Norsk
Nyeste
Atrás

Retro

Her mimrer vi om gamle klassikere og perler fra spillmediets historie

Leter etter gamle spill-tråden!


Det har kommet en to - tre tråder her på retro forumet der folk leter etter gamle spill til eldre konsoller, osv. For å unngå at det blir for mange av disse tenkte jeg at jeg skulle lage en tråd der folk kan komme og spørre og gi svar.

En annen grunn til at jeg lager tråden er at det ikke alltid blir gitt så veldig mye info om spillet som blir etterlyst. Kanskje noen sjappe utdrag fra storyen, temaet, osv. men spill er dessverre ikke så originale som du ønsker og det finnes mange spill som har lik story/tema - selvfølgelig er det mange unike spill der ute - så her skal jeg lage en liten template dere kan bruke til å fylle ut for å gjøre det lettere for folk å finne hvilket spill du snakker om. Husk at det å finne noe / søke etter noe er en prosess som blir lettere jo mer info man har å gå etter. Du skriver en post der du gir all infoen du kommer på, og folk slipper å måtte spørre utallige ganger om mer info fordi du ikke ga dem nok å gå etter. Alle vinner.

Copy/Paste og fyll inn denne!

Konsoll: Her skriver du hvilken konsoll spillet var på
År: Her skriver du ca. fra når spillet ble sluppet eller når du spilte det.
Sjanger: Skriv inn spill sjanger her, eller hva du tror spillet er; RPG, Action, Platformer, osv.
Kamera Ok, kanskje ikke så viktig, men av å til hjelper det å vite hvordan kameraet er i spillet. Er det første person, tredje person, isometrisk, eller fugle perspektiv. Mange spill er faktisk så like at det bare er kameraet som utgir en forskjell.
Region: Ikke alle spill er blitt sluppet i Europa. Om spillet var eksklusivt til Japan eller USA så skriv det her.
Spillet Beskriv nå kort spillet her; fortell oss det du husker/vet om grafikken, storyen, temaet, gameplay elementer, osv

Dette var iallefall de punktene jeg mener er nødvendige for å gjøre en søkeprosess enklere for alle.

Jeg vil også anbefale siden MOBYGAMES => http://www.mobygames.com/ <=

Mobygames er en fantastisk arkivside som har nesten alle spill fra alle konsollene opp gjennom historien i sitt arkiv, så er søk her er å anbefale. Har brukt siden mye selv når jeg skal spille gamle titler, eller bare finne et spill jeg ikke har sett på en stund.

Håper dette hjelper og gjør ting lettere for alle. Og at vi slipper å få for mange ''Jeg leter etter et gammelt spill'' tråder.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Konsoll: PS1 eller N64 tror jeg
År: 2001-2004
Sjanger: Hmm... Aner ikke
Kamera: Fra siden
Region: Overalt tror jeg
Spillet: Styrte en enhjulssykkel bortover sånne linjer. Linjene var i forskjellige farger, noen ganger kom det looper og slikt. Husker også kanskje noe "slim" på linja

Husker jeg spilte det hos fettern min når jeg var mindre...
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Takk for at du laget denne tråden DoanDavid!

Ser ut til at jeg forsatt har noen gamle spill jeg savner

Konsoll: PS1

År: ??? (Husker ikke)

Skjanger: En slags blanning av Rpg/Platform (ikke helt riktig kanskje...)

Kamera: Man så i tredje person tror jeg noen av brettene var også i fugle perspetiv (ekke helt sikker..)

Region: Tror det ble sluppet ut i alle regioner: EU/JP/US

Spillet: Et spill der du styrte noen personer som drev å forsket på dinosaurer (nesten som jurassic park.) I spillet skulle du overleve mot disse dinosaurene å du måtte overleve eller no å komme deg vekk fra øya/stedet du befant deg i....

Jeg husker at spillet hadde noen RPG elementer der du måtte samle ulike våpen og Ammo (Vell det var enten at Dinosaurene droppet ammo tror jeg eller at du måtte finne dem ved ulike Ammo bokser som var rundt på brettet..)

Jeg tror du også kunne oppgrade våpenet dine sånt at de gjorde mere Dmg eller hadde mere Ammo caps

Tror også spillet hadde ganske så mange sequel og spin-off (ekke helt sikker)

Tror det var 3 spill av det på ps1

Jeg kan også huske at jeg spilte noe likdene på xboxen engang (ikke 360) der du var inne et rom stasjon/rom skip å jaktet på dinosaurer

Takk DoanDavid vist du klarer å finne ut hva slags spill dette er!
  • 0
Hmmm, vanskelig å finne. Har søkt litt rundt.

Eneste jeg kan komme på er

Dino Crisis 2: http://www.mobygames.com/game/playstation/dino-crisis-2

Dino Crisis 2 foregår i en jungel, og det hadde en oppfølger på Xbox http://www.mobygames.com/game/dino-crisis-3 og en spin-off kalt Dino Stalker http://www.mobygames.com/game/ps2/dino-stalker

Om ikke det så har vi jo The Lost World; Jurassic Park: http://www.mobygames.com/game/playstation/lost-world-jurassic-
park


og Dinotopia som riktignok er til PC, men men: http://www.mobygames.com/game/dinotopia
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
å Doandavid! du er ganske så flink til å finne riktige spill!

Derfor trenger du en såpass stor aplaus av meg


Redigert for off-topic-diskusjon av moderator
  • 0
Så det var Dino Crisis 2, altså?
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Siterer DoanDavid:
Så det var Dino Crisis 2, altså?
Jepp var det!
  • 0
Hvis noen kunne hjulpet meg her, hadde jeg dødd av takknemmelighet.

Okey. Jeg er på utikk etter en demo. Ikke et spill, men en demo. Allright, la meg fortelle det jeg vet:

Konsoll: PC

År: Husker ikke når demoen ble lansert eller når jeg spilte det, men jeg kan vel si mellom 2000-2003, cirka. Usikker, men tror nok det er der.

Sjanger: Litt sånn open-world, hack&slash eventyr spill tror jeg. Demoen var hvertfall ganske åpen, sånn som jeg husker.

Kamera: Tredje-person.

Region: Tror nok det er for alle regioner. Jeg lastet det ned fra internett.

Beskrivelse: Demoen tar plass i et slott, hvor skjeletter er fiendene. Senere i demoen går du også under jorda, i noen huler. Demoen går vel bare ut på å drepe skjeletter og finne veien ut elns. Lenge siden jeg har spilt det, hukommelsen svikter.

Menyen tror jeg viser en mann som nettopp har drept en stor slange-lignende skapning. Veldig usikker, men tror det kan være slik.

Demoen åpner med at du går ned en trapp, hvor skjelettene er klare til å bli drept.

Og dette er alt jeg husker. Skjønner at det er vanskelig å spore opp dette, men hvis noen har noen forslag i det hele tatt, vær så snill og del dem. Jeg lengter etter å spille dette igjen.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Hmm, er en del hack'n'slash RPG der ute, så litt vanskelig. Demoen kan også ha vært litt anderledes en selve spillet.

Men et par titler jeg vet om er

Enclave

Gothic II

Arx Fatalis

Sikkert ikke riktige spill, men det er iallefall hva jeg kunne spore opp som virket relevante.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Tusen takk for hjelpen, skal sjekke spilla ut.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Her er jeg nok engang å letter etter gamle spill!

Konsoll: Comandore 64/Amiga? (husker ikke)

År: ??? Husker ikke (Spilte det på barne skolen i SFO) rundt 1999

Sjanger: Platform spill (2D side scroller?)

Kamera: 2d (8 bit/16 bit pixel grafikk?)

Region: EU/US (eller Alle)

Spillet: I spillet styrte du en liten mann med gult hår som befant seg i et rom med mange dører... Det var samma vilken dør du tok

I hvert dør så var det en lvl... der du skulle samle diamanter (Rød,Gul,Blå,Grønn tror jeg...) Får å nå disse måtte du gjennom masse hindere med monstre (Eneste monsteret jeg husker var noen grønne slim monstere..) du hadde muligheten til forskjellige våpen som laser våpen, maskin gevær osv...

Jeg tror spillet også hadde noen sequel , men ekke helt sikker
  • 0
Redigert av moderator fordi: Helt irrelevant.
My Enemy's went to Heaven, I still stand in Hell.
  • 0
Leter etter et gammelt spill som jeg spilte i peridoen 1996-2000.
Spilte det på pc.
Spillet handler om en liten ubåt som jeg styrte rundt for å finne diverse ting. Bl.a perler som jeg solgte og fikk penger for. Det var mulig å kjøpe oppgraderinger til ubåten. Syns å huske at ubåten var gul. Desverre husker jeg ikke så mye mre av dette spillet. Synes det var gøy den gangen, og det hadde vært gøy å prøvd det igjen. Håper virkelig noen kan hjelpe meg......
  • 0
God tråd Skal definitivt brukes om jeg trenger hjelp!
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
@Kjaals

Hmm, var det et 3D eller 2D spill?

Siden det er fra 90-tallet så er Operation Neptune det eneste jeg kan komme på.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Siterer DoanDavid:
@Kjaals

Hmm, var det et 3D eller 2D spill?

Siden det er fra 90-tallet så er Operation Neptune det eneste jeg kan komme på.



Fant det. Det heter Sub-Culture. Takk for hjelp!
  • 0
Konsoll: Playstation 2
År: Husker ikke
Sjanger: Action/fighting
Platformer: PS2 og X-Box, vel. (PS2 demo var det jeg spilte dette på)


Er altså to kjemper (monstre, om du vil) som går all out i en by, Bygningene kunne ødelegges, og i demoen kunne man spille som en king kong-liknende gorilla og et elektrisk monster. Var selvfølgelig flere å velge mellom i det fulle spillet. To player split screen var det også. Ok grafikk også. 3D.

Takker for hjelp dersom noen vet det
''eh'' - Link
  • 0
Siterer Subject 17:
Er altså to kjemper (monstre, om du vil) som går all out i en by, Bygningene kunne ødelegges, og i demoen kunne man spille som en king kong-liknende gorilla og et elektrisk monster.


Det må være et av "Rampage" spillene.
Muligens dette?
http://www.gamespot.com/ps2/action/rampagetotaldestruction/inde
x.html
  • 0
Konsoll: PS2 eller Gamecube
År: 2005-2006
Sjanger: Sykkel
Kamera: Bakfra
Region: Overalt tror jeg
Spillet: Et voldelig sykkelspill. Regler fantes ikke, og du skulle slå og dytte spillere overende, eller stikke pinner i hjulet..

Jeg elsket det spillet!
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
Siterer Tommy Kvaernerud:
"Rampage" spillene.
'

Oh mai looord! De bør absolutt lage en Xbox live arcade versjon av Rampage spillene! Shit would be awesome!

Lagt til 2011-06-16 15:44:
Siterer A to the H:
Spillet: Et voldelig sykkelspill. Regler fantes ikke, og du skulle slå og dytte spillere overende, eller stikke pinner i hjulet..


Motocross Mania 3? http://ps2.ign.com/objects/621/621238.html
"Fact: In 100% of all fake gun shootings, the victim is always the one with the fake gun."
  • 0
Siterer Tommy Kvaernerud:
Citerer Subject 17:
Er altså to kjemper (monstre, om du vil) som går all out i en by, Bygningene kunne ødelegges, og i demoen kunne man spille som en king kong-liknende gorilla og et elektrisk monster.


Det må være et av "Rampage" spillene.
Muligens dette?
http://www.gamespot.com/ps2/action/rampagetotaldestruction/inde
x.html


Var ikke det, men liknet noe. Ser ikke ut som man har den friheten her som i det jeg sikter til. Rampage er også litt mer 'komisk' kind of. Takk for svar
''eh'' - Link
  • 0
Command & Conquer Generals Zero Hour
Konsoll: PC
År: 2003
Sjanger: RTS
Kamera: Fugleperspektiv
Spillet: Genialt strategispill, kanskje det beste i C&C-serien. Tilleggspakken Zero Hour gir deg muligheten til å spille som tre forskjellige generaler ("lag") for hver av de tre nasjonene. Dette åpner for en spilltype som blir kalt Challenge, hvor man velger sin general for så å krige mot hver av de andre etter tur. Morsomt. Utrolig artig på LAN, kjøres av alle maskiner. Anbefaler å kjøpe C&C samlepakken som gir 12 spill til 99 kroner. (GameStop!)



Innser jeg har misforstått tråden - så for meg den var for folk som lette etter anbefalinger av gamle og gode spill. Nåvel.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
Konsoll: Veit ikke. Meiner å huske at det lå et spill på internminnet på konsollen.

År: Veit ikke når det ble sluppet. spilte det ca. 1993-1996, men kan være mye eldre enn det

Sjanger: fighting

Kamera: 2D. Altså fra siden.

Region: veit ikke

Spillet: Spillet gikk ut på å bekjempe èn og èn av gangen ved hjelp av karate(Alle gikk i hvite karate-drakter). Det ble vanskeligere og vanskeligere for hver mann man bekjempet. Døde man så måtte man starte helt på begynelsen. Husker at helt på starten av brettet så kunne man gå til venstre, så datt man ned en stige og døde.

Klarte aldri å fulføre spillet, så det hadde vært moro å se dette spillet igjen, og hva som skjedde når man kom langt. På den tiden var det ikke bare å søke opp på youtube vett
  • 0
Siterer Subject 17:
Var ikke det, men liknet noe. Ser ikke ut som man har den friheten her som i det jeg sikter til. Rampage er også litt mer 'komisk' kind of. Takk for svar


Hm... da tror jeg det er "War of the Monsters" du ser etter.
Der er det hvertfall en svær ape og en elektrisk kar, som du sa.
Stilen er også ørlite grann mer realistisk enn i Rampage.

http://en.wikipedia.org/wiki/War_of_the_Monsters
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!