LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Nyeste
      Atrás

      Blogger

      Her kan du kommentere alle brukernes blogger

      Jesus-rock har ikke noe pent rykte. Jeg skal ikke påstå at jeg har utforsket sjangeren i nevneverdig grad, men har man sett South Park eller et av de mange TV-programmene eller filmene som har harselert med kristne rockere, så sitter man fort igjen med et inntrykk av at det er en gjeng som egner seg best som gjenstand for vitser og spydigheter.
      Myten er at vi får bleke kopier av populære rockeband fra 70-tallet og oppover, med "Baby" og "Honey" strøket ut, til fordel for "Lord" og "Jesus". Stemmer dette ryktet? Aner ikke, men for et par måneder siden fikk jeg gitt fordommene mine et lite stikk.

      Det startet med at jeg, som jeg ofte er, var på leting etter ny arbeidsmusikk: Avslappende musikk som egner seg godt til å sitte på kontoret med en kopp kaffe i den ene hånden og to hender på tastaturet (ikke spør meg hvordan jeg får dette regnestykket til å gå opp). Kunsten er å finne musikk som ikke er forstyrrende. Noe som har en fast, avslappende rytme, men som ikke er så kjedelig at det blir søvndyssende. Jeg hadde hatt en lang periode der jeg søkte etter avslappende musikk fra spill og filmer. Det ga meg resultater som 1 Hour of Relaxing Zelda: Breath of the Wild Music og en rekke mikser som var ment til jobb og studier.

      Det første høydepunktet kom i det jeg letet meg frem til en mix
      som blandet Studio Ghibli med hip hop rytmer. Den var herlig å jobbe til. Nydelige melodier, med akkurat nok rytmisk "pønsj" til at jeg kunne holde øynene åpne foran PC-skjermen.

      Etter å ha hørt på miksen noen ganger, følte jeg at jeg måtte undersøke nærmere. Det var her min leten tok meg til Soundcloud, og reisen ned i kaninhullet virkelig begynte. Skaperen bak Studio Ghibli-miksen var "Jazz Hop Café" -- en britisk radiokanal som pryder seg med å spille artister som blander rapp og avslappede jazz-rytmer. Det var bare å begynne lyttingen.

      "Moonlight Metropolis" av Classik, "Rainfall" av MAXGONZ og "Jazz & Buckfast" av Doberman ble tidligere favoritter. Men det var "Pixy Stix & Snick" av SkyBlew som skulle ligge mitt hjerte nærmest. Det er en sjarmerende hyllest til å vokse opp på 90-tallet med Nickelodeon og Gameboy Color. Jeg har ikke vokst opp med Nickelodeon, men setter pris på nostalgien. Dessuten flyter teksten godt, har et livlig pianoriff, og et catchy refreng.

      Her måtte jeg undersøke nærmere. Jeg søkte opp SkyBlew, og fant ut at han ble betegnet som en "Christian-rapper". Av en eller annen grunn hadde jeg en fornemmelse om at han kanskje kunne være det fra før av, selv om Pixy Stix & Snick overhodet ikke handler om kirkeliv. Og det stoppet ikke der. Jo flere sanger jeg hørte fra Jazz Hop Café, jo tydeligere ble det at jeg hadde endt opp i mer kristne sirkler enn jeg vanligvis farer i.

      "I know my God got my back like chiroprac
      And so I elevate my praise up a couple stacks"
      "Kick, Push" - Mickey Cho (via Jazz Hop Café-spillelist)


      "But its amazing, I see God's beauty through her physical
      Design plus her mind combined defines miracle
      And I'm not convinced that a mineral
      Or bang from the sky can derive such individuals"
      "In all the wrong places" - Kero1 (via Jazz Hop Café-spilleliste)


      Så hva har jeg lært? Tja, si det. For det første har jeg tenkt litt på hvordan man egentlig definerer kristen-rapp.
      Disse sangene har flere fellesnevnere enn bare Jesus. Derav Toonami, OREOs og Pokémon. Og det finnes nok av rappere som nevner Gud i sangene sine, uten at jeg vil betegne dem som "kristen-rappere". Det virker heller ikke som om det er musikk som er sluppet av store, "religiøse" plateselskap, og markedsført spesifikt mot troende, slik kristen-rock angivelig blir. Det er en gjeng rappere, som tilfeldigvis er kristne, og som synger om hva de har på hjertet.

      Og det funker. Jeg fortsetter sakte, men sikkert å grave meg dypere ned i denne gullgruven av god arbeidsmusikk, og den stopper ikke å overraske. Senest i går fant jeg Nefelibata av SkyBlew. Så får jeg se om jeg tør å forsøke å meg på kristen-rock, når gruven er utgravd.
      • 0
      He he artig artikkel
      • 0
      Herrens veier er uten tvil uransakelige.
      Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
      • 0

      For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!