Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Datalagringsdirektivet


Hei nå som de nye lovene kansje trer i kraft med datalagrings direktivet. De kan spore alle servere og adresser du har vært på betyr det at vi fildelere må ta en pause fra nedlasting i 6 hele måneder?

Takk for svar
Im not pro, but i know how to play.
  • 0
Det betyr rett og slett at man ikke har noe privatliv lenger.
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Siterer Levaiathan:
Det betyr rett og slett at man ikke har noe privatliv lenger.

Det har vi jo uansett ikke bruk for i en fri og uavhengig stat. Eller?
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Kronoz:
Det har vi jo uansett ikke bruk for i en fri og uavhengig stat. Eller?


Staten er ikke fri og uavhengig lenger når alle i befolkningen blir overvåket.

Hvis noe slikt hadde blitt innført på f.eks. 50-tallet ville det i praksis bety at alle har en kontrollør i hjemmene sine som noterer hvem du ringer til og hvem du sender brev til. Men systemet fungerer slik at du ikke merker at kontrolløren er der.

Politiets spesialtjenester skal nå overvåke alle, istendefor de få som faktisk driver med kriminalitet. Direktivet er en trussel mot personvernet.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Det er serriøst skummelt 0.0 nåt trer det i kraft?
  • 0
Siden Pirating ikke er lovlig så betyr det vell at ingen ikke kan laste ned? Eller kan folk laste ned uten og få bot?
Im not pro, but i know how to play.
  • 0
Det burde være ulovlig å gi ut filmer flere uker/måneder etter USA får dem og vanlige tv serier som bruker ett år på å komme.
Kan du linke til en kilde hvor du har lest dette på, føler at det er på tide å få noen terrorister til å bombe diverse regjeringsmedlemmer om dette trer i kraft.
  • 0
Jeg minner på at det er forbudt å innrømme piratkopiering. Dette gjelder forøvrig også linking til sider som innehar piratkopiert materiale.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Direktivet skal vel først og fremst brukes til å skaffe beviser mot terrorisme og organisert kriminalitet, ikke piratvirksomhet.

Men jeg er selvfølgelig også sterkt imot.
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Siterer Skreifiskaren:
Direktivet skal vel først og fremst brukes til å skaffe beviser mot terrorisme og organisert kriminalitet, ikke piratvirksomhet.

Mhm. Så sier de i alle fall.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
De som er for kommer som oftest med dette argumentet... "Hvis du ikke har gjort noe galt så er det ikke noe å bry seg om".
Et patetisk argument, da det overhodet ikke er dette det handler om.
"Hvis du ikke har veldig liten penis så er vel helt greit at jeg står og ser på mens du dusjer hjemme?"
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Det jeg spesielt ikke liker er at ved tilfeller så kan privatpersoner eller selskaper få tilgang til opplysninger.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Zyrocz:
Kan du linke til en kilde hvor du har lest dette på, føler at det er på tide å få noen terrorister til å bombe diverse regjeringsmedlemmer om dette trer i kraft.


Kanskje du bør prøve å lese litt mer enn bare Gamereactor? Datalagringsdirektivet har vært et hett tema i mange måneder nå. Bare søk på hvilken som helst nettavis så finner du sikkert mange artikler.

Siterer Skreifiskaren:
Direktivet skal vel først og fremst brukes til å skaffe beviser mot terrorisme og organisert kriminalitet, ikke piratvirksomhet.


Nå ble det jo nylig avslørt at NAV hadde fått fullmakt til å hente ut trafikkdata for å fakke trygdesnyltere. De har altså større fullmakt enn det politiet har. Det er ikke vanskelig å tenke seg at overivrige politikere kan gi andre etater samme fullmakter. Eller hvem vet, kanskje noen ivrige lobbyister greier å gi musikkbransjen slike fullmakter?

Synes hele Datalagringsdirektivet høres ut som noe styggedom og håper politikerne har vett nok til å stoppe det, men det ser dårlig ut.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
  • Missing Avatar
  • zigg
Tviler på at datalagringsdirektivet vil bli brukt til å forhindre ulovlig nedlastning. ville ikke dette isåfall innebære at EU(Eller hvem det nå enn er som har ansvaret for overvåkningen) måtte utlevere overvåkningsdata til private bedrifter? det ville i beste fall vært høyst umoralskt. i tillegg til dette så måtte de da brukt MASSE ekstra resurser på å lete etter de som laster ned ulovlig.
  • 0
Jeg vil påpeke at Datalagringsdirektivet viker ikke så mye fra det som allerede er praksis. Per i dag lagres det aller meste av nettaktiviteten din hos din ISP. Det finnes en maksgrense i Norge på hvor mange år det er lov å lagre dine data (husker ikke hvor lang tid det var), men vanlig praksis er minst 6 måneder. Dette er for faktureringsformål.
Grunnen til at datalagringsdirektivet innføres er at ISPene er i ferd med å gå over til en automatisk og mer direkte fakturering som ikke krever lang tids lagring. ISPene kutter altså lagringstiden, og ved enkelte typer fakturering er det ikke nødvendig å lagre loggføringen av aktiviteten i det hele tatt. For rettslige formål vil EU altså innføre en lov som hindrer ISPen din i å slette dataene dine fortløpende, slik at de kan få tilgang til dem dersom det er misstanke om kriminelle formål.

Det er her verdt å merke seg at det kun kreves misstanke, og såvidt jeg kan huske vil det i henhold til datalagringsdirektivet ikke lenger kreves rettsordre. ISPen vil ha plikt til å lagre, og ved forespørsel fra myndighetene, utlevere de lagrede data. Det vil også åpne for mye lettere tilgang for private selskaper som for eksempel jakter nettpirater som da kan be om tilgang til loggføring av datatrafikk.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
  • Missing Avatar
  • zigg
Hvem er det som skal lagre denne isp informasjonen da? er det internettleverandøren din? har lurt litt på dette
  • 0
Det er ISPen som fortsatt skal lagre informasjonen din ja. Akkurat som tidligere, bare at de nå er pålagt å gjøre det i minst 6 måneder.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Men vil ikke direktivet gjøre det mye enklere å spore opp terrorister o.l? Isåfall, hvorfor er alle så imot det? Det går på bekostning av personvern, ja, men er det virkelig så ille om staten får greie på at du henger på GR? Jeg mener, selv om folk er mot av prinsipper, bør det ikke være mulig å inngå et kompromiss for å styrke den nasjonale og internasjonale sikkerheten? Eller er det bedre å nekte staten det, og heller la terroristene få planlegge hvordan å sprenge et kvartal i Oslo på 17. mai i fred?

Har ikke tatt noe standpunkt, for jeg har alt for liten innsikt i saken. Prinsipielt bør jeg jo egentlig støtte nei-siden, for det er viktig å ivareta vårt privatliv. Men på en annen side gjør det meg ingenting om de kikker litt på hvor jeg befinner meg mens jeg surfer på det vide nett heller.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Norge [regjeringen] har forsøkt å be om et kompromiss. At Norge tar noen av lovene fra direktivet, men utelater de som strider mot grunnloven og mot Norges ønsker om rett til privatliv. EU har sagt at vi må ta hele direktivet til oss.

Jeg er absolutt mot datalagringsdirektivet. Jeg ønsker ikke at myndighetene skal skue hver og en av oss, og at personer med tilgang skal ha mulighet for å skaffe seg pressmidler mot enkeltpersoner. Dette blir som "1984" og McCarthy-eraen. Om noen påstår en vag misstanke mot deg, så har myndighetene hjemmel til å gå gjennom all datatrafikk du har foretatt deg de siste 6 månedene.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
  • Missing Avatar
  • zigg
er enig med strategist her. vi ser i historien at balansen mellom personlig frihet og innblanding fra staten svinger med jevne mellomrom. vi har nå hatt en periode med mye personlig frihet siden etter den kalde krigen, og det ser ut som om vi nå er på vei inn i en periode med innskrenkning av denne friheten. derfor er det nå viktig å prøve så godt man kan å stå for de prinsippene man tror på, og å ikke la seg skremme av terrorister. Tror det jeg prøver å si er: ikke selg friheten din bare fordi du tror det gjør deg tryggere.
  • 0
Menneskerettighetserklæringen § 12:

"No one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to attacks upon his honour and reputation. Everyone has the right to the protection of the law against such interference or attacks."

Jeg er absolutt imot dette. Det hjelper ikke hvor edle motivene for det i bunn og grunn er. Staten innehar overhodet ikke adekvat IT-kompetanse eller utstyr til å holde slik informasjon tilstrekkelig beskyttet (strengt tatt er det vel nesten umulig, uansett). Det er dømt til å misbrukes/lekkes. Jeg har heller ingen problemer med å se for meg at bruken av dette blir løsere og løsere også av de organene som har myndighet til å forvalte den. Hadde for øvrig også vært sterkt imot dette selv om det ikke ble misbrukt.

Siterer Jack the Lack of Crack:
Men på en annen side gjør det meg ingenting om de kikker litt på hvor jeg befinner meg mens jeg surfer på det vide nett heller.


Hva synes du om at hvor du befinner deg lagres og kan benyttes av diverse organer hver gang du sender en SMS eller mobilen din på annen måte kobler seg opp mot nettet? Dette omfatter ikke bare hvilke servere og IP-adresser du har kontakt med foran PC-skjermen.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Jack the Lack of Crack:
Men vil ikke direktivet gjøre det mye enklere å spore opp terrorister o.l? Isåfall, hvorfor er alle så imot det? Det går på bekostning av personvern, ja, men er det virkelig så ille om staten får greie på at du henger på GR? Jeg mener, selv om folk er mot av prinsipper, bør det ikke være mulig å inngå et kompromiss for å styrke den nasjonale og internasjonale sikkerheten? Eller er det bedre å nekte staten det, og heller la terroristene få planlegge hvordan å sprenge et kvartal i Oslo på 17. mai i fred?


Som med NAV-saken kan vi ikke vite hvem som får bruke disse opplysningene. I tillegg kan jo kriminelle bruke det mot oss hvis de greier å hacke til seg opplysningene. Dessuten er det ikke all kommunikasjon som dekkes av datalagringsdirektivet. Terrorister kan fortsatt bruke Skype, messenger, Gmail etc. for å planlegge sine angrep. Hvis datalagringsdirektivet utvides til å omfatte disse også innebærer det et enda større innhogg i folks privaltiv.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Staten innehar overhodet ikke adekvat IT-kompetanse eller utstyr til å holde slik informasjon tilstrekkelig beskyttet (strengt tatt er det vel nesten umulig, uansett).
Jeg vil igjen nevne at det er den enkelte ISP som skal lagre disse dataene, og at disse allerede gjør det på det nåværende tidspunkt og har gjort det i mange år. Statlige organers oppbevaring av de dataene de får tilgang til i enkelttilfeller ser jeg heller ikke som noe vesentlig punkt. Men du har rett i at ISPene i fremtiden vil få det vanskeligere med å beskytte de lagrede data og hindre missbruk.

Det jeg derimot ser på som det aller største ankepunktet mot datalagringsdirektivet er: myndighetene får mulighet for full tilgang til, og kontroll over, bevegelsesmønstrene og dataene til dissidenter og opposisjonelle. Dette er en stor trussel mot demokratiet og friheten vi er blitt vant med her i vesten.

Dersom noen kommer til makten i Norge i dag som det viser seg at ikke sto for det vi trodde de gjorde, eller de lar seg korrumpere. Da kan vi avsette dem om fire år, eller - mer sannsynlig - la opposisjonen felle regjeringen.
Hva skjer dersom denne myndigheten har full kontroll over verktøy som lar den kontrollere og aktivt kneble all opposisjon? Datalagringsdirektivet er ett slikt verktøy, og ett skritt nærmere en myndighet med muligheten - om enn per i dag ikke ønsket om - å kneble opposisjon.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Hvilke partier sier et rungende nei til dette egentlig? Rødt, SV og...?
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!