Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Ateister bør ikke ha juleferie!


  • Los
  • Los
Siterer Thorn:
Ja, men til tross for det så har vi enda en statskirke, har vi ikke? Jo, nettopp.


Men statskirke er ikke det samme som null trosfrihet! Alle må vel få tro det de vil? Eller? Og da bør de vel ikke tvinges til annen tro eller deltakelse i den troen! Eller mener du at folk av annen tro bare må finne seg i å bli påtvunget andre religioner?

I tillegg mener jeg, som tidligere sagt, at jeg bør slippe kirken ikke fordi det er kjedlig og jeg ikke vil, men fordi det helt klart uhelliggjør de kristne ritualene og tradisjonene som dere kjemper så hardt for. Vil kristne virkelig ha meg i sin kirke vis jeg sitter på bakerste rad og rister på hode av det som blir sagt? Jeg har full respekt for at noen tror på det, men har ikke noe tilovers for å bli tvunget til å høre på. Da blir jeg bare oppgitt og tar mer avstand fra kirken..

Lagt til 2010-12-08 10:03:
Siterer torleif:
Itillegg for kva alderstrinn er det obligatoriske gudstenestar? Er det ikkje opp til 10.? So what om dei går glipp ein time av livet sitt, og kanskje lærer å forstå andre religionar heller.


I en kirke lærer man ikke å forstå Kristendommen, det blir kristendommen forkynt! Og det er det man ikke trenger å bli utsatt for! Tro meg, jeg har akkuratt hatt et halvt år med denne diskusjonen på skolen. Hvordan jobber man inn kristendom og andre religioner i lærestoffet på en respektfull og god måte, og det er ikke ved å gå på gudstjenester. Det er ved å lære om ritualene, se bilder, kanskje til og ed besøke kirken og prate med presten, men ikke gå på gudstjenester..
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Nok av skole, man har godt av ferie, ellers hadde folk strøket til de grader på skolen!
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
  • Missing Avatar
  • Orph
Siterer torleif:
Citerer The Heretic:
Kausaliteten av at andre brukere trekker konklusjoner om at det er unødvendig å gå i kirken, er at du trekker konklusjonen om at mattematikken er umotiverende for deg. Om ikke poenget ditt var at mattematikk er unødvendig, faller dermed argumentet ditt i grus fordi det er irrelevant for diskusjonen om at obligatoriske gudstjenester er unødvendige


Det spørs jo eigentleg mykje på kva han skal bli om matte er nødvendig eller ikkje. Eit bedre eksempel enn matte vil eg nesten seie er musikk. Dei som kan musikk treng jo ikkje å lære det på skulen, mens dei som ikkje har interesse av det, kjem jo aldri til å få bruk for det, ergo er musikk totalt unødvendig...

Itillegg for kva alderstrinn er det obligatoriske gudstenestar? Er det ikkje opp til 10.? So what om dei går glipp ein time av livet sitt, og kanskje lærer å forstå andre religionar heller.


Nei, det gjør ikke det. Med mindre man ønsker at man må velge fagretning som syvåring (altså, om man vil bli snekker, mekaniker, gå økonomiske fag eller idrettslære og slikt), er faktisk matte dønn nødvendig (da alle barn opp til et visst stadie i skolen har lik fagplan), for å gi alle like muligheter. De fleste synes til og med det er for tidlig å velge fagretning som 15-åringer, og MANGE skifter beite etter noen år. Se for deg hvor umulig det ville blitt dersom man plutselig måtte tatt opp 5-10 år med skolegang i stedet for 3, som er tilfellet nå. Det ville skapt et fastlåst klassesamfunn hvor foreldrene hadde valgt det fremtidige yrket til barna sine, uten at de i realiteten ikke hadde hatt noe særlig muligheter til å endre på det.

Religionsfag er til for å lære en om religioner, og i forbindelse med det har man ekskursjoner til forskjellige trossamfunn. Gudstjenester i forbindelse med jul faller ikke inn under det.
  • 0
Siterer torleif:
Eit bedre eksempel enn matte vil eg nesten seie er musikk. Dei som kan musikk treng jo ikkje å lære det på skulen, mens dei som ikkje har interesse av det, kjem jo aldri til å få bruk for det, ergo er musikk totalt unødvendig...


Bare som et lite trivia; det er mulig å benytte mattematiske egenskaper for å lage musikk. Ellers er jeg stort sett enig om selve det å lære musikk, noter, akkorder og lignende, ikke er nødvendig, da hvis man på et senere tidpunkt i livet bestemmer seg for at musikk er det man vil gjøre, er det ikke vanskelig å sette seg inn i det.

Læren om musikkhistorie kan være greit, enten man synes det er uinteressant eller ikke, da det leder til et mer åpent syn. Forøvrig hadde store musikere som Beethoven og Bach svært høy IQ. Jeg skal ikke generalisere, men som også Orph har påpekt, leder logisk tenkning til annerledes problemløsning, og jeg tror nok at en slik tankegang kan lede til store musikalske ferdigheter, spesielt i komplisert musikk som eksempelvis klassisk og metal.

Poenget mitt er at mattematikk er så grunnleggende at det er helt elementært å ha kunnskaper om det, da man kan trekke inn tankegangen i ting som ikke nødvendigvis dreier seg direkte om mattematikk også. Et annet eksmepel er at jeg går programmering, og her er selve mattematikken ikke vanskeligere enn pluss, minus, gange og deling, men det å skrive programmeringskode krever en fullstendig logisk tankegang.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer Orph:
Citerer torleif:
Citerer The Heretic:
Kausaliteten av at andre brukere trekker konklusjoner om at det er unødvendig å gå i kirken, er at du trekker konklusjonen om at mattematikken er umotiverende for deg. Om ikke poenget ditt var at mattematikk er unødvendig, faller dermed argumentet ditt i grus fordi det er irrelevant for diskusjonen om at obligatoriske gudstjenester er unødvendige


Det spørs jo eigentleg mykje på kva han skal bli om matte er nødvendig eller ikkje. Eit bedre eksempel enn matte vil eg nesten seie er musikk. Dei som kan musikk treng jo ikkje å lære det på skulen, mens dei som ikkje har interesse av det, kjem jo aldri til å få bruk for det, ergo er musikk totalt unødvendig...

Itillegg for kva alderstrinn er det obligatoriske gudstenestar? Er det ikkje opp til 10.? So what om dei går glipp ein time av livet sitt, og kanskje lærer å forstå andre religionar heller.


Nei, det gjør ikke det. Med mindre man ønsker at man må velge fagretning som syvåring (altså, om man vil bli snekker, mekaniker, gå økonomiske fag eller idrettslære og slikt), er faktisk matte dønn nødvendig (da alle barn opp til et visst stadie i skolen har lik fagplan), for å gi alle like muligheter. De fleste synes til og med det er for tidlig å velge fagretning som 15-åringer, og MANGE skifter beite etter noen år. Se for deg hvor umulig det ville blitt dersom man plutselig måtte tatt opp 5-10 år med skolegang i stedet for 3, som er tilfellet nå. Det ville skapt et fastlåst klassesamfunn hvor foreldrene hadde valgt det fremtidige yrket til barna sine, uten at de i realiteten ikke hadde hatt noe særlig muligheter til å endre på det.

Religionsfag er til for å lære en om religioner, og i forbindelse med det har man ekskursjoner til forskjellige trossamfunn. Gudstjenester i forbindelse med jul faller ikke inn under det.


Les heile posten min... Kan du seie det same om musikk?
Men uansett, eg tvilar på det er nødvendig for ein gymlærar, snekker, mekanikar e.l å lære f. eks algebra.
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
  • Los
  • Los
Siterer torleif:
Les heile posten min... Kan du seie det same om musikk?
Men uansett, eg tvilar på det er nødvendig for ein gymlærar, snekker, mekanikar e.l å lære f. eks algebra.


Du missforstår... kristendom er alt en del av skoleplanen. RLE? KRL? Whatever de har valgt å kalle det. Det er læren om religioner og religions respekt. Og det, som matte, er en del av læreplanen og undervisningen. Og ingen her har sagt noe om at det må vekk. Det handler om at et kirkebesøk i sammenheng med gudstjeneste er forkynning av en religion, noe som ikke bør være en del av skolen. Så nei, du kan ikke slippe matte, fordi matte ikke kan sammenlignes med en gudstjeneste, men med faget KRL.

Om du vil sette matte i samme lys må du si at dere gikk på et møte hvor mattematikkere avfeide gud gjennom å fortelle om hvordan tall og matte kan bevise at det ikke går ann at det finnes en gud(nei, jeg mener ikke at det er en legetim tro, men det er bare for å få frem et poeng).
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
  • Missing Avatar
  • Orph
Siterer torleif:
Les heile posten min... Kan du seie det same om musikk?
Men uansett, eg tvilar på det er nødvendig for ein gymlærar, snekker, mekanikar e.l å lære f. eks algebra.


Jeg skrev i utgangspunktet litt om det med musikk, men fant ut at poenget ditt var irrelevant, så jeg fjernet det igjen.

At musikk skal være en del av pensum kan man alltids diskutere, som regel er det jo slik at de som ønsker å drive med musikk gjør det på fritiden, og de som ikke gjør det ville aldri gjort det likevel. Selv er jeg musiker, men det at jeg holder på med det har ingen verdens ting med det jeg lærte for ti-tolv år siden på ungdomsskolen å gjøre.

Grunnen til at jeg mener at det er irrelevant er nettopp fordi det er PENSUM. Det er en del av en helhetsvurdering, på lik linje med kunst og håndtverk, og går på det at elevene skal ha muligheten til en helhetlig utdanning. Jeg mener nå at de godt kunne kuttet ut kunst og håndverk, heimkunnskap og musikk til fordel for språk og realfag, for å sørge for at norske elever kommer opp på Europeisk nivå på de områdene. Dette er imidlertid en helt annen diskusjon.

Det vi snakker om her er pensum vs. tradisjoner. Det er ikke pensum å overvære kirkegudstjenester i julen.

Men kjære torleif (her må jeg gå litt off-topic): Skjønner du virkelig ikke årsakssammenhengen her ? Gymlærere er ikke bare gymlærere. De har en grunnleggende pedagogisk utdanning med fokus på idrettslære. De to første årene av utdanningen de tar er prikk lik alle andre lærerstudenter (jeg kjenner en hel del både ferdig utdannede lærere og lærerstudenter). Så ja, de MÅ kunne matematikk, og de må kunne lære bort matematikk. En gymlærer er sjelden bare en gymlærer uansett. Håndtverkere er sjelden yrkesaktive håndtverkere i mer enn 10-15 år før de skifter beite, og da tar svært mange av dem teknikergrad, som er en slags "ingeniør-light", dvs at de må ha en del matte de og. Hvis man bare ser på hva som er to cm. foran seg til enhver tid er det klart at man ikke skjønner helt hva man skal med alt man lærer på skolen, men hvis man forsøker å se det i det store og det hele, ser man at alt er en kritisk del av en velrundet skolegang.

Som sagt: Alternativet til å undervise lik matte for alle i grunnskolen er at man begynner å velge yrkesretning svææært tidlig, og det vil absolutt ingen være tjent med. Da vil man ende opp i et klassedelt samfunn hvor ingen i realiteten har muligheten til å omskolere seg.
  • 0
Sjølv om gudstenesten ikkje er PENSUM, bør det vere mogleg å ikkje ta på seg sovemasker i den, for å illustrere sin motvilje til det kristne samfunnet?
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
  • Los
  • Los
Siterer torleif:
Sjølv om gudstenesten ikkje er PENSUM, bør det vere mogleg å ikkje ta på seg sovemasker i den, for å illustrere sin motvilje til det kristne samfunnet?


Ikke motvilje mot det kristne samfunnet!!! Hvem har sagt det?? Det handler ikke om å ikke like kristne, men om å føle seg tvunget til å gå på et forkynende møte for en tro man ikke hører til! Det har ABSOLUTT ikke noe med å hate kristne å gjøre!
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
  • Missing Avatar
  • Orph
Siterer torleif:
Sjølv om gudstenesten ikkje er PENSUM, bør det vere mogleg å ikkje ta på seg sovemasker i den, for å illustrere sin motvilje til det kristne samfunnet?


Siterer Los:
Citerer torleif:
Ikke motvilje mot det kristne samfunnet!!! Hvem har sagt det?? Det handler ikke om å ikke like kristne, men om å føle seg tvunget til å gå på et forkynende møte for en tro man ikke hører til! Det har ABSOLUTT ikke noe med å hate kristne å gjøre!


Jeg føler mye avsmak for det kristne samfunnet. Hvordan de monopoliserer visse ting og konsepter (som f.eks moral, etikk og sunne verdier for å nevne noe) er noe jeg tar sterk avstand fra. I det preføydale samfunnet var kanskje religion en god ting, men i dag har religion utspilt sin rolle.

Uansett: En slik protest har ingenting med respekt for kristendom og kristne å gjøre. Hver gang noen stikker hodet frem og kritiserer noe som helst kirkelig begynner en eller annen å skrike om manglende respekt (ref. denne tråden).

Når man først er inne på det med respekt, synes jeg faktisk det er en utrolig respektløs holdning som utvises av skolene i det de gjør slike gudstjenester obligatoriske.
  • 0
Siterer Orph:
Uansett: En slik protest har ingenting med respekt for kristendom og kristne å gjøre. Hver gang noen stikker hodet frem og kritiserer noe som helst kirkelig begynner en eller annen å skrike om manglende respekt (ref. denne tråden)


Det er ikkje det at dei protesterer, men måten dei protesterer på. I alle fall i dette tilfelle trur eg ein ignoranse av gudstenesten ville vore beste måte å protestere på.

Siterer Orph:
Hvordan de monopoliserer visse ting og konsepter (som f.eks moral, etikk og sunne verdier for å nevne noe) er noe jeg tar sterk avstand fra.


Det er jo ytterst gode verdiar (så lenge ein ser vekk frå noko skitt i GT).
Ein skal ikkje stele, ikkje lyge, er gode reglar etter mi meining. Hadde alle følgt dei reglane, trur eg samfunnet hadde vore mykje betre

Siterer Los:
Citerer torleif:
Sjølv om gudstenesten ikkje er PENSUM, bør det vere mogleg å ikkje ta på seg sovemasker i den, for å illustrere sin motvilje til det kristne samfunnet?


Ikke motvilje mot det kristne samfunnet!!! Hvem har sagt det?? Det handler ikke om å ikke like kristne, men om å føle seg tvunget til å gå på et forkynende møte for en tro man ikke hører til! Det har ABSOLUTT ikke noe med å hate kristne å gjøre!


Det er vel ikkje verre enn å ikkje gå. Der eg bur, slepp ein unna gudstenesten viss ein vil (i verste fall må ein skrive i meldingsboka om kvifor ein ikkje vil)
Eg veit ikkje korleis det fungerer. Men viss det har seg sånt at ein får fråvær (noko eg ikkje trur), så er det jo ikkje krise om ein får 1 times fråvær når ein går i grunnskulen (1.-10. klasse)
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
  • Los
  • Los
Siterer torleif:
Det er vel ikkje verre enn å ikkje gå. Der eg bur, slepp ein unna gudstenesten viss ein vil (i verste fall må ein skrive i meldingsboka om kvifor ein ikkje vil)
Eg veit ikkje korleis det fungerer. Men viss det har seg sånt at ein får fråvær (noko eg ikkje trur), så er det jo ikkje krise om ein får 1 times fråvær når ein går i grunnskulen (1.-10. klasse)


Vi fikk fravær for å ikke gå, og anmerkning for skulk om vi ikke kom. Og det er ikke det at en anmerkning er så gale, men det er feil at man får den! Og det finnes barn, som meg, som så på det som viktig å være snill og god som ikke ville trosse lærerene. Det gjorde at jeg måtte gå i kirken. Det bør være unødvendig. Kristne kan gjerne ha avsluttning i kirken, men skolen bør da gi opplegg eller fri til dem som ikke vil!
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer Thorn:
Jeeze, jeg tok opp et enkelt eksempel og blir stemplet som dum? Jeg elsker faktisk matte, men jeg brukte det som et eksempel da det ble snakket om religion, skole og tvang.

Citerer JollyH:
Ser poenget ditt. Men å sammenligne Kristendommen med matte er jo helt latterlig. Kristendommen er ikke noe som du har bruk for senere i livet. Tro meg det er bare bullshitt. Ja man kan bruke det som en moralsk rettelinje. Men du blir ikke stort smartere av å rope ut "O GUD DU ER STOR!". Men med matte er det noe helt annet. Matte trenger du når du skal handle. Matte trenger du når du skal f.eks bygge et hus osv osv. Du får ikke mye gjort med å tro på gud.


Hvorfor er det latterlig? Hva med å se på ting fra en annen side enn din egen? At du foretrekker matematikk foran religion er din mening, men for religiøse så kommer selvsagt Gud foran matematikk, om det er nødvendig. Er du en troende så lever du for Gud, med livet for å hedre han. Du ser altfor useriøst på religion og utelukker hvor mye religionen faktisk spiller inn på hverdagen..


Chill man. Det er ingen hær som har kalt deg eller stemplet deg for dum. Argumentet ditt var bare ikke av det beste

Men uansett. Latterlig pga Matte er et skole fag som du trenger for å komme i videre utdanning. Og det er ikke kristendommen. Har aldri sagt at jeg foretrekker matte foran Religion. For meg er det uavgjort mellom de 2.
At jeg ser litt useriøst på religion har jeg aldri sagt. Jeg tar det som et seriøst problem, at folk vier livet sitt til å hedre en usynlig kraft som lever i himmelen.
Rock this earthlings
  • 0
Kristne og andre religiøse bør ikke få ha sommerferie, da det ikke er en religiøs feiring.
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Siterer Levaiathan:
Kristne og andre religiøse bør ikke få ha sommerferie, da det ikke er en religiøs feiring.


Hva er det da?
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Siterer Levaiathan:
Kristne og andre religiøse bør ikke få ha sommerferie, da det ikke er en religiøs feiring.


Ein ulogisk slutning...
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Siterer torleif:
Citerer Levaiathan:
Kristne og andre religiøse bør ikke få ha sommerferie, da det ikke er en religiøs feiring.

Ein ulogisk slutning...

Det var mer som et usaklig svar på en usaklig påstand i trådtittelen.
Skal man få flere goder fra samfunnet fordi man er religiøs?

Siterer Elektro Banana:
Citerer Levaiathan:
Kristne og andre religiøse bør ikke få ha sommerferie, da det ikke er en religiøs feiring.

Hva er det da?

Du mener virkelig at elever og studenter har 8 uker med fri på grunn av en kristen høytid, eller misforstår jeg deg?
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Jeg feirer jul fordi jeg tror på julenissen og jeg feirer påske fordi påskeharen eksisterer. Takk for en god og reflektert tråd fra vår kjære sjefsmoderator.

Det var på høytid (...) at noen tok opp denne debatten!
Alltid beret! sa motespeideren.
  • 0
Siterer torleif:
Citerer Orph:
Uansett: En slik protest har ingenting med respekt for kristendom og kristne å gjøre. Hver gang noen stikker hodet frem og kritiserer noe som helst kirkelig begynner en eller annen å skrike om manglende respekt (ref. denne tråden)


Det er ikkje det at dei protesterer, men måten dei protesterer på. I alle fall i dette tilfelle trur eg ein ignoranse av gudstenesten ville vore beste måte å protestere på.

Citerer Orph:
Hvordan de monopoliserer visse ting og konsepter (som f.eks moral, etikk og sunne verdier for å nevne noe) er noe jeg tar sterk avstand fra.


Det er jo ytterst gode verdiar (så lenge ein ser vekk frå noko skitt i GT).
Ein skal ikkje stele, ikkje lyge, er gode reglar etter mi meining. Hadde alle følgt dei reglane, trur eg samfunnet hadde vore mykje betre


Nå som du er inne på de 10 bud så har jeg noe som jeg tror alle hær burde se.

http://www.youtube.com/watch?v=YzEs2nj7iZM
George Carlin tar for seg de 10 bud og reduserer dem til 3.

Thu shalt always be faithfull and Honest

Thu shalt not be dishonest and kill

AND KEEP THY RELIGION TO THY SELF!

Noe jeg syns alle kristne skal hedre. Holde religionen sin til de som tror på din religion istede for å tvinge andre til å tro på din religion. Du så jo godt hva som skjedde på midelalderen.
Og det fører meg til et annet poeng. Skal vi virkelig bli tvunget til å støtte en religion som har finansiert massemord og krig? Noe som George Carlin sier i den lille snutten, "More peapole have been killed in the name of god than anny other name"
Rock this earthlings
  • 0
Siterer Daniel Guanio:
Jeg feirer jul fordi jeg tror på julenissen og jeg feirer påske fordi påskeharen eksisterer. Takk for en god og reflektert tråd fra vår kjære sjefsmoderator.

Jeg er copycat og hopper meg på den.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Nå har ikke jeg lest veldig mange av trådens innlegg, så jeg beklager for eventuelle gjentakelser, men en ting jeg umiddelbart kan si, er at julefeiring så absolutt ikke er en kristen tradisjon. Jeg har hørt flere steder at "Jesus" ikke ble født i desember, og at det ikke er noe religiøst som skulle tilsagt at Kristi fødsel skal feires på denne tiden av året. En av grunnene til at vi likevel gjør det, er at det blant mange folkegrupper ble feiret solsnu på denne tiden av året, og for at kristendommen enklere skulle gjøre sitt inntog i middelalderens Europa, tilpasset man den etter mottakernes tradisjoner, slik at overgangen skulle bli mindre, og flere ville godta den nye religionen (noe som tydeligvis fungerte veldig godt).

Når det er sagt, er jeg glad jula har utviklet seg som den har (kanskje med unntak av de senere års kjøpepress og mas), ettersom det er en fin tid å samle familien på, og det er en tid med god mat, gode filmer og med rekreasjon i sentrum.
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
Siterer JollyH:
"More peapole have been killed in the name of god than anny other name"


Folk blir som regel ikkje drept i navn...

Siterer JollyH:
Skal vi virkelig bli tvunget til å støtte en religion som har finansiert massemord og krig?


Den bør du grunnlegge litt bedre. Sjølv om krigar har blitt satt i gong pga religion, er det som regel ressursar som står bak. Er det nokre nyare krigar som eine og aleine har blitt igongsatt for det var 'den kristne gudens vilje'?

Siterer JollyH:
AND KEEP THY RELIGION TO THY SELF!


Det gjev ikkje meining for ein misjonerande religion. Ein vil ha folk til sin religion, sånn at dei også kan bli frelste. Ein plagar ikkje folk berre på pur...

Siterer Petrol:
Når det er sagt, er jeg glad jula har utviklet seg som den har (kanskje med unntak av de senere års kjøpepress og mas),


Er det noko annan utvikling dei siste åra enn kjøpepress o.l?
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
  • Los
  • Los
Unnskyld? Blir ikke folk derpt i navn av noen? Og er ikke kriger basert på religion? Nå tuller du.. Kom igjen!

Ekstremistiske muslimer gjør ikke annet enn å drepe i navn av sin gud, protestanter og katolikker har drept hverandre i religionens navn leeenge, kristene invaderte og drepte flerfoldige tusen muslimer under korstog, amerikaneren ser på seg selv som støttet av gud i sin kam mot terror og bruker jevnlig gud som støtte i krig og krise.

Kirken har gjennom tidene sponset all krig de synets var passende. Kanskje ikke akkurat i moderne tid, men nå ser vi på "gjennom tidene".

I tillegg er kristendommen den mest misjonerende religionen i verden! Og jo jo, de kristne mener det baserer seg på at du vil frelse folk, men spør de som blir plaget da! Hør med dem om de liker det, og de er enig i at misjoneringen er en positiv ting!

Det finnes religioner som ikke misjonerer like mye som klarer seg helt fint, uten å plage folk.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer Levaiathan:
Citerer torleif:
Citerer Levaiathan:
Kristne og andre religiøse bør ikke få ha sommerferie, da det ikke er en religiøs feiring.

Ein ulogisk slutning...

Det var mer som et usaklig svar på en usaklig påstand i trådtittelen.
Skal man få flere goder fra samfunnet fordi man er religiøs?


Jeg vet, og syntes hva du skrev var morsomt ville bare si hva du sa
Citerer Elektro Banana:
Citerer Levaiathan:
Kristne og andre religiøse bør ikke få ha sommerferie, da det ikke er en religiøs feiring.

Hva er det da?

Du mener virkelig at elever og studenter har 8 uker med fri på grunn av en kristen høytid, eller misforstår jeg deg?
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Jula kan forbeholdes de troende... Vi trenger en pause i vinterhalvåret, en tid vi kan være sammen med familie, og få en pause fra hverdagen. Vi trenger ferier for å fungere, noe å se frem til. Og bare sånn... hvem er egentlig som feirer jul for Jesu skyld, lengre?

Selv om jula opprinnelig(?) var en kristen tradisjon, så synes jeg ikke en skal forlange at elever skal gå i kirken, som en del av et skoleopplegg. Skolen skal være religionsnøytral. Norge burde stilt seg religionsnøytral, men nok om det. Nei, skift navn på høytida. Problem solved.

Likevel, disse sovemaskene du henviser til: Jeg forstår elevene, men mener det er feil vei å gå. Det ville vært respektløst overfor prest og menighet. Det er skolestyret som tvinger dem i kirka (hvis de tvinges), og det som burde behandles respektløst, siden det ikke respekterer elevenes standpunkt, hvis de har noen da, annet enn at det er drit kjedelig i en julegudstjeneste. Nei, ingen skal tvinges inn i et religøst hus, med mindre det er faglig relevant for skole, jobb etc.

Lagt til 2010-12-09 22:15:
Siterer torleif:
Citerer JollyH:
AND KEEP THY RELIGION TO THY SELF!


Det gjev ikkje meining for ein misjonerande religion. Ein vil ha folk til sin religion, sånn at dei også kan bli frelste. Ein plagar ikkje folk berre på pur...


En plager ikke folk bare på pur faenskap, nei, men det oppleves som faenskap, okkesom. Så drit i misjonering, and keep thy religion to thy self, riktig det, JollyH!
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!