Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

IO Interactive var ganske gavmilde med å gi Playstation 4, XboxOne og PC spillerne episode 3 av Hitman (2016) gratis. Dette har utviklerne gjort også tidligere med de to forrige episodene, "Paris" og "Sapienza". Navnet på den nye episoden er "Marrakesh", og handlingen tar oss til Marokko der Agent 47 må eliminere to personer; general Reza Zaydan & den svenske bank direktøren Claus Hugo Strandberg. Kort oppsummert inneholder denne episoden en nokså smal område med få valgmuligheter. Det eneste som fascinerer er at det er et nytt område, ellers er dette en episode man fort blir lei av etter 2-3 forsøk på grunn av de store restriksjonene...

Siden Hitman-spillene er bygget på kreativitet, realisme og mye tenking, så har jeg valgt å gå inn i dybden på spillet. Hvor realistisk er egentlig episode 3 av Hitman? La oss nå se på 7 viktige, men morsomme (og samtidig litt triste) bemerkninger.

1. I begynnelsen vil du befinne deg i lang og trang gate, overfylt med folk. Folkene legger ikke stort sett merke til deg ettersom øynene deres er klistret langt opp i TV-skjermen, og viser opptøyer som foregår. Dette ser ganske greit ut, tenker jeg, før jeg legger merke til at jeg nå har gått forbi den tredje butikken som selger akkurat samme varene som de to forrige butikkene. Dette er vanlig i ganske så mange butikker i virkeligheten, men det som er ganske rart er hvorfor IO Interactive ikke har vært litt mer kreative med utvalget? De kunne i det minste hatt nye varer for elektronikkbutikkene enn tre butikker som har akkurat de samme tingene. Slik blir det dårlig business av for selgere for å si det slik... En ting til, når butikkene selger varer så er det vanlig at man får teste de ut. Denne anledningen får dessverre ikke Agent 47 til. Det finnes heller ingen mulighet for å spørre selgerne om jeg kan teste de ut. Hvorfor? Jo, fordi JEG IKKE KAN SNAKKE! (kommer tilbake til det i punkt nr. 7).

2. Det mest oppsiktsvekkende er hvor uhøflige og frekke selgerne er mot meg. Først så kommer til meg, står foran trynet mitt og roper ut som ei kråke over ting de selger. Alt fra håndlagde tallerkener til tepper som er ganske fine varer må jeg innrømme. Uansett, en av selgerne kommer bort til meg, og vil at jeg skal bli med til butikken hennes. Greit, tenker jeg. Jeg går bort, men så plutselig blir selgeren stille, stirrer dypt og langt inn i øynene mine som om hun akkurat ble truffet av Amors piler. PLUTSELIG går hun vekk og roper som ei kråke igjen for å tiltrekke seg kunder. I alle dager likssom. Jeg prøver å være hyggelig og se hva hun har å tilby, men så avviser hun meg? Ikke rart butikkhyllene er fullstappet med varer når de har slike selger som ignorerer selveste Agent 47!

3. Bazaaren er ganske fyldig med stor folkemengde, og masse deilig mat til salgs. Det ser ut som det selges krydder, oliven, grønnsaker, frukt, pepper og mye mer annet rart som ikke er mulig å identifiseres på grunn av den merkelige grafikken. Som for eksempel var det er par matvarer som var formet som en egyptisk pyramide. Hva det var for noe vet ikke jeg. De har til og med smaksprøver av et par matvarer som i seg selv er ren luksus i utlandet! Når jeg prøver å gå bort til varene så er det ikke mulig å kjøpe de? Hva i alle dager liksom? Blir ikke Agent 47 sulten under oppdragene ei heller tørst i de glovarme dagene? Stakkars fyr... Ikke nok med det, så kan du helle på med gift inn i smaksprøvene, men å smake de NEI DET ER IKKE MULIG DET. Hva i alle dager er det som skjer? Hvis Agent 47 ikke får smake på matvarene så hvorfor helle inn gift, og påføre skade mot andre sivile? Dette er ren galskap! Ikke rart det er så mange matforgiftninger som pågår rundt omkring i verden.

4. Jeg går inn i gjestetoalettet, ser meg selv i speilet, og velger å skru på vannkranen. Vet ikke hvorfor, bare gjør det for moro skyld (hihi!). Etter det så prøver jeg å skru den av igjen, men for pokker... Det er jo ikke mulig å skru igjen vannkranen, selv etter å klare å skru den på. Dette medfører til at hele toalettet blir oversvømt med vann, jeg får panikk og stikke av derfra. En av arbeiderne legger merke til vannsølet og skrur av vannkranen. Jeg blir hårreisende og skjønner ikke hvordan en arbeider klarer å skru ned vannkranen, men ikke Agent 47! Agent 47 har klart å lure døden, kjempe seg gjennom en horde av soldater, lurt politiet, men å skru av en vannkran det klarer han ikke.

5. En ting som jeg lå nylig merke til er at Agent 47 faktisk ikke åpner opp dørene. Det er dørene som åpner seg for ham (Chuck Norris is back!). Det eneste han gjør er å strekke frem høyre armen, mens resten er ren magi... Døren åpner av seg selv, og tanken om å lukke døren igjen er bare å glemme for det skjer vist automatisk (uten noe som helst form for hjelp). Noe annet som er enda merkeligere er at hengende tepper er like tung som et stein eller snarer imot en ren vegg. Uansett hva jeg gjorde klarte jeg ikke å dytte vekk en hengende teppe, men måtte gå til siden. Tepper er tunge, men det var kun ett stykk og med de musklene Agent 47 har så burde han i det minste ha klart å dytte teppet til side. Dessverre med de pene solbrillene og en dress som ser ut til å være fra Dressmann, har ikke Agent 47 tid til å dytte vekk tepper...

6. Som oftest når man drar på reise til et annet land så snakker innbyggerne landets morsmål. Det finnes allikevel en unntak fra dette. For i episode 3 av Hitman så snakker alle innbyggerne nemlig.... ENGELSK! Nå får IO Interactive søren meg gi seg, hva er det som foregår her? Jeg husker godt Hitman: Contracts og Hitman: Blood Money da de sivile snakket språket til det landet de befant seg i, etterfulgt av undertekst i spillet. Dessverre måtte jeg lide meg gjennom en engelsk-talene Marokko. Ikke nok med det så foregår til og med opptøyene på engelsk, men HELDIGVIS er de ulike propaganda plakatene rundt omkring i byen på arabisk. Hvorfor de også ikke var skrevet i engelsk er ren under.

7. Sist men ikke minst så lurer jeg på hvorfor i all verden Agent 47 er helt stum? Kan han ikke snakke eller? Jeg respekterer selvfølgelig folk i virkeligheten som ikke kan snakke, men husker jeg riktig så kan Agent 47 snakke flytende engelsk. Han kunne i hvert fall det i alle de tidligere Hitman-spillene. Så hvorfor han ikke kan snakke i episode 3 er fremdeles et under... For å si det slik så er ikke Hitman et Hitman-spill uten å få høre stemmen til David Bateson inn i mellom. En ting er at IO Interactive dropper ut den velkjente Hitman componisten Jesper Kyd, men du droppe bare ikke ut stemmen til Agent 47 for å si det slik...

<bild>
Dette var alt for i dag folkens! Bare for å minne dere alle sammen så er Hitman et spill der fantasien har ingen grenser, allikevel føler jeg det er enkelte ting som forhindrer den fulle friheten i spillet. Jeg skrev denne bloggen fordi jeg syntes det ville være interessant å gå mer inn i dybden og realismen. Funnene var mer overraskende enn jeg så for meg med spesielt å se at dørene åpner av å kun trykke på et knapp på håndkontrollen og ikke av Agent 47 som berører den. Uansett, enten om du er en Hitman fan eller ei så er dette et særdeles god, kreativt og tidkrevende spill som anbefales å lastes ned FØR den 1 august (kl.01:00). Etter den tid så vil episoden koste like mye som den gjorde før (et sted mellom 30-, og 40,- kroner). Ikke nok med det så er dette en grei oppvarming til det kommende Hitman 2 spillet, som utgis den 13 november 2018 til PS4, XboxOne & PC.
  • 0
Dette \var litt morsomt å lese, å lese alle disse små detaljene du la merke til. Spesielle greier det med dører og vannkranen etc. Blir nok et kjøp av Hitman 2 eller 2018, er vel teknisk sett det 7 spillet er det ikke, uansett kommer i hvertfall et stealth aktig type spill i år.
Artig å lese. Kan vi ikke bare få blood money over på ps4 eller noe
Jeg klarer ikke å bestemme meg om dette er et rent spøkefullt innlegg eller ikke.
Siterer Kristian:
Jeg klarer ikke å bestemme meg om dette er et rent spøkefullt innlegg eller ikke.


Haha! prøvd å fått frem irritasjonene, og det som motstrider mot realismen på en humoristisk vis.
  • 0
Vel, det å argumentere for hva som er realistisk i et virkelighetsbasert spill, er en kamp man aldri kommer til å vinne. Det eneste som har plaget meg i serien er hvordan 47 til stadighet forveksles med de han kler seg ut for å være - deriblant den spinkle hipstertrommisen i en av oppdragene. Jeg nekter å tro at han kan fylle rollen som trommeslager på et øyeblikks varsel. Det skjer bare ikke, men så har jo serien gått frem og tilbake mellom ramme alvor og B-film-camp siden Blood Money, så what the hell.

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!