Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Dissidia: Final Fantasy var et av mine favorittspill på PSP. Det var noe så sjelden som god fanservice. Rammene rundt spillet var ok, fightesystemet funket og musikken var omtrent det man kan forvente når man samler flere av Nobou Uematsus beste battle themes på ett sted. Jeg la fort mange timer inn i det. Det var lett å plukke opp, men skikkelig vrient å legge ned.

Dissidia: Final Fantasy NT, derimot, er omtrent like mye pick up and play some en pakke sement. Man blir møtt av et virrvarr av kranglete menyer og unødvendige regler. Etter å ha lest gjennom en rekke tutorials om basic moves, advanced moves, rules, etc (hvorav cirka en tredjedel er unødvendig fylltekst), går jeg inn i min første kamp uten å huske et ord. Det var et eller annet med Bravery attacks og HP attacks og noen tall som skulle opp og noen tall som skulle ned. Så jeg gjør som jeg gjør når jeg er presset opp i et hjørne, og hamrer løs på noen knapper.

Til min store overraskelse så funker det! Jeg vinner de første kampene mine mot datamaskinen på "Gold" vanskelighetsgrad, uten å ane f. eks hva summons gjør, hvordan jeg sikter på "cores" eller hvilken eksakt fordel det gir meg å ødelegge dem. Er Gold enkelt? Har de tatt høyde for at de fleste spillere ikke kommer til å ane hva de driver med? Man skulle nesten tro det. I løpet av hver eneste kamp har man nemlig en Moogle som i sedvanlig stil roper tips som "Destroy the core, Kupo", "Destroy your foe, Kupo". Bare i tilfelle du ikke var i humør til å lese et leksikon før du går inn i første duell. Godt mulig man kan slå den av, men hvorfor skal man gjøre det, Kupo? Man kan da aldri bli lei av dette, Kupo? Denne gimmicken blir da aldri gammel, Kupo?

Selv å vinne kamper skal ikke være enkelt."Your C Lv. is laudable enough that you unlock a new HP attack, Kupo!", "Your P Lv. has increased considerably, earning you a new EX skill, Kupo!" sier to av omtrent seks like forvirrende pop ups etter min første seier. Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt? Begrense det til ett level-system som låser opp mange forskjellige typer ferdigheter. Eller i det minste, jobbe litt med hvordan dere presenterer all denne infoen for spilleren? Det er Team Ninja, Squarenix og Koei Tecmo som står bak spillet. Ikke akkurat nybegynnere.

Det snodige er at dette startet som et arkadespill! Hvordan i all verden fungerte det? Jeg kan se for meg en kort kø foran maskinen, og en adskillig lengre kø foran instruksjonsmanualen som ligger på et bord ved siden av.

Hvorvidt FF: Dissidia er verdt tiden din skal jeg ikke ta stilling til her. Du kan jo lese vår anmelders dom. Men jeg håper dere tilgir meg et lite utbrudd etter å ha utsatt sansene mine for dette informasjonsfyrverkeriet. Dette er da ingen måte å lære opp spilleren på, Kupo.
  • 0
Kjenner til denne følelsen, ja. FFXIII var særdeles grusomt på det punktet, og selv om jeg ikke har spilt det, har Crisis Core et rullettsystem jeg overhodet ikke kan forstå grunnen bak. Men så er det bare å huske hvem som utvikler disse spillene, de hardtarbeidende sjelene med doktorgrad i galskap: Square Enix, som heller vil bite i fortauskanten enn å designe og skrive forståelig.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!