har du vel hørt om?

Jeg så vel den første Kurt Josef Wagle når jeg var 14-15 år, nå er jeg 22. Og jeg så mordmysteriet på Hurtigruta sammen med en gammel GR-bruker som er 37 år, så vet du det. Han kjenner både Stig Frode, Tommy og hele den gjengen der.

Så må man jo si at en film som dette er det modig å lage anmeldelse av - en film man nesten ikke kan si noen ting om uten å spoile. Det er et mordmysterium og vi får se kjente figurer, that's it. Selvfølgelig har du gitt filmen en altfor høy karakter, men syntes det var vanskelig å rangere den selv.

Helt klart et høydepunkt etter den skuffende What Happened to Monday?
Siterer SirGalahad:
Kult at du skriver blogg og reklamerer for den. Godt skrevet!


Takk for det. Er alltid gøy å skrive en blogg/anmeldelse å se at noen liker den, spesielt når det er nærmest livløst på siden her.

Siterer SirThomas:
Jo, det er vel akkurat til 12-åringer og under jeg ville sagt at filmen var for - og selvfølgelig vi med den groveste, teiteste og barnsligste humoren. Akkurat som da jeg hørte på Fattern i femte klasse - han har du vel hørt om?


Jeg er ikke helt enig med deg der. Filmen kan vises til 12-åringer som aldri får nok av den grove humoren. Tror Wirkola sikter til oss, ungdommen og unge voksne som absolutt heller kanskje burde se mer kvalitetsfilm.

Siterer SirThomas:
Selvfølgelig har du gitt filmen en altfor høy karakter, men syntes det var vanskelig å rangere den selv.


Du ville kanskje gitt filmen en 2-3, men jeg er ikke en tradisjonell anmelder. Jeg anmelder filmer etter den underholdningsverdien den hadde, altså hvor mye jeg koste meg med filmen og til dels grad kvalitet. Jeg vil ikke være en tradisjonell og klisjefylt anmelder. Jeg står helt og holdent for mine egne meninger, men filmen er som tidligere sagt ikke for alle.

Det blir feil å sammenligne Kurt Josef Wagle med for eksempel en annen film med samme karakter som tydelig har høyere kvalitet, fordi de ikke er like som filmer. Musikken, kameravinklene og manuset har noe å si, men det er ikke alltid det som er viktigst.

Siterer SirThomas:
Helt klart et høydepunkt etter den skuffende What Happened to Monday?


Den har jeg ikke sett. Jeg hadde ikke hastverk med å dra på kino for å se den.
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
Siterer sideswipe:
Takk for det. Er alltid gøy å skrive en blogg/anmeldelse å se at noen liker den, spesielt når det er nærmest livløst på siden her.

No shit , haha var bare så fristende å "banne" for engang skyld, men ja , det er nærmest livløst som du sier, utrolig rolig.

Siterer sideswipe:
Jeg anmelder filmer etter den underholdningsverdien den hadde,

Anmelder jo ikke filmer, men når og selv jeg ikke er helt fan av å rate , når jeg rater imdb filmer er det der mye står på... klart god dialog, historie, musikk osv har noe å si, men underholdningsverdien betyr mye.

Uansett meget god anmeldelse . Igjen klarer jeg å le to -tre ganger. Veldig god anmeldelse , bra at du forsetter å skrive den morsomt og med + og - samt at du tørr å gå får en høy score...

Godt at du fremdeles er her på GR Er veldig rolig nå.
Skal se den ikveld, og jeg gruer meg litt. Så traileren og Rock Fjellstad fikk meg selvsagt til å cringe så hardt at ansiktet mitt nå kan gjøre seg om til en knyttneve.
Da var det gjort, og jeg må si jeg likte den mer enn jeg trodde jeg skulle.

Det er den ideelle Wirkola-filmen. Beskjeden setting som ikke gir inntrykket av at filmen hadde et altfor stort budsjett, grov humor og bannskap fra Alta's avgrunner og minst en "skuespiller" tilstede som ikke har peiling på hva skuespill er. Denne gangen er det Marion Ravn. Rock er fremdeles aggressivt unfunny, og jeg tror han bare er tilstede slik at Kurt Josef skal ha noen å riffe mot som henholdsvis gjør ham den morsomste i filmen - ikke at han har mange å konkurrere mot. Mye kjendisreferanser da, og personlig syns jeg det er omtrent like morsomt som Rock. Artige referanser til heksebrenninga i Vardø da. Sånt kan en nordlending like.

Artig film, men faen som jeg kjenner meg sliten og tilbakestående etter å ha sett den.
  • 0
Siterer onkelcleo:
Rock er fremdeles aggressivt unfunny


Enig med deg der! Må innrømme at jeg lo en gang av han da. Når Spoiler: alle har panikk og han plutselig skriker «jeg tror jeg glemte å skru av komfyren hjemme». Da lo jeg litt, men mer fordi det var så jævelig random.. ikke nødvendigvis fordi det var morsomt.
  • 0
Siterer Xtord:
No shit , haha var bare så fristende å "banne" for engang skyld, men ja , det er nærmest livløst som du sier, utrolig rolig.


GR begynner å ligne litt på en kirkegård, men dette er ikke den verste perioden som siden har hatt heller, som jeg antar er positivt?

Siterer Xtord:
Anmelder jo ikke filmer, men når og selv jeg ikke er helt fan av å rate , når jeg rater imdb filmer er det der mye står på... klart god dialog, historie, musikk osv har noe å si, men underholdningsverdien betyr mye.


Det var det jeg ville høre ;). Selv om filmen er ufattelig vakker, så har ikke det noe å si så lenge filmen er kjedeligere enn å gjøre hagearbeid.

Siterer Xtord:
Uansett meget god anmeldelse . Igjen klarer jeg å le to -tre ganger. Veldig god anmeldelse , bra at du forsetter å skrive den morsomt og med + og - samt at du tørr å gå får en høy score...


Takk for det! Er det ikke det jeg er her for da, å få folk til å le i slike "mørke" og "dystre" tider som dette?

Siterer Xtord:
Godt at du fremdeles er her på GR Er veldig rolig nå.


Jeg bor jo nærmest på siden. Det er ikke alltid jeg er synlig, men jeg har jo blitt god til å ligge i skyggen med årene.

Siterer onkelcleo:
Artig film, men faen som jeg kjenner meg sliten og tilbakestående etter å ha sett den.


Er det ikke slik vi alle føler det?

Siterer SirGalahad:
Spoiler


Skikkelig Deadpool refrence det der.
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!