Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Det er ikke noe å legge skjul på at jeg er veldig glad i Persona spilla, eller lettere sagt 3-5. Jeg har enda ikke fått spilt de andre, og før vi starter så kan det sies med engang utifra det jeg har lest på nettet, og forstått, så kan nr 1 lett unngås, og nr 2 hvis man kan tåle random encounters og litt svakere combat, at det kanskje har den beste historien av Persona spilla.

Derimot i denne omgang skal jeg prøve å sammenligne hva Persona 3-5 gjør bra, hva som kanskje er bedre i det andre spillet kontra det ene, fordeler og ulemper osv. Og bare så en ting er klart dette er bare mine meninger ????

La oss starte med det absolutt letteste. Persona 5 har helt klart bedre grafikk, menyer og ikke minst combat.

Musikken: Når det kommer til musikken er det jo ikke så mye å si, jeg liker musikken i disse tre spillene svært godt, og selv om jeg nok jevnt over fortrekker Persona 5 sitt, så er det igjen noe av det mest subjektive å snakke om.

Karakterer, hovedkarakterer: Her vinner nok Persona 4, det er dog jevnt med alle tre spillene, men jeg vil tørre å påstå at Persona 4 har best hovedkarakter og dermed det spillet du har absolutt lettest å knytte deg til. Persona 4 er jo å mye mer karakter drevent i sin historie noe som selvsagt bidrar til det

Side karakter: Persona 5 vinner nok relativt klart her og har derfor jevnt over best confidant/social links.

Jevnt over hvis vi tar med begge så er Persona 5 best her. Derimot vil det ikke si at hverken Persona 3 eller 4 er noe dårlig, mine to favoritt karakterer er nok fra 3 og 4. Så hvis du vil ha gode karakter jevnt over linjen gå for Persona 5. Men, Persona 5 er nok det eneste av de tre spilla hvor jeg liker så å si alle karakterene. Alle tre spillene har jevnt over gode karakterer og er blant om ikke den spill serien med best blanding av plot og karakter utvikling i hvertfall karakter utvikling i forhold til flere enn et par personer.

Historie og temaene: Her er nok det som gjør det mest vanskelig for folk. Persona 3 er klart det mørkeste og mest dystert av de tre spillene og handler mye om døden. Det skal sies at det har og noen scener med humor hvis man vil ha det. Persona 3 er rett og slett mørkest, har du psp eller ps3 anbefales det. Har ikke spilt psp versjonen, men jeg vet psp versjonen legger til at du kan spille som en kvinnelig helt, noen ekstra social links, men endrer på overworld kartet med menyer og at du ikke kan gå rundt, du kan styre ai-en, ingen cutescenes. Dog begge versjonen er vist bra.

Persona 4 sin er mindre alvorlig, mer humor, mer karakter drevent, og handler først og fremst om vennskap, og sannheten. Vil man ha et mindre dystert, og mindre mørkt spill og liker generelt karakter drevent mer, så er det nok størst sjanse for at p4g er noe deg. Det er altså et mye mer «lysere» spill.

Persona 5 Handler mer om frihet og er en del mer mørkt og dystert enn nr 4, men ikke like mørkt som nr 3. Er noe litt mer midt i mellom, og er som Persona 3 mer plot drevent enn karakter dreven. Tror allikevel at jeg jevnt over fortrekker Persona 5 siden det har en veldig god blanding av rolig sekvenser, mørkt osv.

Spillene går også innom en del side temaer og små historier. Som på arrangert gifte mål, over arbeide og mer
Hvis du å vil ha en utfordring så er Persona 3 det vanskeligste, men Persona 5 føles nok mest riktig ut i form for at det ikke er for lett og ikke for vanskelig.

Det er sikkert noen som lurer på om spillene kan spilles uavhengig av hverandre og svaret er enkelt og greit ja. Du får kanskje noen få referanser som gir mer mening hvis man spiller de tidligere spillene først det vil si nr 3, nr 2 er relativt uavhengig av nr 3 igjen, men nr 3-5 foregår alle 3 klart i samme univers.

Selv om jeg har til gode å runne Persona 3 to ganger, var så vidt på vei, må nok skaffe psp versjonen nå hvis det skal skje siden ps3 gikk i stykker. Har bare gått igjennom p5 en og en halv gang, så har spillene en fordel kanskje ikke alle jrpg har at noen av de har flere endinger, at du mest sannsynligvis ikke får utforsket alle confidant/social links i løpet av en gjennomgang.

Et par ting hvert å nevne angående gameplay. Persona 5 er som sagt jevnt over best. Persona 3 fes kan man ikke styre karakterene og bare gi de ordre, det funger vel og greit jevnt over, dog du kan styre de på psp. Du må også være forsiktig med å grinde siden karakterene kan bli slitene, det blir de ikke i 4 og 5. Eneste dagen de ikke blir sliten er siste dagen før hver boss. Persona 4 er lettest og også lettest og grinde i. Og for de som bryr seg om platinum er selv om jeg ikke har fått noen av de enda, så trenger begge spilla to gjennomganger, men 4 ern nok lettere og bomme på ved tanke på bøker og full social links uten guide enn det 5 er. 5 er med noen par tips etter det jeg kan si mindre feil margin. Du må for det første for å like serien, ha sans for eller akseptere at det både er en social simulator og en dungeon crawler, altså relativ niche serie og sjanger.

Alle tre spilla når top 20 hvor av 4 og 5 er på de fleste dager top 5.

Anbefaler jeg alle, svaret er kort Ja. Vil man så absolutt ha mørke historie historier så kan nok 3 og 5 hver de bedre alternativer, liker man mer lys historie, med mer humor og litt mer kanskje Scooby Doo aktig som folk sier så er kanskje Persona 4 Golden mest for deg. Igjen jeg liker alle tre svært godt å alle har sine fordeler og ulemper, hvem du liker mest avhengig nok av hvilke typer historie du liker mest, hvilke temaer spillene går igjennom du liker mest, hvilke karakter du liker mest, hvilke overall cast du liker mest, musikken, og hvor mye fokus du setter på grafikk og gameplay.

Til slutt vil jeg si at jeg tror mye av grunnen til at serien generelt traff meg så godt er at det minner meg om hvor bra den tiden var , hvor bra barne og ungdomskolen var på sitt beste.

Håper dette hjalp, takk til Suzanne for hintet og er det noe du lurer på kommenter eller send pm , etc. Takk for meg.

PS: mesteparten her er fra hukommelsen, men jeg har også måtte dobbel sjekke, brukt nettet lite gran, har ikke den beste hukommelsen alltid!
  • 0
Persona 5 master race.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
Siterer Glorfindel:
Persona 5 master race.

Haha, ja støtter den
  • 0
Jeg må få prøvd persona spillene når jeg ikke har andre spill på bucket listen min. Hehe
"Når det regner, så er da jeg koser meg mest: Inne og spiller "
Siterer Madzen:
Jeg må få prøvd persona spillene når jeg ikke har andre spill på bucket listen min. Hehe

Liker man jrpg så er det absolutt anbefalt , ja. Takk for du liste bloggen.
  • 0
Etter mange år på backloggen har jeg endelig fått begynt på Persona 4 i sommer. Perfekt sommer-"lektyre." Så får vi se når jeg får somlet meg bakover i rekkefølgen og begynt på Persona 3.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
Siterer Ingar Hauge:
Etter mange år på backloggen har jeg endelig fått begynt på Persona 4 i sommer. Perfekt sommer-"lektyre." Så får vi se når jeg får somlet meg bakover i rekkefølgen og begynt på Persona 3.

Skjønner. Bra det. Litt usikker hva lektyre er men, jeg antar det er noe positivt. Vanlig eller golden? Har vurdert eller vært innom tanken selv og ta en gjennomgang i sommer selv altså runne det for 3 gang. Persona 3 anbefales også sterkt
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!