Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Ateister bør ikke ha juleferie!


skeet skeet bang bang niggah
  • 0
  • Los
  • Los
Siterer Strategist:
Ateistene tror da ikke på Tor og Odin heller. Så hvorfor skulle de ha noe mer grunnlag for å feire den hedenske tradisjonen Jul enn den kristne?


Kanskje ikke mer, men like mye. Og du sier at vi ikke bør feire jul... men vi har like mye grunnlag for å ta for oss denne høytiden som kristne.


Og for å ta for meg dette med når Jesus er født:

Det står ikke noe om det i bibelen, og det finnes ingen kilde som sier når han ble født. Sannheten er at ingen vet helt sikkert. Ikke ble han født i år 0 heller, men mange mener nå at han ble født noen år før. Men dato, måned, dag og årstid? Dessverre ingen som vet. Dette har jeg at mange forelesninger om i høst, hvor læreren var utdannet teolog og prestekone.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Strategist: Fordi et liv uten høytider ville vært uhyre kjedelig.
  • 0
  • Missing Avatar
  • Orph
Siterer torleif:
hehe, eg trur du misforstod meg.

No er du langt inne på ein annan diskusjon. Kor langt kan ein dra ytringsfridomen? Eksempel, har ein rett til å håne ein person, berre for at ein meiner det om han?
Eg syns ein bør ta hensyn til andre folk, og kva dei føler. Syns ikkje du?


At jeg misforstod deg er meget vel mulig.

Man bør har rett til å si hva som helst til hvem som helst, så lenge man bruker sunn fornuft. Dessverre er det altfor få som har det, derfor har man lover på plass for å forhindre sjikane, injurier og rasisme.

Jeg synes helt ærlig at samfunnet vårt er altfor ømfintlig, det er alt for få som tør å kalle en spade for en spade, i frykt for å tråkke folk på tærne. Igjen er sunn fornuft kjekt, men altfor mangefult hos Ola Potet. Jeg sier til folk hva jeg mener om dem dersom de spør, eller hvis jeg føler de trenger å vite det, ellers holder jeg det for meg selv, og jeg ville aldri gått til angrep på folk jeg diskuterer med for å latterliggjøre dem, eller tråkke dem ned i sølen på noen som helst måte. Jeg lar gjerne argumentene mine tale for seg selv, jeg har ikke behov for hersketeknikker.
  • 0
Om julen egentlig var en hedensk tradisjon, so what? Er det et argument for å "bevise" at kristendommen er feil? Poenget er hva julen betyr nå, ikke for flere hundre år siden. Vi utvikler oss hele tiden, og ting blir endret på. Det som betyr noe nå er Jesus, nisser, gaver, mat, julesokker og mye mer. Bombe at ikke-troende gjør alt de kan for å bevise at julen egentlig ikke har noe med religion å gjøre, mens de troende vil holde høytiden hellig og inntakt. Uansett hvilket budskap julen bringer, så har vi en god tid likevel?
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Jeg forkaster kristne tradisjoner ved julen, men liker essensen i å være sammen med familie og dele goder. Folk skal nå få feire julen som de vil, bare jeg slipper å bli overøst med sansbare tradisjoner tilhørende andre livssyn enn hva jeg har, er jeg stort sett fornøyd. Dette inkluderer blant annet at jeg selv aldri vil pynte en husstand med engler eller symboler som knyttes direkte mot kristen feiring. Ei vil jeg heller spille av julesanger hvor jeg blir påtrykt optimistisk fredsfremmende kormusikk.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Klart de skal ha juleferie. Ateister tjener på kristne sine goder, samtidig som de hater dem. Det er genialt.
  • 0
  • Missing Avatar
  • Orph
Siterer zonyy:
Klart de skal ha juleferie. Ateister tjener på kristne sine goder, samtidig som de hater dem. Det er genialt.


Prøv å se ting i sin helhet: Ferien er der fordi man trenger fri. Julen består av tre helligdager, resten er _FERIE_, og har ingenting med julen å gjøre. Som student vet jeg godt hva jeg prater om: Man er helt utkjørt etter endt semester. Det er fire måneder med KONSTANT kjør uten avbrekk. Er det ønskelig at vi unge håpefulle skal være ferdig utbrent etter endt utdannelse ? Skjønt det er jo faktisk tilfellet med veldig mange selv nå, da støtten vi får er langt under pari, slik at vi må bruke feriene til jobb for å ha råd til å leve, men det er en heeeelt annen diskusjon.

Siterer Thorn:
Om julen egentlig var en hedensk tradisjon, so what? Er det et argument for å "bevise" at kristendommen er feil? Poenget er hva julen betyr nå, ikke for flere hundre år siden. Vi utvikler oss hele tiden, og ting blir endret på. Det som betyr noe nå er Jesus, nisser, gaver, mat, julesokker og mye mer. Bombe at ikke-troende gjør alt de kan for å bevise at julen egentlig ikke har noe med religion å gjøre, mens de troende vil holde høytiden hellig og inntakt. Uansett hvilket budskap julen bringer, så har vi en god tid likevel?


Akkurat: Vi endrer oss konstant, og julen har, for folk flest, ingenting med kristendommen å gjøre lenger (troende er i fatalt mindretall her til lands). Det er en feiring av ferie, rett og slett.
  • 0
Bare for å summere opp tråden så langt: Det vi har kommet frem til er at ingen burde ha juleferie?
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
  • Los
  • Los
Siterer Kronoz:
Bare for å summere opp tråden så langt: Det vi har kommet frem til er at ingen burde ha juleferie?


Vel, ja og nei. Alle bør ha juleferie, men ingen har krav på den

De kristne eier ikke julen, og ateister har like mye grunn til å ha fri på denne tiden av året som kristne

Og det at folk bør akseptere at man skal i kirken fordi det er jul er det dummeste jeg har hørt. Det er som å si at du skal være naken når du hilser på dine naturist-naboer. Bare fordi naboen din tror på noe betyr ikke at du må ta del i det fordi det bare er slik.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer Los:
Citerer Kronoz:
Bare for å summere opp tråden så langt: Det vi har kommet frem til er at ingen burde ha juleferie?


Vel, ja og nei. Alle bør ha juleferie, men ingen har krav på den

De kristne eier ikke julen, og ateister har like mye grunn til å ha fri på denne tiden av året som kristne

Og det at folk bør akseptere at man skal i kirken fordi det er jul er det dummeste jeg har hørt. Det er som å si at du skal være naken når du hilser på dine naturist-naboer. Bare fordi naboen din tror på noe betyr ikke at du må ta del i det fordi det bare er slik.


Du kan i det minste respektere naboen din for det han tenker. Ingen grunn til å ta bilder og håne han på andre måtar.
Viss ein skuleelev på død og liv ikkje vil gå i kyrkja, kan han vel berre skulke? Mykje betre det enn å øydeleggje julegleda for andre...

Men i forhold til førsteposten... Ungdom vil ikkje gå i julegudsteneste, men vil ha juleferie. Det er forståeleg, ettersom ein kanskje ser på gudstenesta som kjedeleg. Men då kan ein vel finne på noko alternativt, f. eks ekstra RLE timar . Det eg prøver å påpeike er at norsk ungdom er bortskjemte. Dei vil berre ha goder, og vil samtidig fraskrive seg frå alle byrder. Vil me verkeleg ha eit sånn samfunn der ein ikkje treng å arbeide for lønna? Er det sånn ein vil oppdra dagens ungdom?
(Eg veit eg flytter tema litt, men føler det er omtrent like mykje det det handlar om som religionsmotstand)
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
  • Los
  • Los
Siterer torleif:
Du kan i det minste respektere naboen din for det han tenker. Ingen grunn til å ta bilder og håne han på andre måtar.
Viss ein skuleelev på død og liv ikkje vil gå i kyrkja, kan han vel berre skulke? Mykje betre det enn å øydeleggje julegleda for andre...


Ja. Og derfor må ikke kristne tvinge ateister til å gå i kirken i julen! Jeg respekterer kristne. Gå gjerne i kirken, kos deg med din tro, det påvirker vel ikke meg. Men når skolen tvang meg til å gå i kirken blir det respektløst i forhold til både meg å kristne. Jeg vil ikke synge salmer eller prise gud, for som faren min sier "det er med gud som med julenissen, det er bare far din", aka jeg tror ikke på "den almektige gud". Og derfor vil jeg ikke synge til ham, eller prise ham. Det er vel lett forståelig.. I tillegg føler jeg at vis jeg setter meg til å synge i kirken, og å prise gud, med full forståelse for at jeg ikke tror på det, vil det være respektløst i forhold til de som faktisk tror på det å gjør det som en del av religiøse tradisjoner og ritualer. Ikke sant?

Svaret= Ikke tving noen til å gå i kirken, og ikke tro at man kan bestemme hva man skal tro og gjøre i julen, og ellers
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer Ursa Minora:
Strategist: Fordi et liv uten høytider ville vært uhyre kjedelig.

Jeg lever et liv uten høytider. Jeg klager ikke. Jeg nyter godt av godene som føres med av 17. Mai, Jul, påske etc. uten at jeg feirer det selv.
Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0
Siterer Ikki-kun:
Citerer Ursa Minora:
Strategist: Fordi et liv uten høytider ville vært uhyre kjedelig.

Jeg lever et liv uten høytider. Jeg klager ikke. Jeg nyter godt av godene som føres med av 17. Mai, Jul, påske etc. uten at jeg feirer det selv.


Viss du nyter godene av høytidene, så er ikkje livet ditt heilt utan høytidene
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Siterer Los:
Citerer torleif:
Du kan i det minste respektere naboen din for det han tenker. Ingen grunn til å ta bilder og håne han på andre måtar.
Viss ein skuleelev på død og liv ikkje vil gå i kyrkja, kan han vel berre skulke? Mykje betre det enn å øydeleggje julegleda for andre...


Ja. Og derfor må ikke kristne tvinge ateister til å gå i kirken i julen! Jeg respekterer kristne. Gå gjerne i kirken, kos deg med din tro, det påvirker vel ikke meg. Men når skolen tvang meg til å gå i kirken blir det respektløst i forhold til både meg å kristne. Jeg vil ikke synge salmer eller prise gud, for som faren min sier "det er med gud som med julenissen, det er bare far din", aka jeg tror ikke på "den almektige gud". Og derfor vil jeg ikke synge til ham, eller prise ham. Det er vel lett forståelig.. I tillegg føler jeg at vis jeg setter meg til å synge i kirken, og å prise gud, med full forståelse for at jeg ikke tror på det, vil det være respektløst i forhold til de som faktisk tror på det å gjør det som en del av religiøse tradisjoner og ritualer. Ikke sant?

Svaret= Ikke tving noen til å gå i kirken, og ikke tro at man kan bestemme hva man skal tro og gjøre i julen, og ellers


Hvis jeg forstår deg rett så er jeg helt enig med deg. Hvis skolen skal tvinge elevene sine til å være hyklere, er det ikke noe som er feil eller respektløst da?

Men Julen sluttet å være om gud eller hedenske tradisjoner for lenge siden. For meg er julen et kommersialistisk mareritt.. Julen er for meg en tid der foretsnings selskap tvinger deg til å kjøpe gaver, Julemat og julepynt bare for at de skal tjene mer penger. Hvis vi tenker oss om.. Hvorfor skal vi feire midtvinters eller fødselen til en person med å gi hverandre gaver? Var det sånn de feiret julen for f.eks 200-300 år siden? Eller begynte gave kjøpingen da noen forstod at de kunne tjene sinnsykt mye penger på det?

Men når det er sagt så syns jeg at Juletiden er
Rock this earthlings
  • 0
Julaften var dagen Jesus ble født. Men desverre handler det mer om julenissen nå
"He does not just play games. He wins them."
  • 0
Siterer Orph:
Citerer zonyy:Klart de skal ha juleferie. Ateister tjener på kristne sine goder, samtidig som de hater dem. Det er genialt.

Prøv å se ting i sin helhet: Ferien er der fordi man trenger fri. Julen består av tre helligdager, resten er _FERIE_, og har ingenting med julen å gjøre. Som student vet jeg godt hva jeg prater om: Man er helt utkjørt etter endt semester. Det er fire måneder med KONSTANT kjør uten avbrekk. Er det ønskelig at vi unge håpefulle skal være ferdig utbrent etter endt utdannelse ? Skjønt det er jo faktisk tilfellet med veldig mange selv nå, da støtten vi får er langt under pari, slik at vi må bruke feriene til jobb for å ha råd til å leve, men det er en heeeelt annen diskusjon.


Det er 4 helligdager i jula. Jeg trodde dette var en diskusjon om _ateister skal få lov til å feire jul. Jeg regner med at ikke alle studenter er ateister, og dermed er det egentlig litt dumt å bruke dem som et eksempel. Jeg vil også poengtere at å lage egne ordninger for ateister i et kristent samfunn er bare tøv.(noe som du ikke har sagt noe om )

Jeg er forøvrig veldig enig at man trenger en ferie i på slutten av denne tiden.
  • 0
Siterer JollyH:
Hvis jeg forstår deg rett så er jeg helt enig med deg. Hvis skolen skal tvinge elevene sine til å være hyklere, er det ikke noe som er feil eller respektløst da? er


Jeg hater mattetimene, blir det ikke da litt feil av skolen å tvinge meg til å sitte stille i timen og lære? Jeg har jo null interesse og respekt for faget, blir falskt og uhøytidelig å gjøre noe jeg ikke brenner for.

Det er fullt mulig å søke om fri fra julegudstjenester og andre religiøse høytider. Så lenge vi har en statskirke ser jeg ikke problemet med at skolene velger å avslutte året med et kirkebesøk. Det er tross alt på disse verdiene (og en hel haug andre) Norge er slikt det er i dag. Så snart vi bryter med statskirken så kan siste skoledag bare være brus og snop.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Siterer Thorn:
Citerer JollyH:
Hvis jeg forstår deg rett så er jeg helt enig med deg. Hvis skolen skal tvinge elevene sine til å være hyklere, er det ikke noe som er feil eller respektløst da? er


Jeg hater mattetimene, blir det ikke da litt feil av skolen å tvinge meg til å sitte stille i timen og lære? Jeg har jo null interesse og respekt for faget, blir falskt og uhøytidelig å gjøre noe jeg ikke brenner for..


Ser poenget ditt. Men å sammenligne Kristendommen med matte er jo helt latterlig. Kristendommen er ikke noe som du har bruk for senere i livet. Tro meg det er bare bullshitt. Ja man kan bruke det som en moralsk rettelinje. Men du blir ikke stort smartere av å rope ut "O GUD DU ER STOR!". Men med matte er det noe helt annet. Matte trenger du når du skal handle. Matte trenger du når du skal f.eks bygge et hus osv osv. Du får ikke mye gjort med å tro på gud.

Du kan prøve det.. Spør gud om han vil bygge deg et hus.
Rock this earthlings
  • 0
  • Los
  • Los
Vel...norge er etter statistisk normalitet ateistisk, og er i tillegg et samfunn som beveger seg mot flerkulturalitet. Skolesystemet har ingen problem om å la muslimer slippe kristne opplegg, da må det samme gjelde ateister.

Siterer Thorn:
Jeg hater mattetimene, blir det ikke da litt feil av skolen å tvinge meg til å sitte stille i timen og lære? Jeg har jo null interesse og respekt for faget, blir falskt og uhøytidelig å gjøre noe jeg ikke brenner for.


Aaa, du...du har missforstått. Det handler ikke om bestemte fag og faglighet, men om livssyn og respekt for livssyn.

Og det handler heller ikke om at skolen ikke kan få gå i kirken, men det bør ikke være pålagt noen å gjøre det
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer Thorn:
Jeg hater mattetimene, blir det ikke da litt feil av skolen å tvinge meg til å sitte stille i timen og lære? Jeg har jo null interesse og respekt for faget, blir falskt og uhøytidelig å gjøre noe jeg ikke brenner for.


Mattematikk er nå faktisk langt i fra unødvendig. Det lærer deg logisk tankegang, og er per definisjon a priori. A priori er en forutsetning for empirisk erkjennelse...men det er vel strengt tatt unødvendig for religiøse mennesker som gjerne har en metafysisk tilnærming til realiteten.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
  • Missing Avatar
  • Orph
Siterer zonyy:
Det er 4 helligdager i jula. Jeg trodde dette var en diskusjon om _ateister skal få lov til å feire jul. Jeg regner med at ikke alle studenter er ateister, og dermed er det egentlig litt dumt å bruke dem som et eksempel. Jeg vil også poengtere at å lage egne ordninger for ateister i et kristent samfunn er bare tøv.(noe som du ikke har sagt noe om )


Når jeg tenker meg om er det faktisk to kirkelige helligdager i julen. 1. og 2. juledag (tror ikke 3. juledag er helligdag, og julaften som helligdag starter klokken fem om ettermiddagen. 1. nyttårsdag er muligens en kirkelig helligdag, men det har ingenting med kirken å gjøre). Jeg brukte det med studenter som eksempel: Folk trenger ferie, det er derfor vi har juleFERIE og ikke bare fri på helligdager. Det er faktisk bare ni kirkelige helligdager i Norge, resten av fridagene og feriene er puttet inn der for å gi skoleelever en pust i bakken, og gi lærerne en mulighet til å planlegge året.


Siterer Thorn:
Jeg hater mattetimene, blir det ikke da litt feil av skolen å tvinge meg til å sitte stille i timen og lære? Jeg har jo null interesse og respekt for faget, blir falskt og uhøytidelig å gjøre noe jeg ikke brenner for.


Hvis du ikke kan matte går du glipp av MYE verdifull kunnskap. For å ta et eksempel: I utdanningen min har jeg mye hard matte (som folk flest ville fått hjernebrokk av å prøve seg på). Mesteparten av det vil jeg aldri bruke eller se noe til noen sinne igjen, verken gjennom resten av utdanningen min eller i jobbsammenheng. Det er heller ikke poenget. Forstår du mye matte, lærer du å bruke logiske og analytiske metoder, og du løser andre problemer lettere. Hvis du bare kan akkurat det du trenger, og ikke noe mer, har du ingen verktøy i verktøykassen som du kan benytte i tilfelle du skulle møte på problemer du ikke har sett før (og dette gjelder ikke bare faglige ting).

Men men, jeg hatet matte da jeg var kid selv. Det tok et år med jobbing etter videregående og gjenopptak av fag før jeg begynte å få sansen for det.

Siterer The Heretic:
Mattematikk er nå faktisk langt i fra unødvendig. Det lærer deg logisk tankegang, og er per definisjon a priori. A priori er en forutsetning for empirisk erkjennelse...men det er vel strengt tatt unødvendig for religiøse mennesker som gjerne har en metafysisk tilnærming til realiteten.


Tommel opp til alt i dette innlegget.
  • 0
Jeeze, jeg tok opp et enkelt eksempel og blir stemplet som dum? Jeg elsker faktisk matte, men jeg brukte det som et eksempel da det ble snakket om religion, skole og tvang.

Siterer JollyH:
Ser poenget ditt. Men å sammenligne Kristendommen med matte er jo helt latterlig. Kristendommen er ikke noe som du har bruk for senere i livet. Tro meg det er bare bullshitt. Ja man kan bruke det som en moralsk rettelinje. Men du blir ikke stort smartere av å rope ut "O GUD DU ER STOR!". Men med matte er det noe helt annet. Matte trenger du når du skal handle. Matte trenger du når du skal f.eks bygge et hus osv osv. Du får ikke mye gjort med å tro på gud.


Hvorfor er det latterlig? Hva med å se på ting fra en annen side enn din egen? At du foretrekker matematikk foran religion er din mening, men for religiøse så kommer selvsagt Gud foran matematikk, om det er nødvendig. Er du en troende så lever du for Gud, med livet for å hedre han. Du ser altfor useriøst på religion og utelukker hvor mye religionen faktisk spiller inn på hverdagen.

Siterer Los:
Vel...norge er etter statistisk normalitet ateistisk, og er i tillegg et samfunn som beveger seg mot flerkulturalitet. Skolesystemet har ingen problem om å la muslimer slippe kristne opplegg, da må det samme gjelde ateister.


Ja, men til tross for det så har vi enda en statskirke, har vi ikke? Jo, nettopp.

Siterer Heretic:
Mattematikk er nå faktisk langt i fra unødvendig. Det lærer deg logisk tankegang, og er per definisjon a priori. A priori er en forutsetning for empirisk erkjennelse...men det er vel strengt tatt unødvendig for religiøse mennesker som gjerne har en metafysisk tilnærming til realiteten.


Umm.. Hvor sa jeg at matte var unødvendig? Jeg er sterkt klar over at matematikk på skolen er med på å utvikle de logiske sansene. Men, ja, for religiøse så er realiteten annerledes, og det er ikke det som står øverst på prioriteringslista.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Siterer Thorn:
Umm.. Hvor sa jeg at matte var unødvendig?


Nå var poenget mitt at du sammenligner det å lære mattematikk på skolen med det å gå i obligatoriske gudstjenester ved skoleavslutninger. Som de andre brukerene har hevdet hele veien, er det unødvendig å måtte gå obligatorisk i kirken.

Kausaliteten av at andre brukere trekker konklusjoner om at det er unødvendig å gå i kirken, er at du trekker konklusjonen om at mattematikken er umotiverende for deg. Om ikke poenget ditt var at mattematikk er unødvendig, faller dermed argumentet ditt i grus fordi det er irrelevant for diskusjonen om at obligatoriske gudstjenester er unødvendige.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Kausaliteten av at andre brukere trekker konklusjoner om at det er unødvendig å gå i kirken, er at du trekker konklusjonen om at mattematikken er umotiverende for deg. Om ikke poenget ditt var at mattematikk er unødvendig, faller dermed argumentet ditt i grus fordi det er irrelevant for diskusjonen om at obligatoriske gudstjenester er unødvendige


Det spørs jo eigentleg mykje på kva han skal bli om matte er nødvendig eller ikkje. Eit bedre eksempel enn matte vil eg nesten seie er musikk. Dei som kan musikk treng jo ikkje å lære det på skulen, mens dei som ikkje har interesse av det, kjem jo aldri til å få bruk for det, ergo er musikk totalt unødvendig...

Itillegg for kva alderstrinn er det obligatoriske gudstenestar? Er det ikkje opp til 10.? So what om dei går glipp ein time av livet sitt, og kanskje lærer å forstå andre religionar heller.
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!