Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Afghanistan


Det ble i forrige uke gjort offentlig av det amerikanske forsvaret at de har funnet enorme mengder verdifulle ressurser i Afghanistan. Særlig Lithium, et av de viktigste, sjeldneste, og mest verdifulle grunnstoffene i PC-produksjon er funnet i relativt store mengder i grunnen i Afghanistan.

Mineralene er funnet i noen av Afghanistans mest ustabile og voldelige områder. Men funnene er beregnet å være så store at de kan snu Afghanistans skakkjørte økonomi på hodet og innbringe tusenvis av milliarder om de utvinnes.

Situasjonen i Afghanistan er fremdeles ustabil. NATO mister gjevnlig soldater i treffninger og Taliban og ulike krigsherrer kontrollerer store deler av landet. Nylig ble USAs øverste General i Afghanistan sparket etter å ha fornærmet Obama-administrasjonen.

Hva mener du funnet vil føre til for situasjonen i Afghanistan?

Hva synes du om politikken som er ført i landet så langt?

Hva vil fremtiden bringe for dette skakkjørte landet?

Hva må det internasjonale samfunnet gjøre?
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Lithium


Anser meg som en lidenskapelig kjemiker, så må bare peke på at det på norsk er Litium

Bare lurer, vet du om Litium brukes mye i selve materialene på en PC, eller det batteriene du tenker på? Uansett så er Litium et svært viktig metall i produksjonen av batterier, ikke bare til PC'er, men stort sett til alt som behøver batterier disse dager, og det er ikke rart at funnet anses for å være stort.

Leste noe om at funnet hadde en anslått verdi på 6500 milliarder kroner. Det ligger vel da liten tvil i at dette kan bli en økonomisk grunnpillar for Afghanistan.

Det at General McChrystal ble sparket, tror jeg spiller en liten rolle for det som skjer i Afghanistan. Jeg synes det er viktig at USA begynner å flytte ut de militære styrkene i Juli 2011 som de har sagt. Problemet er vel nå at den planen har blitt presisert til at de i Juli 2011 skal begynne planleggingen av en slik tilbaketrekking.

Men som sagt, dette funnet vil bety mye for Afghanistan framover. Det var vel ikke bare Litium som ble funnet. Hvis jeg husker riktig fant de vel rikelig med gull og kobber?
There is a sufficiency in the world for man's need but not for man's greed ~ Mohandas K. Gandhi
  • 0
Siterer Decyfer:
Bare lurer, vet du om Litium brukes mye i selve materialene på en PC, eller det batteriene du tenker på?
Det er først og fremst i batteriene ja.

Siterer Decyfer:
Men som sagt, dette funnet vil bety mye for Afghanistan framover. Det var vel ikke bare Litium som ble funnet. Hvis jeg husker riktig fant de vel rikelig med gull og kobber?
De fant mange ulike mineraler ja.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Bare ikke Amerikanerene får kloa i makten over litiumkildene.... Skjer det, så kan krigen eskalere... Jeg ville heller fått FN til å hjelpe de myndighetene i Afghanistan som støtter FN til å prøve å utvinne disse ressursene slik at disse blir brukt til å få økonomien opp i landet.
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Siterer Decyfer:
Anser meg som en lidenskapelig kjemiker, så må bare peke på at det på norsk er Litium


Vel, jeg er en tidligere lidenskapelig norskelev, så jeg vil tilføye at "litium" skrives med liten forbokstav! ;D

Jeg begynner å bli av den oppfatning at de vestlige landene bør komme seg ut av Afghanistan. Vi har rett og slett ikke råd til å holde på slik. Overgrep mot mennesker skjer i mange land, vi kan ikke angripe alle stedene det skjer. Vi bør komme oss hjem, opprette et eksistensforsvar og ta vare på oss selv i stedet. I framtiden bør vi ikke bli med på andre oppdrag enn de under FN, med lyseblå hjelmer eller bereter.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Siterer Suppeelsker:
Vel, jeg er en tidligere lidenskapelig norskelev, så jeg vil tilføye at "litium" skrives med liten forbokstav! ;D


Haha, liker det!

Men blir det ikke for dumt å trekke seg ut ifra ett land som nå er svært ustabilt? Er det riktig av oss å etterlate dem til seg selv?
There is a sufficiency in the world for man's need but not for man's greed ~ Mohandas K. Gandhi
  • 0
Suppeelsker og Decyfer: Begge to har to gode argumenter!
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Siterer The xbox 360 guy:
Suppeelsker og Decyfer: Begge to har to gode argumenter!


Vel, nå var det jeg sa mer ment som litt retoriske spørsmål. Sannheten er at kunnskapen jeg har rundt det som foregår i Afghanistan er liten, derfor vil jeg heller ikke argumentere for noe jeg ikke fullstendig fatter.

Jeg sier bare at selvom det beste virker som å trekke seg ut av landet så fort som mulig, så er situasjonen i Afghanistan så forvridd og ustabil at det er vanskelig å si om det vil komme noe godt eller vondt ut av en slik tilbaketrekking.
There is a sufficiency in the world for man's need but not for man's greed ~ Mohandas K. Gandhi
  • 0
1. Jeg tror at noen sleipinger fra land i nærheten av Afghanistan kommer til å invadere og stjele alt sammen!

2. Aner ikke. Har desverre ikke en formening om politikken til alle land i verden selv om jeg skulle ønske jeg hadde.

3. Mye rart!

4. Det internasjonale samfunnet burde la Afghanistan beholde litiumet sitt slik at de kan bli en stor nasjon inenn PC industri!
There is no directions on a sphere where everythong is middle.
  • 0
Decyfer: Er i samme båt som deg, er ikke helt sikker på hvordan krigen oppstod.

Men var det ikke slik at Amerika kom inn i bildet pga olje? Og virkelig begynte å sette inn tropper etter 9/11? Men er ikke helt sikker på hva som startet hele krigen der nede. Det er noe med religion og gjøre, det vet jeg. Var det noe sånt at et av landene krevde regioner av det ene landet pga at de sa at det var en del av deres hellige land? Er ikke sikker her, altså....

Stopp meg om jeg er på ville veier
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Siterer The xbox 360 guy:
Men var det ikke slik at Amerika kom inn i bildet pga olje? Og virkelig begynte å sette inn tropper etter 9/11? Men er ikke helt sikker på hva som startet hele krigen der nede. Det er noe med religion og gjøre, det vet jeg. Var det noe sånt at et av landene krevde regioner av det ene landet pga at de sa at det var en del av deres hellige land? Er ikke sikker her, altså....

Stopp meg om jeg er på ville veier


hellig krig i koranen står det at de som dør i en sak for islam går direkte til paradise.



personelig mener jeg at USA og FN burde få bruke gruven til landet stabiliseres med tanke på hvor mye USA har ofret for resten av verden.

BL.A andre verdenskrig US var bare i krig med japan etter angrepet på Pearl men alikevel kjempet de for og få tyskerne til overgivelse

og korea krigen der US og sef mange andre land angrep nord-korea i 3 år


osv osv


God bless the USA
"1f y0u c4n r34d 7h15, y0u r34||y n33d 70 637 |41d."
  • 0
Siterer simpsons fan:
personelig mener jeg at USA og FN burde få bruke gruven til landet stabiliseres med tanke på hvor mye USA har ofret for resten av verden.


Nei, de mineralene tilhører Afghanistan. USA og FN burde bruke gruvene som et viktig verktøy i stabiliseringen av landet, noen særegne økonomiske fordeler burde de ikke få ut av det.
There is a sufficiency in the world for man's need but not for man's greed ~ Mohandas K. Gandhi
  • 0
Denne situasjonen minner meg veldig om den i Avatar filmen.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Siterer Tyranus:
Denne situasjonen minner meg veldig om den i Avatar filmen.

Faktisk gjør den de ja. Men det er vel ingen blåe folk i Afghanistan?
"He does not just play games. He wins them."
  • 0
Jeg ville heller latt FN hjelpe Afghanistan med å komme seg opp fra grusen. Ikke gi det til amerikanerene, de er, for å være ærlig, egostiske.... Ikke alle, da, men you get the point.

Lagt til 2010-06-25 20:53:
Og, jeg syntes ikke USA har ofret for mye... Jeg mener, de har jo gått i krig flere ganger uten at de trengte det.
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
USA har ingen rett til, og ingen intensjoner om, å utvinne disse ressursene i en militærstøttet operasjon. Men det kommer antakelig til å bli stor konkurranse mellom amerikanske, statligstøttede forrestningsinteresser, og kinesiske statlige selskaper om å få konsesjon fra den Afghanske stat til å utvinne ressursene.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
USA har ingen rett til, og ingen intensjoner om, å utvinne disse ressursene i en militærstøttet operasjon. Men det kommer antakelig til å bli stor konkurranse mellom amerikanske, statligstøttede forrestningsinteresser, og kinesiske statlige selskaper om å få konsesjon fra den Afghanske stat til å utvinne ressursene.

Helt rett
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Siterer The xbox 360 guy:
Decyfer: Er i samme båt som deg, er ikke helt sikker på hvordan krigen oppstod.

Men var det ikke slik at Amerika kom inn i bildet pga olje? Og virkelig begynte å sette inn tropper etter 9/11? Men er ikke helt sikker på hva som startet hele krigen der nede. Det er noe med religion og gjøre, det vet jeg. Var det noe sånt at et av landene krevde regioner av det ene landet pga at de sa at det var en del av deres hellige land? Er ikke sikker her, altså....

Stopp meg om jeg er på ville veier


Hele krigen starta fordi jødene skulle ha sin egen stat (Israel), som de mente de hadde fått utdelt av Gud. Palestinerne kjempet imot og det ble krig. USA og FN måtte gripe inn for å holde orden. Dette starta altså langt før 2. verdenskrig(jødehatet altså).
Synes det er helt idiotisk at jødene skal ha sin egen stat fordi "Gud" har sagt det var deres, og fordi de bodde der for flere hundre år siden. Det er det samme som at europeerne skal gå å ta tilbake Amerika.
  • 0
Siterer Decyfer:
Men blir det ikke for dumt å trekke seg ut ifra ett land som nå er svært ustabilt? Er det riktig av oss å etterlate dem til seg selv?


Mulig vi bør fortsette det vi har påbegynt, men skal vi angripe alle land som er ustabile? Tsjad, Kongo, Sudan, Somalia osv. står for tur da eller? Vi kan rett og slett ikke leike verdenspoliti, det blir for dyrt. Vi har hverken de menneskelige eller materielle ressursene.

Siterer ROJ123:
Hele krigen starta fordi jødene skulle ha sin egen stat (Israel), som de mente de hadde fått utdelt av Gud. Palestinerne kjempet imot og det ble krig. USA og FN måtte gripe inn for å holde orden. Dette starta altså langt før 2. verdenskrig(jødehatet altså).


Sionistbevegelsen som oppfordret til jødisk immigrasjon til Palestina, startet på 1800-tallet. De første store konfliktene mellom muslimske/kristne palestinere og jøder i Palestina startet på 1920-tallet. I 1948, etter staten Israels opprettelse, gikk flere arabiske land til krig mot Israel, der de ble knust. Vil derfor si at røttene til konflikten går lengre tilbake enn andre verdenskrig.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Jeg ville vel trukket meg ut... Og heller passet må våre egne landegrenser... De mer "radikale"(riktig ordbruk?) musilmene mener jo at hele verden burde være muslimsk. Så jeg ville helst beskyttet våre egne land mot terrorakskjoner og lite sannsynlige statskupp... La de ha sin egen krig der nede... Kan ikke akkurat si at krigføringen har hjulpet med taklingen av finanskrisen heller da...

Jeg vet ikke helt her, altså...

Lagt til 2010-06-26 12:25:
Selv om vi ikke har hatt så mange/store terrorangrep der man trenger hele forsvaret til landet...


Har ikke peiling
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Siterer Suppeelsker:
Citerer Decyfer:
Men blir det ikke for dumt å trekke seg ut ifra ett land som nå er svært ustabilt? Er det riktig av oss å etterlate dem til seg selv?


Mulig vi bør fortsette det vi har påbegynt, men skal vi angripe alle land som er ustabile? Tsjad, Kongo, Sudan, Somalia osv. står for tur da eller? Vi kan rett og slett ikke leike verdenspoliti, det blir for dyrt. Vi har hverken de menneskelige eller materielle ressursene.

Citerer ROJ123:
Hele krigen starta fordi jødene skulle ha sin egen stat (Israel), som de mente de hadde fått utdelt av Gud. Palestinerne kjempet imot og det ble krig. USA og FN måtte gripe inn for å holde orden. Dette starta altså langt før 2. verdenskrig(jødehatet altså).


Sionistbevegelsen som oppfordret til jødisk immigrasjon til Palestina, startet på 1800-tallet. De første store konfliktene mellom muslimske/kristne palestinere og jøder i Palestina startet på 1920-tallet. I 1948, etter staten Israels opprettelse, gikk flere arabiske land til krig mot Israel, der de ble knust. Vil derfor si at røttene til konflikten går lengre tilbake enn andre verdenskrig.


Vet, men gadd ikke gå i detaljer.
  • 0
Siterer Suppeelsker:
Citerer Decyfer:
Men blir det ikke for dumt å trekke seg ut ifra ett land som nå er svært ustabilt? Er det riktig av oss å etterlate dem til seg selv?


Mulig vi bør fortsette det vi har påbegynt, men skal vi angripe alle land som er ustabile? Tsjad, Kongo, Sudan, Somalia osv. står for tur da eller? Vi kan rett og slett ikke leike verdenspoliti, det blir for dyrt. Vi har hverken de menneskelige eller materielle ressursene.


Som du påpeker selv, så er dette noe vi har satt i gang. Det var vesten som satt ned foten og bestemte seg for å gjøre noe med situasjonen Afghanistan. Problemet er kanskje at vi har presset for lite på de riktige kampene, og initativet og fokuset har noen ganger flyttet seg vekk fra Afghanistan. For eksempel da George W. Bush bestemte seg for å gå inn i Irak med store militæret styrker, ble oppmerksomheten flyttet fra Afghanistan til hit. Dette ga Taliban-styrkene mulighet til å trekke seg tilbake for å gjenvinne styrke. I de riktige situasjonene har vi altså vært for passive.

Men nå skjer det jo ting. NATO planlegger jo det de kaller en "miliær prosess", hvor de skal angripe den nest største byen i Afghanistan. Den byen skal og være gjennomsyra med styrker fra Taliban. Tror NATO har 20 000 soldater i stilling.

Men vi må gjennomføre det vi har begynt på. En umiddelbar tilbaketrekking kun styrke Taliban sin posisjon i landet, og det vil svekke Vestens rolle som initativtakere i midtøsten. Vi kan ikke ta hensyn til alt det andre drittet som skjer i verden. Nå har vi begynt på dette, og da må vi gjøre det nesten riktig og, før vi gir oss.
There is a sufficiency in the world for man's need but not for man's greed ~ Mohandas K. Gandhi
  • 0
For å bli ferdig med det vi har begynt på må vi sette i gang en storoffensiv. Det går ikke ann å bare innvadere et sted og så vente måneder på å gå neste sted, man må sveipe Taliban. Burde nesten gjøre noe som likner blitzkrig?
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Siterer The xbox 360 guy:
For å bli ferdig med det vi har begynt på må vi sette i gang en storoffensiv. Det går ikke ann å bare innvadere et sted og så vente måneder på å gå neste sted, man må sveipe Taliban. Burde nesten gjøre noe som likner blitzkrig?


Taliban har så mange røtter i hele Afghanistan at det vil være vanskelig å slå dem kun ved en storoffensiv. Men NATO sin plan skal visst ty til andre elementer enn kun militær makt, så det blir spennende å se hva de kan utrette.
There is a sufficiency in the world for man's need but not for man's greed ~ Mohandas K. Gandhi
  • 0
No har ikkje eg lest heile denn traaden. Men etter det eg hóyrte saa skal Obama trekke alle amerikanske soldatar ut av Afghanistan innan eit aar, saa det er kanskje ikkje lenger snart eit problem(?)
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!