Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Aktiv dødshjelp/barmhjertighetsdrap


Med aktiv dødshjelp sikter jeg ikke her til det tilfellet der vi moderatorer hjelper brukere til å slette sin egen profil, men til den formen med de mer alvorlige konsekvensene...

Aktiv dødshjelp er der en person som av ulike årsaker ønsker å dø, men ikke selv kan klare å gjennomføre dette på en tilfredsstillende måte, får hjelp av en person, ofte en pårørende eller en lege, til å gjennomføre selvmord.

Dette er et svært omstridt tema. Det finnes klinikker i Sveits der man kan få hjelp til å dø så smertefritt som mulig, dersom man lider av en alvorlig sykdom eller hemmelse. I Norge er aktiv dødshjelp forbudt.

I Storbritannia kan man bli straffet selv for å hjelpe noen med å komme seg til et annet land, som Sveits, for å få aktiv dødshjelp.

Hva mener du om aktiv dødshjelp?
Er drap like uakseptabelt uansett form?
Som en stat med kristendommen som offisiell religion, burde ikke rettssystemet heller se dette som en hjelp til å komme raskere til himmelen - forutsett at man ikke tror at selvmord er en synd som sender deg til helvete ofc - eller?

Hva er din holdning til spørsmålet om aktiv dødshjelp?
Ville du hjulpet noen til å ta sitt liv dersom du så at de led fryktelig og virkelig ønsket å dø?
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
  • Ine
  • Ine
Aktiv dødshjelp er uten tvil et kinkig tema. Personlig synes jeg at en person selv skal kunne få lov til å bestemme om når vedkommende vil ende sitt liv. Er h*n ikke istand til å ta selvmord på egenhånd, eller ikke får tak i det nødvendige redskapet til å utføre det (giftsprøyter, f.eks.), burde leger, som av egen vilje utfører aktiv dødshjelp, få lov til å hjelpe.

Hovedproblemet ligger dog i at enkelte syke ikke nødvendigvis vil dø, men at man ser på seg selv som en påkjenning for samfunnet. Dette er så klart bare tull, da alle har like mye rett til å leve som andre, men det er likevel folk som tenker slik. Med aktiv dødshjelp som en mulighet, kan folk føle seg presset til å begå noe de egentlig ikke vil.

I bunn og grunn, er jeg for dødshjelp for personer med uhelbredelige, smertefulle sykdommer, som av fri vilje ønsker å dø. Noen mener at det å føle smerte er en del av livet, men har man egentlig et liv når alt man gjør er å ligge i en sykeseng med intense smerter døgnet rundt?

Kristne flest er forresten ofte imot aktiv dødshjelp, ettersom det ikke er en "naturlig" måte å dø på.
Riddle me this
  • 0
Må si meg veldig enig med Ine. Ett annet problem er å vurdere hvor psykisk stabil den enkelte pasienter er. I mange tilfeller vil personen trolig være så fucked up i hodet, at personen selv kan få valget mellom liv og død.

Hele temaet er komplisert. Men jeg er åpen for veldig kontrollerte tilfeller av aktiv dødshjelp.
There is a sufficiency in the world for man's need but not for man's greed ~ Mohandas K. Gandhi
  • 0
Det er et kinkig tema og det er vanskelig å sette noen fast grense for hvem som fortjener aktiv dødshjelp. Husker jeg så en dokumentar på tv for mange år siden som ihvertfall overbeviste meg om at så langt må vi ikke få det. Det var fra nederland og vi fikk se et litt eldre ektepar der de hadde planlagt at mannen skulle få aktiv dødshjelp. Mannen var helt klar i hodet og snakka ofte til kamera uten nevneverdig problem og han ble filmet vandra rundt i leiligheten forholdsvis greit. Problemet var at han var syk og trengte litt ekstra stell. Under dokumenteren fikk jeg helt klart inntrykk av at han skulle få aktiv dødshjelp for å ikke være til byrde uten egentlig å ville det selv. Og det blir helt feil.

Men det er klart folk som er alvorlige kroniske smerter kan godt få aktiv dødshjelp om de vil det. Men jeg tror egentlig jeg aldri hadde greit å gjort noe sånt mot andre.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Jeg er ganske for aktiv dødshjelp. Jeg mener at man må kunne velge å slippe å lide, og at dette i noen ganger må være en annen som ser at det er slutt på moroa dersom personen selv ikke er i en tilstand til å uttale seg. Jeg synes det å holde noen i live som grønnsak i flere tiår på kunstig stimuli er en mye verre ting enn aktiv dødshjelp.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg sier meg enig med Strategist. Det er tragisk at aktiv dødshjelp er forbudt i Norge. Selvfølgelig er det best om man ikke trenger, men hvis en person lider og det ikke er noen måte å hjelpe på, ser jeg ingen grunn til at personen skal ha det vondt uten grunn...
Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!