Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

PC versus konsoll!


Siterer gnyg:
Alt etter smak og behag spør du meg. Spill som "Minecraft", "FPS" som sjanger, og "strategispill" passer helt klart best til pc.

Skytespill funker bra for meg, når man tar seg tid til å venne seg til det. Men, det slår IKKE pc.. Plattformspill, sportspill osv er best på konsoll. Det neste prosjektet på plattformfronten min blir å skaffe en bra pc til bf3, minecraft og strategispill

Smak og behag


smak og behag
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
Siterer simidude:
smak og behag


Hater når folk gjør sånt. Det vi trenger mer av på forumet er mer diskusjon, og "smak og behag" er en dårlig sluttreplikk slik at man slipper å diskutere.

Faktuk er at du må argumentere for din "smak og behag", man må rettferdiggjøre sine meninger hvis ikke så kan man drite i å komme med sånne kommentarer. Selvfølgelig er alt "smak og behag" men hvorfor man mener det man mener, det er jo det man skal begrunne i en diskusjon. Mange her er seriøse og klarer å holde seg til diskusjonen og andre, vel...

Så litt skjerpings nå. Fortell hvorfor man har den "smaken" man har, hvis ikke så dør også denne diskusjonen som alle andre diskusjoner her på GR.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Citerer simidude:
smak og behag


Hater når folk gjør sånt. Det vi trenger mer av på forumet er mer diskusjon, og "smak og behag" er en dårlig sluttreplikk slik at man slipper å diskutere.

Faktuk er at du må argumentere for din "smak og behag", man må rettferdiggjøre sine meninger hvis ikke så kan man drite i å komme med sånne kommentarer. Selvfølgelig er alt "smak og behag" men hvorfor man mener det man mener, det er jo det man skal begrunne i en diskusjon. Mange her er seriøse og klarer å holde seg til diskusjonen og andre, vel...

Så litt skjerpings nå. Fortell hvorfor man har den "smaken" man har, hvis ikke så dør også denne diskusjonen som alle andre diskusjoner her på GR.


Jeg har sakt min smak!
Jeg liker å chille med beina på bordet og med den awesome kontrolleren til 360 i handa, steroanleg på fult og med et fet spill!

PC er mer får... strategispill og slikt.

Mens ps3 er bare... ja... trist
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
Siterer simidude:
Jeg har sakt min smak!
Jeg liker å chille med beina på bordet og med den awesome kontrolleren til 360 i handa, steroanleg på fult og med et fet spill!


Men jeg trodde vi hadde (tidligere i diskusjonen) konkludert med at man ikke kan bruke kontrolleren som et eget argument da man kan spille med kontroller på alle PC spill? Og om man kan spille med kontroller på PC, så kan man jo også sitte bakoverlent og "chille". Så nei, det argumentet holder ikke.

Siterer simidude:
PC er mer får... strategispill og slikt.


Så det at konsoller foreløpig ikke har så gode strategispill gjør at dette er et av de eneste få bruksområdene til PC? PCens "spill-bruksområde" begrenses jo ikke av hva den er best til, den kan jo brukes til å spille alle typer spill. Så det virket litt fordømmende.

Siterer simidude:
Mens ps3 er bare... ja... trist


Og seriøsiteten forsvant ut av vinduet? Hvorfor er PS3en trist? Det er en veldig god konsoll med mange gode og eksklusive spill. Syns det er en flott konsoll, og jeg ser ikke hva som er så trist med den? Hardware messig så er den jo rent overlegen til 360. Den høres ikke ut som et jagerfly heller og det er jo bra (med mindre man vil ha realisme i et jagerflyspill).
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Jeg spiller så og si aldri på PC, men helt objektivt sett klarer jeg, gjennom tykke konsollbriller, å se at det strengt tatt er det beste gamingalternativet.

For det første, de aller fleste har en PC. Det koster uhyre lite å oppgradere en vanlig PC til å takle spill. I de fleste tilfeller er et halvgodt skjermkort nok, uten at jeg skal skryte på meg noe som helst av kunnskapp innen hele denne meget tvilsomme skjermkortbransjen.

For det andre kan man lett koble PC på en TV. I tillegg har ikke mindre skjermstørrelse så mye å si når man sitter nærmere skjermen. Med mindre du er av typen som liker å sitte en halvmeter unna en 42 tommers TV.

For det tredje, tastatur+mus gir en overlegen presisjon i spillsjangere som fps, tps og rts. Realisme kan [...] min. Det er helt ubeskrivelig frustrerende å gå fra PC til konsoll og føle seg helt lost.

For det fjerde, det er ikke nevneverdig ubehagelig å game i en kontorstol med godt ryggstøtte og gode armlener.

For det femte, en del PC-spill, eller PC-versjoner av spill, kan lett moddes. Dette er noe som mange er glad i, se bare på alle moddene man finner til bl.a. Oblivion. Disse er ikke tilgjengelig for konsollspillerne.

For det sjette, dersom man har litt ekstra penger til overs, kan man lett få seg en grafikk som gruser konsollene.

For det syvende, PC-spill er ofte 50-200 kr billegere enn konsollversjonene.

Likevel foretrekker jeg konsoll 10 av 10 ganger. Hvorfor? Jo, fordi min mor kjøpte en konsoll til meg i stedet for PC. Jeg gidder ikke å bytte nå, samt at jeg har et godt utarbeidet sosialt nettverk (faen så nerd jeg er) på konsoll. For ett år siden, når jeg var dum, evt bare litt mer dum enn det jeg er nå, for en del vil nok fortsatt argumentere for at jeg er dum, dog mindre dum enn før, ville jeg ha forsvart konsoll med nebb og klør av én eneste grunn: jeg spiller konsoll. Det finnes knapt en person i verden som diskuterer dette uten å være veldig farget av hva slags spillmaskin han selv har.

Vet ikke helt hva jeg ville frem til med det siste avsnittet.

For et grusomt innlegg.
Naturkreftene fikk kreftene av meg
  • 0
Et veldig stort argument for konsoll er hvor mye konsoller bidrar i å fremme industrien, ikke bare økonomisk og i mengde storspill som utgis, men hvordan massene som en helhet oppfatter videospill. Tilgjengeligheten og brukervennligheten konsoller tilbyr har økt markedet for gaming drastisk over de siste årene, og med wii har vel gaming blitt - per definisjon - mainstream. Ekstremt mye mer enn før, even. Spill er ikke lenger eksklusivt for svette nerder, og i vår tid tør jeg nesten påstå at det er større avvik å IKKE være gamer enn det er å være det.

Tror jeg leste noe research om at barn som ikke spiller videospill viser større tegn på psykologiske lidelser enn barn som spiller. Gir mening for meg; hva slags psychokids er det som IKKE spiller videospill?

Siterer Crazy Kraken:
Hater når folk gjør sånt. Det vi trenger mer av på forumet er mer diskusjon, og "smak og behag" er en dårlig sluttreplikk slik at man slipper å diskutere.

Elsker deg.

Siterer Ole-Christian Johansen:
Altså er PC et mer innbydende valg for de som ikke nødvendigvis er villige til å legge ned timene i å trene opp konsollpresisjonen. Hvor mye tid har "profesjonelle Halo-gamere" lagt ned i å nå det nivået de er på? Og hvor mange er det egentlig snakk om som når dette nivået i det hele tatt?

Vet ikke om jeg vil si det, heller direkte omvendt. Konsoll er det innbydende valget for de som ikke er villige til å legge ned timene i å trene opp konsollpresisjonen. I min oppfatning er det større forskjell i ferdighetene til "noobs" og "pros" på PC enn det er på konsoll, hvor jeg ofte opplever at utviklerne faktisk direkte prøver å forminske gapet i ferdigheter. Altså ala det med at en femåring skal være i stand til å ligge cirka på nivå med meg i Mario Kart, om ikke på en like ekstrem måte, dersom du forstår hva jeg mener?

Siterer Ole-Christian Johansen:
Det eneste av de punktene jeg kan si meg enig i er at de er billige. Det er vel også det eneste skikkelige argumentet for konsoll, bortsett fra helt spesifikke spilltitler (men det kan uansett også gå andre veien, så det blir litt tåpelig å trekke inn). Å sitte henslengt i sofaen kan man lett gjøre med PC, bluescreen er mye lettere å unngå enn RRoD eller YLoD, og man kan da uten problemer bruke samme, eller tilnærmet samme kontroller på PC som på konsoll. Man er ikke låst til mus og tastatur på noen som helst måte.

Du overser et veldig viktig punkt, som er tilgjengelighet. Brukervennlighet og alt som kommer med det er en ekstremt dominerende faktor i "krigen mellom PC og konsoll", og det er ikke noe som skal overses. At joda man kan kan game på sofaen med PC er jo sant og at man kan bruke analogstick og alt som kommer med det, men det er like mye sant at dette er, for mangel på et bedre ord, upraktisk. Jeg tør påstå at mennesker som har rigga til gaming-PC på hjemmekinoannlegg fra sofaen er en minoritet, og da såklart av minimal kommersiell interesse.

I samme retning som dette kommer det at man med konsoll slipper alle de praktiske baksidene ved PC, eller mer spesifikt, Windows. Selv om det er mulig å game skikkelig på Ubuntu (og mac, men care i mac) så er det beklageligvis sant at alle utviklere velger å utvikle spillene sine til windows av opplagte grunner som inkluderer tilgjengelighet og målgruppene deres.

Det er jo såklart mulig å få til å kjøre de fleste av disse spillene ypperlig på ubuntu (og mange linuxbrukere vet nok godt hvordan de skal få dette til), men det forblir en sannhet at windows er det som "representerer" hvordan PC-gaming fungerer. Med denne windows kommer da såklart også alle de kjipe baksidene, som inkluderer et helvete med firewalls, popup-beskjeder om oppdateringer, security-scans, strømforsyning og alt slags uinteressant og plagsomt bullshit som man får med. Og med dette blir det selvsagt mindre fristende å få hjemmekino-følelsen når man må ha alt som dette i bak( eller for)hodet. Hadde ubuntu vært representativt av PC-gaming-markedet så skulle jeg derimot vært noe enig i ditt argument.

Siterer Ole-Christian Johansen:
Enig. Men mus og tastatur spanker begge. Så det så.

Er vi ikke litt generelle nå? Jeg vil heller si at det er relativt, fra et gaming-ståsted. Jeg kunne ikke tenkt meg å game Uncharted med mus og tastatur.

Men som multimediamaskin, ja, gi meg mus og tastatur any day.

Siterer Ole-Christian Johansen:
Jeg ser ikke hvordan noe av dette taler mot PC som plattform. Stemning, historie, spenning og rekreasjon kan like lett, til og med lettere spør du meg, oppnås på PC som på konsoll. Overhodet ingenting i veien for å sitte ekstra behagelig med en stor skjerm som PC-spiller.

Markedet har ingen fokus på en slik form for spilling. PC med hjemmekino-følelsen. Det elementet ligger der i minimal grad, selv om det er mulig. Det er rett og slett noe upraktisk og utilgjengelig, og det med at en må bekymre seg for systemkrav og at det er "din egen feil" ved lagg og andre problemer øker denne følelsen.

Dette er såklart et merkelig ståsted, men det er sannhet i det hele likevel. Med en PC, dersom noe er feil med spillet, må en muligens gjøre masse teknologiske greier og eventuelt google etter programmer du mangler eller sjekke systemkrav (og eventuelt kanskje oppgradere datamaskinen) eller oppdatere driver og alt annet mulig. Med konsoll, dersom noe er fucked, går du til butikken og klager/bytter spillet.

Fra vårt ståsted høres kanskje det første valget mer appellerende ut, men for folk flest er det noe uaktuelt, og at en kan ha en solid konsoll som fungerer som den skal uten at en trenger tenke på oppdateringer og lignende betyr mye for mange gamere. Til min irritasjon har likevel både microsoft og sony begynt å legge til flere av disse "baksidene" med PC på deres konsoller, da spesielt med oppdateringer og installasjoner. Dette kommer såklart med bruken av maskinene som multimedia (som, I guess, er en veldig bra ting), men det gjør det ikke mindre irriterende å måtte installere spill/rydde opp i harddisken på PS3n min.

Siterer Ole-Christian Johansen:
Å bruke prisen i seg selv som et direkte argument mot PC generelt blir for meg en smule tvilsomt. Med tanke på at PC er så utrolig mye mer enn en spillplattform, i motsetning til konsoller. Sant nok at konsoller begynner å komme seg på andre arenaer i tillegg, men det er som en dråpe i havet i forhold til PCens nærmest uendelige muligheter.

Det er ikke så mye prisen som det er tilgjengeligheten. Folk flest er ikke i stand til å bygge og opprettholde en solid gaming-PC. Folk flest går nok bare for en liten laptop, eventuelt mac, spesielt når det kommer til bruken som multimediamaskin (som jeg tror det er hva folk flest kjøper PC for. Ikke gaming). Og hva anngår de uendelige mulighetene vil jeg heller igjen henvende meg til ubuntu, som forsåvidt ikke akkuratt representerer gamingaspektet av PC-verden.

Siterer fanzypanzy:
Når jeg snakker om realisme er det ikke 100% korrekt gjengitt realisme der alt er gjengitt helt etter hvordan hvor egen verden ser og oppfører seg. Det er mer snakk om å få en realistisk følelse av å være i spillet, og at en ikke kun sitter der som tilskuer. I et skytespill er det da viktig å få en følelse av at en holder et våpen, og da synes jeg en håndkontroll gir en mer realistisk følelse både med tanke på at en bruker avtrekkere og får feedback tilbake via rumble funksjonen. Det at en i større grad også må finjustere og ta seg god tid til å sikte gir meg en bedre følelse av at jeg holder et stort tungt våpen. Med mus/tastatur er det null feedback, og det er bare å peke å skyte.

Jeg opplever dette 100% omvendt. Å spille et skytespill (da hovedsakelig FPS) på konsoll opplever jeg som problematisk. Føler at kontrollene holder tilbake ferdighetene mine i høy grad, at jeg ikke får være så flink som jeg kan. Å styre hele førstepersonskameraet med to analoge kontroller føles mer som om det drar meg fra opplevelsen enn at det drar meg inn i den. Det blir så.... feil.

Ødelegger hele "illusjonen" av at en kan bevege seg slik en gjør i virkeligheten, noe mus og tastatur i høy grad gir meg. Den presisjonen og alle de små detaljene i bevegelsene en får med å spille med datamus - hvor en bruker ikke bare en tommel men både fingrene, håndleddet og ofte tilogmed hele armen - gjør mus og tastatur overlegent i FPS for min del. Har ingenting med realisme å gjøre, men bare følelsen en får når en spiller. "Immersion", om du vil.

Ja, og med konsoll er skillet mellom gode og dårligere spillere mye mindre enn det er med PC, selv om dette kan bli sett på like mye som et pluss.

Siterer Ole-Christian Johansen:
Igjen, det er ingenting som tilsier at det er umulig å gjøre akkurat dette med en PC. Fullt mulig å koble PCen til storskjermen og surroundanlegget, og sitte godt tilbakelent i lenestolen. For min del kommer det dog i stor grad an på selve spillet. Er det snakk om singleplayer-spill som eksempelvis Oblivion eller Mass Effect, foretrekker jeg innlevelsen det å sitte bøyd over et tastatur med headset gir. Hvis det derimot er spill som Uncharted eller Metal Gear Solid, er en mer tilbakelent spillestil som her beskrevet å foretrekke. Uten at det sier noe som helst om at konsoll er bedre enn PC til visse spilltyper, ettersom PC uansett kan begge.

Igjen, det er i høy grad problematisk å oppnå dette for folk flest ikke bare på grunn av prisen men på grunn av diverse baksider både med operativsystem og med markedet for funksjoner som det du beskriver. Anngående forholdet ditt til gaming så er jo det forståelig og respektabelt og jeg er relativt enig, men jeg velger å tro at et flertall av spillere foretrekker å spille selv spill som Oblivion og Mass Effect fra et mer avslappet ståsted, aka sofaen. Å slappe av med et singleplayerspill og en god historie (Mass Effect var kanskje et dårlig eksempel fra din side?).

Siterer Ole-Christian Johansen:
Uenig i at fighting ikke er spillbart på PC. Nok en gang, PC har uendelig mange muligheter med tanke på spillestil. Er ikke verre enn å bruke en håndkontroll for PC. Akkurat det samme med plattformspill.

Når det gjelder racingspill ser jeg ikke hvordan konsoll er mer cinematisk enn PC. Gidder ikke gjenta meg selv, har sagt hvorfor nok ganger nå. Samme med japanske RPG.

Merk "tradisjonelt sett". Hvem gidder vel ta seg bryet til å ordne masse LAN-opplegg and whatnot for å game Tekken? Alle mennesker med venner spiller Tekken på konsoll med delt skjerm, to håndkontroller og masse stygge bannord.

Anngående JRPG så går det jo på den uendelige mengden cutscenes en ofte finner, som går tilbake til det du selv beskriver med å game spill som Uncharted og Metal Gear Solid fra sofaen istedenfor forran PCn.

Med racingspill går det vel mest på at store annlegg og store skjermer gir meg gass og morro med racing, men så er det jo forsåvidt ikke alle som gamer konsollspill på skikkelige hjemmekinoannlegg. Den skal du få ha.


Siterer The Heretic:
Hvorfor skal uansett det som er lettest å bli god i være det som er best å spille? At en PC-gamer slår en konsollspiller tilsier ikke at PC-spilleren har større ferdigheter.

Nei, det er fordi kontrollene tillater større ferdigheter. Noobs har høyere survival-rate på 360 enn de har på PC, imo. Ikke at man ikke kan rake opp tonnevis av kills på public servers i Halo 3.

Siterer Crazy Kraken:
Tror ordet du leter etter er troverdighet og ikke realisme, men jeg er litt enig i hva du sier. Nå hadde ikke rumble fungert så godt i en mus (skal ikke tolkes perverst), men det er helt klart et stort pluss at håndkontrollere har det. Vil uansett ikke argumentere for at konsoller er bedre fordi de har rumble funksjon, men det er helt klart et lite pluss.

Der må jeg faktisk si meg enig i at rumble gir høyere grad av innlevelse, og samtidig har håndkontrollere potensiale for å gjøre mye annet som gir innlevelse (som SIXAXIS. Fungerer ganske håpløst, men det er en god tanke som jeg håper å se selv "hardcore" konsollutviklere bygge på i senere tid). Jeg er likevel uenig i at konsoller gir høyere innlevelse i spill, da jeg ofte føler at konsollkontrollene tilbakeholder ferdighetene mine med å være mindre - ja - presise. Men det er såklart relativt, men jeg føler dette om flere spill som er verdt å spille.

Kanskje tastaturet er litt tungt og upraktisk og står åpent for å bli "revolusjonert" til noe som fungerer bedre for spill (men dette er neppe aktuelt i det store markedet, da tastaturet såklart er essensielt for PCn som multimediamaskin), men datamusen er bare så overlegent god til gaming at konsoller for min del kan ta seg en bolle. Dette er likevel ikke absolutt, da jeg for eksempel aldri kunne tenkt meg å spille Metal Gear Solid med mus og tastatur. Third person-spill og alt med elementer av plattforming og adventure føles, for min del, feil å spille på PC.

Siterer Crazy Kraken:
Men jeg trodde vi hadde (tidligere i diskusjonen) konkludert med at man ikke kan bruke kontrolleren som et eget argument da man kan spille med kontroller på alle PC spill

Tror at det er også mulig med mus og tastatur på både 360 og PS3, men dette blir i mine øyne for spesifikt til å ta opp i en diskusjon som dette. At begge "parter" har tilgang til begge typer kontroll er vel en sannhet, men skal en få noe orden på det må en ta for seg den generelle måten disse forskjellige systemene brukes på, og generelt sett finner man nok håndkontrollere på konsoll og mus'n'keyboard på PC (duh).

Siterer Majesty:
For det første, de aller fleste har en PC. Det koster uhyre lite å oppgradere en vanlig PC til å takle spill.

For det andre er det vel veldig mange i vår tid og alder som bruker laptop? Jeg har ikke noe tall på hvor mange prosent som har laptop og stasjonære PCer, men inntrykket jeg får av mitt eget lokalmiljø er at det er flere laptoper som går rundt enn det er oppgraderbare, stasjonære maskiner. Regner ikke med det er noen her som har noe statistikk på dette?

Siterer Majesty:
I tillegg har ikke mindre skjermstørrelse så mye å si når man sitter nærmere skjermen.

Med mindre man vil spille på delt skjerm med andre. Der har du et stort argument for konsoll: Splitscreen. Aldri undervurder gledene vi har hatt med spill som Halo, Goldeneye, Smash Bros og alle former for racing på konsoller. Selv om det definitivt er mulig å legge til rette for splitscreen på PC så er dette nok en gang noe som er upraktisk og uaktuelt for folk flest, og så mye morro en kan ha på lan så forblir splitscreen-opplevelsen noe unik og eksklusiv i forhold til LAN, som på flere måter blir mer som online.
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0
Siterer Cladeus:
WRAP


T-T-THREADKILLER!
Fem-stjerners medlem
  • 0
  • Dtno
  • Dtno
Konsoller er bare en liten boks med dårlig hardware.
c-c-combobreaker !!!!!!!!!!!!!!!!!!11
ASUS GEFORCE GTX 570, AMD Phenom II X4 955 BE, 8 gig ram, Z-5500. VIDEO GAEMS!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!